zo geschoren:

en zoals hierboven met de foto met de hand, al aardig wat haar weer.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mallow schreef:Ik vind het zo jammer dat je zo reageert.. ( Als je je eens zou verdiepen in .. Tenzij je het beter weet.. )
Als jij en ik alles zo perfect zouden weten zouden we hier geen discussie hoeven voeren.
Ik vind het namelijk ontzettend leerzaam.
Maar ik ken de merrie van de TS en ik weet hoe ze er in de winters bij heeft gestaan, dus ja ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat.
Marlis schreef:Voor ik dit topic opende was er nog niks besliost. Je kan mijn gedachten ook niet weten dus wat er nu gedaan wordt is conclusies trekken zonder het te kunnen weten. Maar ach maak mij niet uit
Marlis schreef:anneliesdj schreef:Ik vind het weer er op het moment niet meer naar om de deken er nog af te halen.
Ik zou gewoon een passende deken zoeken en evt de warmere dagen overdag de deken af laten, als je dat een tijdje doet kun je zien of de vacht nog komt.
Persoonlijk zou ik het niet meer doen en gewoon de winter uitzitten, je gaat zelf ook niet in een t-shirtje buiten lopen met dit weer.
Tjaah ik kan dekens blijven kopen, heb zelfs dekens liggen die nog nooit gebruikt zijn alleen om te passen maar ze krijgt elke keer gewoon schuurplekken,of het nu met haar zweetdeken is, verschillende merken winterdekens of haar regendeken. Komt denk ik ook door het vele lopen wat ze doen in de hit.
linnie050 schreef:Hoiii
Ik zou het ook niet doen.De paarden waar ik help zijn niet geschoren maar staan snachts nu zelfs met dekens op in de stal.
Volgend jaar kan jij je paard wel laten wennen zonder deken.
Nu inderdaad andere dekens proberen of aanschaffen.
Hals en buik misschien wel dikke vacht maar zijn rug niet.
Je bent nu te laat voor dekens eraf (grote kans)
Het word steeds kouder het waait het regend.
Je situatie verder ken ik niet ook niet hoe alles eruit ziet.
Je kan het ook overleggen met de mensen die daar hun paard gestald hebben. die hebben een beter beeld.
mirgino schreef:paard staat in in de wei zonder beschutting.
paard kan in een ruime stal uit de wind schuilen,en voldoende eten.
en deze winterse dagen hier stellen nog weinig voor.
en ze houd het toch goed in de gaten?
een paard kan best wat kou hebben hoor, het zijn geen mensen
Marlis schreef:catalyst1 schreef:en wanneer weet je dan dat het niet gaat?Op het moment dat ze een fikse longontsteking heeft?
Paarden kunnen wel iets hebben.
En mocht ze straks onwijs koud aanvoelen doe we vanavond haar dek weer op. Simpel.
Marlis schreef:catalyst1 schreef:en wanneer weet je dan dat het niet gaat?Op het moment dat ze een fikse longontsteking heeft?
Paarden kunnen wel iets hebben.
En mocht ze straks onwijs koud aanvoelen doe we vanavond haar dek weer op. Simpel.
liljebo schreef:RM94 schreef:Je paard is misschien niet heel kaal maar heeft vacht aangemaakt passend bij haar beschermdende deken als je nu de deken eraf haalt vraag je om moeilijkheden.
Het is jouw paard maar ik zou het niet doen
Die mening deel ik dus. En als je je verdiept in het hele systeem van zomer/wintervacht en verharen, kun je zelf ook die conclusie trekken. De vacht van je paard is afgestemd op de huidige situatie, met deken dus.
Die heeft niet dezelfde isolatiewaarde als een vacht die vanaf het korten van de dagen (zomer dus) zijn voorbereidend werk heeft kunnen doen en derhalve optimaal is ontwikkeld.
Dat gebeurt ook niet, als je er nu opeens de deken vanaf gooit. Het paard zal wellicht wat meer vacht onwikkelen, maar nooit de kwaliteit die het heeft als het de normale opbouwperiode heeft gehad en ik denk ook dat je paard dan kwetsbaarder is voor problemen.
Dat het grote schuurplekken heeft op borst en schouders (en daar dus geen vacht) maakt het er bepaald niet beter op.
Dus waarom niet het zekere voor het onzekere nemen en deze winter, waarbij de koudste maanden nog moeten komen, uitzitten en er volgend seizoen gewoon voor gaan.
Deze paar maanden maakt dan toch ook niets meer uit?
Mallow schreef:En als jij je zou verdiepen in het systeem van verharing zou je weten dat een paard zijn vacht bij elke weersomstandigheid heel snel kan aanpassen.
Mijn paard was de ene dag ontzettend aan het verharen en de volgende dag stonden haar haren de hele dag omhoog toen het een paar maanden terug van dat rare weer was.
De talg laag ( isolatiewaarde ) wordt zeker aangetast bij het scheren, dat ben ik zeker met je eens. Maar deze laag wordt ook direct weer aangemaakt, omdat ook daarmee de haren groeien. Dat is dus ook de rede dat paarden het zo snel warm hebben na het rijden. De haren werken ook mee, maar dat is zozeer het probleem nog niet.
De haren kunnen ze snel omhoog zetten waardoor de warmte kan ontsnappen. De talglaag ( isolatielaag ) houd deze warmte vast en maakt dat paarden nog zo lang 'nat' blijven na het werken.
Als het is zoals jij het zegt, en de isolatielaag inderdaad niet meer terug komt, zou je maar 1 keer hoeven scheren! Ideaal voor de meeste lijkt me zo
Ineke2 schreef:Als ze continu binnen zou staan (met uitzondering van het beweging geven door de eigenaar) dan zou het kunnen, maar zoals je nu stelt in de hitactief zou ik zeker de deken niet afdoen!