Goedkoper om een paard aan huis te hebben?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nordsvensk

Re: Goedkoper om een paard aan huis te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:16

Ik denk toch wel dat het wat goedkoper zou zijn, hangt er natuurlijk ook vanaf wat je nu voor stal geld betaald. Maar in iedere geval de kosten die je hebt om je paard bij huis te krijgen zijn hoog.. Denk dan idd. aan de bak ect.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:47

hangt er vanaf wat je met je paard wil doen en wat je thuis kan inrichten.
voor mij persoonlijk is het goedkoper om mijn paard op pension te houden.
Qua voer, hooi en stalbedekking maakt het geen drol uit, want ik regel alles zelf en doe alles zelf. Maar thuis zou ik alleen een paddock kunnen voorzien en een kleine weide (in totaal +/- 20 are), want we moeten 2 stallen en voldoende ruimte voor hooi opslag voorzien.
Telkens ik wil rijden, zou ik paardlief moeten opladen en op verplaatsing gaan. pistes in de buurt kosten 5-10 euro per keer of per uur. Alleen in de zomer zou ik gratis op onze clubterreinen kunnen rijden. Ik rij gemiddeld 4x/week, dus in de winter zou dit mij alleen al aan pistehuur minimaal 80-100 euro kosten. Daarbij komt dat mijn paardenvervoer meer brandstof verbruikt dan mijn wagen. Dus dan zit ik al aan mijn stalgeld. zonder de investering voor de stal, omheining,... En heb nu meer luxe (stapmolen, warmwaterpoetsplaats, galopbaan, longeerbak,...) en mijn vriendinnen

Maar stel dat je maar 1 of 2x/week rijdt en het niet al te erg vind om in de winter een kleine stop te houden bij strenge vorst, dan kan aan huis perfect. Je paard zien lopen/spelen op de weide vanuit je huis is ook geld waard.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:23

Picassox schreef:
Goedkoper weet ik ook niet: kuil, stro, mestafvoer, brok, etc. is toch nog best een hoop geld!

Wij hebben van onze twee paarden (hebben een Fjord en een KWPN'er) alles op een rijtje gezet:
- Stro
- Hooi of kuil
- Brok
- Muesli

- Mestafvoer (uitgerekend per maand als ze 1x per 2 maanden ophalen)
- Entingen (uitgerekend per maand als ze elke 9 maanden geent worden)
- Hoefsmid (uitgerekend per maand als ze 1x per twee maanden gaan)
- Tandarts (uitgerekend per maand als ze 1x per jaar gaan)
- Wormonderzoek (uitgerekend per maand als ze 3 keer per jaar gaan)
- Weide laten bloten/maaien etc. (één keer per jaar, opnieuw gedeeld door aantal maanden)
- Weide bemesten (twee keer per jaar, opnieuw gedeeld door aantal maanden)
- Bak laten omleggen (zand omkeren, 1x per 2 jaar gedeeld door aantal maanden)
- Tegen onkruid laten spuiten (1x per jaar gedeeld door aantal maanden)

Uiteindelijk kwamen wij uit dat wij voor onze 2 paarden gemiddeld (kosten uitgesmeerd over één jaar en dan gedeeld door 12) 350 euro in de maand kwijt zijn.

Dan zit je ook nog met eenmalige kosten: hekwerk, paddock aanleggen en/of bak aanleggen, stallenbouw, aanschaf quat met sleep of trekker met sleep (voor bak en wei), aanschaf grote grasmaaier of trekker om zelf het land bij te houden, waterbakken/hooirekken etc, gereedschap (kruiwagen, mestboy, riek, etc.), zadelkasten/dekenrekken.

Al met al best wel heel veel kosten. :j Maar wel héél leuk om ze aan huis te hebben. Toch blijft het veel werk: stro en hooi halen, mesten, 3x daags voeren, bak slepen, wei onderhouden, reparaties verrichten, binnen- buiten zetten, land uitmesten, staldeuren eens in de zoveel tijd lakken, en ga zo maar door.

Maar nogmaals ik vind het wel heel leuk om ze lekker achter het huis te hebben! :)

De punten die ik dik gedrukt heb gemaakt heb je op een pensionstal ook.

Hooi en stro wordt 1x per jaar geleverd door een boer uit het dorp. Hun helpen ook mee op het allemaal op de zolder te leggen. Dit kost me naast de normale hooiprijs een paar flesjes bier.
Het kost welgewoon veel tijd. Ook nu met tempraturen van -18 moet ik gewoon nog een keer naar buiten om te voeren.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:40

picasso, je hebt het over 350 euro voor twee paarden per maand. Voor dat geld kun je geen twee paarden stallen op een pensionstalling (hier in de buurt niet in ieder geval), maar dat zeg je zelf ook al. Ik blijf er inderdaad bij dat als je 1 paard hebt, je goedkoper uit bent met een pensionstalling, maar heb je meerdere paarden, dan niet.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik geen tijd heb om mijn paard (en alles er omheen) zelf te doen. Door omstandigheden heb ik dit laatst wel een aantal weken gedaan (staleigenaar ziek) maar het viel me vies tegen! Ik was vaak al te moe om nog te gaan rijden, door alle dingen er omheen! (Ik moet wel zeggen dat ik de stallen van vijf paarden deed toen, ook het voeren en buiten/binnenzetten x vijf, dus niet alleen mijn eigen paard).

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:16

Ja, dat is wel zo! Ik geef een schatting van kosten voor twee paarden, dat staat er toch ook bij?

De tijd is gewoon enorm. Waar ga je die vandaan halen? Minder werken? Dat kost ook geld. ;)

@Hotchocolat: brok en muesli hoef je heel vaak niet zelf te kopen hoor! Ligt eraan wat voor 'n pensionstalling je hebt!
Sommige pensionstallen enten en ontwormen met z'n allen (groepskortingen), etc. Dus wel degelijk dat dat meespeelt!

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:46

Vaak zie ik voorbij komen dat je een hogere hypotheek hebt... en dat is uiteraard ook welm weer zo maar dat kan je ook op 2 manieren bekijken. Ja, je hypotheek is hoger maar op het moment dat jij verhuisd verkoop je je woning + stallen ook weer voor een goede prijs, je bouwt er iets mee op. Wanneer je je paard op pension zet zie je bij verhuis niets meer daarvan terug.

Wat goedkoper is zal denk ik niet zo veel van elkaar verschillen. Al maakt het wel uit of je er nu 2 of 8 hebt staan...
Paarden aan huis is meer een keuze die je maakt en moet nemen als je de verantwoording, beperktere vrijheid met ook op dagjes weg en vakantie, grotere vrijheid betreft regeltjes en alles erom heen wil.

Mijn merrie staat momenteel in de opfok en we zijn opzoek aar een huisje met stallen en weide, voor ons is dat de keuze die het best past bij wie we zijn en hoe en wat we willen... en financiele kant daarvan is wat dat betreft voor ons een bijkomstigheid, paarden kosten geld, of ze nu thuis of elders staan

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:03

Wij wonen in DLD mijn huidige huis is dus ook goedkoper dan mijn hoekhuis in NL (Hypotheek).

In mijn geval is het dus goedkoper dan mijn vorige pension stal. Muslie heb ik altijd appart moeten bijkopen.
Het kost wel gewoon heel veel tijd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:42

Dees schreef:
rapido schreef:
Ik persoonlijk vond het dus niet zaligmakend om de paarden aan huis te hebben!
De vrijheid die we kwijt waren vond ik erg gaan tegen staan.
Je bent ook grotendeels van de dag bezig het erf, stal, paddock, wei enz te onderhouden (lees poep ruimen!) en het verzorgen van het paard waardoor in mijn geval de zin in het rijden vaak ver te zoeken was omdat ik gewoonweg de kracht er niet meer voor had!
Ik heb ze nu dan ook weer in pension staan waar alles word gedaan en haal ze af en toe naar huis om op de wei vakantie te laten vieren.

Gut ik snap dat helemaal.
Ze staan hier aan huis en met name in de winter valt dat ieder jaar meer tegen.
Je eigen bak is niet te rijden want bevroren of te nat en dus zeul je met paard en spullen weer naar de binnenbak
Het is amper daglicht en dan zit ik op mijn werk, dus de paarden zie ik winterdaags alleen bij kunstlicht
Het gezeul met emmers water
De vocht overal
En... ook belangrijk: het is wel zo gezellig als je tijdens het paardje poetsen of rijden of uitmesten wat aanspraak hebt. Thuis ben je echt wel vaak alleen met je paarden. Ik wel tenminste.

Zit er sterk over te denken om ze winterdaags naar een pensionstalling met binnenbak te brengen.
Misschien de fokmerrie thuis laten, maar de paarden die ik wil rijden.. hmmmm...

overdag (weekend?) mag je ook gerust hier komen rijden hoor ;) kun je lopend heen, deden vorig jaar wel meer...

Maar ik heb dat ook wel eens, dat als ik weer een echt sportpaard zou hebben en zou willen trainen voor wedstrijden, ik die wel vol pension met binnenbak zou willen hebben in de winter... Geen extra werk en zorgen van en toch elke dag droog en uit de wind kunnen trainen als ik wil.

Goedkoper is het alleen als je telt wat een paard erbij je meer kost dan 1 paard. niet in absolute bedragen.
Ik ben met een extra paard aan huis zo'n 50 tot 75 euro per maand meer kwijt, en zou ik nu dat paardvolpension met binnenbak neerzetten, zou ik 220 tot 240 euro per maand ongeveer extra kwijt zijn.
Zou ik zijn blijven wonen in onze tussenwoning en 2 paarden volpension hebben gezet met binnenbak, dan waren we nog vele malen goedkoper uit dan nu we hier wonen met alle investeringen voor paarden aan huis.
Het kan echt niet uit, maar dat je veel dingen zelf in de hand hebt, is wel een prettig gevoel... Vooral als je al een beetje eigenwijs bent en zelf een bepaald beeld hebt van hoe je je paarden wilt houden.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:18

Unirak schreef:
Of het veel goedkoper is? in mijn geval wel 4 paarden in pension kost heel wat, nu al een aantal jaren thuis staan.
Maar buiten het geld om, het geeft toch wel meer rust nu ze bij huis staan ipv op een grote pensionstal.
En nu alles in eigen hand en met niemand meer rekening te houden.
Stallen bouwen en een bak aanleggen kost nog niet zoveel hoor. even goed rondneuzen!
Wat betreft het inkopen van voer en strooisel geldt ook goed rondneuzen en grote hoeveelheden, dat scheelt echt in de prijs.
Voor mij geen pensionstal meer!!

Hier ben ik wel benieuwd naar. Wij zitten ook een beetje te orienteren, maar wat is een goede buitenbak bodem voor een redelijke prijs? Heb bij Agterberg bodems al gekeken, maar 20.000 is ff net teveel van 't goede.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:25

Ine23 schreef:
maar je oordeelt wel lekker snel over mij GamblersCup en over wie ik dan zogezegd zou zijn.

banketstaaf niet uit je nek en doe niet zo zielig, ik oordeel nergens over jou. Bah, altijd die mensen die niet begrijpend kunnen lezen en zó snel op hun teentjes getrapt zijn. :O

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:05

GamblersCup schreef:
Ine23 schreef:
maar je oordeelt wel lekker snel over mij GamblersCup en over wie ik dan zogezegd zou zijn.

banketstaaf niet uit je nek en doe niet zo zielig, ik oordeel nergens over jou. Bah, altijd die mensen die niet begrijpend kunnen lezen en zó snel op hun teentjes getrapt zijn. :O

Haha, maar je oordeelt niet, he?

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:16

Wij hebben een jaar geleden ook voor de keuze gestaan, een boerderijtje met grond kopen of een woonhuis en paard in pension.
Kwa kosten maakt het niet zoveel, maar je hebt er wel meer werk van als ze thuis staan en is het dus eigenlijk iets duurder als je dat meerekend.
Wat bij ons de doorslag heeft gegeven is als je in de problemen komt is een paard sneller verkocht dan een boerderij.
En wij gaan ook graag op vakantie, omdat het paard nu in pension staat, kan dat ook.

We betalen nu voor stalling E100 per maand en daar kan ik geen paard voor aan huis houden.

Unirak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:35

MelanieB
Unirak schreef:
Of het veel goedkoper is? in mijn geval wel 4 paarden in pension kost heel wat, nu al een aantal jaren thuis staan.
Maar buiten het geld om, het geeft toch wel meer rust nu ze bij huis staan ipv op een grote pensionstal.
En nu alles in eigen hand en met niemand meer rekening te houden.
Stallen bouwen en een bak aanleggen kost nog niet zoveel hoor. even goed rondneuzen!
Wat betreft het inkopen van voer en strooisel geldt ook goed rondneuzen en grote hoeveelheden, dat scheelt echt in de prijs.
Voor mij geen pensionstal meer!!

Hier ben ik wel benieuwd naar. Wij zitten ook een beetje te orienteren, maar wat is een goede buitenbak bodem voor een redelijke prijs? Heb bij Agterberg bodems al gekeken, maar 20.000 is ff net teveel van 't goede.
[quote="Unirak"]

Nee wij hebben geen achterberg bodem hoor, dat zit er bij ons ook niet in, wij hebben de grond omlaten zetten, het is even een klus maar redelijk goedkoop een goede bodem die heel veel water kan hebben. licht een beetje aan welke loonwerker je hebt maar voor een kleine 1200 euro was de bak 20 bij 40 klaar.
Voor de vorst, geen dag gehad dat we niet konden rijden vanwege het water.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:40

Volgens sommigen hier is het thuis stallen niet goedkoper dan op een pension.
Maar hoe kan een pensionstal dan ooit winst maken, want die heeft toch minimaal alle kosten die je thuis ook hebt?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:43

een pensionstal kan groter inkopen, wat vaak de prijzen drukt, plus ik merk ook dat ik voor het voeren van 10 paarden niet veel meer tijd nodig heb dan voor het voeren van 5 paarden. Alleen het verschil tussen 1 stal en 2 of 3 mesten is groot. Eenmaal je aan meer zit, heb je een andere routine en gaat het vlotter.
het thuis huisvesten brengt andere kosten en klusjes met zich mee die vaak over het hoofd gezien worden...
Laatst bijgewerkt door petitparis op 13-02-12 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:43

Goedkoper houden en groter inkopen.

Ik laat de paarden enorm veel hooi versmeren (kost extra hooi en de stallen zijn eerder vies) en op een pensionstal kan dat niet, want dat kost teveel geld. Ook heb ik duur krachtvoer en krijgen ze veel wortelen bij. Al die beetjes zorgen ervoor dat mijn paarden thuis meer kosten dan in pension. Maar dat is wel onze keuze, want het is dus wel mogelijk om te besparen.

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:57

hoi hoi,

ik sta nu bijna 7 jaar met paarden aan huis(inmiddels woon ik op mijzelf) maar ze staan nog op de boerderij van mijn moeder, in het begin was het allemaal prachtig,leuk,mooi,lekker rustig,
maar nu merk ik dat ik de gezelligheid wel mis van de manege enzo..ik heb al 8 jaar geen wedstrijd meer gereden en ook rijd ik mniet meer heel erg fanatiek, ik merk dat ik echt de gezelligheid en het vertrouwen van de mensen om mij heen mis.. het liefst ga ik nu ook weer terug naar een manege,,. altijd een droom van paarden aan huis.. maar dat duurde maar 5 jaar.. ;(
en idd.. wat al eerder is gezegd alle kosten en verzorging, voer, hooi,stro,kapotte dingen zul je zelf moeten regelen er is niemand die je kan helpen of die het even voor je oplost. :( ook als je dus een keer ziek bent of je moet ergens met spoed heen er is niemand die je paarden kan doen/ /3 /3 of je goedkoper uit ben dat zal vast wel, per maan betaal je aan stalling rond 300/400 euro.. op een boerderij betaal je 1 keer een groot bedrag (rond de 500 /1000) euro (een hoop geld) maar heb je wel voor een half jaar alles in huis, je hebt geen gezeur met je bak, of je wel of niet kan rijden, je kan ze hele dagen buiten zetten in de bak of de wei, dus meer vrijheid heb je wel.

Welsh4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:22

Goedkoper is het wel............in kosten, arbeid moet je niet rekenen, je moet ook echt alles zelf doen natuurlijk.
Onderhoud van alles, land etc doen we ook allemaal zelf.
Maaien, kuilbalen maken. Verzorging, (ben blij dat het weer dooit)
Vakantie: in de winter al helemaal niet en zomers gaan ze mee of blijven ze onder toezicht op het land. Maar dat weegt allemaal niet op tegen het plezier dat wij hebben met de verzorging en het rijden van ons paard en pony's. Zou niet anders willen.
Heb ook nooit echt op een pensionstal gestaan, dus die vergelijking kan ik niet maken
En ik denk dat de pensionprijzen hier hogen liggen dan elders in het land.
Zie bedragen van 100 euro. Bij ons is het gauw van 250 tot zelfs 430 euro!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:31

Unirak schreef:
Nee wij hebben geen achterberg bodem hoor, dat zit er bij ons ook niet in, wij hebben de grond omlaten zetten, het is even een klus maar redelijk goedkoop een goede bodem die heel veel water kan hebben. licht een beetje aan welke loonwerker je hebt maar voor een kleine 1200 euro was de bak 20 bij 40 klaar.

Dat klinkt goed! En hebben jullie kleigrond of zand? En gedraineerd? Wat voor zand ligt er in jullie bak? Word de bak gauw zwaar, 'slap' of blijft die aardig goed?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:36

Ligt er natuurlijk aan hou je je paarden wilt houden en wat je doel is.

Ik ben denk ik een van de weinige waarbij het in de toekomst mogelijk is maar absoluut niet wil.
Vind het vreselijk ben echt een gezelligheidsdier, en alleen op stal is voor mij niks. Bovendien vind ik persoonlijk dat je ook achterraakt met bepaalde kennis.

Op pensionstal leer je veel meer ookal zit je jaren in de paarden.

Voor mij is het goedkoper/beter om mijn paarden op pensionstal te zetten helaas kost veel geld maar ik krijg er ontzettend veel vrijetijd voor terug. Mijn schoonzus heeft ze vlak bij huis staan als ik zie wat ze allemaal moeten doen... :n mij niet gezien voor 2 paarden.

Unirak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:41

Unirak schreef:

Dat klinkt goed! En hebben jullie kleigrond of zand? En gedraineerd? Wat voor zand ligt er in jullie bak? Word de bak gauw zwaar, 'slap' of blijft die aardig goed?
Unirak schreef:

Nee het is bij ons zandgrond, het is nu wit zand, het zwarte zand is naar onder gewerkt en het witte naar boven.
de bak is niet gedraineerd, maar wordt idd wel snel wat zwaar als hij droog wordt, maar daar kunnen we tegen sproeien gelukkig.
En gelukkig wonen we in een land waar het genoeg regent.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:44

Ik heb dan geen bak bij huis, maar denk dat het over all zeker goedkoper is. Het heeft veel voordelen, je weet precies wat je paard eet, je hoeft niet eerst een eind te rijden om er te komen, en het is geweldig als je thuiskomt dat je even toegeknort word door je maatje. Vind ook wel dat er nadelen aan zitten, ik moet altijd mijn vader vragen om hem te verzorgen als ik er niet ben. Ook in de tentamenweken moet ik nog mesten, voeren en het liefst ook rijden en als je er niet bent is er niemand om op hem te letten.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:49

Hele verschillende meningen en ervaringen hier :)

Ik denk dat het inderdaad verschilt hoe je je paarden wilt houden.
In de toekomst zou ik dolgraag een huisje willen waarbij de paarden aan huis kunnen en vind het ook helemaal niet erg om alles zelf te moeten doen. Qua inkopen van bodembedekking en kuil/hooi kost het in een keer een boel geld maar ik denk dat als je de mogelijkheid heb ze thuis te kunnen houden het wel goedkoper is qua kosten. Betaal nu voor 1 paard al 285 per maand en dan nog 120 euro per maand aan benzine kosten(goedkoop autotje).

Heb de paarden ook op een huurweiland gehad waarbij we alles zelf in moesten kopen en zelf mestafvoer moesten regelen.
Maar vind het ideaal. Nu staat ze all in, hoef dus niets te doen maar moet zeggen dat ik het onwijs mis. Maar hiervoor gekozen zodat ze 24.7 buiten staat.

Tijd kost het natuurlijk wel. Paarden voeren, mesten, erf en bakken onderhouden, weide onderhouden je spullen inkopen etc. Maar als je dit geen probleem vind lijkt het mij ideaal.

Voor mij denk ik zeker dat het goedkoper kan zijn al zal je dit achteraf pas merken omdat je eerst overal in moet investeren.

Ik vind het een intressant topic, lees hier even mee.

Edit: Denk dat het trouwens ook aan de omgeving ligt waarin je een huis koopt. In Duitsland is het veel goedkoper qua huizen dan hier in Nederland. Wil natuurlijk niet zeggen dat alles goedkoper is en je moet natuurlijk voor je die stap kan maken heel veel uit zoeken en informeren wat betreft hypotheken daar, regelingen, verzekeringen etc. En ook qua hooi/stro kosten ligt het heel erg aan de omgeving.
Laatst bijgewerkt door Marlis op 13-02-12 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:58

ja ik denk dat het wel goedkoper is, ligt aan de situatie, hier een schets van die van ons:

shet en een tinker doen ong. een week met 1 baal hooi. wij halen 2x per jaar hooi van het land en dan betalen we natuurlijk voor de kosten van de machines en die mensen die dat komen doen. (maar verder geen extra hooikosten). de stal / overkapping eenmalig een bedrag voor betaald. en 1x in het halfjaar de hoefsmid. 1x per jaar dierenarts vaccinatie, en 2x per jaar wormenkuur. Ze staan 24/7 buiten dus aan de bodembedekking van de stal wordt ong. 15,- per 2 maanden betaald. (3 balen vlas)

in onze situatie zouden wij nooit aan het bedrag komen dat je voor een stalling betaalt. maar we hebben geen bak aan huis (toevallig wel op 1 min lopen afstand) dus in ons geval goedkoper...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:04

Ik was dus niet goedkoper uit en dan had ik nog een adres voor heel goedkoop stro...

Alle dingen die er bij kwamen vond ik niet fijn en heb toen ook besloten om mijn paard weer in pension te zetten.