Wat vinden jullie van deze stal? Tips/suggesties zijn welkom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:02

Ik vind dat je een mooi concept plan hebt gemaakt.
Zelf heb ik 2 sportpaarden en deze komen dagelijks buiten (vorst en sneeuw en slagregen dagen uitgezonderd). Ze gaan individueel naar buiten op de wei of in de paddock.

Zelf zou ik echter geen interesse hebben in die uitloop paddocks ik zie er de meerwaarde niet van in. Zoals aangegeven is 12 m geen lengte om even lekker te rennen dus staan ze net als in de meeste paddocks gewoon hun tijd uit te staan. Beweging krijgen ze niet of nauwelijks. Mochten ze toch fris zijn en gaan lopen rauzen dan zit je ook nog met een smalle deuropenening waardoor ze eventueel in een dolle bui weer door naar binnen zouden vliegen. Zou echt mijn keuze niet zijn. Dan moet je wel en heel rustig beestje hebben.

Ik zou opteren voor meer weide en losse paddocks met zandbodem voor in het najaar en de winter waar je ze gewoon heenbrengt. Voor de beweging een dagelijkse combi van weide of paddock en molen.

Wat is nog mis is een longeercirkel in je opsomming en een overkapping voor de stapmolen of heb ik over dat laatste heen gelezen?
Extra service zoals bescherming om en afdoen voor buiten en dekens wisselen zou ik ook belangrijk vinden.

connepon85

Re: Wat vinden jullie van deze stal? Tips/suggesties zijn welkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 22:42

Hoe lang komen jouw paarden per dag in de paddock? Bij de meeste sportpaarden is dat maar 1 tot 2 uur.

12 meter is inderdaad geen lengte om flink te rennen, maar ze kunnen wel meer rondstappen. Zeker als je praat over 8x12 als je er voor kiest om het paard 12 uur per etmaal buiten te doen (dus als je wisselt met de aangrenzende stal). Het is dus niet zozeer bedoeld om de paarden heel veel beweging te geven (al is het al veel meer dan enkel in de stal), maar meer om te voorkomen dat ze 23/24 gefrustreerd in een box staan.

Misschien is een grotere paddock erbij een optie waar ze echt kunnen rennen. Dat is ook door iemand anders al een keer genoemd.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 01:54

Superidee! En ik vind dat je voldoende land hebt. Zelf heb ik geen sportpaarden en ik zie de mijne het liefst 24/7 buiten maar als ik naar mij stalgenoten kijk ( die hoog in de dressuur rijden) komen hun paarden in de zomer maximaal 3 uurtjes op het land en meestal alleen of met 1 ander paard erbij, nooit in de kudde. Wat ik wel mis bij jou is een losgooibak, meeste sportpaarden worden elke dag even losgegooid, bodem is daarbij niet heel erg belangrijk kan ook een zandbodem zijn anders zou het zonde van je dure achterbergbodem zijn dus een losgooi/longeerbak. Verder vind ik je idee van 24/7 hooi super maar ik heb gemerkt dat de dressuuruiters hun paarden liever 2 a 3 keer per dag hooi geven en verder niet maar misschien kun je dat per klant aanpassen...?

Ik woon zelf hartje Randstad en de dichtbijzijnde sportstal vraagt 425 euro per maand voor: Elke dag mesten, 2x per dag hooi, 3x per dag biks, gebruik van binnen/buiten en springbakken, en in de zomer elke dag 1 uur weiland, eigen zadelkast, trailerstalling, wc, douche, solarium, spuitplaats, kantine dus jou prijs is erg reeel.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:55

Klinkt goed allemaal, helemaal de overdekte paddock, lekker in winter en zomer.
Maar ik zou zelf graag grotere paddock willen.
En ik zou geen bezwaar hebben dat er meerdere paarden in samen komen die goed klikken.
En van mij zou het paard, als er hooi en water tot beschikking was, overdag niet zijn stal in hoeven te kunnen lopen. Dus ik zou persoonlijk voor paar grote goed gedraineerde paddocks gaan, waar ze samen in staan, met hooi en water. Scheelt ook stro, omdat ze niets naar buiten lopen en enkel s nachts erop staan.
Slo feeder klinkt goed, zeker voor hooi. Maar hoe ga je om met paarden die toevoegingen nodig hebben?
Eigen kast vind ik persoonlijk wel erg fijn. Vind het super klinken