Mijn kans, paarden dichtbij huis, waar rekening mee houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:33

grote balen is inderdaad minder arbeidsintensief en goedkoper ...maar wij kunnen die niet bij stal krijgen ...mijn stal ligt middenin het perceel ongeveer 80 meter van de weg af en het looppad naar de stal is maar ongeveer een meter breed , dus daar kan geen auto met aanhanger overheen ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:34

Hier (ook op Flakkee ;) ) gaat er ook een baaltje per dag door hoor , maar dan met 2 D-ponies :)

En helaas kosten die ook 6 euro per stuk. Dus per pony zijn we alleen aan hooi al 90 euro per maand kwijt...

Gelukkig hebben we nu een aantal balen ingeseald hooi van vrienden uit Rockanje , die hebben te veel hooi van eigen land waardoor we een aantal balen over hebben kunnen nemen. Dat scheelt enorm in de kosten +:)+

En ze eten ook nog wel wat gras weg hier en daar , dat scheelt ook in je hooiverbruik. We hebben iets van 6000-7000m2 weiland denk ik voor deze 2 ponies :)

Maar wel kleigrond dus in de winter heb je er niks aan , dan lopen ze alle verrot. In de zomer kunnen ze er wel van leven , maar net zoals vorig jaar dat het in het voorjaar zo droog was , toen groeide het gras nauwelijks en stond er ook niet genoeg gras om van te leven. Dan eten ze samen toch ook nog al snel een half baaltje per dag.

Met een postzegel gras (de naam wei kun je het met goed fatsoen ècht niet geven :o ) zoals het bij de TS zou zijn kun je dat gras gewoon niet mee rekenen als voeding. Dat is een extra hapje zo af en toe , net als dat je dagelijks een appeltje geeft bvb. dat reken je ook niet mee :P

Je moet dus uit gaan van volledig hooi , elke dag , het hele jaar rond. In ons geval dus een halve baal per dag per D-pony.

Ik vind het te klein om te gaan prutsen. Maar als het enige mogelijke andere alternatief nog slechter is , tja.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:40

zuzu schreef:
grote balen is inderdaad minder arbeidsintensief en goedkoper ...maar wij kunnen die niet bij stal krijgen ...mijn stal ligt middenin het perceel ongeveer 80 meter van de weg af en het looppad naar de stal is maar ongeveer een meter breed , dus daar kan geen auto met aanhanger overheen ;)

je zou ze per baal kunnen laten komen.
lossnijden en dan met de kruiwagen de plakken naar de opslag brengen.
is even werk maar scheelt wel een hoop.

ik gebruik een kleine baal hooi per dag en ik kan ze gelukkig iets goedkoper krijgen [4,-]
maar deze boer is echt op leeftijd en stoppen komt er echt aan,mocht dat gebeuren ga ik ook over op grote balen die ik dan maar los opsla....

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:41

sallandval schreef:
wat ik me ook afvroeg ivm dit topic: is er wel stromend water? En zit dat bij de prijs in? Zonder stromend water is het namelijk geen doen.

Wij staan met een kwpn'er van 1.60m en een C-pony op een halve hectare (5000 m2).
Wij hebben wel 2 stallen die dicht kunnen en een zadelkamertje. We hebben er geen stroom en stromend water. Wij werken gewoon met regenwater opvangen in grote tonnen. Bij echte droogte moet je dan wel eens een weekje met bidons sleuren maar ik vind dat geen probleem.
Qua hooi gaat er bij mij toch ook makkelijk een baal van 20kg per dag doorheen en met het weer van nu nog wel meer ook :)
Wij komen met het gras van mei tot (dit jaar) kerstmis toe en dan moeten we pas van november/december hooi gaan voeren..

Zolang jij het geen probleem vind om hooi bij te voeren en je paarden gewoon lekker buiten kunnen, zou ik het geen probleem vinden. Liever zo dan altijd op stal.

Ik betaal trouwens per baal van 20 kg € 3,5 .. Ik val hier wel achterover van de prijzen van hooi zeg.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:50

in mijn geval ligt het dan nog net even iets anders ....ik heb 1200m2 gras en dat moet je echt zien als tijdverdrijf ..leuk uitje ...beetje sprietjes trekken
mijn shetlander ontploft al bijna als ie al naar gras kijkt en krijgt dan een hele opgezollen buik en mijn tinker kan beter ook niet al teveel gras eten ivm met de suikers want die heeft een giga lever en milt en dunne darm probleem gehad 4 jaar geleden wat hij nog steeds niet te boven is ...

voor mijn paarden is mijn kleine perceel dan nog niet eens zo slecht ( kom ik ook niet in de verleiding om ze toch op het gras te zetten als ze staan te zeuren :o )

ik ben dan ook van mening dat inderdaad een 'postzegel' van 1300m2 niet echt geschikt is om het jaar rond 2 paarden in te houden
maar aan de andere kant kan ik TS ook goed begrijpen dat nu de situatie bij haar ouders niet meer helemaal naar haar zin is , ze graag iets anders wilt en het liefst van haar 'eigen' en als er dan zoiets voorbij komt........

mijn tinker stond letterlijk dood te gaan 4 jaar geleden op stal ( had zowiezo al 8 keer koliek gehad in ca 8 maanden tijd)
hij vond het op stal staan verschrikkelijk en ik zocht me rot naar iets anders en kon niets vinden , maar ondertussen zag ik wel mijn allerliefste paard langzaamaan verdwijnen en ook ik had toendertijd dan 'genoegen' genomen met 1300m2 grond omdat ik niets anders kon vinden en de wanhoop nabij was
nu staat hij zoals sommigen hier in het forum zeggen dan genoegen te nemen met een postzegel land, waar een paard nooit genoegen mee zou hoeven moeten nemen ...... en zie mijn tinker stralen ....NOOIT meer koliek gehad en zo happy als wat dat hij elke dag 24 uur buiten op zijn postzegel mag rondlopen, struinend van hooinet naar hooinet

dus blijf het moeilijk oordelen vinden over TS haar dilemma ... aan de ene kant zeg ik te klein / niet te doen ..aan de andere kant begrijp ik haar goed en neem ik mezelf als voorbeeld die niet eens zo heel erg veel meer land heb en bij mij werkt het ook ;)

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:52

mariska32 schreef:
zuzu schreef:

je zou ze per baal kunnen laten komen.
lossnijden en dan met de kruiwagen de plakken naar de opslag brengen.
is even werk maar scheelt wel een hoop.

daar zitten we ook hard over te dubben , want het zou veel geld schelen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:56

Het wel of niet slagen van het op een fijne manier houden van paarden op een klein stukje grond , staat of valt ook echt bij het soort paarden waar het om gaat....en de bereidheid om te investeren in het verbeteren van het stukje :)

Paarden op een 2000 m2 grasland plempen is gedoemd om te mislukken.

Maar ben je bereid om flink wat geld en tijd te investeren in het plekje dan is er best wat moois van te maken.

Alleen het grote nadeel van weinig mogelijkheden tot grazen , dat zal altijd blijven. En voor mij telt dat erg zwaar. Een "normaal" paard / pony heeft het gewoon nodig om lekker wat hapje-stapje urenlang door de wei te gaan :j

Lekker wat eten , liggen en rollen in het gras dat zo lekker langs je lijf kriebelt....

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:00

wij hebben het weiland gekocht en daar nog dik 10.000 euro in gestoken , maar dat doe je niet in een weiland wat je voor 5 jaar gaat huren

pmarena

Re: Mijn kans, paarden dichtbij huis, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:02

Juist , en daarom is het meestal ook geen goed idee om een klein landje te gaan huren :)

Als je er wel paarden op wilt zetten maar niet bereid bent om tijd en geld te investeren , is het gewoon gedoemd om een bende te worden.....

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:04

daar ben ik het ook helemaal mee eens ...het is mogelijk , maar het kost veel tijd en vooral veel geld!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:09

Wij hebben het risico overigens wel genomen , grootste deel van het land is gehuurd.... maarja als je paarden hebt dan heb je gewoon een verantwoordelijkheid om die goed te huisvesten :j

Geen ruimte / geld / tijd zijn geen redenen om je dier er de dupe van te laten zijn , je MOET een oplossing vinden en je verantwoordelijkheid nemen :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:12

Wij huren dat weiland ook voor maar 70 euro per maand. Soms moet je zelf wat luxe opgeven om je paard goed te zetten. Een mooie stal en piste zijn leuk, maar niet noodzakelijk om je paard gelukkig te laten zijn en te houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:59

Ik hed de paarden altijd bij mijn ouders thuis gehad en hierdoor erg veel voordelen gehad.. Mijn ouders hebben 6 hectare land bij huis, dus groot zat. Mijn vader heeft ook schapen en had koeien en hierdoor deed hij het hele land onderhoud. Ook kreeg hij voordelig hooi en stro (deels van eigen land) en in de winter at mijn paard lekker mee met de grote balen omdat alles dan binnen stond (schapen en koeien)

Maar ik heb wel eens zitten denken, wil ik de paarden bij huis als ik ooit die mogelijkheid heb? En ik denk echt NIET dat ik dat zou willen.. :n Je hebt er zoooveel werk van! Je moet voer, hooi en stro halen en op kunnen slaan. Je land moet onderhouden worden (slepen, maaien, bemesten) en die paarden eten zo selectief dat er hele hoeken niet opgegeten worden (mijn vader liet altijd de schapen erop als mijn paard er een poos had gestaan) Je mest moet je afvoeren en ik had de pech een paard te hebben waarvan ik iedere dag de stal uit moest mesten omdat het zo'n varken was. Als je fatsoenlijk wil rijden in je bak, moet je die ook mestvrij houden en regelmatig slepen. Die mest moet je maar kwijt zien te raken en tijdelijk eerst goed op kunnen slaan (wij hadden een buurboer die het voor ons in zo'n wagen schepte en mijn vader reed het dan uit over het land)

Nee, moet er niet aan denken.. En dan helemaal niet in de winter een fatsoenlijke ruimte te hebben waar je kan opzadelen en je spullen kan bewaren en je bak zo goed houden dat je zoveel mogelijk ind e winter door kan rijden.

Maar ik besef me ook wel dat ik ontzettend blij moest zijn met de situatie die ik thuis had.. En ik ben iets te fanatiek, dus wil 's winters door kunnen rijden, liefst in binnenbak.. :+

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:08

mest brengen mag hier wel, de gemeente heeft het juist graag!
zij maken er compost van en dan kun je het terugkopen voor €7,50 per kuub... :D

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:14

Ben eigenlijk wel heel benieuwd waar jij nu je paarden helemaal hebt staan. Mag ook via pb natuurlijk.. Omg Mussel binnen een straal van 30 km weet ik wel wat te vinden!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 19:52

Jee, weer een heleboel reacties, echt top dat jullie meedenken. Ik vind het gewoon nog steeds heel erg lastig.. en ben er nog niet over uit.

Ik lees bij jullie een paar dingen vaak terug, en dat is dat een paard en een shet er niet zat van gaan worden. Dat is mij natuurlijk bekend en dat is ook niet de insteek hoor. We voeren sowieso altijd het hele jaar door. Geen hooi, maar voordroogkuil, daar "doen" ze het al jaaaaren goed op. Dat gaat ook gewoon zo blijven. Ik wou inderdaad een stuk om de "stal" betegelen, zodat ze daar fijn droog kunnen staan en verder het grootste deel als rij-paddock, alleen aan de achterkant een stuk van 20 bij 30 gras, dan kunnen ze daar echt gericht op, op gezette tijden. En het plan van de slow feeders vind ik ook een hele slimme.

Als we het hebben over investeren... ja dat zou het sowieso worden. Er zou dan een paddock met drainage komen, dat zeker, alleen niet met een dikke houten omheining maar gewoon paaltjes met lint, zodat ze er ook gewoon in kunnen lopen.

Wat betreft het werk... vergeet niet dat ik "thuis" gewoond heb he.. ik heb altijd al het werk op stal gedaan eerder, dus ik weet wel hoeveel werk het is. De gebondenheid, ja, dat is zeker zo, maar goed, gebonden ben ik nu ook met een hond, katten, konijn en kind.. dus ja..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:07

Ik zou nooit meer op volpension willen, en zeker niet bij mijn ouders (hoewel ik bij mijn ouders nooit paarden heb gehad hoor, maar het idee om nog somehow van hen afhankelijk te zijn.. nee dank je) dus ik snap je wel ts; en had waarschijnlijk allang ja gezegd tegen het stuk grond. je kunt toch altijd opzeggen? De gebondenheid vind ik ook geen reden voor pension, ik gedij beter onder de verantwoordelijkheid heb ik gemerkt, bovendien ben ik niet zo'n vakantieganger.

Maar ik blijf erbij dat ik geen 20x30 gras zou houden; ik zou het bij de bak aantrekken. Dan heb je én een grotere bak én een groter stuk waar ze in kunnen lopen in winter en zomer. In de zomer kun je altijd nog de paarden opladen en in een weiland zetten. 20x30 wordt alleen maar modder/droog zand; je krijgt spijt als je het niet mee laat omzetten of desnoods betegelen; je hebt immers altijd meer bergruimte nodig dan je denkt.

Overigens kun je mest ook zelf composteren, daar zijn wel websites van.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:54

Nou, het opzeggen is niet de bedoeling, het zou dan voor 5 jaar op contract komen. Juist ook omdat ik er best in moet investeren en het niet mijn eigendom zal worden zeg maar.

Wat apart trouwens dat sommige gemeentes (stort) wel mest aannemen en andere niet. Ik ga eens navragen hoe dat hier zit.

Maar wat voor prijs is nu realistisch dan qua huur? er zou een maandprijs worden afgesproken excl water en stroom. Dat water en stroom zou 1 keer per kwartaal berekend/betaald worden? Ik had op zich liever gewoon een vaste prijs incl water en licht

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:09

Dat ze zonder water en stroom doen kan ik goed begrijpen :j

Je kunt een huurder treffen die altijd overdag komt en geen licht e.d. aan doet en vrijwel alleen water gebruikt om de drinkbakken te vullen....maar ook iemand die allerlei verlichting aanbrengt en die 's avond urenlang laat branden....of zelfs 's nachts voor de paarden. En die het leuk vindt om dagelijks de paarden te wassen / benen af te spoelen. Dat scheelt natuurlijk nogal wat eurootjes :)

Een 50 - 75 euro per maand kale huur is in principe normaal , daarvoor raken ze het vast wel kwijt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:16

Je zou het kunnen doen als winteroptie en dan in de zomer extra land huren of idd terug bij je ouders.

Eigen land is goud waard! Tis wel veel meer werk maar ja je hebt het helemaal in eigen hand. Ook weleens lekker toch?

Ik heb ook geen gas/water/licht bij mijn land en dat lukt zo ook. (maar ik hoef geen bak en rij alleen buitenritjes)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:24

Leorah schreef:
Nou, het opzeggen is niet de bedoeling, het zou dan voor 5 jaar op contract komen. Juist ook omdat ik er best in moet investeren en het niet mijn eigendom zal worden zeg maar.

Tsja, dan maar hopen dat je niet na een half jaar iets veel beters tegen komt.

Citaat:
Maar wat voor prijs is nu realistisch dan qua huur? er zou een maandprijs worden afgesproken excl water en stroom. Dat water en stroom zou 1 keer per kwartaal berekend/betaald worden? Ik had op zich liever gewoon een vaste prijs incl water en licht
OP zich wel goed dat water en stroom naar verbruik geregeld worden, anders zou je namelijk waarschijnlijk teveel betalen, de meeste verhuurders gaan heus niet bijleggen als het tegen valt. Je kunt evt zelf geld opzij leggen per maand. Voor een stukje grond van dit formaat zou ik geen 100 euro per maand betalen... tenminste niet in Groningen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 10:21

ja die logica begrijp ik inderdaad wel met water en stroom (had ik nog niet zo bekeken). Iemand enig idee wat je aan water en stroom kwijt bent in de maand? Zodat ik een inschatting kan maken..

Alleen voor winterstalling.. ja maar ik betaal wel het hele jaar door he, dus dan moet ik in de zomer straks een 200 euro betalen totaal voor zomer weidegang en winterstalling samen, snap je?

Schuin tegenover zit een grote stoeterij met binnenbak en al, maar ik heb gister contact gezocht en zij willen geen anderen in de bak hebben te rijden, dat is heeeeel jammer!

Het is inderdaad een risico dat ik niet wat groters tegenkom in die 5 jaar (of dat we zelf middelen krijgen om iets te kopen).

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:27

aan de andere kant als je zomers ergens een stuk wei kan huren vallen je hooi/stro kosten wel weer weg.
zelfs als je op dat stukje gras zou houden is dat zo weinig dat je het hele jaar rond bij zou moeten voeren.

de keus die je nu hebt is of meer kosten maken of onder het juk van je ouders blijven zitten.....

en wat kost elke dag naar je ouders a 30 km wel niet aan brandstof.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:32

Stroom en water is te verwaarlozen per maand. Dat gaat om euro's. Denk er wel aan dat de waterleiding met dit weer gaat bevriezen. Daar moet je dan maatregelen tegen nemen. Of een andere manier bedenken om je paarden water te geven....
Hoe dicht is het stukje wat je zou willen huren bij een woonhuis?

En als er nog niets staat, hoe kom je dan aan stroom?

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:57

ik heb een speciale vorstvrije kraan gekocht ...kost geloof ik iets van 200 euro en ik kan gewoon met strenge vorst heerlijk water blijven tappen *\o/*

principe va de kraan is ...het is een lange buis die een eindje de grond ingaat en op de waterleiding wordt aangesloten met een terugloop werking van het water ...(ben erg slecht in uitleggen :o )
als je water hebt gepakt ...en je duwt de hendel weer naar beneden, zakt het water weer terug in de waterleiding en blijft niet in de buis/kraan zitten zodat het ook niet kan bevriezen (of zoiets :o )

ideaal!!!! geen gesleep met water meer....