1x per week uitmesten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:39

Ik heb een poststal met vlas. Elke keer als ik er ben, gooi ik de mestballen in een hoekje en 's morgens haal ik ze uit de stal. Natte plekken haal ik er uit als ik ze 'hoor' sop sop :D voor de rest blijf ik zoveel mogelijk van de bodem af. Een stevige onderlaag zorgt voor afvoer van het vocht naar beneden, zodat de bovenlaag droog blijft. Hoe meer je in de onderlaag roert, hoe meer je dit proces verstoord. Ik denk dat de vochtigheid van de stal idd ook afhangt van andere factoren. Hoe nat is het voer, alleen hooi of meer nat kuilvoer/voordroog, hoeveel drinkt je paard, zit er een mestkelder onder/ heb je te maken met condensvorming op de bodem etc. Ook het weer en de ligging van de stal zijn van invloed. Ik strooi iedere dag op en haal- niet schrikken, twee keer per jaar de stal helemaal leeg *\o/*

setteke

Re: 1x per week uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:44

Wowie Tov *\o/* . Volgens mij heb je een Bokt record.
Helaas heb je soms paarden die het leuk vinden om te roeren in hun onderlaag. Die moet je zelf ietsje vaker mesten.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:02

Yep, setteke, mijn tovje rommelt niet in haar stal, en zorgt voor een mooie aangestampte onderlaag. Femke mijn vorige pony, rommelde meer, en kreeg meer kuil, en dat zag je dan ook weer terug in de 'houdbaarheid van de bodem' :j

leuk zo;n positieve reactie, ik dacht, ik gooi de knuppel maar eens in het hoenderhok, kijken wat voor reactie ik krijg }>
Vroeger deden ze het allemaal zo, maar ik denk dat het ook niet in iedere stal wil. Mijn stal heeft een diepe bodem, en dus kan je goed potten, maar als je een vlakke stal hebt, met schuifdeuren wordt dat al gauw lastig.
Toch komt het principe weer helemaal terug. Ik was pas bij een grote biologische melkveehouderij, en die hadden voor de melkkoeien een potstal aan laten leggen. Het is weer helemaal 'hot' en past volgens de bioboeren helemaal in het plaatje van het dierenwelzijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:08

Je gaat me toch niet vertellen dat je dan na 6 maanden de stal met de hand uit gaat mesten hé Tov?
Ken ook wel iemand die met wat geluk 2x per jaar z'n stal uitmest wel van de inloop stal waar zo'n 5 paarden staan die paarden staan dan echt bijna met hun hoofd tegen het dak aan. Wordt daar wel machinaal uitgemest anders tja kun je 1 week uitmesten en dan 1 week op je bed liggen van het gesjouw volgens mij haha.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:08

Tov, viel mee toch?
Hot is Pot :D

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:21

Elke dag de stallen weer schoon (mest eruit, erge natte plekken).
Verder weer wat nieuw stro eroverheen..
2 van de 3 zijn netjes, vaste plekken.
1 is altijd netjes geweest (begint langzaam vaste plek te krijgen), maar nu echt hopeloos met uitmesten.
Stal kan ik vaak na 48uur volledig uitmesten..
Mits ik er bij hem regelmatig de stal in loop en wat vaker wat verwijder.
Verder krijgt hij meer hooi dan de rest. Dus meer bezigheden, dus vaste plek komt steeds meer..

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:41

Citaat:
Je gaat me toch niet vertellen dat je dan na 6 maanden de stal met de hand uit gaat mesten hé Tov?

:j :D Samen met echtgenoot. Wij hoeven niet naar de sportschool. Twee kruiwagens, een mestvork en een riek. En ja spierpijn ook..... ;(

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:41

Bij ons mesten ze elke dag de stallen uit

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:52

Urinedampen zijn niet erg gezond, en die blijven volop hangen wanneer je niet uitmest...
Dus nee, ik vind het niet verstandig en zou om die die reden iedere dag de natte plekken en drollen eruit halen.

_Passion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 02:16

Tov:
2x per jaar?
Maar er gaat toch allemaal ongedierte in zitten dan?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 03:26

Ik haal als ik mestballen zie liggen ze eruit, en doe iedere 2 dagen even de natte plekken en als ik het nodig vind gaat er een half baaltje vlas bij. (staat op vlas)
Maar mijn pony staat 24/7 buiten, krijgt alleen eten in haar stal (die dan gewoon open staat) en verder staan ze maar heel zelden zelf in stal.. Dus ik heb eens in de 2 dagen even 10 minuten nodig en dan ben ik klaar.

Op mijn vorige stal stond ze de nachten binnen (op stro) en dan was het handig om haar iedere dag te doen, zolang ze alles in 1 hoek kwijt kan doet ze het in 1 hoek, maar als ze er eenmaal doorheen gelopen is loopt ze alles door haar stal.
Dus het was of iedere dag en dan hoefde je er maar heeeel weinig uit te halen en echt neit iedere keer op de strooien, of je liet het 2 dagen en de 3e dag kon je de hele stal ongeveer schoon maken :+

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 09:48

Met vlas gaat dat idd prima.
Helaas is het bij ons een zooitje.
Slechts een minderheid blijft redelijk droog.De rest heeft 2 pakken nodig per week en staan dan nog nat....
Vlas sluit de onderlaag mooi af en dan heb je dus geen last van urinedampen.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 09:53

wij moeten zelf mesten en dat doe ik elke dag,
de stal gaan dan wel niet elke dag helemaal leeg, maar de drollen en de natte plekken gaan weg,
ik heb geen zin in rotstraal of dat soort grappen,
en die van mij houdt van rollen en liggen, dus dan heb ik straks een paard onder de stront :+

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:05

Ook hier worden dagelijks de drollen en natte plekken eruit gehaald.
Ik zou nooit op een stal gaan staan waar maar 1x per week gemest wordt(tenzij het een 24/7 buiten plekje is natuurlijk :Y) )

Mijn pony poept door de hele stal heen en loopt dat dus ook uit. Wordt een vieze bende als je dat een week laat liggen!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:19

7 dagen per week staat de mijne in een schone stal! :) en daar ben ik onwijs blij mee!
Elke dag drollen eruit de natte plekken.. Dinsdag nieuw pak vlas en zaterdag nieuw pak vlas.. Kan wil en mag echt niet gaan oppotten! Paard maakt meestal ook een zooitje van z'n stal.. Dus elke dag doen ik het en staat paardje lief weer blij op stal.. Ik wil zelf toch ook in een schoon bed liggen..

Onze stallen ruiken gelukkig super lekker en fris! Als ik op een stal kom waar ze op stro sta voel ik me gelijk vies (niet vies vies) maar ben anders gewend en vind het heerlijk!

Oukjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:22

Ik mest mijn stal elke dag maar op mijn stage doen we 1x per week alles eruit bij de paardenstallen. De pony stallen worden wat vaker gedaan want die kunnen niet met de shovel. Maar het ruikt ook niet vies daar ofzo, het word heel goed onderhouden. Zelf vind ik het wel fijn dat mn eigen paard in een schone stal staat elke dag :)

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:32

Bij ons wordt ook één keer per week uitgemest. De stal ziet er altijd schoon uit (mijn paard doet zijn behoefte ook achter in de stal op één plek dus dat scheelt). Ik ben tevreden met hoe het gedaan wordt, maar, als ik zelf de verantwoordelijkheid zou hebben voor het mesten zou ik vaker de stal helemaal 'verschonen' omdat toch die drollen achterin de stal blijven liggen.
Op een stal waar ik eerder heb gestaan deden ze ook een soort van oppotten. De paarden kwamen uiteindelijk best wel hoog te staan in hun stal op al dat stro...vond ik persoonlijk niet zo heel erg fijn idee. Leek wel prinses op de erwt haha! Die stallen werden geloof ik elke maand helemaal leeggehaald.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:42

Bij de stal waar mijn paard staat wordt ook maar één keer per week gemest, maar daar staan de paarden wel op vlas (oid, het is iig roze van kleur en lijkt op vlas). Zo hebben ze wel een isolatielaagje en ligt hij iig niet koud :)) Ik haal wel vaak de hele drollen eruit trouwens.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:52

die verwende sikken van mij krijgen iedere dag een schone stal. Ze staan op rubber matten met dun laagje houtkrullen. door heel iets aflopende vloer loopt de urine meteen de stal uit door een buissysteem (handige man thuis) Stallen zijn altijd droog. Ik mest per dag 5 minuten uit (2 stallen) en kost me weinig moeite en ongeveer 1 zak krullen per week voor 2 stallen. schoon, makkelijk en redelijk goedkoop kwa onderhoud. als de van mij een veulen krijgen staan ze trouwens op stro en laat ik het wel wat langer liggen (3 dagen of zo)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:27

Tov schreef:
Citaat:

:j :D Samen met echtgenoot. Wij hoeven niet naar de sportschool. Twee kruiwagens, een mestvork en een riek. En ja spierpijn ook..... ;(

Phoe ik moet er niet aandenken dan toch liever dagelijks 10 minuutjes mesten om het netjes te houden.
Hoeveel kruiwagens hebben jullie dan wel niet? En draag je ook iets van een mondkapje want die stank die daar van af komt zal ook niet om te harden zijn als je het uit elkaar moet steken?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:33

Zou het zelf niet prettig vinden.

Hier mesten we elke dag uit de drollen en de erge natte plekken.
2x per week trek ik de heele zooi eruit.
En elke dag gaat er een schone laag stro overheen.

SpeedyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:36

ik doe gewoon elke dag de stal schoonmaken, en als er nog schoon stro in ligt laat ik dat liggen en het vieze er gewoon uit.. en dan gewoon ook weer schoon stro erin, ik vind dit een prima manier..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 12:59

Ik denk dat veel mensen niet echt doorhebben hoe het in het nou echt gaat :')
De toplaag is altijd schoon en droog.. :j

Van urinedampen of amoniac is gelukkig geen sprake! Het zijn echt ontzettend open luchtige stallen (geen 'dak' zegmaar. het enige dak is het 10 meter hoge open dak van de rijhal waar de stallen ook in staan)

Over de vraag waarom ik het niet zelf eventueel tussendoor bij zou kunnen houden: Nee, niet wegens tijd-tekort, maar puur mijn energie/kracht. (ik kan momenteel ook niet rijden, en zit dus vooral veel in de stal een beetje sokken uit te borstelen :') )

amayziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:53

In een stal hangt altijd een ammoniak lucht/damp, ookal ruik je het niet. Het is funest voor de gevoelige luchtwegen van het paard.
De toplaag van de bodembedekking kan wel droog zijn, maar zodra er een paard op staat van 500 tot 700 kg, dan komt de nattigheid van de onderlaag zeker weten naar boven en dus in contact met de straal en zool. Ook dat is funest voor de hoeven.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:00

Mijn paard staat al jaren in een stal die maar 1 keer per 2 weken word leeggehaald en het nat blijft liggen heeft en ze heeft echt prima hoeven! En een ammoniaklucht? sorry hoor nog nooit geroken.