Dierenpolitie aan de deur voor modder, wie ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:26

randalinpony schreef:
Ten eerste: Russel, jouw reactie op mij vind ik echt beneden alle peil. Ik heb dit topic geopend om inderdaad naar aanleiding van dat andere topic, een idee te krijgen van of hier sprake is van een tendens, maar ik houd alle opties open.
Dus beperk je alsjeblieft tot feiten en ga geen invulling lopen geven, je bent nu alleen aan het stoken in dit topic.

Mijn reaktie op jouw....misschien moet je eens leren in algemeenheden te lezen....en dat is meer tendens op bokt aan het worden. Als jij je bewust aangevallen wilt voelen, moet jij dat weten...als jij leest over voorbeelden en als die voorbeelden zich gaan melden, dan moet jij snappen....als dat niet zo is...dan achter oren krabben..

Misschien je eigen gevoelens omtrent je zaak even bij je zelf houden zodat jij zelf je eigen topic niet verziekt. Want op bokt is het nl niet zo dat diegenen die een topic openen bepalen wat er in geschreven mag worden en wie mag reageren met berichten die de TS goeddunkt.

Ik ben nl nog steeds van mening dat die paar agenten die belast zijn met OOK de taakzetting controles op dieren waaronder ook paarden, echt niet zomaar even willekeurig ergens binnenvalt.

Maar wij bokkers moeten altijd achter bokkers gaan staan als er stront aan de knikker is...ik persoonlijk zal mij kapot schamen als ik controle kreeg en ook nog een mogelijk proces verbaal, dat alleen al zou ik niet aan de grote klok hangen..maar als je gelijk op bokt wilt krijgen, dan ga je topics openen. Zo zijn er zat topics die gelijk willen krijgen ipv met de intantie in zee te gaan en even af te wachten...of gewoon iets veranderen...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:34

fiona1 schreef:
Randalinpony, ik begrijp dat je je topic wil beperken tot het verzamelen van feiten en dat de reactie van Russel iets wat scherp overkomt, maar ik ben het indeze wel met haar eens, en ik de houding van Toralone tov haar buren discutabel vind omtrent de droes en je kunt nu eenmaal geen paarden houden op een postzegel zonder erg dik te investeren in die postzegel.

zoals misschien inmiddels duidelijk is (of niet) zijn Toralone en alles wat nog meer reageert in het topic van die stal onze buren en zoals het hier omschreven word is wel van een hele zonnige kant gezien.
De paarden staan daar inderdaad op een klein stukje bestraat te staan, buiten ja in weer en wind.
Wij hebben ze inderdaad op een (Normale!!!) manier proberen aan te spreken maar de dame in kwestie ging enorm uit haar dak, er was geen gesprek mee te voeren.
De hele buurt spreekt er schande van zoals de paarden daar gehouden worden en hoe ze over het fietspad heen en weer gaan in volle draf en stukken in galop want ja 'ze moeten beweging hebben', de verhalen over hoeveel en hoe ernstig de paarden droes hadden verschilt per persoon aan wie je het vraagt.
Dus ja ik, en de rest van de buurt want toen ik belde werd er al gezegd dat er veel meer meldingen waren geweest, heb 144 gebeld, maar dat hebben wij de dame die we gesproken hebben ook beloofd. Als 144 het prima vinden dan is dat zo maar dan hebben wij er iig alles aan gedaan en hoe ze het verder rondbreien moeten ze zelf weten.

Dit is het laatste wat ik erover zeg en ik wens ook van de dames van deze stal geen PB's meer te ontvangen vol met verwijten :)

Anoniem

Re: Dierenpolitie aan de deur voor modder, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:37

Sterk van jouw Polly dat je hebt gebeld en ik persoonlijk betreur het dan weer dat zij er mee door kunnen gaan en bokkers die nu wellicht een pv hebben, wellicht in een betere situatie verkeren omtrent hun paarden...maar de wereld is niet eerlijk.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:06

Als ik in de postitie zat van de buren van Polly zou ik even de koppen bijelkaar steken, wat geld op tafel krijgen en een loonwerker bellen voor een graafmachine een aantal vrachtwagens goed zand. Stel je hebt 10 klanten iedereen wil het beste voor zijn of haar paard; geef allemaal 100 of 150 euro en de boel staat hoog en droog. Er even vanuit gaande dat er voldoende mensen zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 12:54

Citaat:
ik heb het ook over hondengeleiders en dat is wat anders...heeft niets met paarden te maken..of dierenpolitie.

Dat jij andere berichten wilt, kan ik wel begrijpen, maar ik zou het jammer vinden als het weer het zoveelste stemmingmakerij topic dat anti politie moet berichten...Jarenlang roepen we moord en brand en nu gaan ze eindelijk die logge molen in beweging zetten, is iedereen zonder de specifieke situaties te kennen over de emmer.

Als er wordt gebeld naar de DB komt er niemand, doet er niemand wat en als de politie gebeld wordt dan komen ze wel en hebben ze een norm waar ze naar gaan handelen...maar dat is natuurlijk ook niet goed.

Ahum Russel, ik reageerde op wat jij daar schrijft (dikgedrukt), dat lijkt mij niet algemeen gesteld, anders moet je wellicht het 'jij' even vervangen door 'men'.
Verder heb ik duidelijk uitgelegd waarom ik dit topic geopend heb en dat is - uiteraard - niet om de Dierenpolitie 'zwart te maken' op de manier zoals jij graag wilt denken, wel om uit te vinden of er iets van stelselmatigheid zit in de manier van reageren in dat andere topic. En daar is nu echt nog niets over te zeggen in mijn ogen.

Verder zal ik mijn bevindingen als daar aanleiding toe is, bij een politieke partij onder de aandacht brengen, en dan gaat het met name om het stukje dierwelzijn en invulling geven aan de natuurlijke behoefte van het paard en niet over het goedpraten van paarden die alleen bagger tot hun beschikking hebben. :)
Ik zie er tot nu toe alleen geen aanleiding toe. ;)

Dat mensen zich zouden moeten schamen voor iedere melding vind ik nogal vergezocht trouwens. Meldingen zijn in een groot deel van de gevallen namelijk niet terecht. Je hoeft je pas te schamen als de meldingen wél terecht zijn (ik kwam er op een gegeven moment achter dat op de vorige lokatie er jaren achtereen melding gemaakt was, maar aangezien we toen niet bij de dieren woonden en er verder geen bemerkingen op de situatie waren, hadden we nooit iets van deze bezoekjes gemerkt ;) ), maar dit terzijde.
We hebben de dieren nu aan de straat staan dus ongetwijfeld zal er ook wel weer gemeld worden, al ga ik er maar vanuit dat alles hier in orde is, anders deden we het natuurlijk niet zo. ;)

Andersom werkt dat natuurlijk ook: mensen die melden dat hier ponys zielig in de regen staan (want ze staan meestal niet onder het afdak :Y) ) zullen uiterst ontevreden zijn, als een instantie langskomt en géén verbetering van die situatie eist.
Wat dat betreft is het inderdaad goed als de sector wat duidelijkere richtlijnen maakt, hoewel paardenhouden altijd maatwerk zal blijven.

Maar ik heb inderdaad al per PB berichtjes gehad over mensen die meldingen gehad hebben, dit liever niet aan de grote klok hangen, maar waar naar hun zeggen de instantie ter plekke geen aanmerkingen had.
Hoeven ze zich natuurlijk niet voor te schamen, maar niet iedereen wil alles op bokt. :)

Ik zou toch graag fotos zien van de situatie Toralone. :)

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:57

Voor de topic starter: Vandaag voor een 2e x de AID langs gehad, wegens een melding, maar dat is waarschijnlijk dezelfde melding als de eerste, en is de klacht niet afgemeld. Wederom: aan modder is niets te doen. Misschien moet ik mezelf meer verduidelijken: We hebben meerdere paddocks met een verhard stuk, dus ze staan niet met zijn allen op dat kleine stukje, maar met hooguit 2. Allemaal komen ze de verplichte 4 uur(!!!) buiten, en ookal is dat in de modder, buiten zijn is welzijn (quote AID, of tegenwoordig VWA). Ze hebben goed voer, schoon drinken, paddocks en boxen worden elke dag bijgehouden en zien er verder goed uit. De paarden zien er goed uit (quote AID...).

Even over onze modder: wij hebben van de gemeente houtsnippers gekregen voor in de paddocks. dus een stuk van 3x6 verhard en 9x6 snippers. Alleen jammer dat de grond bij ons van klei is en de vorige huurder er aarbeien op had en daardoor erg luchtig is/was. Hierdoor zijn de snippers vertrapt in de grond en gaan composteren, resultaat: meer modder. Dit raad ik dus af.
Wij gaan van de zomer alles bestraten en de helft zand, dan zijn we hopelijk van de ellende af.

@fiona: bedankt voor de tip. Is het niet dat spaansen niet meer bij ons wil komen omdat hun vrachtwagen een keer vast stond met het brengen van zand, omdat onze grond dus zo zacht is :( Dan moeten we oprij platen regelen en die zijn ook niet erg voor de hand liggend. En onze pensionprijs is zo laag zodat ook de minder welbesteede mensen een paardje kunnen houden, dus denk niet dat er veel geld zou vrijkomen, ookal is het met de beste intensies.

Foto's zal ik vandaag wel maken en PB sturen :)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:39

Hier stond zelfs een foto in de krant van zo'n "slechte" situatie. Betreffende pony's (3) staan op een beschutte weide met schuilstallen. Rondom de stallen is een behoorlijk stuk bestraat, ook rondom de voerplek. Het water staat ook op het bestrate deel. In verband met de natte winter is een deel van de weide afgesloten. Ze zullen nu een stuk van 60 bij 70 hebben, misschien nog wat groter. Omdat er dus ook wat modder ligt (en echt niet veel!), is er ook de dierenpolitie op afgestuurd. De eigenaar van het terrein is er achter gekomen doordat hij die foto zag in de krant en het hem wel heel erg bekend voorkwam... Ze zijn dus niet eens bij hem geweest om even te melden dat ze zijn geweest! Ronduit belachelijk dus. Deze pony's hebben het daar goed, ze kunnen naar binnen, hebben beschutting van bomen, kunnen op een groot deel droog staan, hebben altijd water en onbeperkt hooi. Maar omdat er dus mensen zijn die zijn dat deze pony's soms met hun hoeven in de modder staan, is er dus gebeld. Zonde van de tijd en zonde van het geld dat hieraan verloren gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:08

Toralone, maar kleigrond is op dit moment gewoon niet te doen...spreek helaas uit ervaring, dan wat jij niet wist en wij aanvankelijk ook niet, is dat houtsnippers op een kleigrond snel composteert, zeker bij nat weer. Wij hebben een pad dat erg nat wordt en blijft in de winter, doen we houtsnippers ook al is het een laag van 20 cm, dan is het halverwege de winter al weg en dan is de grond nog natter en sompiger omdat de kleigrond dan volledig is dichtgeslibt.

Overigens kun je van kleigrond geen paddocks maken...mijn paddock heeft zand, maar de helft is al in de klei verdwenen, het zand ligt er pas 3 jaar en moet dus weer nieuwe laag er bij krijgen...of er moet doek tussen.
Toralone, ik heb helaas wel beelden erbij hoe het er bij jouw uitziet en met deze enorme regenval zal dat niet best zijn...mijn kleigrond is volledig verzadigd en zal pas in het voorjaar gaan drogen...daar kan ik geen paarden op zetten, die glijden uit of zakken weg...

Ik kan niet anders zeggen dat het niet slim is wat jullie doen en 2 paarden op zo een klein stuk vind ik ook niet echt schappelijk..er zal ook een hoop mest tussen liggen,waardoor de kleigrond nog meer dichtslibt...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:55

Toralone, Ik heb vanmiddag nog eens goed gekeken maar ik neem aan dat je die groene heg bedoeld die langs de 'lange' zijde van je paddocks staat?
Ik begrijp niet heel goed hoe die ervoor kan zorgen dat ze uit de wind kunnen staan eigenlijk...
Ik hoop eigenlijk dat je hier foto's wil plaatsen en een beetje uitleg erbij dan snap ik het misschien beter.

hippocampe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:15

Ik heb het hele topic niet doorgelezen, maar wil toch ff reageren.
Ik heb twee kwpn jaarlingen dag en nacht buiten staan zonder schuilmogelijkheden en zonder droge plek.
Ook heb ik 4 kwpn veulens van afgelopen jaar in een andere wei onder exact dezelfde omstandigheden buiten staan. Ze krijgen onbeperkt hooi en voldoende krachtvoer. Ze zien er allemaal top uit, geen mok, lekkere teddyvacht mooi rond, sommigen zelfs te dik.. Af en toe heeft eentje last van ontstoken oogjes, maar dat is alles. Ik merk wel dat ze enorm veel eten.

Bij de ingang van de weides is het 1 grote blubberboel, maar de weides zijn ongeveer 1.5 hectare per stuk, er zijn dus genoeg blubvrije groene stukken. Wat mij opvalt is dat ze, wanneer ze aan het uitbuiken zijn, helemaal niet naar de blubvrije stukken gaan om te doezelen. Ze blijven gewoon midden in de blub staan ongeveer tot aan de kogels en gaan op rust staan. Ik denk dat mijn paarden niets tekortkomen, maar als ik hier sommige meningen lees, leiden mijn paarden een paardonwaardig bestaan. Vinden jullie dat mijn paarden snachts op stal moeten, want dat is de enige andere optie.. Ik stel wel de grens bij kouder dan min 5 snachts, dan zet ik ze binnen.

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:24

@hippocampe: dat was mij ook al opgevallen met onze paarden, ze verkiezen vaak modder, waarom: al sla je me dood. Bij ons gaan de paarden met enorm guur weer naar binnen, maar overdag staan ze allemaal, zoveel mogelijk, buiten. Tenzij het uiterste wens is van de pensionners om ze binnen te houden. Maar ik vind het niet paardonwaardig.

Ik heb foto's naar de topic starter gestuurd, aangezien daar om gevraagd is. Kan hier wel foto's plaatsen hoe een zootje het is bij ons, maar iedereen heeft op iedereen wel iets aan te merken. Onze pensionners zijn blij en vrolijk bij ons, ookal is het niet ideaal. Van het voorjaar, als de paarden het land op kunnen gaan we de paddocks aanpakken.

En helaas had ik niet de keuze om te kiezen voor klei grond of zand, ik kreeg dit en moet (en probeer) het er het beste van te maken.

(offtopic: En over de discussie of er met mij wel of niet te praten valt, ga ik niet in, er valt best met mij te praten, maar ik hou er niet van hoe mensen mij aanspreken terwijl ik niets in overtreding doe. Die discussie wil ik overigens wel prive voortzetten als daar belang bij is, ben de beroerste is, kan ik ook mijn kant uitleggen)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 08:08

hippocampe schreef:
Ik heb het hele topic niet doorgelezen, maar wil toch ff reageren.
Ik heb twee kwpn jaarlingen dag en nacht buiten staan zonder schuilmogelijkheden en zonder droge plek.
Ook heb ik 4 kwpn veulens van afgelopen jaar in een andere wei onder exact dezelfde omstandigheden buiten staan. Ze krijgen onbeperkt hooi en voldoende krachtvoer. Ze zien er allemaal top uit, geen mok, lekkere teddyvacht mooi rond, sommigen zelfs te dik.. Af en toe heeft eentje last van ontstoken oogjes, maar dat is alles. Ik merk wel dat ze enorm veel eten.

Bij de ingang van de weides is het 1 grote blubberboel, maar de weides zijn ongeveer 1.5 hectare per stuk, er zijn dus genoeg blubvrije groene stukken. Wat mij opvalt is dat ze, wanneer ze aan het uitbuiken zijn, helemaal niet naar de blubvrije stukken gaan om te doezelen. Ze blijven gewoon midden in de blub staan ongeveer tot aan de kogels en gaan op rust staan. Ik denk dat mijn paarden niets tekortkomen, maar als ik hier sommige meningen lees, leiden mijn paarden een paardonwaardig bestaan. Vinden jullie dat mijn paarden snachts op stal moeten, want dat is de enige andere optie.. Ik stel wel de grens bij kouder dan min 5 snachts, dan zet ik ze binnen.

Nee ik vind niet dat je paarden een paardonwaardig bestaan lijden, ze hebben namelijk de mogelijkheid om te bewegen en als ze het koud zouden hebben zich warm te lopen.
Ik heb mijn pony's thuis ook de hele dag buiten staan maar die kunnen wel lekker een rondje rennen en een bok geven als ze dat willen (en dat doen ze dan ook). 's nachts staan ze op een verharde uitloop met een schuilstal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 08:16

Hippocampe, 1,5 ha of 6m x 12m per koppel, is een wezenlijk verschil. Dan toch jammer dat jij je aangesproken voelt??

Toralone, jouw foto's zoals het er nu uit ziet of zo als het er ongeveer 2 weken geleden wekenlang uit heeft gezien? Dat is een ruim verschil, de 15 cm water die er op de helft van mijn wei lag, is ondertussen (gelukkig) weg....zo een verschil is het ondertussen....

Zoals je al gelezen hebt, woon ik ook op de klei...ik heb mijn onlangs gerenoveerde buitenbak moeten opofferen om mijn paarden een fatsoenlijke ruimte te bieden om buiten te zijn, paddock onbegaanbaar, weiden onder water....maar het pad naar de paddock is met veel moeite begaanbaar, zelf een paar keer blijven steken, laars kwijt...paarden willen eigenlijk er niet doorheen....het pad van 2 meter is nu 4 meter breed geworden omdat de enigszins stevige grasranden steeds verder verlegd werden..in het midden is het niet meer te lopen....die modder zuigt en trekt en is zwaar, en soms verstappen ze zich, die shet die mee losloopt heeft al een koprol gemaakt :+ omdat hij tijdens zijn draf niet snel genoeg loskwam.

Ik denk niet dat jij jouw situatie kan vergelijken met hippocampe en toch doe je dat, dat maakt mij verdrietig...want dan snap je de essentie niet van buiten zijn en een deel modder....met toch de ruimte...overigens is het in de zomer zo hard als beton, dan is het prima, maar dan toch 72 m2 met zijn 2en delen is niet buiten zijn voor een paard, dat is zonnen op een balkonnetje met zijn 2e ipv ravotten in een achtertuin.

Als jouw paddockjes droog zijn omdat ze zand bevatten en een tussendoek met drainage, dan kunnen ze tenminste nog even een lekker zandduik nemen, want rollen doen paarden graag dagelijks..maar ook dat is er niet....

Ik vind het schaamteloos om jouw faciliteiten goed te praten en dan ook nog te noemen dat mensen met weinig geld nu ook een paard kunnen bezitten, ik denk dat ze genoeg betalen om jouw extra inkomen te verschaffen en als jij echt om paarden geeft, dan zorg je voor een fatsoenlijk buiten....ik neem aan dat jij een rijbak hebt? Gooi ze om beurten in 2 koppels in die buitenbak...dan kunnen ze even de benen strekken en rollen, dan zal je nooit meer bezoek krijgen van welke instantie dan ook....

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 08:46

Toralone schreef:
(offtopic: En over de discussie of er met mij wel of niet te praten valt, ga ik niet in, er valt best met mij te praten, maar ik hou er niet van hoe mensen mij aanspreken terwijl ik niets in overtreding doe. Die discussie wil ik overigens wel prive voortzetten als daar belang bij is, ben de beroerste is, kan ik ook mijn kant uitleggen)

Ik vraag me dan toch af hoe jij al die negatieve ervaringen die de buurt met jou heeft wil gaan overtreffen met een gesprek.

Ik noem:

- ongeruste buren komen vragen wat er waar is van het droesgerucht, daar komt geen eenduidig antwoord op en op de vraag of het dan een verstandig idee is om te gaan buitenrijden komt er een enorme grote mond met hoe goed je het wel niet doet allemaal en dat je ruimschoots ervaring hebt met alles.

- een meneer die onwel word in de auto en op de buurt een hartstilstand krijgt waarna de hulpdiensten op straat vechten voor het leven met de familie er angstig bij. Ik vind het absoluut ongepast om daar dan met een (of meerdere) paarden bij te gaan staan koekeloeren en als je dan gevraagd word even door te lopen over straat gaan lopen brullen dat je tenslotte toch droes op stal hebt dus je nergens mag komen met je paard ;(

- en nu, dit topic loopt nu een paar dagen een paar mensen steken hun nek uit om het gesprek aan te gaan en er voor uit te komen dat ze 144 gebeld hebben en niet om jou te pesten maar om het welzijn van je paarden de bewaken, gaan jullie als een stel kleine kinderen wat op schoolreisje gaat staan zwaaien als een van de buren langsrijd.

Mag jij uitleggen waar wij de moed vandaan moeten halen om het gesprek aan te gaan om aan te horen dat er echt wel met jullie te praten valt.

Dat je je best doet voor je paarden en je klanten geloof ik meteen alleen zou het inmiddels duidelijk moeten zijn dat dat op dit moment niet voldoende is. Dan had je beter pensionklanten kunnen nemen als alles af was geweest, maar dat is achteraf. Ik hoop alleen maar dat je hiervan leert.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:10

Al heel de tijd meegelezen, toch ook een Belgische ervaring delen.

Vorig jaar is de DB langsgekomen na een melding bij onze opvangpaarden (dus niet mijn eigen paarden) (opvang: www.horsetopia.be) We hadden op dat moment vier paarden op 2 hectare, twee grote schuilstallen, alles droog en veel gras, maar één paard was extreem mager. De reden: deze pony hadden we pas opgevangen, was meer dan 30 jaar oud en had een leverprobleem. Uiteindelijk is deze om die reden ook ingeslapen. De DB heeft ons op de hoogte gebracht dat ze zijn langsgeweest, dat alles er prima uitzag, en ze vroegen zich af of de magere pony misschien een oudje was? Wij hebben netjes teruggemaild dat dit inderdaad zo was en daarmee was de kous af. Hier dus een 'goeie' ervaring met de DB, ze waren voor rede vatbaar en konden zelf ook wel zien dat de pony niet zomaar mager was.

Ik zit met mijn eigen paarden ook op kleigrond (1,5 hectare weide en paddock). Vorig jaar de fout gemaakt een ton houtsnippers in de paddock te leggen, dat doen we dus ook niet meer, de modder is nog erger geworden. Omdat de paddock geen doen was, hebben we een stuk van de weide opgeofferd om ze toch nog relatief droge uitloop aan te bieden. Onze schuilstallen liggen hoger dan de weide en zijn verhard, maar die sukkeltjes weigeren daar in te gaan staan _-:( We geven het hooi altijd daar, staan ze toch verplicht een deel van de dag droog. Ik weet wel dat ik verhuis als ik de kans heb, want paarden en kleigrond is gewoon een hele moeilijke combinatie.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:55

bij ons staan de paarden op dit moment ook in de modder.
de wijlanden zijn gewoon door de vele regen blubber geworden.
snachts staan ze op stal.
en gaat prima geen problemen met hoeven en of benen.
en het is zo als me paard neit lekker loopt belt de stal eigenaar op.
en als ik zeg binnen houden dan worden ze binnen gehouden(liever niet paar uur benen strekken is ook heel belangrijk)

vind wel vreemd dat de dieren polietie je op je flikker geef omdat je je paarden naar buiten doet ook al licht er modder.
denken ze nu echt dat ze in de natuur nooit in de modder komen te staan en altijd droog lopen en fo staan

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:21

Nee, in de natuur hebben ze altijd de keuze op uit de modder te gaan omdat er geen hek staat. Ik heb 3 shetten en 1 tinker op 3 ha. alles open, alles los en ik heb wel water (ong. 0,75 ha. van de 3 ha.) maar geen modder. De pony's zoeken de hogere delen op om te liggen en te slapen. Ik heb bewust gekozen voor dit beperkte aantal dieren omdat nl. nu eenmaal een "waterig klimaat"heeft

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 11:07

In de natuur is de situatie natuurlijk ook heel vaak niet ideaal voor allerlei dieren, reden dat ze ook vaak bezwijken van honger, dorst of onderkoeling... En als ze ziek worden, hebben ze ook vaak dikke pech.

Maar: ik vind dat je de situatie van onze dieren daar nooit mee mag vergelijken, want immers, wij zijn verantwoordelijk voor hun welzijn.

Ik heb trouwens ook geen moeite met modder, zolang paarden er maar gewoon kunnen bewegen en als dieren óf de keuze hebben om een droog plekje op te zoeken, óf maar een beperkt aantal uren in die modder vertoeven, zodat ze later op stal lekker kunnen liggen als ze willen. Al doet een paard dat ook maar een paar uur per etmaal.

Kleine modderige bakjes waar de mest in vertrapt wordt en ze nergens meer droog kunnen liggen, dat gaat gewoon niet. En weilanden die in een moeras veranderd zijn, zijn eerder geschikt voor de eendenhouderij, dan om er enig landbouwhuisdier op te laten lopen.

Er jagen hier reigers op de wei, dat zegt genoeg. :D

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:51

Ik praat mijn situatie niet goed. Mensen die bij ons staan weten hoe het is, daar hebben ze voor gekozen en betalen ze ook naar. Ze zijn vrij om weg te gaan (overigens zonder 1 maand opzegtermijn). De paarden komen buiten, en dat is al meer dan ik van veel andere stallen kan zeggen (welke ook in buurt zijn). Er zijn andere zielige gevallen van pony's in modder, geen schuilstal etc, maar dan wel iets meer ruimte.
Zolang mijn paarden niet neervallen van de honger, vrolijk hinniken als we aankomen en graag voor ons werken en ook de AID eigenlijk alles goedkeurt, weet ik niet wat erger is.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:02

Moderatoropmerking:
En het topic is weer openen. Graag persoonlijke frustraties per PB uitspreken en niet in het topic.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:59

russel schreef:
Staan jouw sloten niet in verbinding met een groter water? Hier is alles uitgebaggerd, dat doen ze elke 30 jaar en alles is 2 x zo diep geworden....ideaal....want het gaat steeds meer regenen en langer, dus wel iets om over na te denken, om een sloot wat dieper te maken.

Over zandkoliek. Ik voer tegenwoordig hooi op een stuk stenen, dus buiten de paddock en ik ga zo een grote diepe plastic bak kopen...als die vol is dan hebben ze genoeg te eten....overigens doe ik eerst hooi laten eten op stal en dan naar buiten....ben overigens niet dol op hele dag buiten met dat takkenweer wat we hebben gehad...dan maar wat korter, vinden ze net zo fijn....er voor en er na hooi en ze zijn content.

Ik ben naar de gemeente geweest voor de sloten- met mijn omheining had ik al rekening gehouden met uitbaggeren dus 5m (over 150lengte! van deze sloot afgebleven met de omheining-dat is meer "nutteloos land waar ik wel voor betaald heb maar meer grond dan velen hun ponies 24/7 op hebben lopen :+ ) ....voor niets dus-ja, een hoop extra werk elk jaar om die strook bij te houden -:(- die "sloot" is een soort niemandsland geworden. Waterschap zou het overnemen....3 jaar geleden (woon hier pas 4jr), ondertussen gebeurt er helemaal NIETS de provincie maait de bermen, voor de rest helemaal niets, veel riet groeit er in wat ook langzaam richting mijn omheining kruip :n :( Aan de noordzijde van het land vallen de sloten wel onder het waterschap maar daar staat zelfs nu niets in ! hoe dat kan begrijp ik ook niet, maar alle oliebol die mensen in de sloot gooien + alle JJK die daar staat krijg ik elk jaar op de hooiweide ( daar komen de paarden niet ) en dat is ook een hoop extra werk om alle bierblikjes e.d. op te ruimen.

Ik heb zg slowfeeders in de wei (waar mijn paarden binnen 1 week al een paar gaten in hadden gebeten :D was iets te slow voor ze!) daaronder rubberen matten. En idd, ik hou ze ook al mnd niet meer hele dag buiten (daarmee bedoel ik de weide) op het erf, heb ik ook een minibak wat ik met pokkeweer afwissel voor iedereen, en een verhard stuk voor de stallen. Soms kan ik het uitbesteden, maar vaak rij ik tussen de middag naar huis om ze op het erf te zetten o.i.d. Als het enigzins normaal weer is huur ik in de winter sowieso iemand in die ze om 12uur hooi geeft op de weide.

Dus hoe ze aan die zandkoliek komt....ik doe niets anders dan ik al 30 jaar doe met paarden aan huis, nog nooit zandkoliek gehad- maar ik wordt er aardig gek van!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 08:42

Hier kwamen ze want het water was bevroren, we gaan zo,n 4 keer per dag zelf kijken. Ze stonden al een dag zonder water en ik zou gisterenmorgen niet geweest zijn.Hij vroeg wat mijn paard had want die deed erg raar met zijn achter been,dat is een krampbeen zei ik.Dan moet hij op stal staan was hun antwoord.Nog 1 keer met een bevroren bak en we hebben een proces vebaal aan onze broek hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:12

Marleen usar, jouw paard heeft toch HKO? en de dierenarts was er toch erg negatief over??

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 09:43

Zei die dierenpolitie er dan ook bij hoe je dat bevroren water moet voorkomen bij -10? 8)7

Zelfs op veel grotere stallen worden de paarden nu dagelijks vanuit emmers en kruiwagens gedrenkt omdat het water afgesloten is.... Dus wat helpt op stal zetten dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:12

Een emmer met goed geanalyseerd hooi erin en daarin je water emmertje.... :+ ;)