Pony heeft altijd een vieze stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Re: Pony heeft altijd een vieze stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:35

Hoe doe je dat? Plast jouwe ook de halve stal onder en mest overal doorheen vertrapt en hooi erdoor?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:42

Het vieze paard wel, de schone is echt wel heel schoon.
Maar mijn paarden krijgen geen hooi in de box. Misschien, dat het verschil hem daarin zit!
Die van mij hebben open spijlen, en dan ligt het hooi buiten de box.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:31

Oké ik ga wel een bak maken waar ik dan hooi in kan voeren zodat dat iedergeval niet door de stal ligt Wie weet scheelt t maar ik vrees van niet Nu ook, 2 dagen geleden baal erbij en nu lag er al weer weinig in haar stal na uitmesten

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:45

Pivanti schreef:
Hoe doe je dat? Plast jouwe ook de halve stal onder en mest overal doorheen vertrapt en hooi erdoor?

Doet die smeerpijn van mij ook ja. Ik denk dat hij gewoon graag in de stront ligt. Kan ook niets anders bedenken.

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:50

krullen gebruikt een vriendin van mij! xxx

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:51

Mijn paard staat op vlas , en vind het goed.
Elke dag mest eruit en je pony staat weer schoon,ook absorbeert het goed.
Vraag me af wat jou pony dan doet ? :')
Sommige mensen hebben ook stalmatten,mss is dat iets?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:55

*klopt op hout* ik moet zeggen, vorige week viel het me veel mee. Vandaag ook weer, gisteren heb ik een heel pak gehakseld stro eigenlijk voorin haar stal neergelegd, en veel van het vuile erdoorheen gedaan. Niet half half, meer 1/3 vuil ongeveer. En vandaag lag er nog in!! Mest haal ik weg elke dag, máár wat ik deze week anders heb gedaan, is dat ik de harde plek onder de mest (niet de plasplek, die haal ik wel 2x per week weg) niet meer weghaal, alleen dus de losse mest en hetgeen ik makkelijk bijkan. En daar dus ook geen schoon spul voor kwijt ben.

Of het ideaal is dat weet ik nog niet, doe het nog niet eens een week zo, maar goed dat gaan we zien dus.

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:25

Ik heb ook z'on viespeuk! Hij staat nu op zaagsel want strohaksel eet hij dus op..
Hij maakt er echt een bende van.. heb het idee dat hij veel plast.. Ik zie m ook altijd veel drinken.. Heb de liksteen al uit zn stal gehaald..

Hij staat op stalmatten.. maar is dat misschien niet natter?

Ik wordt er ook niet goed van.. Ik betaal me scheel aan zaagsel ;(

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:51

Ik vind zaagsel wel fijner dan stro gehakseld, maar nog is het een bende.. Ik heb vandaag weer halve baal zaagsel er bij in gedaan (ligt nog wat oud in) + baal rapsodi (heb ik nog liggen...) Weer afwachten hoelang ze ermee doet....

Ik ga dr denk ik mooi op stro zetten Sowieso vanaf augustus ongeveer, als er met veel stalgenoten grote partij wordt ingekocht Die hebben dit jaar 2,25 betaald voor baaltje (is nog duur natuurlijk, door slechte oogst) maar nu betaal je 4 euro gemiddeld... En die stalgenoot vertelde dat ze 100 baaltjes per jaar verbruikt... Dan verbruikt de mijne er meer dan 200 Maar dat is nog veel goedkoper dan 2 balen zaagsel in de week.

2x52=104 balen x 8,50 euro = 884 euro zaagsel per jaar
200 balen x 2,25 euro = 450 euro paar jaar (3,85 baal in de week)
300 balen x 2,25 = 675 euro per jaar (is 5,75 baal in de week)
200 balen x 4 euro = 800 euro

Dus ik denk dat ik mooi mee ga doen met de inkoop van stro van de zomer ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:51

Ik ben in het jaar 382,20 euro kwijt!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:54

Tendance, hoeveel kost een baaltje (klein/groot) / hoeveel baaltjes per jaar verbruik je? Schoon of vies paard? Wat gooi je er per dag/week aan stro in de stal?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:09

Ik heb een vies en een schoon paard. Ik ben hierboven van het vieze paard uitgegaan. Ik gebruik vlas a 7,35 euro per stuk.
1 baal per week is voldoende. Dus 7,35 x 52 = 382,20 euro.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:14

Ohh oke, ja van vlas Ik ben nu aan t kijken wat ik met stro ongeveer kwijt zou zijn omdat ik 2 balen zaagsel verbruik en dat ook wel op loop natuurlijk

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:48

Pivanti schreef:
Ohh oke, ja van vlas Ik ben nu aan t kijken wat ik met stro ongeveer kwijt zou zijn omdat ik 2 balen zaagsel verbruik en dat ook wel op loop natuurlijk

Mijn smeerpijp heeft het record volgens mij: 7 weken doen met een baal van 400 kg stro á 70 euro..... Ze staat nu ook op gehakseld stro, en het lijkt (met nadruk op líjkt) erop dat ik nu de manier heb gevonden om haar daarop te houden zonder dat ze elke dag alles opvreet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:48

Tendance schreef:
Ik ben in het jaar 382,20 euro kwijt!

Ik vond je best een leuke meid, maar dit soort dingen is niet grappig hoor... :P

*Gaat maar niet rekenen op jaarbasis*

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:37

Haha je bent maar het dubbele van mij kwijt ofzo! hahahahahahaha

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:20

Breghje, maar 7 wk met baal van 400 kg a 70 euro gaat nog wel toch Dat is bijna 2 maanden dus ruim 35 euro per maand ben je dan kwijt

Nou met zaagsel red ik dat echt niet of rapsodi (gehakseld koolzaadstro) dan heb ik wel 8 balen per maand nodig a 8,50 ps = ruim 65 euro per maand

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:37

Ik hem mn paard nu op Hennep strooisel!

Iemand ervaringen?

Ben benieuwd!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:56

Pivanti schreef:
Breghje, maar 7 wk met baal van 400 kg a 70 euro gaat nog wel toch Dat is bijna 2 maanden dus ruim 35 euro per maand ben je dan kwijt

Nou met zaagsel red ik dat echt niet of rapsodi (gehakseld koolzaadstro) dan heb ik wel 8 balen per maand nodig a 8,50 ps = ruim 65 euro per maand

Ze heeft een jaar op houtkrullen gestaan tussendoor ivm een operatie, maar daarvoor deed ze 10-13 weken met zo'n zelfde baal, en was die baal 25 euro... :D En ik kan je zeggen, dan valt dat vies (in dit geval letterlijk) tegen. Toen at ze het niet en nu wel, toen had ze een mooi bedje en nu stond ze elke dag op het beton in de mest.

Volgens mijn berekening is 70 gedeeld door 7 10 euro per week, dus dan is het 40-50 euro per maand. Nu ben ik 6-8 euro per week kwijt en ik weet het scheelt niet veel want 24-36 euro, maar het gaat mij er ook meer om dat ze daadwerkelijk iets heeft om op te liggen ipv alleen beton.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:38

Ja als ik in strostallen kijk hier op stal, zie ik altijd het beton... of t komt omdat zij zo weinig stro erin doen of dat je dat altijd wel houd, weet ik niet...
Met zaagsel heb je wel een zachter bedje
Maar ik gebruik wel 2 pakken in de week om een beetje een bed te houden Omdat ze zo smerig is moet ik er elke dag aardig wat uithalen en dan moet je wel aardig wat bijstrooien, anders zie ik ook beton...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:37

Breghje schreef:
*klopt op hout* ik moet zeggen, vorige week viel het me veel mee. Vandaag ook weer, gisteren heb ik een heel pak gehakseld stro eigenlijk voorin haar stal neergelegd, en veel van het vuile erdoorheen gedaan. Niet half half, meer 1/3 vuil ongeveer. En vandaag lag er nog in!! Mest haal ik weg elke dag, máár wat ik deze week anders heb gedaan, is dat ik de harde plek onder de mest (niet de plasplek, die haal ik wel 2x per week weg) niet meer weghaal, alleen dus de losse mest en hetgeen ik makkelijk bijkan. En daar dus ook geen schoon spul voor kwijt ben.

Of het ideaal is dat weet ik nog niet, doe het nog niet eens een week zo, maar goed dat gaan we zien dus.

Toch best fijn dit topic, zo kan ik voor mezelf bijhouden hoe het gaat. Deze week hysterisch druk gehad, dus alleen gedaan wat echt nodig was en ze heeft de afgelopen twee dagen echt een zooi gehad, maar gisteren pas om gehakseld stro kunnen gaan. Vandaag alles wat nat en plak en verzadigd was eruit gehaald, en wat nog enigzins soort van bruikbaar was (weer 1/3) door het hele pak heen gedaan. En meteen vandaag om zo'n handig mest mandje gegaan, dus nu gaat het experiment eigenlijk pas echt van start. Dus lekker bedje nu, ik zat te twijfelen om er 2 in te doen maar kan half de week altijd nog even bijgooien anders vreet ze het toch maar op.

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:29

Ik had me paarden op gehakseld stro met een laag gewoon stro .
Dit jaar overstag gegaan voor goedkoper zaagsel , beviel me niet .
Nu staan ze op een dikke laag stro , maar ik loop te soppen elke dag .
Dus ga maar weer over op me oude combi .

Het zijn 2 ruinen ..........stal schoon en we pissen gelijk de boel vol als we een minuut binnen staan * zucht * Of ze het ophouden tot de avond !!!!???

Ik mest ook elke dag drollen eruit en natte plekken .

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:31

Al leg ik een meter opgeschud stro erin , elke morgen beton .
Klopt!
Met een zeiknatte vloer.

Pivanti schreef:
Ja als ik in strostallen kijk hier op stal, zie ik altijd het beton... of t komt omdat zij zo weinig stro erin doen of dat je dat altijd wel houd, weet ik niet...
Met zaagsel heb je wel een zachter bedje
Maar ik gebruik wel 2 pakken in de week om een beetje een bed te houden Omdat ze zo smerig is moet ik er elke dag aardig wat uithalen en dan moet je wel aardig wat bijstrooien, anders zie ik ook beton...

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:39

Toen mijn ruin nog hengst was , poepte hij alles netjes achterin , nu verspreid hij het meer.
Die andere is echt een ik poep door heel me stal , en verstopt het ook nog eens lekker .
Maar moet echt zeggen dit jaar , heb ik het gevoel dat ik ergere viespeuken / stinkpaarden heb.
En me mesthoop groei ook harder:(

ja ik weet het nu zeker er kom weer een ondergrond van gehakseld stro.

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:44

x_Quinta_x schreef:
Zegt niemand, Ik zeg alleen wat ik bij mijn paarden zie. Als ze smorgens tot 10 uur op stal staan dan is het ook een smeerbende.

Konden ze maar 24/7 op de wei .
Maar hier lopen ze de boel kapot heel veel bagger.( laagveen )
Ze zijn hier 6 dec op stal gegaan , overdag lopen ze op een pad.