Vanwege verhuizing, zelf inkoop stro/hooi. Gem. Kosten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:51

Mijn baaltjes hooi zijn ongeveer 25 kg per baal en ik heb daar 6,50 per baal voor betaald. Ik geef mijn 2 paarden maar 1 plak per dag. Dus dat is 2 per dag. Ik doe daarom denk ik ongeveer een week met een baal. De rest van de dag krijgen ze onbeperkt kuilvoer van de boer, dus vandaar dat ik zo weinig hooi voer. Voor mij zijn de kosten van hooi dus ongeveer 26 euro per maand. Maar dit is echt weinig, als jouw pony alleen maar hooi gevoerd krijgt, zal dit bedrag zeker wel een stuk hoger zijn. Als we afgaan op pmarena die een half baaltje hooi per dag voert aan een d pony, dan zit je dus op 3,25 euro * 30 a 31 dagen = ongeveer 100 euro per maand aan hooi (dat is dan wel bij een prijs van 6,50 voor een pak, wellicht dat je ze goedkoper kan krijgen) Maar aangezien jouw pony ook overdag op de wei staat, zal het voor jou misschien 50 euro bedragen, denk ik?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 00:39

Hier ongeveer 4 a 5 euro. Ja hij staat de hele dag op het weiland en krijgt 's ochtends en 's avonds nog muesli met pavo vital complete met daarbij het hooi ('s avonds in net en 's ochtends maar een plakje, omdat hij daarna op het weiland gaat en in de avond een hele berg+ dan een net om de nacht door te komen!) Ik denk niet dat hij te kort komt! *\o/*

horses1990

Re: Vanwege verhuizing, zelf inkoop stro/hooi. Gem. Kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:48

Oke mooi :) Wel lekker dat jouw paardje nog naar buiten kan overdag, de mijne komen ook wel buiten overdag maar echt 2 a 3 uurtjes ofzo en dan in de paddock, verder staan ze gewoon hele dagen binnen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 00:52

horses1990 schreef:
Oke mooi :) Wel lekker dat jouw paardje nog naar buiten kan overdag, de mijne komen ook wel buiten overdag maar echt 2 a 3 uurtjes ofzo en dan in de paddock, verder staan ze gewoon hele dagen binnen.

Dat is echt inderdaad jammer.. Ja het is een manege, als mijn pony niet elke dag buiten kon had ik het niet gedaan hoor :n als hij genoeg hooi heeft vermaakt hij zich wel, maar opgegeven moment is het genoeg en gaat hij zich vervelen...

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:54

Ja dat is ook zo, gelukkig staan die van mij in de zomer wel 24/7 op het land :) Het is ook geen doen hoor hier op het land in de winter, want het is echt een modderpoel.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 00:56

horses1990 schreef:
Ja dat is ook zo, gelukkig staan die van mij in de zomer wel 24/7 op het land :) Het is ook geen doen hoor hier op het land in de winter, want het is echt een modderpoel.

Dan is idd erg balen. Deze weilanden staan er echt goed bij, ik heb er 1 voor 2 pony's dus de zal niet snel kapot gaan aangezien er best veel gras in staat. Mijn pony is rustig en eet dus alleen maar in het weiland... Helaas kan de van mij in de zomer niet 24/7 buiten, maar wel totdat het donker is, dus ruim tot 10 uur!

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:57

Oke nou prima toch :) Als ze maar buiten komen ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 01:02

horses1990 schreef:
Oke nou prima toch :) Als ze maar buiten komen ;)

Precies!!!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:33

Wij zijn 60 euro per grote baal voordroog (300 kg? Je krijgt 'm iig niet verplaatst zonder heftruck) kwijt geweest afgelopen herfst. Hebben er toen 7 gekocht.

Wij doen nu ongeveer een maand met een baal, voor een C en D pony. Ze krijgen niet onbeperkt (dat zou ik wel willen, maar lukt simpelweg niet). Momenteel krijgen ze 6 van die flexmanden (40 liter) goed vol aan voordroog per dag.

Zal zo'n 10 kg/dag zijn (eigenlijk wat weinig) maar dan kom je inderdaad op 1 baal per maand :=

Voor mij is dit het tweede jaar pas dat we alles zelf moeten doen (hooi wel meebesteld met degene waarvan we een wei huren). Vind het nog erg zoeken en aftasten allemaal, ook qua hoeveelheden.

Vroeger, toen ik nog 7 verzorgpony's had (4 shetten, 3 C/D-pony's) werden ze altijd erg mager in de winter. Maar kregen ze met z'n allen ook maar 1 baaltje hooi en 1/2 stro per dag!
Heb dus nooit echt een voorbeeld gehad wat dat betreft. Vorig jaar hadden wij ook te weinig hooi, en hebben we met spoed moeten bijkopen rond deze tijd. Dan ben je al gauw 20 tot 30 euro meer kwijt per grote baal!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 10:54

Ik ben van plan mijn pony op hippogold te zetten. Met elke avond nog een beetje stro dr over om te knabbelen. Lijkt me ideaal! 38 euro per maand kwijt aan goede bodembedekking, en hooi, tja ik koop wel gewoon een aantal balen. Is het te weinig? Dan ga ik even met mijn vader op weg om nog extra te halen. Zijn 5 euro in de buurt dus is wel te doen denk ik :)

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:13

wat is hippogold?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 17:20

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:24

Ja hier lijkt het mij ook fijn,
bn zelf bezig met eigen weide, dus als het zover is, neem ik dit ook denk ik :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 17:26

amber_steph schreef:
Ja hier lijkt het mij ook fijn,
bn zelf bezig met eigen weide, dus als het zover is, neem ik dit ook denk ik :)

Ja echt makkelijk in onderhoud! Niet elke dag weer zwoegen in de ontzettend vieze stro stal van mij pony... Dit zal een stuk minder zijn met dit! En duur is het niet :wow:

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:33

heb 5 grote en 3 kleintjes 24/7 buiten staan op het land,voer 700 kilo hooi per 10 dagen,balen van 700 kilo kosten 35 a 40 euro.
verder krachtvoer gemiddeld 40 euro per maand

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:39

Tinkels schreef:
Ik vindt het absurd dat je op een pensionstalling zelf je hooi etc moet inkopen!
Het is voor een stalhouder veel goedkoper om grote partijen in te slaan.....

zo absurd is het heus niet hoor, wij staan op een doe het zelf pension stalling, wij kopen ook alles zelf in.
met alle huurders kopen we kuil in .......doen met 7paarden/ pony's 1 week per baal a 42.50 euro
baaltjes stro betaal ik 3.50 gebruik er 2 per week ( fjord en een welsh)
en 1 baal zaagsel per maand......biks e.d. moeten wij ook zelf inkopen