Hoeveel zouden jullie voor dit plekje betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Hoeveel zouden jullie voor dit plekje betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:34

Ik betaal 100 euro voor schuilstal van 4 bij 3. Hij kan dag en nacht buiten of ik kan het afsluiten waardoor hij op stuk beton staat met daarbij zijn schuilstal. Dit is inclusief kuil en stro, zadelkamer en eigen kast, poets plaats, kantine, mooie verlichte buiten rijbak. Ik ben hier echt heel blij mee. Vergelijk met mij, ik sta in noord brabant, breda. Ik heb dan wel echt geluk gehad. Maar ik vind 60 euro p pony echt niet te duur eigenlijk...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:06

anneliesdj schreef:
Dus de landeigenaar moet zijn land maar aan je schenken dan?
Je vind het redelijk om ergens gratis stalling en tijd te vragen?

Voor een klein modderland met enkel een schuilstal? Tja, in ruil voor de klusjes (mesten, weideonderhoud,...) vind ik idd dat ik daar dan "gratis" zou mogen staan. Kosten die het paard maakt niet meegerekend.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:58

Denk dat je nu zo ongeveer de beroerdste tijd hebt om een `landje`te hebben en dat het op veel plaatsen in elk geval deels modderig is. Zeker als de paarden of pony´s er dag en nacht op lopen.

Als dit plekje 90% van het jaar gewoon droog is, dan is dat echt wel wat waard.
En ook voor je eigen land moet je betalen en ook het onderhoud opbrengen in tijd en geld.
Beetje vreemd dat je dan niets over hebt voor de grond van een ander...
Maar goed, als je het ergens gratis kan krijgen dan is dat mooi. Maakt iemand die er wel wat voor vraagt niet minder...

Shareek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:03

ik zou er rond de 80-100 euro voor over hebben.

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:31

Uhm, in jouw geval zou ik er max. €80 voor betalen.

Nou kan ik er niet helemaal neutraal naar kijken, omdat dit gewoon niks voor mij is en er niet zou willen staan.
Maarja, ik heb ook een paard van 1,75 en ben een ambitieuze wedstrijdruiter.

Als ik dat niet was, zou ik het denk ik wel een mooi plekje vinden hoor!
Als jij iemand bent die alleen buitenritjes maakt, of wat je ook wil (zonder bak).
Dan is dit toch wel een gouden plekje? De paardjes kunnen lekker paard zijn door buiten te leven.
Ze krijgen voer en drinken, wat wil een paard nog meer?
Die staan heus niet te springen om opgesloten te zitten in een stalletje of om onder een solarium te staan..
Omdat ze dat gewoon simpelweg waarschijnlijk niet nodig hebben :).

Nou moeten mensen me niet verkeerd begrijpen, dat ik tegen stalling of solaria ben hoor :P.
Voor sportpaarden is dat wel belangrijk ;).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:51

joyce B schreef:
Maar goed, als je het ergens gratis kan krijgen dan is dat mooi. Maakt iemand die er wel wat voor vraagt niet minder...

Zeker niet! Dit is gewoon mijn mening.

Kijk, ik heb gewoon hetzelfde landje als wat de TS beschrijft: klein landje, schraal in de zomer, modder in de winter. En dat is gewoon echt geen pretje, echt niet.
In de zomer is het land zo schraal, dat je gewoon permanent aan hoge hooikosten zit. Je bent verplicht veel hooi bij te voeren, punt uit. Paarden eten van het hele korte, schrale gras => gestresst gras => veel fructaan => hogere kans op hoefbevangenheid. Komt daar nog de mogelijkheid tot zandkoliek bij omdat ze zeer veel grond mee binnen krijgen. En gewoon, ik baal er altijd van dat mijn paard nooit eens een goede, lekkere, volle hap gras kan nemen.

In de winter, tja, daar moet ik geen tekeningetje bij maken zeker?? Rubberlaarzen zijn echt een must, je zakt tot over je enkels weg. Je paard iedere dag echt letterlijk uit de modder plukken, nooit eens een schoon paard hebben waar je hup het zadel opgooit en mee kan gaan rijden. Om nog maar te zwijgen over het uitmesten. De kruiwagen lekker doorheen de modder moeten trekken, en het wordt pas echt lachen als die vol is, dan kan je lekker sjorren. Of erger, dan kantelt die om, kan je lekker opnieuw beginnen.
En met een Belgische/Nederlandse herfst/winter heb je echt geen enkel droog stukje meer, dan is het gewoon 1 en al sop. Komt daar nog bij dat TS het zelfs nog minder luxe beschrijft, want ik heb tenminste nog een buitenstalletje waar ik ze 's nachts in zet (zodat de wei nog een heel klein beetje gespaard wordt), dat is bij TS zelfs niet. Dus daar wordt de wei gewoon 24/7 uitgeput, nou, geloof mij, dan heb je modder van het hoogste niveau.
Heb ik de dierenarts en vooral de hoefsmid al vermeld? Kan je telkens een uur op voorhand naar stal om je paard te ontmodderen. En waar moet de hoefsmid zijn werk doen? Op de modderige wei, ja. En wat als je paard een wonde heeft of een hoefzweer (andere dingen die zuiver moeten blijven)? Ik kan ze nog op stal zetten, maar TS?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:15

bello2005 schreef:
daarnaast heb ik nog een weide 310 euro per maand ( eigenlijk te belachelijk voor woorden ) ( hoop dat ik snel iets kan kopen)
stromend water ( grond water), stroom, 2 stallen van ong 3x3, zadelkamer afsluitbaar, zolder, mestput, kippenren
en ongeveer 1 hectare grond incl rijbak, bosrijke omgeving
en geheel omheind met hekwerk. mijn ponys staan dus achter slot en grendel

- weide 1 HA (?)
- 2 stallen
- afsluitbare zadelkamer
- mestput
- hooi/stro opslag
- elektriciteit en water
- degelijke omheining
- rijbak
- goede uitrijmogelijkheden

Vind je dat nu echt zo gek voor 310?? Dus 155 per paard?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 22-12-11 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:17

Gini schreef:
anneliesdj schreef:
Dus de landeigenaar moet zijn land maar aan je schenken dan?
Je vind het redelijk om ergens gratis stalling en tijd te vragen?

Voor een klein modderland met enkel een schuilstal? Tja, in ruil voor de klusjes (mesten, weideonderhoud,...) vind ik idd dat ik daar dan "gratis" zou mogen staan. Kosten die het paard maakt niet meegerekend.

Welke klusjes? Die doe je toch voor je eigen paard?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:01

Tja, als je het weiland aan het uitmesten bent, denk ik niet dat er enkel op de drollen van jouw paard een vlagje staat, maar goed. Kijk, anneliesdj, dit is MIJN mening. Als ik op zo een plaatsje (zoals beschreven in de openingspost) zou willen staan, dan zou dat buiten de directe kosten aan onderhoud, gratis moeten zijn. En he, in mijn omgeving worden er zulke plaatsjes aangeboden, van mensen die allang blij zijn dat er iets gedaan wordt met hun landje. Dat er daarnaast ook mensen zijn die huurgeld willen, is idd zeer normaal en heb ik niets op tegen, maar daar zou IK dan niet gaan staan met mijn paard. Ik heb sowieso al 130 euro kosten aan hooi en voer, dan zou ik daar nog 50-100 euro huurkosten aan moeten bijbetalen? 180-230 euro voor een klein stukje grond met amper gras + schuilstal, nou, nee, ik ben niet gek.

Nogmaals MIJN mening, dat niet iedereen het daar mee eens is, ok, maar ik wil me niet tot in den treure moeten verantwoorden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:06

Het gaat hier om TS en voor zover ik begrepen heb heeft die alleen haar eigen paarden daar staan dus daar is geen sprake van een heitje voor een karweitje.
Als je een weide deelt deel je de kosten en het werk, lijkt me logisch.

En ja, het is net wat je liever hebt, voor 200 in de maand kun je hem ook op de manege zetten maar dan moet je het wel goed vinden als vreemden hem voeren/buiten zetten/mesten en wie weet wat ze er meer mee doen.
Het voordeel van een eigen landje (of gedeeld) is dat je precies weet wat er gebeurd en door wie het gebeurd, bovendien ben je dan gegarandeerd van veel weidegang terwijl je op een manege maar blij moet zijn met 2 uurtjes.
Het is net waar je je prioriteiten hebt.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:13

maar de TS huurt toch incl. hooi? en daar ging het toch om? vind het plekje van TS niet duur, zoiets kun je hier (randstad) écht niet vinden. modder is op het moment overal een probleem, er is ook vreselijk veel regen gevallen (en het regent nu hier ook weer :+) misschien kun je met de eigenaar van het landje kijken naar een oplossing voor de blub TS? En stukje met wat houtsnippers/wit zand waarop ze in de winter/als het weiland erg drassig is op kunnen lopen? dat kost niet zo gek veel en kan een voorlopige goede oplossing zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:16

Voor 100 euro kun je een paard in een zelfverzorgingsstal zetten of enkel een stal huren op een pensionstal.
Voor 230 euro zou je dan hebben autonomie + een zekere luxe hebben.

Maar zoals je zegt: iedereen zijn prioriteiten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:21

Ik zou er alleen voor gebruik van ruwvoer en stro betalen , voor de rest helemaal niets sterker nog ik zou er niets voor willen betalen buiten de ruwvoer en stro om, want ik zou er niet eens willen komen te staan.

Dit i.v.m. dat er nauwelijks gras is het hele jaar door en piepkleine schuilgelegenheid. dus waar betaal je eigenlijk voor? En je alles zelf moet doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:28

Weidegang is natuurlijk ook relatief he. Ter illustratie een foto. In de winter wordt een klein weitje helemaal kapot getrapt, alles wordt modder. Omdat het stukje intensief begraasd wordt, heeft de wei nooit de tijd/kans om bij te trekken. In de lente/zomer is dit dan je "wei": http://i93.photobucket.com/albums/l51/K ... CF0360.jpg

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:32

Maar waarom doe je niet een klein stukje vooraan/naast de stal oid afzetten en gebruiken in de winter? dan houd je de rest mooi voor de zomer :j en in de zomer zet ik dan steeds stukjes af waar ze even een paar weken niet mogen komen zodat het gras een beetje kan groeien en bijkomen, ik vind dat echt perfect werken en zo hebben mijn paardjes de hele zomer gras en kunnen ze zomer en winter naar buiten.
Al wil ik nu toch wel winterstukje gaan aanpassen met ander zand/houtsnippers/drainage, maar goed we zitten hier in de randstad op kleigrond dus sta je na 2 regenbuien tot je knieën in de blub :') (bij wijze van spreken :P) als je graag hebt dat je paarden buiten komen is het gewoon soms wat aanpassen en roeien met de riemen die je hebt :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:38

Ik zou er rond de €70-80 voor over hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:09

Of het nu wel of niet een klein stukje met modder is, als je zelf die ruimte moet kopen of bij huis hebt, kost het ook geld.
Je betaalt voor de plaats om je pony neer te kunnen zetten, net zoals je betaald voor een kale box. Ook al zouden daar geen andere voorzieningen bij zitten dan een in de winter natte en modderige paddock van 20 bij 20, dan nog zal er over het algemeen voor betaald moeten worden.

Tuurlijk heb je voor een luxe en goed verzorgde omgeving, meer over dan voor een oude en rommelige plek die bij nat weer ook nog modderig wordt.
Maar als een plek zo slecht is, dan vind ik het raar om er dan wel te gaan staan omdat het gratis is. tenzij je dan je geld investeert in het beter maken van de plek!

Een mooi grasweitje kan door het gebruik door een pony rap slechter worden. Het kan dus prima dat iemand een leuk stukje weide verhuurt aan iemand, maar dat door het intensieve gebruik, zonder rekening te houden met grootte van het stukje, de grondsoort en het weer, dat het mooie stukje wei veranderd in een modderpoel.
Iemand ander die er wel verstandig mee om gaat, kan er mogelijk wel een prachtig plekje aan hebben als zij dat wel doen. Bijvoorbeeld door het aanleggen van een winterpaddock en door het toepassen van wisselbeweiden en tussendoor bemesten en maaien van de stukjesgras, of de pony's te houden op deels paddock met schuilstalletje, deels weidegang. Wie maakt dan het stukje waardeloos? De eigenaar die het verhuurt? Of de huurder die er niet goed voor zorgt?

Ik heb aan huis 3ha met veen op zand en leem. Als ik 4 paarden dag en nacht buiten laat lopen van november tot maart, dan houd ik alleen diepe modder over op het complete perceel!
Dat doe ik dus niet, vind ik zonde!
Hier lopen de paarden in een paddock, met deel stenen (nu 450m2 zand, 450m2 met stal en rondom klinkers/verharde paddock/uitloopruimte) Als ik ze 24/7 in de bak zou laten lopen zou die ook erg slecht worden.
Nu heb ik zo goed als geen modder, en het hele jaar door ziet mijn wei er groen uit. wel deels met flinke plassen, maar dat droogt wel weer op. Hetzelfde plekje, maar het kan er heel verschillend uit zien!
Aantrekkelijk, of zeer onaantrekkelijk...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:56

Gini schreef:
Weidegang is natuurlijk ook relatief he. Ter illustratie een foto. In de winter wordt een klein weitje helemaal kapot getrapt, alles wordt modder. Omdat het stukje intensief begraasd wordt, heeft de wei nooit de tijd/kans om bij te trekken. In de lente/zomer is dit dan je "wei": http://i93.photobucket.com/albums/l51/K ... CF0360.jpg

Maar dat heb je zelf in de hand.
Als je maar een klein stukje hebt of het is in de winter erg nat dan moet je een stukje afzetten.
Dan moeten ze in de winter maar op een stuk van 10x20 lopen, als er geen gras staat heeft meer ruimte weinig meerwaarde en je spaart de rest. In de zomer heb je dan een stuk van 10x20 wat stukgelopen is en de rest kunnen ze weer lekker afgrazen.
Waarom denk je dat ze op manege's in de winter maar beperkt weidegang geven?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:32

Mijn vraag aan jullie: hebben jullie het ooit met een klein weitje moeten rooien?
Als ik in mijn weitje stukken moet gaan afzetten, dan zijn dat letterlijk postzegels. Is dat dan het alternatief? Paard heel het jaar buiten op stukken van 20 bij 20? Galopsprintjes zitten er dan niet meer bij. Komt daarbij dat mijn paard heel onderdanig is en die wordt dan ook geregeld door de andere onder handen genomen. Gelukkig blijft het bij schrammen en wonden. Moest ik hen samen op een nog kleiner stuk zetten dan wordt die ene gegarandeerd in elkaar getrapt.

@anneliesdj: weet je hoe snel ze dan dat andere stuk in de zomer op hebben? 2 dagen. En na 2 weken heb je helemaal een woestijn zoals op de foto. Paarden zijn gewoon niet gemaakt om op kleine stukjes grond te houden. Dat hou je gewoon niet goed.

@joyceB: met drie hectare grond kan je al wel wat doen ja, dan kun je indelingen maken. Dan kun je de paarden ieder seizoen op een ander stuk zetten etc etc. Maarja, drie hectare valt bij mij ook niet onder een klein landje. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:34

Waarom heb jij dan zoveel paarden op zo'n klein stukje lopen?

En wat is er mis met de winter op een klein stukje en in de zomer beperkt op het gras? Het is dat of het hele jaar rond een woestijn en hooi voeren, wat jij wilt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:37

anneliesdj schreef:
Waarom heb jij dan zoveel paarden op zo'n klein stukje lopen?

Euhm, twee.

Citaat:
En wat is er mis met de winter op een klein stukje en in de zomer beperkt op het gras? Het is dat of het hele jaar rond een woestijn en hooi voeren, wat jij wilt.

Idd, wat IK wil. En wat MIJN mening is, dat ben ik al het hele topic aan het zeggen. *\o/*

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:40

En hoe groot is jouw weide dan?

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:41

Max 30 euro, meer zou ik niet betalen. Als er nog kosten voor een bak, voer en alles bij komen en m'n paard op een kale postzegel staat zou ik 'm daar überhaupt niet willen hebben staan. Bovendien ben ik lui aangelegd dus voor een paar euro meer laat ik liever een ander mesten. :o

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:25

ik zou er zelf zoon 80 euro voor geven ivm je zelf de rest nog moet doen namelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:31

Je kunt pas zeggen of het veel is, als je weet over hoeveel m2 je praat en hoeveel kg hooi er gevoerd wordt.

dan kan het of veel of weinig zijn.