Paddock los frezen een optie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:21

straks (bijna) iedereen aan de frees... *\o/*
leuk om mee te kijken

LADPR

Re: Paddock los frezen een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 17:42

Haha ja vind het echt een perfecte oplossing zo!

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:56

Ik ben een stille meelezer, en wat een resultaat, en wat ik lees is hij nu nog droog.
Ik denk dat ik in het voorjaar een stuk van mijn weide ook laat bewerken, zodat ik er in kan rijden en als paddock kan gebruiken, nu is het een modderpoel

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 18:01

Hij was vandaag ook weer gewoon droog! Ben er echt reuze enthousiast over.

Zit nu maar te wachten tot hij mooi vlak is zodat ik weer kan gaan longeren e.d. normaal is het bijna de hele winter te nat, nu moet ikw achten tot de grond minder mul is, luxe probleem haha.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:31

kun je de bak dan niet slepen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 18:17

Ik zou niet weten hoe

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:41

Als het oppervlak niet te groot is kun je het met een handsleepje doen (zelf te maken). Of je spant er een pony voor :D

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 18:45

Ja de pony waar mee ik dat vroeger altijd deed heeft artrose, dus dat is geen strak plan.

Maar zou een optie zijn even kijken of we een sleepje kunnen maken van iets en kijken of een andere pony het wil doen.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:12

Ik heb van een betonmat (uit de bouw) een sleep gemaakt, hier sleep ik mee door de weide, balk erop voor gewicht en klaar. Mijn shet trekt hem dan.
Kennissen van mij hebben een aantal autobanden aan elkaar geknoopt en sleept zo zijn bak, Heb ook al eens gehoord dat soms een pallet gebruikt wordt.
Onze buren gebruiken altijd hun auto om de bak te slepen, maar daarvoor zal jullie bak nu wel te los zijn.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 20:22

Ja de auto komt er niet door.

Heb wel nog een pallet liggen en een aantal autobanden, zal van de week eens even knutselen!

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:28

Ik sleep ook met een verzwaarde pallet en mijn (4x4) auto. Werkt prima, met een pony moet het dus ook wel lukken.
Verder nog steeds in dubio wat ik met de bak wil doen..
Ben toch een beetje bang voor drijfzand..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 20:31

Ja ik heb geen idee, wij hadden in ieder geval niks geen last van zuigend zand of zo

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:25

Nuttig topic om door te lezen :j.

Hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik even inbreek om ook advies te vragen.
Mijn rijbak/paddock waar de paarden ook in de winter op lopen is anderhalf jaar geleden omgezet (3 grondlagen, ieder zo'n 50 cm) en deed altijd goed afwateren. Sinds een dikke maand lijkt het net een zwembad met 10 cm drab en daaronder keihard.

Nu zit ik er aan te denken om materiaal aan te schaffen voor achter de trekker of de loonwerker te bellen. Nu is de loonwerker ook niet gratis en lukt het ze niet altijd met hun grote materiaal om de onderste rij lint helemaal heel te laten. Daarom zit ik ook serieus te kijken naar de optie van materiaal aan te schaffen; nu lees ik over een cultivator.
Maakt het dan nog uit of dit een vaste tand of triltand cultivator is?

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:32

Om in onze bak het water goed weg te krijgen helpt frezen meestal niet. De frees komt niet diep genoeg om het zand los te krijgen. Mijn vader haalt een a twee keer per jaar gaat 1 a 2 keer per jaar een moor door de bak heen. Voordeel hiervan is dat je de grond ook dieper losmaakt en daardoor het water beter weg kan. Bij ons helpt het heel goed. De bak is na het moren iets zwaarder dan normaal, maar het scheelt niet veel en na een regenbui weer normaal.
Ik heb even een plaatje op internet opgezocht hoe zo'n ding er uit ziet. http://www.loonbedrijf-fuchs.com/html.php?p=202
Dit is een grote versie, mijn vader heeft er eentje met drie tanden.
De meeste loonbedrijven kunnen dit doen. Ik heb geen idee hoeveel zoiets kost om aan te schaffen, waarschijnlijk zijn ze ook wel tweedehands te koop.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:51

Enthousiast geworden door dit topic, heb ik afgelopen zaterdag mijn roundpen/longeercirkel gefreesd ;) . Hij wordt nu gebruikt als paddock voor 2 jaarlingen en hij werd veel te nat. De bovenlaag was dicht gelopen en het was een blubberige zooi, paardjes stonden regelmatig met natte voeten. Ik heb geen "voor" foto, maar de situatie was zoals bij TS, maar dan nog met een heuvel en een meertje er bij in.......

Zie hier het resultaat (foto's van zaterdag):

Afbeelding

Het meertje na het frezen :) :

Afbeelding

Eerst viel het me wat tegen, de grond was heel mul geworden en nog steeds wat nattig. Nu heeft het een paar dagen gedroogd en de jaarlingen hebben er in gelopen en de boel een beetje aangestampt en nu ziet het er veel beter uit. Het had hier nog even gesleept moeten worden, dan was het perfect geweest. Ik kom er nu nog niet zo heel makkelijk doorheen met de kruiwagen, maar dat wordt met de dag beter. We zitten hier trouwens op zandgrond, beetje zavelig (met kleideeltjes er door).

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:00

mauvestraat schreef:
Nuttig topic om door te lezen :j.

Hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik even inbreek om ook advies te vragen.
Mijn rijbak/paddock waar de paarden ook in de winter op lopen is anderhalf jaar geleden omgezet (3 grondlagen, ieder zo'n 50 cm) en deed altijd goed afwateren. Sinds een dikke maand lijkt het net een zwembad met 10 cm drab en daaronder keihard.

Nu zit ik er aan te denken om materiaal aan te schaffen voor achter de trekker of de loonwerker te bellen. Nu is de loonwerker ook niet gratis en lukt het ze niet altijd met hun grote materiaal om de onderste rij lint helemaal heel te laten. Daarom zit ik ook serieus te kijken naar de optie van materiaal aan te schaffen; nu lees ik over een cultivator.
Maakt het dan nog uit of dit een vaste tand of triltand cultivator is?

Achter sommige professionele tuinfrezen kun je ook een cultivator of kleine ploeg hangen. Deze frezen zijn lichter dan een trekker en komen makkelijk door je bak heen (mits voldoende pk's). Bovendien verdichten ze de grond veel minder (minder kans op storende lagen dieper in de grond). Kun je eens naar informeren bij een verhuurbedrijf (die verkopen soms ook 2e hands).

Bij een vaste tand cultivator zitten de tanden vast aan het frame. Bij een triltand zijn de tanden geveerd, dus die geven iets mee. Als de grond echt vast zit, zou ik kiezen voor een vaste tandcultivator, die trekt het echt los.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 11:06

Agnes75 Goed zeg! Hier bevalt het ook nog steeds

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:43

Ik heb het erover gehad, maar vrezen is lastig omdat we niet heel diep een worteldoek hebben liggen, en je die mogelijk kapot maakt. Of is dat met een 'huistuinkeuken' frees minder risico?

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:02

Ziet er goed uit Agnes!

Volgens mij komt een tuinfrees niet veel dieper dan 20 cm Tancreda4.

Hier komt morgen de loonwerker de rijbak een halve meter los maken om het even goed te doen, ik ben het beu om nu al een paar weken niet te kunnen rijden terwijl het niet eens vriest :+. Hij gaf als advies om op Marktplaats op zoek te gaan naar een betaalbare, niet te grote, vaste tandcultivator om het hierna zelf bij te houden.

Zo'n tuinfrees zal het werk vast ook doen maar ik zag dat het huren toch al € 65 per dag kost plus de tijd die het je kost voor de uitvoering en halen/brengen. Ik verwacht voor morgen maximaal € 75 a € 100 kwijt te zijn dus dat leek mij een betere deal :D.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:22

De frees gaat inderdaad zo'n 20 cm diep. Het is hier nog steeds droog allemaal. Jaarlingen lopen het hier en daar wel weer wat dicht, maar het grootste deel is nog luchtig en los. Ik had de roundpen in een uurtje gefreesd, dus dat viel me echt reuze mee. Het is wel zwaar werk. In mijn roundpen past geen trekker, dus voor mij was het echt een uitkomst. Bovendien heb ik hier al een verdichte laag zitten door trekkergebruik in het verleden door de vorige bewoners, dus diepploegen of diepwoelen zou dan de enige optie nog zijn, maar dat gaat me nu te ver. Mijn bak is gedraineerd, en met viltvlokken, misschien voor jullie ook een optie? En is het normaal dat 1,5 jaar na het keren van een bak, er al weer zoveel water in staat? Het lijkt me zo snel? Het heeft natuurlijk wel gruwelijk veel geregend...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:22

Dit is voor mij wellicht ook een optie! Bij veel regen kan mijn bak de boel niet aan en loopt het water slecht weg. Frezen heb ik wel overwogen, maar ik heb er worteldoek tussen zitten..... De loonwerker zou het dus kapot rijden. Met een tuinfrees ga je tot 20 cm, dat moet wel kunnen bij mij.
Slepen is geen probleem, ik rag mijn Twingo steeds door de bak en heb ook 2 ponies die kunnen slepen.

Ik ga kijken of ik de 5,5 pk erdoorheen krijg. Eerst bedenken hoe ik het kan vervoeren....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:54

Een bak kan normaal gesproken elk jaar wel 1 onderhoudsbeurt gebruiken. dus na 1,5 jaar is niet zo vreemd. Zeker niet als er ook leem in de bodem zit, dan stampt flink aan namelijk (heb ik ook) 2x per jaar is ook nog niet vreemd als de paarden er ook in los lopen... En van met verkeer in de bak rijden en slepen wordt hij ook aangereden.

Beter regelmatig onderhouden met lostrekken/frezen etc. dan dat je denkt dat hij echt stuk is en moet vernieuwen toch?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:30

Jeetje!

Vanmiddag de tuinfrees opgehaald bij Boels. 5,5 PK. Ik kom NIET door de bak heen. Wat wel werkt, is eerst spitten, en dan dat apparaat erdoor. Ik vind t loeizwaar en ik ben echt wel wat gewend. En dat ding komt nauwelijks door t zand heen. Het is al te hard aangestampd.

Vandaag een stukje gedaan. Nadat ik het omgespit heb, kan de frees er wel doorheen. Maar dan hobbelt t weer, valt het wieltje er weer vanaf.... wat een gedoe zeg... En ik was nog wel zo mega geinspireerd om lekker te gaan frezen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:32

Heb je wel een goed aparaat dan?
Als ik mijn stuk weiland wil frezen door de boer moet ik eerst bij de gemeente navragen of er stroomkabels of andere kabels in de grond lopen daar.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:38

gohya schreef:
Heb je wel een goed aparaat dan?
Als ik mijn stuk weiland wil frezen door de boer moet ik eerst bij de gemeente navragen of er stroomkabels of andere kabels in de grond lopen daar.

Tja, ik verwacht dat wat ik huur, wel in orde is. Ik heb op de PK gelet. Het is een Honda.