Wanneer is een paard nou gelukkiger?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

Re: Wanneer is een paard nou gelukkiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:09

"Om de paardenhouderij met andere vormen van dierenhouderij te vergelijken en daarom goed te keuren vind ik altijd zo'n rare vorm van eigen gedrag goed praten."
Ik wil ook niet goedpraten dat het soms met paardenwelzijn slecht gesteld is maar blijkbaar hebben we een hele andere standaard voor vergelijkbare dieren en dat is toch vreemd. Paarden horen in principe buiten dat begrijp ik ook wel maar er kunnen redenen zijn waarom dat niet kan of niet gewenst is. Het is hier altijd zo'n enorme hetze tegen paardeneigenaren die hun paarden gedeeltelijk op stal houden terwijl als de dierenbescherming een verpieterd paard uit een wei weg haalt er meteen wordt gezegd dat er vast een goede reden was voor het verpieteren. Beetje typisch.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:23

Focussed schreef:
Om de paardenhouderij met andere vormen van dierenhouderij te vergelijken en daarom goed te keuren vind ik altijd zo'n rare vorm van eigen gedrag goed praten.

Men zegt toch ook niet: ach dat meisje wat zo af en toe misbruikt wordt door haar vader is niet zo erg, in Azië heb je nog veel ergere kindermisbruik en prostitutie?!

Een paard beseft overigens niet dat er hier minder gevaar is, of dat hij in gevangenschap de beste medische zorg krijgt. Dat speelt bij een dier geen factor omdat hij dat niet begrijpt. Dus dat is dan geen argument waarom ophokken goed zou zijn voor het dier.

Overigens is het stalpaard veel gevoeliger voor blessures dan een paard wat de hele dag of een etmaal buiten loopt.
Lange tijd in de box staan is voor de pezen funest, evenals het zeer korte draaien om de as in de box. Veel paarden kunnen niet volledig plat liggen in de box en dus niet goed diep kunnen slapen met vervelende gevolgen. Spieren kunnen niet goed los blijven omdat daar vrije beweging voor nodig is, dus ook de moeite die je in de training stopt wordt voor een deel teniet gedaan.
En vaak zie je bij paarden die niet vaak los mogen dat als ze eindelijk in het voorjaar het land op mogen of in de winter een keer los in de bak, dat ze meteen volledig uit hun panty gaan. En dan krijg je wel gevaarlijke scenario's.

Dus voor zowel mentale als fysieke gezondheid is het beter om zo veel mogelijk vrije beweging te verschaffen.
Daarnaast vind ik het ook sneu als het paard nog net niet in een gouden kooitje gehouden wordt want stel dat... Zo'n dier moet geen leuk leven hebben.

Ik respecteer overigens iedereens manier van paarden houden, want het zijn mijn dieren niet. Maar ik zet soms een kritische noot bij de beredenering waarom mensen zo hun paarden houden :)

_/-\o_
Mooi geschreven, voor mij inderdaad allemaal belangrijke reden om paardlief buiten te houden. De mensen kunnen zeggen wat ze willen (dat het zielig is, en gevaarlijk want ojee straks vriest ie dood) maar zolang mijn paard goed in haar vel zit en geen blessures oploopt door idd in het voorjaar uit haar stekker te gaan, hou ik haar lekker buiten. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:01

bethje31 schreef:
Overigens hebben de meeste paarden in nederland het al ongeloofelijk goed vergeken met andere dieren die we gebruiken voor voedsel, melk etc. Koeien en varkens bijv, van nature ook sociale dieren die buiten moeten kunnen scharrelen en grazen, staan ook de hele winter binnen...zijn die dan allemaal diepongelukkig?

Euh, is dit nou een serieuze vraag?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:52

bethje31 schreef:
Overigens hebben de meeste paarden in nederland het al ongeloofelijk goed vergeken met andere dieren die we gebruiken voor voedsel, melk etc. Koeien en varkens bijv, van nature ook sociale dieren die buiten moeten kunnen scharrelen en grazen, staan ook de hele winter binnen...zijn die dan allemaal diepongelukkig?

Ja ik denk inderdaad dat die koeien en varkens ontzettend gelukkig zijn. :') :') :')

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:13

Als je puur naar de wensen van het paard kijkt zou ik voor stal 2 gaan.
Mijn paard stond ook op een pensionstalling, als ik hem nu in de stal wel eens voer geef en ik doe de staldeur dicht en hij is vervolgens klaar met eten, staat hij te springen om weer naar buiten te mogen en vind het maar helemaal niets om in de stal te moeten blijven staan. 24/7 buiten vind ik het meest ideaal voor een paard. Ze kunnen heerlijk rondlopen en de hele dag eten. Zelf ben ik van mening dat dit ook een gezondere situatie is voor het paard zelf.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:45

Ninx schreef:
bethje31 schreef:

Euh, is dit nou een serieuze vraag?

Sorry was een beetje onduidelijk en off-topic, maar ik bedoel er mee te zeggen dat er in nederland is er nogal een dubbele standaard met betrekking tot dieren. Bijvoorbeeld wel dierenpolitie opzetten (hoe goed het ook is hoor) en heel veel drukte maken over paardenhuisvesting (zijn verschillende topics over hier) terwijl er nog steeds paarden (en ander vee) voor de slacht op erbarmelijk wijze naar het buitenland worden vervoerd. Wordt daar zelf persoonlijk een beetje moe van. Uiteraard moet je paarden zo goed mogelijk proberen te houden en dat houd ook genoeg beweging en sociale contacten en dergelijke maar je moet de dingen soms ook een beetje in perspectief blijven zien. De meeste mensen doen gewoon heel erg hun best en hebben gewoon gelukkige paarden, ook al zijn de stallings/weidemogelijkheden niet helemaal ideaal.
On-topic, Maar krijgt het paard in optie 1 wel op andere manieren beweging, behalve rijden, aangezien hij niet buiten kan staan in de winter? Paddock op iets dergelijks? En heeft TS het idee dat het paard ongelukkig is? Aangezien ze het hier vraagt.
Alleen een veldje bij een boer lijkt me toch ook niet echt ideaal in de winter, hoe geef je je paard dan beweging?

Kirsie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:48

Ik denk dat een paard zeker gelukkiger is op 2 maar een verwende ruiter op 1. Ikzlef zou ook het meest blij zijn met 2, als mijn paard dat is ben ik het ook :+ Haha. Maar een paard vind het fijner om lekker in de modder te kunnen banjeren en rennen in de wei dan in een schone stal te staan denk ik! Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je parad genoeg beweging krijgt want als dat niet het geval is bij optie 2 dan is optie 1 mét beweging altijd beter!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:43

bethje31 schreef:
Sorry was een beetje onduidelijk en off-topic, maar ik bedoel er mee te zeggen dat er in nederland is er nogal een dubbele standaard met betrekking tot dieren. Bijvoorbeeld wel dierenpolitie opzetten (hoe goed het ook is hoor) en heel veel drukte maken over paardenhuisvesting (zijn verschillende topics over hier) terwijl er nog steeds paarden (en ander vee) voor de slacht op erbarmelijk wijze naar het buitenland worden vervoerd. Wordt daar zelf persoonlijk een beetje moe van. Uiteraard moet je paarden zo goed mogelijk proberen te houden en dat houd ook genoeg beweging en sociale contacten en dergelijke maar je moet de dingen soms ook een beetje in perspectief blijven zien. De meeste mensen doen gewoon heel erg hun best en hebben gewoon gelukkige paarden, ook al zijn de stallings/weidemogelijkheden niet helemaal ideaal.
On-topic, Maar krijgt het paard in optie 1 wel op andere manieren beweging, behalve rijden, aangezien hij niet buiten kan staan in de winter? Paddock op iets dergelijks? En heeft TS het idee dat het paard ongelukkig is? Aangezien ze het hier vraagt.
Alleen een veldje bij een boer lijkt me toch ook niet echt ideaal in de winter, hoe geef je je paard dan beweging?

Ik snap wel wat je bedoelt, het is een beetje krom. Druk maken om een paar uurtje op stal terwijl je paard dan vergeleken met andere eigenlijk al 'in zijn handjes mag knijpen'

Maar alsnog geen rede, jij koopt een paard dus je bent hem gewoon verplicht een zo goed mogelijke huisvesting te geven. Logisch dat je zelf ook wat wilt en niet alleen maar modder (zoals bij mij) maar dat vind ik nooit een rede om mijn paard vaker op stal te houden.
Ik heb trouwens liever een overduidelijk blijer paard dan droge voeten.

En je paard hoeft niet perse elke dag bereden te worden hoor, 'in een veldje bij een boer' heeft hij genoeg beweging(svrijheid). Als het veldje een beetje groot is dan.
Niet dat je hem er nooit uit hoeft te halen hoor, maar als je paard op stal staat 'moet' je paard er wel echt uit voor beweging, in een veldje is dat wat minder nodig.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:53

Ik vind beide eigenlijk niet goed genoeg. 2x per dag ruwvoer vind ik veel te weinig en inmiddels is ook bekend dat dit maagproblemen e.d. kan veroorzaken. Waarom maar 3x per week een schone schuilstal? Nooit geen weidegang is eigenlijk ook niet wat. Daarnaast is het niet voor elk paard geschikt om 24/7 met schuilstal in een koppel(tje) te staan.
Op mijn stal hebben we beide huisvestingsmogelijkheden, 4 á 5x per dag ruwvoer, ook de individueel gehuisveste paarden lopen veel uren in paddock of wei en 's zomers allemaal weidegang in een kleine groep. Licht, water, wasplaats, rijbak etc aanwezig. Dus luxe voor baasje en een goed leven voor paardje kunnen best samen gaan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:21

Wat is beter/natuurlijker voor het paard? Stal 2.

Maar een paard doet het met wat die krijgt en de meesten zijn ook tevreden op stal 1.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:26

Overtuigd ben ik van het feit dat er paarden zijn die graag een stalletje hebben dus nummer 1 zeker als het koud is en regenachtig. Maar ook zijn er paarden die zich niet fijn voelen en opgesloten in de stal en die om nummer 2 geven. Dus ik denk dat je dit voor paarden niet zo gemakkelijk kunt kiezen. In ieder geval staan de mijne altijd buiten met inloop mogelijkheid (nr 2) want anders slaan ze zich een weg naar buiten, dus die keuze was gauw gemaakt.

Serina_Kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:43

ik denk dat als paarden konden kiezen, ze zouden gaan voor stal 2. Lekker buiten en daar kunnen ze zich heel de dag uit de voeten maken. voor de ruiter al stal 1 gegarandeerd makkelijker zijn, je hebt er water , licht en goede facilliteiten om je paard te rijden. ik zelf vind wel dat paarden zoveel mogelijk lekker naar buiten zouden moeten kunnen, dus ik ben voor stal 2.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:46

ANOUKIEE schreef:
Maar plek 1 heeft ook zijn voordelen, mooie weides in het weideseizoen, alles ontzettend netjes en luxe, en mooie wasplaats en poetsplekken.
Altijd een nette stal, is natuurlijk ook erg belangrijk!

Die "mooie weides" zijn helemaal niet goed voor een paard.

Te weinig ruwvoer, weinig sociaal contact en in de winter de hele dag :oo binnen staan zijn ook niet goed voor een paard.

Dus ik denk dat je verzorgpaard bij de boer gelukkiger is.

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:01

ik denk ook dat je verzorgpaard bij de boer gelukkiger is want ik vind dat een paard dat buiten staat er altijd gelukkiger uitziet. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:05

In principe wel. Al vindt mijn o zo ruig behaarde en uitvoerig bespekte IJslander het bij -18 écht wel lekker om een nachtje op stal te mogen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:09

Ik zou er zelf tussen in gaan zitten, in de winter continue binnen en iedere dag moeten werken is niet paardvriendelijk. Maar altijd buiten ook bij extreem slecht weer zonder box achter de hand zou ook niet ideaal zijn, maar zeker beter want onbeperkt ruwvoer. Maar niet ieder paard is er geschikt voor.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:57

Het is beide niets.. Ik ben nu uit nood ook op stal 1 terecht gekomen vorig jaar omdat ik aan het zadelmak maken was, maar het steeds bleef hangen en ik niet opstap met een knoert harde bodem.. Ben ik ook verkast naar een binnenbak en er eigenlijk niet meer weg gegaan.. Van de zomer stond die echt super lekker daar mocht 24/7 op het land ( maar betaalde wel gewoon €300) Nu met de sneeuw enz hebben ze gewoon 24/7 op 1 uurtje training na gewoon op stal gestaan :(:) Maar goed.. Wat kan je anders.. Ineens midden in de winter toch op het land gooien in de sneeuw met ijzers die medisch noodzaak zijn.. Dus tjha wat kan je dan... Niet zo veel.. 3 maanden opzeg termijn dus even ergens anders planten zit er ook niet in.. Tjha, kan wel maar dan betaal je dus 2x €300. stalling voor 2 lege boxen.. + de stalling waar je je paarden dan parkeert.. lastig! Inmiddels heb ik trouwens wel mijn stalling stop gezet en ga ik per 1 april naar een boer 1km van mijn huis) nu staan ze 15 km verderop) Daar heb ik stal 3x3,5 voor snachts overdag gewoon hele dagen het land op en mag ook 24/7 zit mijn voer bij in genoeg ruwvoer alleen staan ze op rubber matten met niet erg veel stro en betaal 170 P.P wel wil ik dat mijn paard ruim stro heeft dus dan kom ik zo zo'n 200 P.P uit per maand.. Binnebak moet ik dan dus wel inleveren maar daar krijg ik een prima buitenbak voor terug.. Denk ook wel dat mijn paarden de rust die daar is ( 5 pension paarden) erg oprijs stellen :D Zoiets vind ik dus een ideale stalling! :D Dan van de winter maar even niet starten of bij een binnenbak rijden 3x per week.. Ook prima :j

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:26

Babootje schreef:
Lauraa0 schreef:
Ik kies voor stal 2. Ik zou mijn paard nooit een hele dag binnen laten staan in de winter :n

Dus je rijdt niet? Dat mis ik dus een beetje. Wat doen jullie (die 24/7 in de blub staan) met jullie paarden qua beweging. Want een paard op de wei beweegt ook niet altijd zoveel. Sommige wel, sommige staan ook maar een beetje. Ben ik wel benieuwd naar.

Ik rij gewoon, buiten in de polder of bij kennissen in hun buitenbak.