kan dit? buitenzetten op beton?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:34

In_Black schreef:
Is ook zo Heleennn, met een sportpaard wordt meestal veel minder getrut dan met een recreatiepaard. Maar wat versta jij onder een sportpaard?
Alles wat in de basis loopt noem ik recreatiepaard, dat is allemaal nog hobby-matig :D
Ik zet ze ook liever op beton, als ze maar kunnen lopen!

Mijn opa heeft een sportpaard, ik een sportpony op pensioen. Mijn opa longeert of rijdt elke dag met een doel voor ogen, ik tut wat train een paar keer per week en heb plezier. Dan is het verschil dat een sportpaard meer energie krijgt (wss staan ze veel meer op stal) en ik zou niet willen dat men paard over de beton heensjeest en dan op z'n bek gaat of erger nog, iets breekt of zich verwond!
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 02-01-12 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

feminin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 21:34

Het gaat hier om twee recreatiepaarden. zonder ijzers. komen twee keer in de week op buitenrit al veel over straat en hebben ijzersterke hoeven hierdoor. als de smid komt vijlt hij alleen bij meer hoeft hij niet te doen.

ze krijgen een handje brok met muesli als ze gereden hebben (de een met biotine omdat deze helaas eens bevangen.is geweest en dit nog een beetje moet uitgroeien. ) indien niet gereden krijgen ze appels of wortels met wat muesli (zonder haver) voor de vitaminen. verder onbeperkt hooi. en eens op de dag een plukje kuil.
kuil stoppen we mee als ze dik worden. worden ze schaler krijgen ze wat meer.

we hebben 80 hectare grond. heerlijk. maar helaas allemaal klei en nu noet begaanbaar.. ze stonden op.de.droogste.weides en dit is allemaal blub geworden. verweiden we ze dan lopen ze het met een dag stuk. (daarbij rolt.mijn ruin graag en is net een varken :+ ).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:35

Borisje schreef:
Tigra_ schreef:
Gewoon proberen. Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken want mijn paard houdt volgens mijn geen hoeven meer over. Ze staat nu overdag in de wei waar ook een groot gedeelte bestraat is. Paar weken terug toen de hoefsmid kwam waren de hoeven te kort en ongelijk afgesleten, dit was vorig jaar precies hetzelfde. Ze staat te veel op het hard met dit weer.
Dus daar kom je maar op 1 manier achter en gewoon proberen. Veranderen kan altijd nog. Paarden weten goed genoeg wat voor ondergrond ze onder hun voeten hebben dus daar zou ik niet bang voor zijn. Alleen voor de slijtage van de hoeven dus.

Paardenvoeten wennen daar ook aan, die van mij liepen ook eerst 2 dagen een beetje voorzichtig omdat ze dit niet gewend waren, nu hebben ze óntzettend sterke voeten gekregen, gewoon een kwestie van wennen. :j

En dat uitglijden, als een paard ijzers heeft moet hij idd oppassen, zonder ijzers is de kans heel klein.

Nee hoor niet ieder paard of beter gezegd ieder paardenhoeven wennen daar aan. De mijne staat al zo sinds ze veulen is vrij veel op het hard(gedeeltelijk verharde weide), ze heeft hele sterke hoeven maar als nog kan de groei daar niet tegen op in de winter.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:38

feminin, de paarden die jij daar omschrijft, willen volgens mij vast wel lekker met hun neus in de frisse lucht staan en wat kuieren.
Eventueel slowfeeder / fijnmazige hooinetten erbij en ze hebben nog wat te doen ook.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:44

Heleennn schreef:
In_Black schreef:
Is ook zo Heleennn, met een sportpaard wordt meestal veel minder getrut dan met een recreatiepaard. Maar wat versta jij onder een sportpaard?
Alles wat in de basis loopt noem ik recreatiepaard, dat is allemaal nog hobby-matig :D
Ik zet ze ook liever op beton, als ze maar kunnen lopen!

Mijn opa heeft een sportpaard, ik een sportpony op pensioen. Mijn opa longeert of rijdt elke dag met een doel voor ogen, ik tut wat train een paar keer per week en heb plezier. Dan is het verschil dat een sportpaard meer energie krijgt (wss staan ze veel meer op stal) en ik zou niet willen dat men paard over de beton heensjeest en dan op z'n bek gaat of erger nog, iets breekt of zich verwond!

Als je ze elke dag op beton neer zet zie ik geen probleem. Trouwens, elke dag longeren en rijden maakt een paard nog geen sportpaard, hoor ;)
Bij de rijpaarden spreek je eigenlijk pas van sportpaard bij Z en hoger, alles daaronder is puur recreatief.......
Ik zit zelf in de dravers, (nee niet recreatief) Deze paarden werken dagelijks minstens een uur echt heel hard en ik heb ze het liefst daarnaast buiten. Liefst 24 uur per dag maar dat gaat nu helaas niet. Op beton gaan ze niet racen, ze zijn niet gek. In de wei gaan ze wel eens op hun bek en daar krijgen ze niks van, op beton kijken ze wel uit.

Heleennn

Re: kan dit? buitenzetten op beton?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:48

Dat zeg ik ook niet, ze is een sportpaard omdat ze het bloed van een sportpaard heeft. Afstammeling van Darco...
Maar dus, de meeste mensen vinden het ook.. "ongepast" dat een sportpaard buiten in de modder staat te ploeteren of gewoon al buiten moet staan in de winter. Waarom? Geen idee, maar het is gewoon zo...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:53

omdat hun lakleren laarsjes dan vies worden....

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:56

Caira schreef:
omdat hun lakleren laarsjes dan vies worden....

Ik durf ervoor te wedden dat er hier op bokt een hele hoop mensen zijn met "lak leren laarsjes" die wél elke dag naar hun paard
komen om het buiten te zetten. Al dan niet in de blubber. Vind ik een beetje een ongepaste opmerking...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:59

grapje tussendoor moet kunnen!

Feit blijft gewoon dat er een verschil in mentaliteit is en het siert TS dat ze vindt dat haar paard recht heeft op een frisse neus.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:00

Heleennn schreef:
Dat zeg ik ook niet, ze is een sportpaard omdat ze het bloed van een sportpaard heeft. Afstammeling van Darco...
Maar dus, de meeste mensen vinden het ook.. "ongepast" dat een sportpaard buiten in de modder staat te ploeteren of gewoon al buiten moet staan in de winter. Waarom? Geen idee, maar het is gewoon zo...

Een hengst, Darco in dit geval, maakt een paard echt nog geen sportpaard ;)
En de lakleren laarsjes club laat liever het paard onnodig lang binnen staan, blijven ze zo mooi schoon van! Zo ongepast is dat niet. Op elke stal kom je mensen tegen die zelf ook altijd brandschoon zijn, net als hun paard. Daaraan zie je precies hoe veel en hoe vaak ze buiten komen.

feminin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 22:50

Caira schreef:

Feit blijft gewoon dat er een verschil in mentaliteit is en het siert TS dat ze vindt dat haar paard recht heeft op een frisse neus.

Bedankt voor het compliment :D

Mijn merrie haat de stal. En van die blubber worden ze ook niet blij. Ik doe er alles aan om het die twee naar de zin te maken!

We hebben hout en gaas gekocht en we gaan daar een mooie hooiruif van maken. Planning is om deze voor het weekend nog op stal te hebben.
nu krijgen ze het uit grote metselkuipen (lekke) maar ik zie liever dat ze er de hele dag van kunnen peuzelen. mooi dakje erop blijft alles droog!
Wortels ertussen verstoppen dan blijven ze wel bezig :*

feminin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 22:51

Caira schreef:

Bedankt voor het compliment :D

Mijn merrie haat de stal. En van die blubber worden ze ook niet blij. Ik doe er alles aan om het die twee naar de zin te maken!

We hebben hout en gaas gekocht en we gaan daar een mooie hooiruif van maken. Planning is om deze voor het weekend nog op stal te hebben.
nu krijgen ze het uit grote metselkuipen (lekke) maar ik zie liever dat ze er de hele dag van kunnen peuzelen. mooi dakje erop blijft alles droog!
Wortels ertussen verstoppen dan blijven ze wel bezig :*

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:53

op mijn vorige stalling hadden ze dit ook.
Sterker nog ik was er enorm blij mee toen mijn paard dus een blessure opliep en enkel op het harde mocht.
Werkt super.

Alleen met sneeuw moet je het goed bijhouden .

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:54

Dat klinkt supergoed, Feminin!

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:56

Ik zie er ook geen problemen in, misschien wat zand op een stukje of een afdak met stro er in zodat ze wel even op een "andere" ondergrond kunnen staan.

Mijn paard en pony staan op het moment 24/7 (normaal als de wei droog is enkel snachts en dan overdag toegang tot de weide) in een verharde paddock van 7.5x10 meter met een ruime inloopstal waar ze kunnen liggen of op een zachtere ondergrond staan.
Dit gaat erg goed, mijn paard heeft vorig jaar een blessure gehad en het gaat super goed sinds hij onbeperkt kan bewegen op een hardere ondergrond.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:08

In_Black schreef:
Heleennn schreef:

Een hengst, Darco in dit geval, maakt een paard echt nog geen sportpaard ;)
En de lakleren laarsjes club laat liever het paard onnodig lang binnen staan, blijven ze zo mooi schoon van! Zo ongepast is dat niet. Op elke stal kom je mensen tegen die zelf ook altijd brandschoon zijn, net als hun paard. Daaraan zie je precies hoe veel en hoe vaak ze buiten komen.

God, wat doe jij effe moeilijk zeg :D Het is een recreatiepaard hoor, volgens JOU normen.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:14

Daar gaat het nog niet eens om, Heleennnn, het ging erom dat jij ook vond dat een SPORTPAARD niet buiten kon staan op beton :D
Elk paard kan buiten staan, zelfs op beton en zelfs in de bagger, al vind ik bagger minder slim met het oog op eventuele peesblessures ;)

feminin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 23:16

moyra schreef:
op mijn vorige stalling hadden ze dit ook.
Sterker nog ik was er enorm blij mee toen mijn paard dus een blessure opliep en enkel op het harde mocht.
Werkt super.

Alleen met sneeuw moet je het goed bijhouden .

Met sneeuw gaan ze of op een nieuwe wei (dan is de grond hard en gelijk.door het vriezen dus hopelijk dan droog!) of toch hun stalletje in (danwel dagelijks aan de hand naar buiten wandelen en daarna rustig de weide op voor een uur of wat).
Gelukkig heb ik geweldige stallen. 4 bij 6 meter met een afscheiding ertussen van een meter hoog. dus heerlijk kroelen kunnen ze. ook heb ik 1 dubbele stal en kan ze dus ook op 8 bij 6 samen zetten.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:17

In_Black schreef:
Daar gaat het nog niet eens om, Heleennnn, het ging erom dat jij ook vond dat een SPORTPAARD niet buiten kon staan op beton :D
Elk paard kan buiten staan, zelfs op beton en zelfs in de bagger, al vind ik bagger minder slim met het oog op eventuele peesblessures ;)

Ik wil hier eigenlijk niet echt over doorgaan maar ik zeg met letterlijke woorden dat DE MEESTE MENSEN het ongepast vinden dat een sportpaard buiten loopt. Ik vind dus van niet. Ik schrijf zelfs dat ik geen idee heb waarom, dus no way dat ik dat vind :D

feminin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 23:27

In_Black schreef:

Mijn ruin was voorheen sportpaard. is een paard met hoog bloed die het goed deed in de sport. hij had er zelf alleen geen plezier in. daarom werd hij te koop aangeboden. ik viel op zijn knappe koppie en ook zijn karakter is geweldig. af en toe enorm fel door zijn bloedlijn. maar zolang hij lekker buiten kan lopen is hij diep tevreden. hij is erg verandert kwa karakter. ceel rustiger geworden. veel knuffeliger.
hij kan zichzelf niet geheel warm houden nog maar hij kweekt een redelijke vacht (eerste wibter echt buiten).
Ik kan hem niet meer als sportpaard zien. toen hij kwam wel. toen stond hij op drie kilo brok en alle nachten op stal. heeft hij hier ook gestaan de eerste week. hij was gestoord als je hem in het land losliet. Nu loopt hij er rustig in en gaat lekker grazen. hij is ietwat te dikjes (vrouwtje zwanger dus niet fanatiek aan het werk maar op ons gemakje).

Ik snap de vergelijking dus wel.
Mijn paard (en de andere is een koudbloed) is dus geen sportpaard.

feminin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 23:29

Heleennn schreef:
In_Black schreef:

Ik wil hier eigenlijk niet echt over doorgaan maar ik zeg met letterlijke woorden dat DE MEESTE MENSEN het ongepast vinden dat een sportpaard buiten loopt. Ik vind dus van niet. Ik schrijf zelfs dat ik geen idee heb waarom, dus no way dat ik dat vind :D

Ik denk omdat men bang is dat het dier dan wat overkomt.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:32

Feminin, de term hoog bloed ken ik niet, kun je dit uitleggen?

feminin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 23:39

Daar bedoel ik mee dat hij van fellere.paarden afstamt. beetje rare uieg idd nu.ik erover denk := (het is al laat :+ ).
Mijn merrie is koudbloed en hij warmbloed. en dan van een hengst die bestempelt word als feller dan anderen. en zijn moeders vader was tevens een goed presterend paard.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:42

Ik heb ze 24/7 op de beton tegels :j ze hebben wel een stukje land erbij, maar daar zie ik ze lang niet meer op staan. Ze kiezen zelf voor het beton :j
Lekker schoon en fris buiten! En nog goed voor de hoeven ook haha :D

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:43

Ik raad het je niet aan of af, maar kan je alleen vertellen dat er bij mij in de wei 2 veto platen liggen voor de stal. Mijn paard is in het begin 2 keer gigantisch onderuit gegaan omdat hij er overheen rende, hij was er flink van geschrokken en sinds dien heeft hij het wel geleerd :p Hij had verder niks behalve een snee op zijn bil van de rand van de betonplaat, en vast flink wat spierpijn.

Mijn paard is trouwens een haflinger die maar af en toe bereden wordt zonder ijzers, mocht dat nog wat uitmaken.