Te luxe voor shetlander?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:20

ponylies schreef:
sorry zet dat dier gewoon lekker in de wei met een maatje zal ik zeggen !

Hahaha, of je kan m ook in een wei werpen. Duwen kan ook nog, maar zetten klinkt beter ja :P

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:21

Momenteel staan mijn shetters stil, omdat ik zelf geblesseerd ben. Maar ook als zij straks weer serieus aan het werk zijn blijven ze lekker 24/7 met schuilstal buiten. Voor mij is dit onhandiger, want het duurt langer voor ze droog zijn en ze zijn vaak vies. Eventueel worden ze dan geschoren met deken. Ik vind het zelf zonde van mijn geld, maar ik snap wel dat andere mensen voor een stalling kiezen waar het voor henzelf makkelijker wordt.

Maar ik vind wel dat het niet ten koste moet gaan van je dier. Daarom snap ik mensen niet die hun dier op een stal zetten waar hij bijv maar 1 uurtje buiten mag alleen en dan nog een uurtje getraind wordt en mss nog even in de stapmolen. Dan heeft de ruiter alle luxe, maar het paard vind ik dan maar sneu. Daarom vind ik het zo jammer dat al die luxe maneges en stallen niet wat meer aandacht besteden aan goede ruime paddocks en hun weide. Soms lees ik bij stallen in de buurt dat naar buiten in de wei/paddock een optie is. In mijn ogen is dat juist een basisvoorwaarde wil je paarden houden. Dus luxe voor de ruiter is hartstikke mooi, maar het moet niet ten koste gaan van je paard :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:27

Mijn shet staat ook op zo'n stal... maar ik huur naast een stal ook nog een weiland met schuilstal op dezelfde pensionstal omdat ik niet wil dat ze teveel op stal staat.

Ik vind het heerlijk om zoveel luxe te hebben, kan niks met alleen een buitenbak. En waarom zou ik het niet doen? M'n pony heeft het er hartstikke goed en ik ook :+

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:30

295 euro vind ik wel heel veel geld voor een stal. Ik zou het er niet voor over hebben, maar dat is mijn mening natuurlijk. ;)

NeverGiveUp

Re: Te luxe voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:52

Ik vind het niet te luxe ik vind het gewoon niet nodig :')

Disc0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:18

Al heb ik een sportpaard vind ik dit toch echt te veel geld!
De stalhouder zal wel flink verdienen op je shetter :j

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:31

Dat ze in de winter alleen in de paddock komen is waarschijnlijk om de wei heel te laten. Ik werk op een paardenstoeterij, en daar is in de winter meestal ook alleen in de paddock zijn er ook 3. Om de weides te besparen.

Aan TS als jij er blij mee bent, moet je het vooral doen :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:08

probabeest schreef:
vinden ze vast leuk, maar dit geld dan natuurlijk ook voor al die kleintjes die alleen bij grote paarden staan als gezelschapspaardje, die hebben ook geen vriendjes van dezelfde grote.
ik krijg bijna medelijden met mijn grote, dat is nl de enigste in zijn maat, de rest is allemaal de helft kleiner, best zielig :')

Mijn kleintje is opgegroeid tussen paarden en pony's. Hij is degene die continue het spelen uitlokt. Hij is altijd vrolijk, wil heel graag werken en als ik weer beter ben gaat hij ook gewoon weer aan de arbeid :+

Mijn luxe; een binnenbak, buitenbak, springwei/grondwerkwei. pony staat 24/7 buiten, 2 maal per dag een flinke hoeveelheid ruwvoer. En dat allemaal voor slechts 100 euro per maand.

Ook ik kom uit de randstad en daar zijn echt wel stallen met minder luxe voor normale bedragen.

XwendyXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:13

klinkt wel goed
waarom zou het voor een shetlander te luxes zijn het is toch ook een ponys
dus doen +:)+

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:16

Shet heeft sowiezo weinig aan een solarium lijkt mij... E afstand van het solarium tot de duet is waarschijnlijk veel te groot.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:17

capopjekop schreef:
Momenteel staan mijn shetters stil, omdat ik zelf geblesseerd ben. Maar ook als zij straks weer serieus aan het werk zijn blijven ze lekker 24/7 met schuilstal buiten. Voor mij is dit onhandiger, want het duurt langer voor ze droog zijn en ze zijn vaak vies. Eventueel worden ze dan geschoren met deken. Ik vind het zelf zonde van mijn geld, maar ik snap wel dat andere mensen voor een stalling kiezen waar het voor henzelf makkelijker wordt.

Maar ik vind wel dat het niet ten koste moet gaan van je dier. Daarom snap ik mensen niet die hun dier op een stal zetten waar hij bijv maar 1 uurtje buiten mag alleen en dan nog een uurtje getraind wordt en mss nog even in de stapmolen. Dan heeft de ruiter alle luxe, maar het paard vind ik dan maar sneu. Daarom vind ik het zo jammer dat al die luxe maneges en stallen niet wat meer aandacht besteden aan goede ruime paddocks en hun weide. Soms lees ik bij stallen in de buurt dat naar buiten in de wei/paddock een optie is. In mijn ogen is dat juist een basisvoorwaarde wil je paarden houden. Dus luxe voor de ruiter is hartstikke mooi, maar het moet niet ten koste gaan van je paard :)

Amen!!!

amantjuh8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:21

Waarom te luxe voor een shet, die van mij gaat ook lekker met de rest mee op stal en als het vies weer is, komt ze niet buiten.
Een shet is ook een pony dus waarom zou die anders behandeld moeten worden dan bijv een welsh

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:22

Ik vind het absoluut geen luxe voor een shet! Ik vind het zelfs zielig...! Een shet hoort lekker buiten joh met een vriendje en een schuitstal! Dat het voor jezelf luxe is geloof ik meteen want het kost je geen tijd en je pony is altijd schoon, maar ik vind zoals hierboven ook al vaak geschreven dat je je eigen luxe nooit voor het welzijn van je dier moet laten gaan!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:24

amantjuh8 schreef:
Waarom te luxe voor een shet, die van mij gaat ook lekker met de rest mee op stal en als het vies weer is, komt ze niet buiten.
Een shet is ook een pony dus waarom zou die anders behandeld moeten worden dan bijv een welsh

Omdat een shet meestal niet zo gebruikt wordt als een Welsh??? En als het vies weer is zoals de afgelopen weken moet je eens opletten waar alle buitenshetters staan.... Midden in het weiland en het liefst ín een modderpoel! Terwijl ze gewoon een lekkere schuilstal vol hooi hebben meestal.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:28

Onze Shets moesten 2 jaar trug op stal omdat ze over t ijs gingen, nooit meer... Zwetend en slopend hebben ze 10 dgn binnen gestaan, overdag op de wei, s avonds vangen....drama.
Heb nu voor de winter aparte plek buiten gemaakt met palen, draad en gaas, mocht er weer ijs komen gaan ze daar in.
Verschil is wel dat ze dik pak haar hadden en altijd buiten lopen in grote kudde.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:51

Nien1984 schreef:
amantjuh8 schreef:

Omdat een shet meestal niet zo gebruikt wordt als een Welsh??? En als het vies weer is zoals de afgelopen weken moet je eens opletten waar alle buitenshetters staan.... Midden in het weiland en het liefst ín een modderpoel! Terwijl ze gewoon een lekkere schuilstal vol hooi hebben meestal.

Wát een bullshit :')

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 14:52

Nien1984 schreef:
amantjuh8 schreef:

Mijn shet wordt wel intensief gebruikt. En die van mij is dan misschien een uitzondering maar ze houdt totaal niet van regen en wind. Zo gauw er vies weer is loopt ze haar stalletje in. Daarom krijgt ze nu ook haar eigen stal omdat op de plek waar ik nu sta ze deze niet van zichzelf heeft...

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:37

@ Daphne: Zeg toch ook de meeste... Er zijn volgens mij veel meer shetten die gebruikt worden als gezellig, erbij, speelmaatje dan dat ze echt voor concour gebruikt worden toch? En welsh pony's in alle hoogtematen worden volgens mij in de regel meer als sportpony gekocht voor onder het zadel of voor de kar... Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen...

En volgens mij houd geen enkel paard van wind en regen zoals de afgelopen dagen maar toch denk ik dat de meeste paarden en al helemaal shetlanders het liefst zoveel mogelijk buiten staan hoe koud het ook is... Maar als jij denkt dat jouw shet gelukkig wordt van een eigen stal en een paar uurtjes paddock en een solarium enz dan moet je die 300 euro gewoon neerleggen per maand... Kun je wel elke maand 3 nieuwe van kopen trouwens... ;) (sorry!!!)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:43

IndianLady schreef:
Ik heb het er absoluut niet voor over :n
Ja ik heb een shet en ik ben er gek mee, maar dit vind ik echt totale onzin. Een stapmolen? Solarium?
Wat is er mis met een weilandje met schuilmogelijkheid?

En voor dat geld mis ik een kantine :+

ga met je mee

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:53

Luxe voor jou: Ja,
Luxe voor de Shet: Nee..
Staat alleen in een stal waar hij/zij nieteens uit kan kijken..

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 19:55

Diaz schreef:
Luxe voor jou: Ja,
Luxe voor de Shet: Nee..
Staat alleen in een stal waar hij/zij nieteens uit kan kijken..

Ze kan er zeker wel uit kijken aangezien de stal totaal is aangepast voor haar,, stond hiervoor al beschreven

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:57

Maar hoe lang mogen ze daar naar buiten dan?

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:36

XwendyXX schreef:
klinkt wel goed
waarom zou het voor een shetlander te luxes zijn het is toch ook een ponys
dus doen +:)+

Het is geen luxe, niet voor de pony in ieder geval.
Alleen voor het baasje. :)

Een shet (ehm, ieder paard) staat het liefst 24/7 op de wei, met een lekker schuilstalletje.
Met een stapmolen en paddock in de winter maak je hem niet gelukkig hoor.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:41

love_western schreef:
Had dit niet eens gedaan voor een rijpaard :')
Van mij hoeft al die luxe niet.

helemaal mee eens, ik denk dat het een shetlandertje het (ook) fijn heeft als hij lekker naar buiten kan. ;) maar ja als jij het er voor over hebt is het natuurlijk wel luxe ;)

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:45

Op deze stal heb ik ook met mijn paard gestaan toen ze nog leefde..
De mensen zijn erg vriendelijk vind ik en het zijn mooi, lichte en ruime stallen.

Alleen realiseer je wel dat ze in de winter maar een uurtje per dag buiten komen he? Dat vond ik zelf wat minder,je kan onderling wel wat regelen maar je hebt dus maar 4 paddocks.. In de zomer staan ze ook niet alleen maar buiten, want als het (veel) heeft geregend blijven ze binnen. Voor mijn paard was het dus eigenlijk niet geschikt, daarom was ik ook aan het kijken naar een andere stal.