eten jullie....paardenvlees?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eet jij...paardenvlees?

ja ik vindt het gewoon heerlijk!
61 (13%)
nee....vindt ik hartikke zielig!
126 (28%)
nee..want ik ben vegetarier..
64 (14%)
ja ik eet het wel maar met gemengde gevoelens..
38 (8%)
nee want ik vindt het vies!
48 (10%)
nee...andere reden, oa;
101 (23%)

Totaal aantal stemmen: 438

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:24

Ik eet allerlei vlees, volgens mij heb ik nooit paard op (alhoewel het volgens sommigen wel in frikandellen zit?) ..
Waarom geen paardenvlees eten en wel koeievlees? Ik zie er het verschil niet echt tussen hoor.

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:38

Ik heb nog nooit paardenvlees gegeten. Maar als ik het voor mn neus zou staan zou ik wel zo op eten want het beest is toch al dood.....
Wat ik niet zou kunnen is weten welk paard ik eet! Als ze zouden zeggen: lekker he? je eigen pony? dan ga k denk wel over mn nek Verward

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:39

Ja, ik eet gewoon paardenvlees. Over het algemeen hebben paarden een beter leven gehad voor de slacht dan menig ander dier. Als ik geen pardenvlees meer zou eten zou ik vegetarier worden. Als bijv. mijn eigen paard naar de slacht is, zal ik het een tijd niet meer eten, maar dat is een uitzondering.

appielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:03

Ik eet alles behalve varkensvlees ,ik weet namelijk hoe het gemaakt wordt heb altijd in een vleeswarenfabriek gewerkt Haha! Misselijk

Moonlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:53

M'n moeder had pas paardenvlees gekocht, heb echt met tranen in m'n ogen gezeten aan tafel.. kan het echt niet aanzien en het idee gewoon al.. Verdrietig

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:00

Stephany schreef:
Ik kan het gewoon niet door mijn keel krijgen...ik weet dat het "tussen mijn oren zit", want sommige andere vleessoorten lust ik wel!
Maar als ik weet dat het paardenvlees is lijkt het wel of mijn maag daarvan omdraait.....

hier hetzelfde. ik zou het 'willen kunnen' eten, maar het gaat op een of andere manier niet. daar neem ik vrede mee, want ik krijg er toch echt een slecht gevoel van.
zelfde met konijnen,...

waarom eet je dan geen hond, bv. ik geloof dat je het ook niet zou eten als die op een 'eerlijke' manier gedood werd.
sinds ik weet dat er ook vaak paard in de frikandellen zit, eet ik dat ook zelden meer.

ik eet enkel kip, varken en koe, geloof ik.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:33

Buitenzorg"]
[quote="Cassidy"]Ik eet paardenvlees omdat ik het lekker vind. Maar ook om de paarden de lange reis naar Italie of Frankrijk te besparen waar wel op grote schaal paardevlees gegeten wordt. Als er hier geen paarden gegeten zouden worden, zouden alle dieren die naar de slacht zouden moeten, met pijn op transport gezet worden. Binnen de Europese Gemeenschap bestaat er een regel dat, als paarden nog op alle vier benen kunnen staan, dat de invoer van zo'n paard een x bedrag kost. Kan het paard niet meer op zijn benen staan, dan kost het veel minder dan het bedrag x. Dus wat doen de handelaren: breken de benen van het paard (of 1 been) en het paard moet alsnog op transport, met gebroken been. Die paarden lijden dus heel veel pijn, en niemand doet daar wat tegen.
Tijdens de transport krijgen ze in veel gevallen niet voldoende te drinken of te eten, en ook niet voldoende rust.
[/quote]

En wat te denken van paarden die kunnen zien, een blind paard kost ook weer minder invoerrechten, juist, de ogen worden uitgestoken terwijl ze nog leven. En idd zoals Cassi zegt, eet ik dat paard in NL op, wordt hem of haar heel veel ellende bespaard!

[quote="Cassidy schreef:
Dus, hou je van paarden? Dan eet je ze hier op, i.p.v. ze op transport te zetten naar Italie of Frankrijk.

[/quote]
In 1 woord WALGELIJK!!!
Het idee al dat je een beest zit op te eten wat z'n leven voor je gewerkt heeft, of voor een ander natuurlijk. Eet je je hond ook op???
Paarden die op je bord liggen zijn of gefokt voor de slacht, niks geen gescharrel aan, maar gewoon als 6 maanden oud veulen dood gemaakt, of het zijn paarden waar lang mee gedokterd is, of paarden met een gebroken been, enz. Echter de laatste 2 groepen zijn erg klein, en de kans dat je er zo 1 opeet is dus gering. En ook bij de paarden worden er anabolen gespoten, dus niks eerlijks aan.
Walgelijk gewoon dat er mensen zijn die er zo hoteldebotel van zijn dat ze op een openbaar forum hun liefde voor het dode paard kunnen openbaren. De meeste mensen met paarden hebben een band met hun dier die heel erg hecht is. Zo met de meeste paarden. Die gaan al over hun nek als ze er aan denken dat er figuren zijn die zo een paard kunnen opeten, die notabene er zelf 1 hebben! Zo iets moois, die zo veel liefde terug geven. En wat doen jullie? Jullie ten ze op! Lekker is dat dan. Eet smakelijk na het overlijden van je hond, is in princiepe het zelfde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:43

Ik kan me herinneren Sherwood, dat dit topic al eens eerder ter sprake is geweest op bokt (en welk topic is dat intussen niet?) En ik kan me herinneren dat je toen al net zo pinnig reageerde.

Voor de goede orde: ik zou mijn eigen paard niet opeten, of het moet in een tijd zijn van hele erge honger. Mijn paard gaat niet naar de slager maar krijgt een spuitje als hij niet maar kan. Dat neemt niet weg dat ik zonder problemen vlees kan eten van een dier (maakt niet uit welk dier) als ik het zelf niet hoef te doden. Ik zou een van de personen zijn die acuut vegetarier zou worden als ik het zelf zou moeten doen.

Wat betreft de anabolen die een paard krijgt: ik denk dat dat nog wel meevalt. De veulens die hier in Nederland naar de slager gaan zijn of niet te verkopen (omdat mensen maar raak fokken en toch ieder jaar een veulentje in de wei hebben willen lopen, omdat ze daar handel in zien) , of er is wat mee (en dat gebeurt vaker dan jij denkt). Die mensen hebben geen geld voor of notie van anabolen... Voor het bedrag dat je aan die anabolen uit zou geven heb je ook een dekking van een goedgekeurde hengst, die in het geval van merries met papieren tot een veulen leiden dat makkelijker te verkopen is dan eentje zonder.

En wat betreft het eten van honden: dat word in bepaalde landen ook gedaan. Er zijn mensen die ratten eten. Cavia's zijn in bepaalde landen een delivatesse. Waterkonijn, heb je dat wel eens op een kaart zien staan? Dat is gewoon bisamrat. Geef het een andere naam en de mensen eten het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:46

sherwood schreef:
Zo iets moois, die zo veel liefde terug geven. En wat doen jullie? Jullie ten ze op! Lekker is dat dan. Eet smakelijk na het overlijden van je hond, is in princiepe het zelfde.

Hondenvlees wordt nergens in nederland gegeten, waarom? Omdat het niet geaccepteerd wordt, paardnevlees wel...paarden die geslacht zijn, zijn toch al dood. Wat zou je dan met die beesten moeten doen? Bewaren of begraven? Dat wordt een bende...en een koe ois ook zielig als het geslacht wordt, maar ook die kunnen liefde geven! En wordt ook vrolijk opgegeten!
Okee met een koe heb je geen band maar ik vindt niet dat je iemand zn paarden liefde kan beoordelen of hij/zij wel of geen paardenvlees eet!

Dat moet je heel apart zien, en een koe heeft amper de kans om een band met een mens op te bouwen, en daar wordt niet moeilijk over gedaan, is een beetje oneerlijk!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 18:00

sherwood schreef:
Walgelijk gewoon dat er mensen zijn die er zo hoteldebotel van zijn dat ze op een openbaar forum hun liefde voor het dode paard kunnen openbaren. De meeste mensen met paarden hebben een band met hun dier die heel erg hecht is. Zo met de meeste paarden. Die gaan al over hun nek als ze er aan denken dat er figuren zijn die zo een paard kunnen opeten, die notabene er zelf 1 hebben! Zo iets moois, die zo veel liefde terug geven. En wat doen jullie? Jullie ten ze op! Lekker is dat dan. Eet smakelijk na het overlijden van je hond, is in princiepe het zelfde.

Ik begrijp hieruit dat ik me aangesproken moet voelen?! Ik ben dus volgens jou iemand die niet om een paard geeft Verward Hieruit blijkt dat je me dus niet kent! Boos!

Scylla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 18:06

Ik eet het uit principes niet. Als ik het zie liggen moet ik altijd eraan denken dat het misschien wel een paad id geweest die ik heb gekend. En de kleur van het vlees vind ik ook vreselijk, net ofdat het niet gaar is Misselijk

Mowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 18:57

Ja hoor ik vind een paardenbiefstuk of een biefstuk van de haas heerlijk. En zielig?? Nee de meeste paarden die op de slacht belanden hebben een supergoed leven gehad en dat kan je van de kistkalveren of van de varkens niet zeggen.
Zo wie zo eet ik nooit jong vlees: dus geen kalf, lam of veulen.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:11

[/quote]
Ik begrijp hieruit dat ik me aangesproken moet voelen?! Ik ben dus volgens jou iemand die niet om een paard geeft Verward Hieruit blijkt dat je me dus niet kent! Boos![/quote]
Ken je idd niet, weet ook niet waar ik je van zou moeten kennen. Maar ik zeg niet dat je niet om een paard geeft, ik zeg dat de band die jij met paarden hebt toch net iets anders is dan die van mensen die geen paarden vlees eten. Da's alles.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:14

Cassidy schreef:
Ik kan me herinneren Sherwood, dat dit topic al eens eerder ter sprake is geweest op bokt (en welk topic is dat intussen niet?) En ik kan me herinneren dat je toen al net zo pinnig reageerde.

Voor de goede orde: ik zou mijn eigen paard niet opeten, of het moet in een tijd zijn van hele erge honger. Mijn paard gaat niet naar de slager maar krijgt een spuitje als hij niet maar kan. Dat neemt niet weg dat ik zonder problemen vlees kan eten van een dier (maakt niet uit welk dier) als ik het zelf niet hoef te doden. Ik zou een van de personen zijn die acuut vegetarier zou worden als ik het zelf zou moeten doen.

Wat betreft de anabolen die een paard krijgt: ik denk dat dat nog wel meevalt. De veulens die hier in Nederland naar de slager gaan zijn of niet te verkopen (omdat mensen maar raak fokken en toch ieder jaar een veulentje in de wei hebben willen lopen, omdat ze daar handel in zien) , of er is wat mee (en dat gebeurt vaker dan jij denkt). Die mensen hebben geen geld voor of notie van anabolen... Voor het bedrag dat je aan die anabolen uit zou geven heb je ook een dekking van een goedgekeurde hengst, die in het geval van merries met papieren tot een veulen leiden dat makkelijker te verkopen is dan eentje zonder.

En wat betreft het eten van honden: dat word in bepaalde landen ook gedaan. Er zijn mensen die ratten eten. Cavia's zijn in bepaalde landen een delivatesse. Waterkonijn, heb je dat wel eens op een kaart zien staan? Dat is gewoon bisamrat. Geef het een andere naam en de mensen eten het.

Ja kolpt. Op veel punten zijn we het meestal eens, maar op dit punt echt niet. De reden dat het eten van honden hier niet wordt gedaan is idd door het niet accepteren van dat vlees. Ookal zou het misschien wel lekker smaken. Waarom wordt paardenvlees dan wel gegeten? Omdat er zo vreselijk veel mensen zijn die geen paard hebben, en er nog nooit 1 van dichtbij hebben gezien. In die zelfde princiepes zal het waarschijnlijk ook zo zijn dat mensen met een cavia nooit een cavia zullen eten, maar mensen die er nog nooit 1 van dichtbij hebben gezien, proberen het vast wel eens. Dat spoort bij mij gewoon niet.
Goed ik laat me te veel gaan op een onderwerp als deze, maar het raakt me dan ook echt. Zal iets minder pinnig reageren Knipoog

odessalief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:16

IK heb nog nooit paardenvlees gegeten en ga er ook niet aan beginnen ook! Het idee dat dat dier ze leven lang heeft gewerkt voor je en dat je hem dan als dank opeet.............

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:18

sherwood schreef:

In 1 woord WALGELIJK!!!
Het idee al dat je een beest zit op te eten wat z'n leven voor je gewerkt heeft, of voor een ander natuurlijk. Eet je je hond ook op???
Paarden die op je bord liggen zijn of gefokt voor de slacht, niks geen gescharrel aan, maar gewoon als 6 maanden oud veulen dood gemaakt, of het zijn paarden waar lang mee gedokterd is, of paarden met een gebroken been, enz. Echter de laatste 2 groepen zijn erg klein, en de kans dat je er zo 1 opeet is dus gering. En ook bij de paarden worden er anabolen gespoten, dus niks eerlijks aan.

Een vrij pennymeisjesachtige reactie als ik eerlijk mag zijn.
Dat ik een hechte band met mijn paard heb, betekent niet dat ik geen poaardenbiefstukje kan eten hoor. Dat heeft er niks mee te maken.
Ik hou ook van koeien, schapen, kippen etc, en die eet ik ook graag.
Dan maar een kannibaal, maar jouw verhaal slaat echt werkelijk nergens op, sorry dat k het zeg.
O ja, ik hou absoluut niet van varkens, en die eet ik dus ook bijna niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:32

Mowtje schreef:
Zo wie zo eet ik nooit jong vlees: dus geen kalf, lam of veulen.

daar ben ik het helemaal mee eens OK dan!

wie eet er nu kalfsfilet? Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:35

er worden geloof ik twee dingen door elkaar gehaalt.....het eten van paarden vlees, of het eten van je eigen paard, daar zit natuurlijk een wereld van verschil tussen!

Ik eet mn eigen lippen ook absoluut niet op! Schijnheilig

Sietez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:36

Nee ik eet het gewoon niet omdat ik het niet kan.

ChestnutArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:36

ik lus geen paarden vlees dus dat is vrij makkelijk, ik vind het echt gewoon niet lekker. en als ik het wel lekker zou vinden zou ik het denk ik niet eten, krijg er allemaal rare dingen bij in mijn hoofd,
en ja ik heb het dus ook ooit wel eens gegeten anders zou ik niet weten dat ik het niet lust.

vroeger als ik bij mijn oma was dan moest ik mijn bord leeg eten anders mocht ik niet van tafel en vandaar dat ik dus ooit een keer paardenvlees moest eten, daarna hoefde het nooit meer gelukkig.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:49

Natuurlijk niet!!
Ik eet ook geen katten,- honden ,- en mensenvlees! Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 20:48

Cassidy schreef:
Dus, hou je van paarden? Dan eet je ze hier op, i.p.v. ze op transport te zetten naar Italie of Frankrijk.

Welnee, dan zorg je ervoor dat ze niet op de markt terecht komen waar ze aangekocht worden voor de slacht....

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:56

sherwood schreef:
Citaat:
Ik begrijp hieruit dat ik me aangesproken moet voelen?! Ik ben dus volgens jou iemand die niet om een paard geeft Verward Hieruit blijkt dat je me dus niet kent! Boos!

Ken je idd niet, weet ook niet waar ik je van zou moeten kennen. Maar ik zeg niet dat je niet om een paard geeft, ik zeg dat de band die jij met paarden hebt toch net iets anders is dan die van mensen die geen paarden vlees eten. Da's alles.

Hoe kan jij in godsnaam oordelen over mijn band met mijn paard. Mijn paard is mijn alles, ik ga door het vuur voor hem. En toch eet ik paardenvlees. Ik ben in 1998 mijn paard verloren aan een longbloeding, dus kom nou niet aanzetten dat ik daar dan een ander gevoel bij zou moeten hebben volgens jou omdat ik paardenvlees eet! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:59

Buitenzorg schreef:
Hoe kan jij in godsnaam oordelen over mijn band met mijn paard. Mijn paard is mijn alles, ik ga door het vuur voor hem. En toch eet ik paardenvlees

Beste buitenzorg, er worden hier twee dingen finaal door elkaar gehaalt, het eten van je eigen paard en het eten van een willekeurig paard, ik weet zeker dat er hier op bokt niemand zn eigen paard gaat opeten! Haha!

Uitzonderingen nagelaten natuurlijk....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 23:16

En wat dan nog al zou ik mijn eigen paard opeten/
niet dat ik het doe, maar dan is het toch mijn eigen keuze?
Ik denk dat hier gewoon een onjuiste vergelijking getrokken wordt tussen houden van en eten van.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.