Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Picassox schreef:Goedkoper weet ik ook niet: kuil, stro, mestafvoer, brok, etc. is toch nog best een hoop geld!
Wij hebben van onze twee paarden (hebben een Fjord en een KWPN'er) alles op een rijtje gezet:
- Stro
- Hooi of kuil
- Brok
- Muesli
- Mestafvoer (uitgerekend per maand als ze 1x per 2 maanden ophalen)
- Entingen (uitgerekend per maand als ze elke 9 maanden geent worden)
- Hoefsmid (uitgerekend per maand als ze 1x per twee maanden gaan)
- Tandarts (uitgerekend per maand als ze 1x per jaar gaan)
- Wormonderzoek (uitgerekend per maand als ze 3 keer per jaar gaan)- Weide laten bloten/maaien etc. (één keer per jaar, opnieuw gedeeld door aantal maanden)
- Weide bemesten (twee keer per jaar, opnieuw gedeeld door aantal maanden)
- Bak laten omleggen (zand omkeren, 1x per 2 jaar gedeeld door aantal maanden)
- Tegen onkruid laten spuiten (1x per jaar gedeeld door aantal maanden)
Uiteindelijk kwamen wij uit dat wij voor onze 2 paarden gemiddeld (kosten uitgesmeerd over één jaar en dan gedeeld door 12) 350 euro in de maand kwijt zijn.
Dan zit je ook nog met eenmalige kosten: hekwerk, paddock aanleggen en/of bak aanleggen, stallenbouw, aanschaf quat met sleep of trekker met sleep (voor bak en wei), aanschaf grote grasmaaier of trekker om zelf het land bij te houden, waterbakken/hooirekken etc, gereedschap (kruiwagen, mestboy, riek, etc.), zadelkasten/dekenrekken.
Al met al best wel heel veel kosten.Maar wel héél leuk om ze aan huis te hebben. Toch blijft het veel werk: stro en hooi halen, mesten, 3x daags voeren, bak slepen, wei onderhouden, reparaties verrichten, binnen- buiten zetten, land uitmesten, staldeuren eens in de zoveel tijd lakken, en ga zo maar door.
Maar nogmaals ik vind het wel heel leuk om ze lekker achter het huis te hebben!
Dees schreef:rapido schreef:Ik persoonlijk vond het dus niet zaligmakend om de paarden aan huis te hebben!
De vrijheid die we kwijt waren vond ik erg gaan tegen staan.
Je bent ook grotendeels van de dag bezig het erf, stal, paddock, wei enz te onderhouden (lees poep ruimen!) en het verzorgen van het paard waardoor in mijn geval de zin in het rijden vaak ver te zoeken was omdat ik gewoonweg de kracht er niet meer voor had!
Ik heb ze nu dan ook weer in pension staan waar alles word gedaan en haal ze af en toe naar huis om op de wei vakantie te laten vieren.
Gut ik snap dat helemaal.
Ze staan hier aan huis en met name in de winter valt dat ieder jaar meer tegen.
Je eigen bak is niet te rijden want bevroren of te nat en dus zeul je met paard en spullen weer naar de binnenbak
Het is amper daglicht en dan zit ik op mijn werk, dus de paarden zie ik winterdaags alleen bij kunstlicht
Het gezeul met emmers water
De vocht overal
En... ook belangrijk: het is wel zo gezellig als je tijdens het paardje poetsen of rijden of uitmesten wat aanspraak hebt. Thuis ben je echt wel vaak alleen met je paarden. Ik wel tenminste.
Zit er sterk over te denken om ze winterdaags naar een pensionstalling met binnenbak te brengen.
Misschien de fokmerrie thuis laten, maar de paarden die ik wil rijden.. hmmmm...
Unirak schreef:Of het veel goedkoper is? in mijn geval wel 4 paarden in pension kost heel wat, nu al een aantal jaren thuis staan.
Maar buiten het geld om, het geeft toch wel meer rust nu ze bij huis staan ipv op een grote pensionstal.
En nu alles in eigen hand en met niemand meer rekening te houden.
Stallen bouwen en een bak aanleggen kost nog niet zoveel hoor. even goed rondneuzen!
Wat betreft het inkopen van voer en strooisel geldt ook goed rondneuzen en grote hoeveelheden, dat scheelt echt in de prijs.
Voor mij geen pensionstal meer!!
GamblersCup schreef:Ine23 schreef:maar je oordeelt wel lekker snel over mij GamblersCup en over wie ik dan zogezegd zou zijn.
banketstaaf niet uit je nek en doe niet zo zielig, ik oordeel nergens over jou. Bah, altijd die mensen die niet begrijpend kunnen lezen en zó snel op hun teentjes getrapt zijn.
Unirak schreef:Nee wij hebben geen achterberg bodem hoor, dat zit er bij ons ook niet in, wij hebben de grond omlaten zetten, het is even een klus maar redelijk goedkoop een goede bodem die heel veel water kan hebben. licht een beetje aan welke loonwerker je hebt maar voor een kleine 1200 euro was de bak 20 bij 40 klaar.
Voor de vorst, geen dag gehad dat we niet konden rijden vanwege het water.
Unirak schreef:Nee wij hebben geen achterberg bodem hoor, dat zit er bij ons ook niet in, wij hebben de grond omlaten zetten, het is even een klus maar redelijk goedkoop een goede bodem die heel veel water kan hebben. licht een beetje aan welke loonwerker je hebt maar voor een kleine 1200 euro was de bak 20 bij 40 klaar.
Voor de vorst, geen dag gehad dat we niet konden rijden vanwege het water.