Ervaringen met onbeperkt hooi??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:16

Om eerlijk te zijn heb ik medelijden met de paarden die een paar maal daags een ieniemini plukje krijgen, helemaal als ze dan ook nog eens niet op stro staan.
Wij hebben het afgelopen jaar onbeperkt gevoerd en dat bevalt heel erg goed.
Natuurlijk zitten er ook nadelen aan, de paarden produceren meer mest, we hebben meer folie afval, en het is duurder. Maar onze paarden zijn gelukkig en dat vinden wij het meest belangerijk :)

piepstuitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:54

Hoi ik haak hier ook even aan, mijn tinker van 600 kilo krijgt een handje muesli en een pakje hooi per dag.
De eigenaar van de stalling gooit om half 7 's ochtend 2 pakken in de winterwei en om half zeven 's avonds weer. (in totaal dus 4 paarden) Het maakt niet uit hoe laat ik kom overdag... er ligt nooit een sprietje! Volgens hem eet mijn paard gelijk alles op en krijgt hij genoeg binnen. Maar ik maak me toch wel zorgen , zijn buik knort de hele tijd en sinds de laatste weken op de winterweide is ie niet meer te houden als hij gras ziet... Wat zouden jullie doen? Het is niet zo dat hij er opeens mager uitziet, maar goed hij heeft ook een flinke wintervacht! In de winterweide is geen gras meer te bekennen, alleen maar modder....
Graag reacties!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:01

GMekkes schreef:
Om eerlijk te zijn heb ik medelijden met de paarden die een paar maal daags een ieniemini plukje krijgen, helemaal als ze dan ook nog eens niet op stro staan.
Wij hebben het afgelopen jaar onbeperkt gevoerd en dat bevalt heel erg goed.
Natuurlijk zitten er ook nadelen aan, de paarden produceren meer mest, we hebben meer folie afval, en het is duurder. Maar onze paarden zijn gelukkig en dat vinden wij het meest belangerijk :)

Ik had meer medelijden met mijn pony toen hij zo dik werd... Als hij en zijn weide genoot meer dan 8 plakken per dag krijgen komen ze rap aan. Dus ze krijgen verplicht minder dan de richtlijn.

Onbeperkt was een drama, 1 kon niet meer lopen. Letterlijk rond en kon alleen maar liggen...

Voor onze paarden helaas geen succes! Maar goed, dit werkt ook prima voor ze (wel stro ter beschikking natuurlijk)

Kan goed werken, als ik de geschikte paarden ervoor had, had ik het ook zeker onbeperkt gedaan :j
Maar ja, gezondheid voor alles :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:13

ik zelf zou dit geen fijn idee vinden dat ze maar 2 x per dag hooi krijgen,de maag is veel te lang leeg.hier door kunnen er problemen ontstaan,maagzweer.ik zou toch zeker 4x per dag hooi voeren,en nog liever onbeperkt.kan hij niet een grote baal in de wei zetten voor de paarden
piepstuitert schreef:
Hoi ik haak hier ook even aan, mijn tinker van 600 kilo krijgt een handje muesli en een pakje hooi per dag.
De eigenaar van de stalling gooit om half 7 's ochtend 2 pakken in de winterwei en om half zeven 's avonds weer. (in totaal dus 4 paarden) Het maakt niet uit hoe laat ik kom overdag... er ligt nooit een sprietje! Volgens hem eet mijn paard gelijk alles op en krijgt hij genoeg binnen. Maar ik maak me toch wel zorgen , zijn buik knort de hele tijd en sinds de laatste weken op de winterweide is ie niet meer te houden als hij gras ziet... Wat zouden jullie doen? Het is niet zo dat hij er opeens mager uitziet, maar goed hij heeft ook een flinke wintervacht! In de winterweide is geen gras meer te bekennen, alleen maar modder....
Graag reacties!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:19

Mijn paard leeft van jongsaf aan al buiten het hele jaar door. Helaas werkt onbeperkt hooi bij hem toch echt niet. Hij blijft eten van het hooi, dus daar ben ik mee gestopt. Momenteel krijgt hij 1x per dag hooi en er staat bij ons nog aardig wat gras. Doet hij het prima op. Ik wil absoluut niet een te dik paard. Hij is zo ontzettend sober, heeft eigenlijk maar heel weinig nodig. Hij scharrelt zijn eigen kostje ook nog eens aardig bij elkaar bij ons op het land (is ook geen l.llig weilandje). :D

LADPR

Re: Ervaringen met onbeperkt hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:23

Hier ook heel blij met onbeperkt ruwvoer.
In het begin was er eentje die zich volvrat maar dat werd steeds minder.

Ze hebben hier wel beste hooibuiken maar dat kan geen kwaad natuurlijk.
Wel voeren we uit een ruif met kleine maas en een vrijhangend hooinet met hele kleine maas. Die zijn eigenlijk bijna nooit helemaal leeg na 24 uur.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:35

Ik was ook altijd een voorstander van onbeperkt,heb dat met mijn vorige fjord ook altijd gedaab(18 jaar),maar met de fjorden die ik nu heb kan dat helaas niet, die kwamen vorige winter moddervet de winter uit.
Nu krijgen ze 3 keer per dag, voor mij een stuk bewerkelijker , maar beter voor de pony's!!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:39

Ik voer s winters altijd onbeperkt. Heb een groot aanhangernet hangen wat ik volprop met hooi. Voor de pony's is het ideaal, niet alleen omdat ze zelf kunnen beslissen wanneer ze hooi eten, ook omdat er geen haat en nijd is onderling over eten omdat het er gewoon altijd is. Voor mijn enter is het heel belangrijk dat hij continue ruwvoer tot zijn beschikking heeft omdat hij nog wel eens wat in wil vallen. De rest is wel wat spekkig maar op zich in de winter (of in een normale winter) is dat helemaal niet zo verkeerd. Nadeel is dat het duur is maar voor de rest kan ik geen nadeel bedenken :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 02:34

Ik voer al jaren onbeperkt hooi. Nooit problemen gehad, altijd paarden die mooi slank zijn (verschillende rassen). Dit jaar voor het eerst voordroog (hooi was niet te maken, omdat het te snel weer ging regenen), maar ook nu mooie slanke paarden (ribben zijn goed te voelen en met longeren licht te zien).

Ik geef het hooi wel via hooinetten met 4 cm mazenwijdte, zodat er geen/weinig hooi wordt vertrapt in de blubber. Dat het duurder zou zijn is grote onzin. Verder sluit ik me aan bij oa Brainless.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:30

Ik voer ook uit hooinetten met kleine mazen, soms 2 over elkaar maar ze blijven vreten of hun leven er van af hangt.
Ik voer liever 1 keer per dag voor 24 uur, maar helaas gaat dat met de fjorden die ik nu heb ech niet lukken, dus dan maar 3 keer per dag voeren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:36

colunder schreef:
Ik voer ook uit hooinetten met kleine mazen, soms 2 over elkaar maar ze blijven vreten of hun leven er van af hangt.
Ik voer liever 1 keer per dag voor 24 uur, maar helaas gaat dat met de fjorden die ik nu heb ech niet lukken, dus dan maar 3 keer per dag voeren.

Precies, ik heb er ook zo eentje (weliswaar een halve Fjord) en daar hebben we ook van alles mee geprobeerd. Werkt gewoon niet. Ik zie gewoon wat het beste voor hem is en dat is hoe we het nu doen (1x per dag en voor de rest zoekt hij nog heel wat gras bij elkaar op dat grote land). Gaat het sneeuwen/vriezen, dan verdelen we het over 2 a 3x per dag (ben helaas ook afhankelijk van mijn tijd). Maar ik had zelf ook liever gezien dat hij gewoon de hele dag wat hooi zou hebben, hoor, maar het werkt gewoon niet.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:54

de mijne staat nu op een 24/7 plek met onbeperkt ruwvoer.
tot vorige week stond hij ook 24/7 buiten en kregen ze daar maar 2x per dag een handje.
Hier deed hij het echt niet goed op,kreeg diarree en erge voernijd...
Dit lijkt veel beter te gaan.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:34

Hier voer ik 'voor de nacht' onbeperkt hooi, ofwel via een fijnmazig hooinet waar zoveel ingaat dat er in de ochtend nog over is.
Gedurende de dag is het vrijwel onmogelijk om onbeperkt te geven, zeker met het weer van de laatste tijd. Hooi op de paddock wordt ook in een fijnmazig net gegeven maar de wind verspreid het toch voor een deel, en onder het hooinet valt ook altijd hooi neer, als de paddock droog is is dit niet zo'n probleem, dan hark ik het bijeen en gaat het bij de koeien (als bodembedekking) of op de mesthoop, nu wordt het echter 1 drekbende, dus krijgt ze gewoonweg een stuk minder in haar hooinet voor op de paddock, zoveel dat ze ongeveer een uurtje aan het eten is en daarna misschien nog wat sprietjes van de grond afvist maar daar blijft het wel bij.
Momenteel staan ze ook minder lang buiten ivm hetzelfde probleem... het weer, gemiddeld 6 uurtjes nu ipv 8 uur.

Normaal (dus met redelijk weer) ziet het schema er zo uit:
06.30-07.00 voordroog + krachtvoer (0.4kg muesli en 1 schep lucerne), hoeveelheid afhankelijk van of haar net leeg is of niet, als er nog in zit een kleine portie voor het idee dat ze dan ook wat krijgt.
09.00 naar buiten de paddock op
gem. 11.00 hooinet met voordroog waar ze tot 13.00/14.00 meedoen
rond 16.30/17.00 naar binnen met hooinet met voordroog voor de nacht.
20.00 krachtvoer (0.4 muesli en 1 schep lucerne), en als degene die dit voert ziet dat er niet meer voldoende hooi in de netten zit krijgen ze een extra portie erbij voor de nacht.

Als ik zelf in de avond kom zorgt degene die de paarden dan binnenzet dat ze wat hooi krijgt zodat ze ook heeft als ze de stal inkomt, het net krijgt ze dan later. Verder staat ze op smakelijk stro, tenminste ik zie haar regelmatig van het stro eten terwijl ze dan ook gewoon hooi heeft.
Ik heb wel eens de hoeveelheid die ik voor de nacht geef gewogen en schrok daar eerlijk gezegd van, ik gooi ong 12-15 kg in het net en daar blijft dan wel een 2kg van over, maar soms is alles wel op.
's morgens krijgen ze een kleine portie, gem. 3/4 kruiwagen vol verdeeld over 6 paarden, de precieze hoeveelheid weet ik niet aangezien de pensionhouder dit voert en wij alleen s avonds een kruiwagen vol hooi klaarzetten.
Op de paddock krijgen ze een aantal kg in een hooinet, niet gewogen tot nu toe maar ik denk ong 5 kg.

In ieder geval toen ik het een paar keer gewogen had (de avondportie) kwam ik tot de conclusie dat mijn paard 20-25 kg per dag aan ruwvoer krijgt wat in mijn ogen behoorlijk veel is als ik 'bokt afspeur'. Echter het is voordroog, dus ik neem aan dat het droge stof gehalte wat lager ligt dan bij echt hooi. Het is dan wel weer voordroog/kuil wat heel droog is, bijna hooi en goed ruikt.
De loonwerker waar ik sta weet ook heel goed het 'verschil' in zijn balen, welke voor koeien zijn en welke gebruikt moeten worden voor de paarden (en schapen). De koeien krijgen regelmatig wel het echte kuil, als het er is geef ik mijn paard hier vaak ook een klein plukje van, gewoon voor de afwisseling, dit is nog niet eens een kilo dus meer voor het lekkere dan dat het een vervanging van.. is, ze vindt het dan ook erg lekker en eet eerst dat op voor ze aan haar hooi begint.

Mijn paard blijft met deze hoeveelheid op gewicht en is niet te zwaar, als ze stil staat, wat afgelopen jaar 2x gebeurd is ivm blessures moet ik het wel wat minderen want anders komt ze wel aan.

Ik heb het geluk, vind ik zelf, dat ik mag pakken wat ik vind dat nodig is, de enige voorwaarde is is dat het niet verspild mag worden, ofwel als het allemaal door de box gelopen wordt dan minder voeren of via een hooinet gaan voeren, hetzelfde geldt voor stro btw, ik mag onbeperkt stro gebruiken zolang er maar geen schoon (ofwel stro dat nog vocht op kan nemen) op de mesthoop belandt, wil je het niet meer in je stal hebben maar kan het nog vocht opnemen, gooi het dan bij de koeien. Een regeling waar ik het niet meer dan eens kan zijn, zowel op hooi als stro gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:09

Pff, ik weet nog steeds niet wat ik moet doen.
Volgens de pensioneigenaresse geef ik al veel, ik heb een grote baal voordroog (zo'n 450-500 kg) in 2 weken op gekregen, dit is met een C-pony, een grote D-pony en een kleine E-pony. Geen idee of dat snel is of niet :+ De 2 groten krijgen nu zo'n 17 kg per dag (samen dus, ik heb geen idee hoe ze het verdelen), de kleine krijgt zo'n 6 kg.

Maarja, elke keer als ik aankom (en ik neem aan 's morgens ook) is de hooibak helemaal leeg. Nu houden ze zich wel bezig, met het slopen van mijn weide en dat soort ongein -O- maar ik weet dus niet precies hoelang ze zonder eten staan. Als ze nieuw krijgen dan zetten ze zich aan hun bak en volgens mij stoppen ze niet meer tot het op is, en dan gaan ze andere dingen doen .. Voor de volgende voerbeurt staan ze alweer klaar en duiken weer meteen hun bak in.

Mijn gevoel zegt onbeperkt geven, al is het maar zodat ze altijd wat te knabbelen hebben en bezig kunnen zijn (dan gaat de ene de andere ook misschien minder lastigvallen...) maar mijn ervaring zegt dat de D-pony wel heel erg graag eet, en de nieuwe (E-pony) lijkt er ook niet vies van .. Dus ik vraag me af of dat wel goed komt. Als jullie onbeperkt geven, dan vullen jullie een ruime plaats neem ik aan (zo'n kuubkist of groot aanhangersnet ofzo), wat doen jullie als dat leeg is, gewoon opnieuw vullen? Of vullen jullie standaard maar 1x per dag en als het op is hebben ze toch pech?

Hoelang doen jullie met een grote baal voordroog dan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:14

Paarden waar het ruwvoer bij op gaat blijven sowieso vaak vreten totdat het op is...simpelweg omdat ze weten dat het op gaat. Die beesten hebben nog gelijk ook , als je NU niet eet omdat je nu niet per-sé honger hebt , is er straks als je wèl honger hebt ineens niks meer...

Je hebt dus zelfs kans dat je minder voordroog gaat verbruiken als je ze onbeperkt geeft.

Wanneer paarden de volgende voerbeurt niks meer hebben , voer je niet onbeperkt , dus aan die ervaringen heb je niks als het om onbeperkt voeren gaat :P

Hier hebben we meerdere hooinetten die we om de dag helemaal vol stouwen met hooi , er is altijd nog wat over dus ze krijgen ècht onbeperkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:18

Het is dat wat ik me afvraag, of ze na een paar dagen niet zullen doorhebben dat er toch altijd wel is en dat ze dan naar behoefte gaan eten :j Maar ik durf niet goed te proberen, omdat die van mij nogal makkelijk ontploft := Maar ik neem aan dat hij zich niet ziek zal eten? Maar misschien ook wel omdat er nu concurrentie is := Dus ik weet niet goed of ik het durf te proberen :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:21

2 weken is erg snel, en als je inderdaad 23kg per dag voert dan hoort die baal 3 weken mee te gaan, dus ergens klopt er al iets niet.
Het aan 1 stuk doorvreten als er voordroog is ken ik ook, ik voer verder stro bij en wat grote takken om aan te knagen. Onbeerkt voeren kan hier gewoonweg niet, ze zouden veel te dik worden en ik kan nu zeker niet genoeg met ze doen om het er weer af te krijgen. Blijf dus maar zoeken naar manieren om ze langer te laten doen over hun voordroog, maar ze zijn slim en slopen ook nog eens zeer vakkundig de netten.
pmarena schreef:
Je hebt dus zelfs kans dat je minder voordroog gaat verbruiken als je ze onbeperkt geeft.

Dan vreten ze ergens tussen 2 en 4 keer zoveel en ze zijn al te dik. Nog afgezien daarvan heb ik geen slowfeeders genoeg en ook de plek niet. Probleem is eerder dat het te lekker is. Zag ik deze zomer ook met hooi op vakantie. 1e baal was erg jong en ging rap schoon op, 2e baal was jaar oud en daar bleef 1/4 van over (en dat met 1 extra pony).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:24

Nah, die 23 kg is pas de laatste dagen (pak een week), daarvoor heb ik het op het gevoel gedaan dus dat klopt sowieso al niet helemaal. Heb beetje moeite gehad met overschakelen van kleine pakjes naar een groot pak, gaf in verhouding veel te veel (als je kijkt wat ik nu geef). Dat bleef overigens wel liggen, dus als hij echt genoeg heeft stopt hij wel. Maar hij was toen ook wel héél erg opgezwollen en er lag dubbel zoveel mest als anders ... En toen had hij de concurrentie van de andere pony nog niet ... Dus vandaar dat ik nu niet goed weet wat te doen/proberen :+

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:26

Ik denk niet dat je het in het algemeen kan bekijken. Mijn paard krijgt 2x per dag kuil. Om 8 uur en om 5 uur. Als je om een uur of 3 komt is z´n kuil van sochtends net op en als je om 10 uur savonds komt heeft hij nog steeds kuil. Volgende ochtend is het wel op. Daarnaast krijgt hij nog 4 kg krachtvoer. Hij eet traag en staat soms gewoon uren naar buiten te staren. Eigenlijk dus het ideale paard en zou je niet kunnen overvoeren. Anders is het paard naast hem. Krijgt op dezelfde tijden en evenveel kuil als die van mij maar is veel te dik! hij vreet net zo lang door tot het op is. Maarja, in het kader van ongezond voor de maag als hij geen eten krijgt.... Het zou zomaar z´n dood kunnen worden :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:29

Tamary: Ik blijf van mening dat vrijwel elk paard 24/7 onbeperkt gevoerd kan worden , zonder te vet te worden :)

Als ze maar genoeg andere dingen te doen hebben en het eten dus niet hun enige interessante bezigheid is , ze ècht onbeperkt te eten krijgen en niet af en toe eens zonder staan waardoor het "bunkeren-nu-het-kan" schakelaartje steeds weer geactiveerd wordt. En er moeten genoeg voerplekken zijn.

Paarden die er helemaal van doordrongen zijn dat er altijd genoeg eten voor ze toegankelijk is , die gaan zich steeds minder fixeren op dat eten : het is immers niet belangrijk meer :)

De enkeling die DAN nog blijft vreten-vreten-vreten (als er ècht aan alle voorwaarden voldaan wordt , meestal blijkt dat niet het geval ook al willen mensen denken van wel :o ) die geef je dan gemengd ruwvoer dat zo "mager" is dat ze er geen last van hebben als ze de hele dag vreten.

Ik kan het me voorstellen dat mensen niet met graszaadhooi of zelfs stro willen / kunnen werken , maar dan is dat je vrije keuze en ligt het wederom gewoon aan je eigen omstandigheden dat het onbeperkt voeren niet werkt , niet aan het onbeperkt voeren op zich , je pakt het dan alleen niet goed aan waardoor het niet werkt :)

Je zegt het zelf al : niet genoeg slowfeeders en hooi is te lekker.

Dan zijn DAT dus redenen waarom het niet werkt , dat ligt dan op zich nog niet aan je paarden , maar gewoon aan je omstandigheden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:36

Kan je daar een tijd op plakken waarop paarden in principe zouden moeten weten dat er altijd wat is en ze niet blijven vreten? Kan ik bv. zeggen van: ik begin morgen en volgende week zou alles terug normaler moeten zijn? Of over 3 dagen? Of over 2 weken? Of ... ?

En kan het kwaad dat hij in tussentijd zowat ontploft en zichzelf helemaal kwijt mest? :+

Is al het stro gewoon goed om erbij te geven? Of hangt dit ook weer af van factoren?
Het enige stro waar ik misschien nog kan aan komen zijn grote balen. Hier heb ik eigenlijk de plaats niet voor, maar misschien kan ik toch wat forceren ... Kan ik ze misschien 's morgens voordroog en 's avonds stro ofzo geven? Of zou ik het beter mengen? Of .. ?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:41

Het net in de wei vul ik bij zodra ik zie dat het bijna leeg is, of eind van de middag, zodat ik weet dat ze in de nacht (als ze buiten blijven) genoeg hebben. De netten in de stal vul ik zo vol dat er de volgende morgen nog genoeg in zit. Ene keer is er meer gegeten dan andere keer, maar ze hebben hier nog nooit lege netten in de stallen gehad.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:59

hier gaat aan 6 paarden/pony's ook een voordroog pak per 6 dagen er door heen dit zijn pakken van schat ik 200/250kg.
onze paarden en pony's zijn gewoon netjes op gewicht zelfs de kruising shet die er bij loopt,onze paarden blijven ook echt niet eten.en heb je wel paarden die te dik worden zou ik het mengen met stro.
ik vind het onbeperkt voeren erg fijn,nu houd ik tenminste ook mijn volbloed merrie van bijna 18jr op gewicht(deze viel altijd enorm af in de winter).ik zou niet anders meer willen voeren,ik geef ook geen kracht voer bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:02

Als ik goed gerekend heb zit je dan aan zo'n 7 kg per dag per paard?
Zijn er grote verschillen tussen de paarden & pony's qua grootte? Want dat lijkt me zo weinig? :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:12

[***] schreef:
Als ik goed gerekend heb zit je dan aan zo'n 7 kg per dag per paard?
Zijn er grote verschillen tussen de paarden & pony's qua grootte? Want dat lijkt me zo weinig? :+

Nee, dat is voor een gemiddeld paard genoeg hooi, goede voordroog, per dag.

Ik verbaas mij erover dat er gewichten genoemd worden van 20 kg, per paard per dag.
Of dat moet kwalitatief heel slecht hooi zijn.
Of het zijn paarden met een zeer slecht gebit.
Of die paarden worden heel erg dik.

Maar van die 20 kg gooi je gewoon extra mest van 10 kg hooi op de mesthoop.