Leidingen bevroren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:08

Alani schreef:
Ook alleen warmtelint is me veel te kostbaar. Daarvoor heb ik teveel meters nodig. Ik ben ook bang dat ondanks het warmtelint toch de drinkbakjes bevriezen.

Ach met die waterzakken moet je even handigheid krijgen en dan vind ik het best te doen.

Enne ik kijk gewoon uit naar het voorjaar! :j

Heb je prijzen opgevraagd? heb je je verdiept in hoe je tracing aan moet brengen? Ik wens dat ernstig te betwijfelen, op basis van wat je schrijft. Bedenk dat tracing eenmalig is. Behalve elektriciteit heb je er verder geen omkijken naar.

Chaos

Re: Leidingen bevroren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:11

Pfffft. Tot op heden waren alleen de waterbakken in de pensionstal bevroren en lietpen we 5x per dag langs met water. In de pensionstal deed de hoofdkraan het nog, water op wasplaats was al afgesloten en in de koffiekamer werkte ook alles nog. Helaas is vannacht buiten de leiding onder de grond bevroren en heeft de hele pensionstal nu geen water meer!!! Stom gedoe!!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:54

ik heb zo'n kabel, lint zit erin verwerkt met rubber eromheen. Verder aan en uit knop eraan en nog meer zooi.... ik zie het niet als afzetten. Ik ben nu klaar voor €700 euro, dan maakt me die kabel ook niet uit.

En ja, met alleen warmtelint bevrieze de bakjes WEL
De wartel bevriest meestal eerst, of de nozzle....dan gaat de rest gelijk mee.
Andersom ook trouwens: Als je verwarmde bakje hebt ( met spiraal) en GEEN lint bevriezen je leidingen alsnog en heb je niks aan je bakjes met warmte spiraal.Als je leiding dus vanaf de grond beroren is heb je niks aan je mooie bakjes...
Je bent dus gewoon duur uit als je het netjes en goed voor elkaar wilt hebben.
En ik heb het er voor over, ben het ijshakken aardig beu ieder jaar...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:57

snap dat je dat ijshakken beu was. dat was ik ook :) maar als alles nu werkt is het prima toch :j

ik heb alleen thermolint en mijn waterbakken doen het nog gewoon, gewoon een lust om de achterkant van de waterbak gelegd en dat werkt perfect +:)+ en ik heb ze in de schuilstal hangen, dus geen geisoleeerde stal ofzo.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:05

Wij hebben op stal en ciculatiesysteem, waarbij het water op een bepaalde temperatuur gehouden wordt. Tot -10/-12 ging dat goed, maar die paar nachten dat het bijna -20 vroor is zelfs dit systeem bevroren. De staleigenaar loopt nu elke 2 uur zijn rondje met emmers zeer lauw water, zodat de paarden niet in ene een al te koude plons water in hun buik krijgen. Zo kan hij meteen hun gemoedstoestand in de gaten houden en hun drinkgedrag. Verder gaan de paarden zo veel mogelijk naar buiten.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:47

houden jullie er wel rekening mee dat het verschilt waar je stal , noord zuid west oost......hoe staat de stal in de wind....etc...bij een ieder zal het anders werken ...bij jou, nou helaas bij ons niet , ondanks rondpompsysteem em warmtelint..
wij lopen ook de hele dag met emmers water

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:52

hier hebben ze op stal ook een soort rondpompsysteem. ideaal. waterbakken blijven het met de kou gewoon doen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:02

hier helaas ook alles met de hand (emmers) water geven. brrr koude klus.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:15

ikke schreef:
Alani schreef:
Ook alleen warmtelint is me veel te kostbaar. Daarvoor heb ik teveel meters nodig. Ik ben ook bang dat ondanks het warmtelint toch de drinkbakjes bevriezen.

Ach met die waterzakken moet je even handigheid krijgen en dan vind ik het best te doen.

Enne ik kijk gewoon uit naar het voorjaar! :j

Heb je prijzen opgevraagd? heb je je verdiept in hoe je tracing aan moet brengen? Ik wens dat ernstig te betwijfelen, op basis van wat je schrijft. Bedenk dat tracing eenmalig is. Behalve elektriciteit heb je er verder geen omkijken naar.

Toen wij 4 jaar geleden de paardenstal hebben verbouwd (voorheen veeschuur). Hebben we de mogelijkheden onderzocht. Een of andere pipo die hier veel verstand van heeft is bij ons langs geweest en heeft een prijsindicatie gedaan. Onze waterleiding loopt langs de dakspanten en we wonen in de middle of nowhere. Van alle zijden dus wind. Buiten het kostenplaatje was het ook maar de vraag of het afdoende zou zijn. Warmtelint moet langs de gehele waterleiding worden aangebracht. Dat is meer dan 70 m!
Kortom meer dan genoeg onderzoek vooraf gedaan.

En als ik de reacties hierboven lees, dan ben ik blij dat we destijds ervoor hebben gekozen hier niet in te investeren. Voor een ieder zal dit anders zijn, maar dit is onze keuze geweest. Je hoort me dus ook niet klagen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:17

Rondpomp hebben wij ook en de leidingen op stal zijn omlegd met isolatie. Maakt geen donder uit, tis allemaal bevroren.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:20

De pensionschuur is overigens 30x30meter,(oude koeienschuur) hoog dak etc. Onze eigen prive stallen zijn aan huis met een laag plafond, hier is nog niks bevroren.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:28

hier is ook alles bevroren.. helaas enkel in de binnenstal hebben de paarden gewoon nog water
de stalpoort mag dan ook niet open staan en moet verplicht dichtblijven anders bevriezen die waterleidingen alsnog.

Ook vorig jaar met die extreme kou deed binnen het nog alles.
helaas ook wij 2 x per dag emmers slepen en iedere x als ze in de hand zijn.

helaas was hij te laat met zijn waterkar op het land om die leeg te laten lopen
dus helaas gesprongen leidingen voor hem.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:06

Nou, mijn stallen staan ook aan 3 kanten vrij.
De stallen staan ALTIJD open met 2 deuren en het is binnen net zo koud als buiten alleen zonder venijnige wind.
Ik heb dus een hoop geld uitgegeven aan waterbakken, transformator en warmtekabels en heb geen bevroren zooi meer gehad.
Wanneer je het dus GOED doet en helaas veel geld uitgeeft..... werkt het gewoon , ook bij -19 en wind!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:14

Bij ons op stal zijn gedeeltes bevoren.
Onze stal is een andere gebouw dan de grote stal is alles bevroren.
In de grote stal een gedeelte niet.
Dat komt omdat die leidingen op een ander netwerk zijn aangesloten.

Wij hebben in onze gedeelte specie kuipen in de stallen staan.
En 3 paarden hebben het niet vanwege het omgooien.
Om de beurt geven we de drie paarden met de hand water en controleren de kuipen.
Dit is ongeveer gemiddeld 4 keer per dag dat er iemand naar omkijkt.

het is even extra werk...
Maar zo met zijn alle nog geen 10 min werk omdat we het bijhouden

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:20

Nu we ons vorstvrijhoudkacheltje in de meterkast naar beneden verplaatst hebben, doet de vorstvrije buitenkraan het ook weer :D

Mijn verwarmde drinkbak op thermobuis die in de paddock staat, heeft nog geen krimp gegeven. ook niet met -20.
Nu hopen dat de toevoerleidingen diep genoeg liggen zodat die niet in de grond bevriezen, want dan houdt het wel op...

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:25

Bij ons op de manege ook al sinds vorige week leidingen bevroren.
Gister deden enkele drinkbakken het weer maar vandaag alles weer helemaal dicht en mijn pony staat net op een hoek aan het einde van de gang dus denk dat het bij haar wel even duurt eerder dat die het weer doet.
Nu helaas water brengen elke keer (doet het personeel van daar). Ik heb nu aan de stal een emmer hangen met water erin.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:32

ElCamino schreef:
ik heb zo'n kabel, lint zit erin verwerkt met rubber eromheen. Verder aan en uit knop eraan en nog meer zooi.... ik zie het niet als afzetten. Ik ben nu klaar voor €700 euro, dan maakt me die kabel ook niet uit.

En ja, met alleen warmtelint bevrieze de bakjes WEL
De wartel bevriest meestal eerst, of de nozzle....dan gaat de rest gelijk mee.
Andersom ook trouwens: Als je verwarmde bakje hebt ( met spiraal) en GEEN lint bevriezen je leidingen alsnog en heb je niks aan je bakjes met warmte spiraal.Als je leiding dus vanaf de grond beroren is heb je niks aan je mooie bakjes...
Je bent dus gewoon duur uit als je het netjes en goed voor elkaar wilt hebben.
En ik heb het er voor over, ben het ijshakken aardig beu ieder jaar...

Nope; als je het lint goed aanbrengt bevriest ook de bak niet. Wel even goed nadenken wat je doet.........

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:54

Elcamino hoe veel heb je er staan over hoe veel stalgebouwen verspreid? Scheelt nogal in het kostenplaatje.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:32

Sluit AUB de leidingen af tot het terug boven het vriespunt is, ik heb die fout gemaakt, de leidingen zijn gesprongen en al ons hooi, pellets, krachtvoer, borstels, onderleggers, rijdekens en halsters zijn dankzij het water bevroren. Ik ben er ook zeker van dat het zadel doorweekt is, maar ik kon niet meer binnen omdat alles onder water stond. En het water is in het plafond getrokken, en kwam er langs de lampen uit, en de ezels maar genieten van het water... Het water heeft een elektrisch vuurtje bereikt, en toen kwam er kortsluiting, dus viel de elektriciteit uit..

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:38

ElCamino schreef:
De stallen staan ALTIJD open met 2 deuren en het is binnen net zo koud als buiten alleen zonder venijnige wind.
Ik heb dus een hoop geld uitgegeven aan waterbakken, transformator en warmtekabels en heb geen bevroren zooi meer gehad.
Wanneer je het dus GOED doet en helaas veel geld uitgeeft..... werkt het gewoon , ook bij -19 en wind!

Weet je wat, kom eens bij me en dan kan ik met jouw advies aan de gang zodat ik volgend jaar geen bevroren waterleidingen / drinkbakken meer heb. Jij weet hoe je het goed moet aanleggen.
Ik ben denk ik sowieso een klungel en heb de boel niet voor elkaar want zelfs de waterleiding van mn wc in de badkamer is bevroren. De leiding loopt langs de oostzijde van het dak.
Nu de wc doorspoelen met een emmer water. We hebben de boerderij verbouwd in stijl van vroeger, maar dit is me dan net te veel nostalgie. Nog even een 11Stedentocht rijden en dan weg met die vorst!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:02

ikke: het zit prima vast aan elkaar ! Ook op de juiste wijze.
ik zei het verkeerd, ik bedoel niet de wartel onderaan de bak maar het dopje bovenop de drinkbak. Dáár kom je niet bij met het lint.
En ook de nozzle kun je niet aan het lint maken. Wanneer je water wat in het bakje staat bevriest en je nozzle vast zit bevriest de rest ook.

Alani, ik kom niet langs,ik heb 2 linkerhanden, ik heb toevallig een hele handige vriend! Die er goed over nagedacht heeft.
Ik zal wel foto's ervan maken en ze plaatsen, ms is dat een idee.

Chaos. ik heb maar 2 paarden en 2 drinkbakken in de stal. In mijn profiel zie je hoe de stallen eruit zien.
De drnkibak in de wei/buitenbak hebben we eraf geschroefd, mijn paarden kunnen 24/7 in hun stal om te eten/drinken dus heb ik buiten nu geen water nodig

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:04

ElCamino schreef:

Het gaat in ons geval om een installatie die ruim 10 jaar lang geen problemen heeft gegeven en pas dit jaar voor het eerst (want vorig jaar hadden we er inderdaad ook geen last van) met deze extreme temperaturen niet werkt. Hij is voor alle zekerheid in het najaar nog nagekeken en alle leidingen (geïsoleerd) zijn nagelopen, dus er zou niets aan de hand moeten zijn geweest. De staleigenaar was oprecht verrast door dit fenomeen. ;)
Ach joh, beetje zeulen met emmers water elke 2 uur, krijg je het ook warm van! :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:11

ElCamino schreef:
ikke: het zit prima vast aan elkaar ! Ook op de juiste wijze.
ik zei het verkeerd, ik bedoel niet de wartel onderaan de bak maar het dopje bovenop de drinkbak. Dáár kom je niet bij met het lint.
En ook de nozzle kun je niet aan het lint maken. Wanneer je water wat in het bakje staat bevriest en je nozzle vast zit bevriest de rest ook.

Het lijkt me stug dat je een drinkbakje niet vorstvrij kunt houden en een waterleiding van 500mm doorsnede, inkl afsluiter, wel.
De truc is dat je het lint er op de juiste manier omheen wikkelt en er vervolgens voor zorgt dat de paarden er niet bij kunnen (afscherming).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:14

Dat lint he. Volgens mijn vader kan dat niet eens omdat hij dan maar tot aan de stalwand (van bovenaf) dat lint kan maken omdat de paarden er niet aan mogen zitten. Dus dan heb je nog 1m. leiding tot aan de drinkbak die bevriest, of hoe doen jullie dat?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:28

Chaos schreef:
Dat lint he. Volgens mijn vader kan dat niet eens omdat hij dan maar tot aan de stalwand (van bovenaf) dat lint kan maken omdat de paarden er niet aan mogen zitten. Dus dan heb je nog 1m. leiding tot aan de drinkbak die bevriest, of hoe doen jullie dat?

Dat schreef ik al eerder: een (RV)Stalen buis er omheen (waarin dan ook isolatie zit).
Vervolgens draai je het lint enkele slagen om de stalen (!!) drinkbak. Hier zet je ook een RVS beschermkapje overheen (met wat isolatie eronder) en het spul is foolproof........