Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Focussed schreef:Om de paardenhouderij met andere vormen van dierenhouderij te vergelijken en daarom goed te keuren vind ik altijd zo'n rare vorm van eigen gedrag goed praten.
Men zegt toch ook niet: ach dat meisje wat zo af en toe misbruikt wordt door haar vader is niet zo erg, in Azië heb je nog veel ergere kindermisbruik en prostitutie?!
Een paard beseft overigens niet dat er hier minder gevaar is, of dat hij in gevangenschap de beste medische zorg krijgt. Dat speelt bij een dier geen factor omdat hij dat niet begrijpt. Dus dat is dan geen argument waarom ophokken goed zou zijn voor het dier.
Overigens is het stalpaard veel gevoeliger voor blessures dan een paard wat de hele dag of een etmaal buiten loopt.
Lange tijd in de box staan is voor de pezen funest, evenals het zeer korte draaien om de as in de box. Veel paarden kunnen niet volledig plat liggen in de box en dus niet goed diep kunnen slapen met vervelende gevolgen. Spieren kunnen niet goed los blijven omdat daar vrije beweging voor nodig is, dus ook de moeite die je in de training stopt wordt voor een deel teniet gedaan.
En vaak zie je bij paarden die niet vaak los mogen dat als ze eindelijk in het voorjaar het land op mogen of in de winter een keer los in de bak, dat ze meteen volledig uit hun panty gaan. En dan krijg je wel gevaarlijke scenario's.
Dus voor zowel mentale als fysieke gezondheid is het beter om zo veel mogelijk vrije beweging te verschaffen.
Daarnaast vind ik het ook sneu als het paard nog net niet in een gouden kooitje gehouden wordt want stel dat... Zo'n dier moet geen leuk leven hebben.
Ik respecteer overigens iedereens manier van paarden houden, want het zijn mijn dieren niet. Maar ik zet soms een kritische noot bij de beredenering waarom mensen zo hun paarden houden
bethje31 schreef:Overigens hebben de meeste paarden in nederland het al ongeloofelijk goed vergeken met andere dieren die we gebruiken voor voedsel, melk etc. Koeien en varkens bijv, van nature ook sociale dieren die buiten moeten kunnen scharrelen en grazen, staan ook de hele winter binnen...zijn die dan allemaal diepongelukkig?
bethje31 schreef:Overigens hebben de meeste paarden in nederland het al ongeloofelijk goed vergeken met andere dieren die we gebruiken voor voedsel, melk etc. Koeien en varkens bijv, van nature ook sociale dieren die buiten moeten kunnen scharrelen en grazen, staan ook de hele winter binnen...zijn die dan allemaal diepongelukkig?
Ninx schreef:bethje31 schreef:Overigens hebben de meeste paarden in nederland het al ongeloofelijk goed vergeken met andere dieren die we gebruiken voor voedsel, melk etc. Koeien en varkens bijv, van nature ook sociale dieren die buiten moeten kunnen scharrelen en grazen, staan ook de hele winter binnen...zijn die dan allemaal diepongelukkig?
Euh, is dit nou een serieuze vraag?
bethje31 schreef:Sorry was een beetje onduidelijk en off-topic, maar ik bedoel er mee te zeggen dat er in nederland is er nogal een dubbele standaard met betrekking tot dieren. Bijvoorbeeld wel dierenpolitie opzetten (hoe goed het ook is hoor) en heel veel drukte maken over paardenhuisvesting (zijn verschillende topics over hier) terwijl er nog steeds paarden (en ander vee) voor de slacht op erbarmelijk wijze naar het buitenland worden vervoerd. Wordt daar zelf persoonlijk een beetje moe van. Uiteraard moet je paarden zo goed mogelijk proberen te houden en dat houd ook genoeg beweging en sociale contacten en dergelijke maar je moet de dingen soms ook een beetje in perspectief blijven zien. De meeste mensen doen gewoon heel erg hun best en hebben gewoon gelukkige paarden, ook al zijn de stallings/weidemogelijkheden niet helemaal ideaal.
On-topic, Maar krijgt het paard in optie 1 wel op andere manieren beweging, behalve rijden, aangezien hij niet buiten kan staan in de winter? Paddock op iets dergelijks? En heeft TS het idee dat het paard ongelukkig is? Aangezien ze het hier vraagt.
Alleen een veldje bij een boer lijkt me toch ook niet echt ideaal in de winter, hoe geef je je paard dan beweging?
ANOUKIEE schreef:Maar plek 1 heeft ook zijn voordelen, mooie weides in het weideseizoen, alles ontzettend netjes en luxe, en mooie wasplaats en poetsplekken.
Altijd een nette stal, is natuurlijk ook erg belangrijk!
Babootje schreef:Lauraa0 schreef:Ik kies voor stal 2. Ik zou mijn paard nooit een hele dag binnen laten staan in de winter
Dus je rijdt niet? Dat mis ik dus een beetje. Wat doen jullie (die 24/7 in de blub staan) met jullie paarden qua beweging. Want een paard op de wei beweegt ook niet altijd zoveel. Sommige wel, sommige staan ook maar een beetje. Ben ik wel benieuwd naar.