Hoelang kunnen paarden zonder water?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:57

TeckTonie schreef:
Bietenpulp is super voor de drinkbehoefte, maar ik heb jammer genoeg niet de mogelijkheid om het binnen te zetten, dus geef ik nu maar krachtvoer..

Je kan toch gekookt water meenemen naar stal en daar het over de bietenpulp gieten?
Ondertussen je pony doen, de stal of voeren en na 20 minuutjes half uurtje is het prima hoor. :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:57

In verband met de steeds terugkerende opmerking dat warm water sneller bevriest dan koud water, en wat niet strookte met mijn ervaringen in de praktijk, heb ik vandaag getest met 3 kleine speciekuipbakken wat het langste ijsvrij blijft...

Heb om 13:15 3 speciekuipjes gevuld met 2 standaard emmers water
Koud (2 emmers koud kraanwater, 9graden)
Lauw (1 emmer koud, 1 emmer heet kraanwater, 26graden)
Warm (2 emmers heet kraanwater, 48graden)

om 14:13
K 5 graden
L 18 graden
W 24 graden

om 14:56
K er ontstaat ijs vanaf de randen in punten naar binnen toe
L 7graden
W 18 graden

om 15:35
K een dun laagje ijs over de volledige oppervlakte van het water
L tussen 8 en 9 graden
W tussen 13 en 14 graden

om 16:27
K laagje ijs wordt dikker, maar ik ga het niet kapotmaken om te meten hoe dik het nu is.
L tussen 8 en 9 graden
W tussen 12 en 13 graden

om 17:29
K laagje ijs wordt dikker, zie 16:27
L 5 graden
W 9 graden

19:00 het is nu donker, laatste meting en foto's tot nu toe. Voor de foto's verplaatst naar voordeur bij buitenlamp
K laagje ijs is nu ongeveer een halve cm dik, moet kracht zetten om het kapot te krijgen.
L Hier beginnen net de ijskristallen vanuit de randen punten naar binnen toe te maken
W nog steeds geen ijs, maar heb temperatuur niet meer gemeten.

En kan nu zeggen dat in de praktijk, (bij ongeveer -6 vandaag) heet water het langste ijsvrij blijft in de buitenlucht in een speciekuip

Voor diegenen die het niet geloven, ik heb foto's gemaakt, dus als ik de tijd heb, kan ik het experiment later nog online zetten

Dat sluit aan bij het volgende wat ik eerder schreef en had gelezen:
joyce B schreef:
GaelleS schreef:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect
Voor dat warm water dat sneller bevriest denk ik :D

Even een quote uit dat Wiki artikel:

Citaat:
Geen effect buiten

Schaatser Max Dohle onderzocht het effect bij vorst in de buitenlucht. Daarbij bleek dat een glas koud water bij herhaling eerder bevriest dan een glas warm water. Onder natuurlijke omstandigheden kon het Mpemba-effect dus niet worden aangetoond. Mogelijk raakt koud water in de diepvries eerst onderkoeld voordat het bevriest. Water dat absoluut stilstaat raakt eerst onderkoeld, omdat de ijskristallen zich niet kunnen hechten aan stofdeeltje in het water. Dat is een noodzakelijke voorwaarde voor ijsvorming.

Of te wel: buiten onder natuurlijke omstandigheden lijkt het er op dat een waterbak gevuld met warm water, later zal bevriezen dan een waterbak met koud water... Wat geheel past bij mijn eigen ervaringen tot nu toe in de praktijk...

Wat wel mee kan spelen is hoe groot de hoeveelheid water is. Ik heb in het klein deze proef ook gedaan met bekertjes water en ook daar klopte de volgorde. Nu kon je echter wel aan het eind zien, dat toen er eenmaal een tijdje ijs in alle bekertjes stond, er een iets dikker laagje zat in de beker waar alleen heet water in had gezeten.

Echter voor mensen die willen zorgen dat hun paard zo lang mogelijk kan drinken gedurende de dag en nacht, is het dus niet een verkeerde oplossing om te zorgen dat de bak ongeveer 3x per dag ijsvrij is en het water lauw is van temperatuur (aanvullen met heet water of vullen met lauw water). Heet water is voor paarden natuurlijk niet echt prettig, vandaar dat ik denk dat lauw dan een goed alternatief is. Hier drinken ze ook graag water waar de ergste kou van af is.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 07-02-12 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:04

Super Joyce, daar gaan vast veel bokkers blij mee zijn! +:)+
Hier vanavond ook de ton gevuld met heet water uit de kraan.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:19

Warm water bevriest sneller, maar niet eerder dan koud water

bestudeer het internet maar goed en tracht het te begrijpen :)*
(heeft bij mij even geduurd, maar nu heb ik em ;) )

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:21

Hanneke84 schreef:
TeckTonie schreef:
Bietenpulp is super voor de drinkbehoefte, maar ik heb jammer genoeg niet de mogelijkheid om het binnen te zetten, dus geef ik nu maar krachtvoer..

Je kan toch gekookt water meenemen naar stal en daar het over de bietenpulp gieten?
Ondertussen je pony doen, de stal of voeren en na 20 minuutjes half uurtje is het prima hoor. :j

Ik ga elke dag na school, de elektriciteit op stal werkt niet meer, want er was gisteren een lek in de leiding, en die heeft een verwarming bereikt dus er is een kortsluiting geweest. Voorlopig is het water en de stroom uitgezet, en ik kan ook geen hele dag met het water sleuren.
Wij hebben een soort korrels die 6 uur moet weken...

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:22

ik ga 2 keer per dag na mijn ponys,
smorgens rond 11 uur en rond half 8 savonds..

ze moeten het maar volhouden. maar ik merk ook wel dat ze niet super veel drinken, en dat is wel een voordeel.
ik neem van thuis uit heet water mee, dat gooi ik over de bevroren waterbak dus dan dooit het wel iets, dan hebbe ze altijd iets meer.
en ik voer veel zemelen, zodat ze het vocht wel goed binnen krijgen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:30

pearlie schreef:
Warm water bevriest sneller, maar niet eerder dan koud water

bestudeer het internet maar goed en tracht het te begrijpen :)*
(heeft bij mij even geduurd, maar nu heb ik em ;) )

Ik snap wat je bedoeld, als het eenmaal bevriest, dan gaat het proces van bevriezen sneller.

Maar wat voor ons belangrijker is, is dat het paard zo lang mogelijk vrij kan drinken, en water drinkt dat niet te koud is ivm koliek.
Wat ik uit mijn experiment haal is dat je dan het best een grote waterbak neemt en vult met lauw water. Door het grotere volume koelt het water minder snel af en vriest de bak minder snel dicht, met een minder dikke laag ijs. Een emmertje in een houder in een box, zal veel sneller dik bevroren zijn dan een speciekuip in de stal.
En vul je zo'n grotere speciekuip (die van mij was een kleintje waar net geen 40 liter water in kan schat ik, maar past mooi in een autoband en valt dan niet snel om) met lauwwarm water, dan kan je paard dus in elk geval 6 uur of langer vrij drinken bij matige vorst!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:42

Ik heb gelezen dat paarden juist in de winter meer water moeten drinken, dit heeft geloof ik te maken met de droge lucht. Het precieze weet ik er niet meer van. Ook kwam ik dit tegen op internet:

Voordat een paard gaat drinken, moet
het wel een dorstgevoel hebben. Dit is niet
altijd vanzelfsprekend. Bij lage temperaturen
kan het gebeuren dat er een soort
vicieuze cirkel ontstaat: het paard heeft
minder gevoel voor dorst, het paard zal
minder drinken, de organen worden minder
doorbloed doordat het paard minder vocht
binnenkrijgt dan nodig en daardoor wordt
het dorstgevoel nog verder onderdrukt.
Door een mindere doorbloeding van de
darmen kan ten slotte koliek ontstaan. Dit
wordt ook wel winterkoliek genoemd.

tamary

Re: Hoelang kunnen paarden zonder water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:46

Kan best kloppen.

Ik heb nu extra net bij het water liggen, merk dat ze daardoor meer drinken en ijs makkelijker stuk krijgen.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:49

TeckTonie schreef:
Ik ga elke dag na school, de elektriciteit op stal werkt niet meer, want er was gisteren een lek in de leiding, en die heeft een verwarming bereikt dus er is een kortsluiting geweest. Voorlopig is het water en de stroom uitgezet, en ik kan ook geen hele dag met het water sleuren.

Als je na school gaat is het wel lastig inderdaad.
Ik neem thermoskannen met gekookt water mee naar stal (3.5 liter voor 600 gram pulp voor 2 ponys)
Normaal gesproken moeten ze ook minstens 6 uur weken met koud water maar met gekookt water is het in een half uur al helemaal uitelkaar gevallen en geweekt.
Wel even af laten koelen, maar ik doe er nu nog meer koud water bij zodat het slobber en handwarm is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:51

Nikass schreef:
Ik heb gelezen dat paarden juist in de winter meer water moeten drinken, dit heeft geloof ik te maken met de droge lucht. Het precieze weet ik er niet meer van. Ook kwam ik dit tegen op internet:

Voordat een paard gaat drinken, moet
het wel een dorstgevoel hebben. Dit is niet
altijd vanzelfsprekend. Bij lage temperaturen
kan het gebeuren dat er een soort
vicieuze cirkel ontstaat: het paard heeft
minder gevoel voor dorst, het paard zal
minder drinken, de organen worden minder
doorbloed doordat het paard minder vocht
binnenkrijgt dan nodig en daardoor wordt
het dorstgevoel nog verder onderdrukt.
Door een mindere doorbloeding van de
darmen kan ten slotte koliek ontstaan. Dit
wordt ook wel winterkoliek genoemd.

Ik heb het ook meegemaakt en gelezen, dat paarden door het eten van gras waar sneeuw opligt ook koliek kunnen krjgen.
Ga maar na, drink in de zomer veel ijswater, of eet veel ijsjes en je krijgt buikpijn.

Voorlopig zie ik tijdens voeren, zomers of winter, wanneer een paard dorst heeft door een kapot of bevroren waterbak dat ze geen hooi meer eten.
Of ze staan te rammelen met de lepel van het waterbakkie, of ze staan te hangen boven het bakkie, volgemest, of water ineens bevroren.
Je kan het zien aan het gedrag.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:38

hmm hier krijgen de paarden 's ochtends een emmer water bij het hooi, en dan 2 emmers lauwwarm water in een speciekuip buiten. Dan als ze weer binnenkomen savonds een emmer per paard. Ze drinken het momenteel nooit helemaal op. Als ze binnen staan krijgen ze ook 3 keer per dag een emmer die ze nooit helemaal leegdrinken voor de volgende waterronde. Ik vind het belangrijk dat ze wel steeds toegang hebben tot water maar een paar uurtjes zonder gaan ze ook niet dood van. Ze krijgen daarnaast senior priores slobber, dat wordt met flink veel water aangemaakt (zit bietenpulp in) en dat vult de vochtbehoefte ook goed aan.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:58

hier krijgen de paarden 1x per dag nieuw water en dat gaat prima.
Ik gooi er appels en olie in zodat het minder snel bevriest, en als er dan toch een klein laagje opkomt slaan ze het zelf kapot.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:46

Hanneke84 schreef:
TeckTonie schreef:

Als je na school gaat is het wel lastig inderdaad.
Ik neem thermoskannen met gekookt water mee naar stal (3.5 liter voor 600 gram pulp voor 2 ponys)
Normaal gesproken moeten ze ook minstens 6 uur weken met koud water maar met gekookt water is het in een half uur al helemaal uitelkaar gevallen en geweekt.
Wel even af laten koelen, maar ik doe er nu nog meer koud water bij zodat het slobber en handwarm is.

Oh, oke, bedankt voor de tip! Als het dan binnenkort in orde is met de elektriciteit en de leidingen, kan ik een waterkoker meenemen voor het voer, en kan ik de dag zelf nog voeren als ik vergeten ben voer te weken voor de volgende dag. Maar zoals ik al zeg, ik kan niet eerst naar huis gaan, en dan naar stal..

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:55

1,5 liter water meedragen gaat toch wel?
Van huis in je kluis en vanuit school uit je kluis naar stal?
En anders nog beter als je een waterkoker hebt op stal kun je vast aan koud water komen. :)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:14

Hanneke84 schreef:
1,5 liter water meedragen gaat toch wel?
Van huis in je kluis en vanuit school uit je kluis naar stal?
En anders nog beter als je een waterkoker hebt op stal kun je vast aan koud water komen. :)

Ik heb geen kluis, moest je huren, en ik ben pas een maand op die school, en ze waren allemaal al verhuurd.
Is wat weinig voor een paard en 6 ezels he (:
Ik geraak aan water, maar aangezien de sleutel van de deur momenteel zoek is, moet ik over een hek klimmen, en ik kan moeilijk de emmers water erover gooien, dus moet ik ze in een bak uitgieten met ijs in, en hopen dat het een beetje dooit.
Elektriciteit ga ik momenteel niet meer opzetten, want gisteren zijn de leidingen gesprongen, en het water kwam er langs het dak (en de lampen) uit.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:44

Hier drinken ze ook niet zoveel. Ik heb een speciekuip staan, die maak ik 's ochtends open als hij bevroren is. Later in de middag kijken we er nog een x naar en vullen evt. aan met warm water, zodat de hele kuip lauwwarm water bevat.
's Avonds op stal krijgen ze ook een emmer van zo'n 15 liter lauwwarm water. 's Ochtends is deze meestal leeg, of er staat nog een klein laagje in.
Mijn ervaring is dat (lauw)warm water langer open blijft, dan koud water en dat de paarden het ook beter drinken. Zodra ik met vers, lauw water aan kom, steken ze allebei hun neus meteen in de emmer om te drinken. Ik denk dat het koude water uit de speciekuip gewoon te koud op de maag valt.

Wat ik verder nog doe om ze genoeg vocht binnen te laten krijgen is waterige slobber geven. Zo'n warm maaltje vinden ze 's avonds heerlijk en ze krijgen meteen nog wat vocht binnen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:01

Idem hier....niet veel of genoeg drinken. Vooral mijn paard drinkt al 2 weken slecht. Hij krijgt 2 x per dag slobber met zo'n 3 liter water per keer.

Er bestaat een middel om een paard aan te zetten tot drinken, maar dan moet er wel voldoende water aanwezig zijn, anders drinken ze zich een koliek van het koude water! Dit is Horse Quencher: http://www.horsequencher.co.uk/ en verkrijgbaar in NL: http://www.savannahhorsecare.nl/index.p ... 1&Itemid=2
Hier op MP: http://dieren.marktplaats.nl/paarden-en ... nieuw.html en zo zijn er verschillende adressen die het verkopen. Nogmaals: LAUW WATER, geen koud water dan krijgen ze koliek als ze ineens veel gaan drinken....

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:22

bravura:

dat wilt zeggen dat je paard zeker 6 liter vocht binnen krijgt, dat halem mijn ponys nog niet eens.
en ik vind als ze geen dorst hebben dan hebben ze geen dorst,
als ik jou was zou ik me daar niet zo druk over maken.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:44

Als paarden dezelfde of zelfs meer ruwvoer eten en daarbij minder tot niet drinken krijgen ze verstopping! En ja daar heb ik helaas ervaring mee. Dus ik denk dat Bravura het prima doet :j

jacque87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:17

Ze drinken naar behoefte, dus ik zou zeggen bied ze zoveel mogelijk water aan en komt alles goed.

Linsey93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:35

die van mij gaan smiddags van half 2 tot 5 naar buiten, en kunnen alleen dan drinken. dan gaan ze op stal (hebben geen drinkbakken) en moeten ze gewoon weer wachten tot de volgende dag.
het zal niet het fijnste voor ze zijn maar ze drogen echt niet uit hoor!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:42

Mijn paarden staan nu de hele dag op de wei, ze hebben wel water maar drinken nauwelijks. 's nachts staan ze op stal en de volgende morgen zijn de drinkbakken bij alledrie bijna leeg. Hier drinken ze dus juist 's nachts

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:27

Hier drinken ze duidelijk beter sinds ik warm water ben gaan geven :j .

Paard krijgt 2x daags slobber met 3 liter water per keer, shet krijgt ook 2x daags slobber met 1,5 liter water per keer. Verder gaat er nog een hele jerrycan met warm water á 25 liter per dag door.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:49

jacque87 schreef:
Ze drinken naar behoefte, dus ik zou zeggen bied ze zoveel mogelijk water aan en komt alles goed.

Ga daar maar niet van uit. Met vorst drinken zowel mens als dier minder, dus eerder te weinig. De behoefte is minder bij zeer koud weer. Als je er genoeg water neer zet geeft dat nog niet een aanzet tot meer drinken. Oude mensen moeten daar op letten, maar wij moeten daar ook voor waken bij onze dieren. Hier voor 2 jaar terug dezelfde ervaring (helaas) als Hanneke83. Te weinig drinken en een lichte gaskoliek door meer hooi en te weinig drinken. :j En deze vorstperiode was paard weer sloom. Naar later bleek hij weer te weinig te drinken. Zelfs lauw water had hij geen behoefte aan. Dankzij slobber met 6 liter water (veel te weinig op 1 dag voor een paard) en lauw water waar hij zijn hooi in kon soppen, plus een warmere deken (ongeschoren paard bleek lauw/koud onder 300 grams deken) is hij weer opgeknapt.

Ik heb Horse Quencher genoemd, maar heb er zelf geen ervaring mee. Weet igg dat het bestaat. ;)