Hoeveel zou jij betalen voor....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 14:55

pmarena schreef:
Lijkt me een nette prijs dan toch :)

Hier aan huis leggen wij al allebei elke maand 150 euro in om de ponies te onderhouden , en dan moeten we nog alles zelf doen :P

Ah kijk! Dat geef ik voor 20 euro graag uit handen :=
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 15-12-11 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:56

LCharlotte schreef:
Ik heb de laatste jaren op bijzonder luxe stallen gestaan dus ik ben bang dat mijn beeld een beetje vertekend is, daarom ben ik geinteresseerd in wat jullie ervoor zouden willen geven. Ze vroegen eerst 220, dat vond ik veel te veel. Ik wilde eigenlijk 150 voorstellen, het is uiteindelijk 170 geworden. Ik ben gewoon al heel erg blij dat ik haar zo dichtbij heb staan en dat ik ook aan kan wippen met de kindjes (die willen vaak v oor het slapen gaan nog een kusje gaan geven). Het is dus alsnog aardig aan de prijs als ik het zo hoor. Maar altijd nog een stuk goedkoper als waar ik hiervoor stond, dus wat dat betreft.. Mijn pony heeft het hier volgens mij veel beter naar haar zin en voorlopig nu ik nog in de opbouwende fase zit, vind ik dit genoeg. Ik kan werken op het land en buiten rijden. Wie weet wil ik over een jaar wel weer een binnenhal, maar dat zie ik dan wel weer.

Deze kwam tevoorschijn toen ik de mijne geplaatst had.

s6801881

Re: Hoeveel zou jij betalen voor....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:58

Afhankelijk van hoeveel mensen de faciliteiten gebruiken 100-120 euro per maand.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 14:58

Ik ben de eerste en dus de enige. Ze hebben zelf twee shetjes.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:02

Ik sta een paar km verderop in Aalbeek (Hulsberg) en betaal EUR 160,-.
Paarden worden dagelijks buiten gezet en binnen gehaald (komen in de zomer zeker 12 uur per dag buiten), wordt dagelijks gemest, er is een buitenbak (die ik overigens zelden gebruik :P ), mogelijkheid om je paard af te spuiten, hele goede uitrijmogelijkheden en het is kleinschalig.

tavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:31

125 euro per maand

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:31

pmarena schreef:
Lijkt me een nette prijs dan toch :)

Hier aan huis leggen wij al allebei elke maand 150 euro in om de ponies te onderhouden , en dan moeten we nog alles zelf doen :P

Hoeveel pony's heb je dan? Ik heb ze ook aan huis (5 grote paarden en 2 pony's) en ze worden extreem verwend met havens muesli, wortels, schone stallen en goed hooi onbeperkt en ze kosten me incl. ontwormen en hoefsmid 100 euro per paard per maand..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:11

Ik zelf 1 , en nog 1 van familie :)

Maar met hooi van 6 euro per baal zit je alleen daar voor al op tegen de 100 euro per maand , wei is niet van ons dus moeten we huren , en we voeren VoerGezond brokjes en Lucerne bij...dus dan zit je met wat weide-onderhoud er bij al heel snel aan dat bedrag.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:02

vuurneon schreef:
Ik snap het :j maar ik kijk er anders tegenaan. Ik heb mijn eigen punt als referentie en mijn eigen kosten plaatje

Maar goed, t zou ook zeker niet mijn keuze zijn om daar te gaan staan.

Heb je nu ook zelf de kosten onder ogen dan?
En het maakt nogal wat uit of de paarden in de zomer 24/7 op het land staan, of gewoon op stal of 's nachtst in een paddock met hooi en stro in een inloopstal...

Ik heb paarden aan huis en ben aan mijn eigen paarden per paard al minimaal 50 euro per maand kwijt aan puur voordroog en strooisel, en dan lopen ze al erg veel buiten. Dan komt de rest er nog overheen. Huur je kaal een stal, zonder verzorging en zonder strooisel, alleen stal en gebruik wei, dan betaal je over het algemeen ook al 50 euro of meer per maand. dus laten we wel reëel wezen.

Voor een gemiddelde stalling, met of zonder goede bak, maar inclusief ruwvoer en strooisel, zul je in elk deel van het land al snel €120 tot €150,- per maand kwijt zijn. En als de eigenaar nog wat wil krijgen voor de moeite van het verzorgen, dan kan er al snel nog wat bovenop.

Belachelijk dat men zelf niet wil werken voor een loon beneden de €10,- per uur (schoonmaakwerk/aphahulp etc.) men voor lesgeven tarieven vraagt a 20 euro tot 40 euro per uur, maar voor de gehele verzorging van je paard per maand! slechts €25,- of minder wil uitgeven!

Ik ben voor de verzorging van 3 a 4 paarden, 2 uur per dag kwijt. (paarden aan huis)
Dat is 's ochtends 1 uur voor voeren, uitmesten, vegen en hooi klaar zetten, eventueel buiten zetten of later nog in de wei zetten.
tussen de middag in de wei of voeren/voer klaarzetten: 10 minuten
einde van de middag: uitmesten wei/paddock/inloopstal, uit de wei halen, voeren: 30 minuten
's avonds laat: paddock/inloopstal uitmesten/rechttrekken/opstrooien, voeren en eventueel binnen zetten: 20 minuten.

Dus zeg maar ongeveer een half uur per paard per dag.
Bij een uurloon van "dom ongeschoold schoonmaakwerk" a €10,- per uur, betekend dat per paard per dag €5,- aan werkloon, keer 30 is €150,-

dan reken ik nog niet het onderhoud aan de wei, de paddock, de bak en de stallen in tijd, en ook niet de tijd voor ophalen van voer en strooisel en uitrijden van de mest.

Als we het dan over de kosten hebben van ruwvoer en strooisel, dan zit je dus op minimaal zo'n €50,- per maand (als je hooi in moet kopen met de huidige prijzen zit je ruim 2x zo hoog)

En dan moeten we nog rekenen met de rente over de grond en hypotheek van de gebouwen (aflossingsvrij, maar dat mag inmiddels al niet meer...) Dus zeg in het goedkope Noorden een €25.000 per ha, bij 3 ha €75.000,- tegen een rentepercentage van 5% en een stalgebouw met water/electra en stalinrichting voor €75.000,- tegen 5% (ook laag) is €7500,- aan rente per jaar, voor zeg: 6 paarden (neem ons gebouw maar even als richtlijn qua kosten en hoeveelheid boxen die er in passen) is afgerond €1400 per stal per jaar, maakt ruim €130,- per paard per maand aan rentekosten...

hm, misschien snappen we nu die Randstedelijke prijzen van 300 euro tot 500 euro per maand toch wel beter als ik deze losse dingen even bij elkaar op ga tellen.

Wat een geluk dat de meeste stalhouders hobbyisten zijn die pension er naast doen met andere baan of wat stallen over naast eigen paard, of boeren die het er naast doen, of dat ze hun centen verdienen met lesgeven, training en handel en voor hun eigen sport hun accomodatie in orde willen hebben...

Tuurlijk kan verzorgen sneller met meer machines, maar die kosten ook geld.
Tuurlijk moeten bij veel stallen eigenaren veel dingen zelf doen, maar als je zulke berekeningen eens serieus bekijkt, en niet alleen naar je eigen portemonnee en wensen kijkt, dan snap je hopelijk wel dat je voor €75,- per maand geen fatsoenlijke stal met voer. strooisel en verzorging kunt verwachten, en voor 100 euro eigenlijk ook niet... Doet iemand het wel, dan heb je te maken met iemand die het voor de hobby doet omdat het leuk is, maar niet met iemand die kan rekenen...

En hierbij wil ik nog de kenteking plaatsen dat deze berekening nog lang niet compleet is! Maar een hele simpele voorstelling van de werkelijkheid...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:12

JoyceB, ik ben het helemaal met je eens.

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:21

Ik denk dat er geen prijs aan het goede gevoel vast te hangen is. Wat TS zegt over de eigenaresse en de omgang met de paarden, de verzoring van de stal en paarden. Dan is 170,- echt wel een net bedrag! (ik betaal zelf 300,- p.m. :$ heb dan wel beschikking over binnen en buitenbak, solarium, ruiterpaden/recreatiegebied en begeleiding/lessen.)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:45

Voor wat je beschrijft aan wat je er letterlijk hebt vind ik het wat aan de hoge kant maar als ik dan lees dat je je kinderen mee kan nemen en zij ook nog zo nu en dan er op willen passen zodat je even je handen vrij hebt en alle goede zorgen die ze hebben voor je paardje denk ik dat je in je handen mag knijpen ! Daar kan geen geld tegenop. Je kan op nog zo'n geweldige stal staan het is ook zeer belangrijk dat je je er welkom voelt en wat voor elkaar over hebt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:43

JoyceB, ik heb zelf de kosten onder ogen. Zou ook niet best zijn als ik dat niet had, regel zelf alles :) dus ik bereken puur vanuit mijn eigen kostenplaatje aangezien ik ook niet beschik over een bak etc.
Maar goed, ik had begrepen dat de paarden in de zomer altijd buitenstonden en dat scheelt wel in de kosten, vandaar ook de lagere inschatting van 100 euro.

170 euro voor een mooi plek waar iemand en paard erg gelukkig is, is prachtig natuurlijk :) helemaal goed natuurlijk! Had ik er ook zeker voor over :) goede plek waar zowel paard als eigenaar helemaal tevreden zijn is goud waard.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:07

maar dan nog ga ik er van uit dat jij huur moet betalen voor je locatie, of in geval van eigen locatie dat je rente moet betalen over een hypotheek (die hoger is dan zonder ruimte voor paarden) dat je je omheining hebt moeten plaatsen of moet vervangen (of je betaald er voor met de huur) dat je bij eigen locatie ook waterschapsbelasting moet betalen en misschien nog herverkavelingsrente, dat je betaald voor het (laten) afvoeren van de mest of het uitrijden van de mest...

Zoveel kosten waar je niet direct aan denkt, maar die er stiekem wel zijn en flink doortellen...
Als ik alleen al kijk wat het afrastermateriaal kosten tegenwoordig... Echt niet leuk wat je voor een paar houders betaald, of een paar plaatjes staal! of voor 4 dubbele roosterplaatjes met stelschroefjes en een stukje elektriciteitsdraad: €25,-! (verbinder om 2 lagen lint te verbinden)

Je kunt natuurlijk niet helemaal in andermans situatie kijken omdat je niet weet hoe de boel gefinancierd is, maar echt, paarden aan huis is echt zoveel duurder dan alleen je voer en strooisel... Zeker als je er speciaal zo voor gaat wonen en helemaal als je alles zelf op moet bouwen of een bouwval op moet knappen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:09

Klopt, die tel ik ook mee hoor :)
Daarom zeg ik dat ik ook kijk vanuit mijn kostenplaatje. Ik kan niet kijken wat anderen kwijt zijn natuurlijk. Dus dan gebruik je snel je eigen referentie. Voor diegene uit de Randstad is waarschijnlijk 150 euro erg goedkoop, terwijl het in mijn regio normaal is.

Maar goed, al met al heeft de TS een mooi bedrag voor wat je krijgt aan extra service dat de kids lekker mee kunnen en paard lekker buiten kan staan op een droge plek. Dat zou mij ook wel wat meer waard zijn, zeker :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:21

oppas gratis is ook wat waard ;) Ik betaal €5,- per uur voor de oppas :P Daar wordt je paardenhobby helemaal duur van als je dat een aantal keren per week zou moeten ophoesten ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:24

Dat zeg ik ook :)
Dat is een geweldige service!