wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:27

_Nancy schreef:
Ja.. Voor 1200 kun je een keurig paard hebben :j

Ik zeg dat ik nog nooit een fatsoenlijke gezien heb...dat is uiteraard wat ik vind.

Maar dat gaat buiten de discussie om .Onderhoudt van een paard kost veel geld. Tuigage kost geld. Ik hoef per uur geen winst te maken.(zoals een manege) Maar gratis, nee sorry...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:27

Ik snap je punt en ik ben het ook zeker met je eens. Je moet gewoon de middelen hebben. Overigens viel ik er meer over dat jij en met jou andere mensen denken dat je uitspaart omdat je paarden thuis staan. In sommige gevallen zal dat zeker zo zijn, zeker als ik zie wat je in de randstad soms betaald voor een pensionstal.

Maar ik snap best dat eigenaren een bijdrage vragen, zeker als de bijrijder niks hoeft te doen qua klusjes. Weet eigenlijk ook niet waarom ik deelneem in deze discussie aangezien ik zelf geen geld wil van mijn bijrijdster :+ Mss omdat ik het idee heb dat eigen paarden houden door sommige onderschat wordt.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:32

capopjekop schreef:
Ik snap je punt en ik ben het ook zeker met je eens. Je moet gewoon de middelen hebben. Overigens viel ik er meer over dat jij en met jou andere mensen denken dat je uitspaart omdat je paarden thuis staan. In sommige gevallen zal dat zeker zo zijn, zeker als ik zie wat je in de randstad soms betaald voor een pensionstal.

Maar ik snap best dat eigenaren een bijdrage vragen, zeker als de bijrijder niks hoeft te doen qua klusjes. Weet eigenlijk ook niet waarom ik deelneem in deze discussie aangezien ik zelf geen geld wil van mijn bijrijdster :+ Mss omdat ik het idee heb dat eigen paarden houden door sommige onderschat wordt.

Nou thuis zal vele malen goedkoper zijn dan op een pensionstal.
Maarrrrr, dan moet je wel de stal en de ruimte hebben. Als je dit nog moet bouwen, ja dan lopen de kosten hoog op.

Ik snap niet dat eigenaren een bijdrage vragen :=
Redenen heb ik eerder al gegeven.
Een beetje bijrijder doet klusjes gewoon, vind ik.
Als je een bijrijdpaard hebt, hoor je als bijrijder gewoon het tuig te poetsen, te mesten, te voeren oid.
Als bijrijder wil je toch wel het gevoel hebben alsof je een béétje een eigen paard hebt, dus daar horen alle bijkomende klusjes ook gewoon bij imo.
Maar dat is niet voor iedereen normaal, dat besef ik zelf ook ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:37

_Nancy schreef:
Ik snap niet dat eigenaren een bijdrage vragen :=
Redenen heb ik eerder al gegeven.
Een beetje bijrijder doet klusjes gewoon, vind ik.
Als je een bijrijdpaard hebt, hoor je als bijrijder gewoon het tuig te poetsen, te mesten, te voeren oid.
Als bijrijder wil je toch wel het gevoel hebben alsof je een béétje een eigen paard hebt, dus daar horen alle bijkomende klusjes ook gewoon bij imo.
Maar dat is niet voor iedereen normaal, dat besef ik zelf ook ;)

Als je een beetje het gevoel hebben dat je een eigen paard hebt moet je juist gaan betalen...
En tja als je geen klusjes hoeft te doen? Alles wordt gedaan bij mij op stal. Tuigpoetsen doe ik zelf. Toilleteren mag een bijrijder bij mij niet eens doen. Alleen maar rijden op 2 dagen in de week.

boenmiedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:42

iik denk omdat bv op sommige maneges heb je lesgevers die een paardenschool of hele hoge prijzen hebben gewonnen dat het drm meer isz ?? iik weet het niet helemaal. maar het hangt er denk iik owk vanaf hoeveel uur je ruid isz het een halfuur een uur een uur een half dat hangt er denk iik helemaal van af. het kan ook zijn dat je voor het springen meer moet betalen omdat je veel moet klaarzettn

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:45

Hier hetzelfde, moet er niet aan denken om de zorg uit handen te geven, ben een beetje te bezorgd. Voeren en alles doe ik mooi zelf. In het verleden mocht een bijrijdster zelfs alleen met mijn trailer naar de ponyclub. maar dat doe ik nooit meer, halster is ze kwijtgeraakt, pony kreeg ze niet geladen dus die is er toen ingemept, zit nu nog met een pony die niet graag te laden is en pony is ook nog een keer gevallen toen ze hem reden. Plus na een tijd had ze geen zin meer en nam ze niks meer aan van me en kreeg ik steeds een vervelende pony terug. Dus vandaar dat ik ook geen geld wil, dan voel ik me ook niet bezwaard als ik het opzeg mocht het niet goed lopen. Want zoals het toen ging wil ik het echt nooit meer hebben. Gelukkig zijn mijn huidige bijrijdstertje en haar ouders fijne mensen, dus daar komt het wel goed mee. Maar toch ben ik er graag zelf bij. Meisje dat nu op mijn pony rijdt is ook nog jong, dus dan vind ik het sowieso wel veiliger als ik er zelf bij ben. Mijn shet kan nogal een lolbroek zijn zo nu en dan :+

NatasjavE

Re: wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:00

Dat heb ik dus ook gehad. Bijrijder vond het paard te fris. Kwam ik eerst longeren.

Kijk als er op stal allerlei klusje gedaan zouden moeten worden...ja dan zou ik ook geen bijdrage vragen.

Maar zoals het nu is??? Wel de lusten maar niet de lasten en ik er een zorg bij? En dan geen bijdrage mogen vragen?
Dan heb ik het gevoel dat ik de hobby van een ander betaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:03

Ik zou bijna geld gaan vragen aan een bijrijder puur en alleen om het feit dat de vrijblijvendheid weg is. En dat men dan ook op regelmatige tijden komt. En niet 1 keer in de week en dan drie weken niet.

Ik was van het vrijheid geven, maar dat is ook over, men ging mijn paard met omgekeerd bit longeren! Paard was ook kopschuw ineens, ammehoela. Hier hoef je niets te doen, geen stallen mesten, niet voeren, niets noppes nada, alleen rijden en de rommel achter je op ruimen en mest verwijderen uit de rijbak als je paard daar wat heeft achter gelaten.
Nee, somige bijrijders komen wanneer ze zin hebben en of daar soms enkele weken tussen zit, schijnt niets uit te maken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:07

Mindim schreef:
Nee, somige bijrijders komen wanneer ze zin hebben en of daar soms enkele weken tussen zit, schijnt niets uit te maken.

Ja of een uur voordat je avondvergadering begint...: ik ben ziek ik kan niet. -:(-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:16

_Nancy schreef:
Moet jij als eigenaar winst maken met je bijrijders??
Nee, maneges moeten daar van rondkomen.

Het is niet alleen de lusten! Zij nemen een hele taak van de eigenaar over, omdat zij het geld of de tijd niet heeft. Want waarom zou je anders een bijrijder nemen die perse moet betalen als je het gewoon beide hebt?

Je moet geen paard nemen als je het niet kan betalen, of alleen maar rond kan komen als je een betalende bijrijder hebt, dan heb je de zaakjes slecht geregeld. :n

Wie zegt dat iedereen die een bijrijder heeft het zonder niet kan betalen en zaakjes slecht op orde heeft?
Je spullen slijten je kan niet op dagen dat je bijrijder afgesproken heeft rijden, je stelt je paard ter beschikking, reden genoeg om er wel iets voor te vragen

Op een manege krijg je les, maar je betaald ook voor het gebruik van het paard, je zit me 6/8/10 mensen in een bak, met over het algeneem paarden die achter elkaar aan sjokken.
Met een bijrijpaard kun je 3/4/5/6 dagen rijden, ook les erbij nemen 1 keer per week of per 2 weken, en leer je volgens mij veel meer van dan een uber makke manege knol.

stel je betaald 15- per uur les, en rijdt 4 keer per maand, dan betaa je al 60-. wat leer je ervan? Je rijd in een groep, krijgt niet constant aandacht
Mijn bijrijder ( eigenlijk leaser aangezien ik er niet meer op rijd) betaald 60- pm en samen lessen we elke week met ons 2en en betalen om en om 17.50
Zij betaald dus incl les met maar 2 personen, 95- per maand en mag rijden wanneer ze wil, heeft een goed zadel en alle benodigde spullen thuis liggen en kan buitenrijden, in de bak rijden of poetsen wanneer ze wil
Dat kun je op een manege niet zomaar
En dan heb ik nog niks gezegd over hoeveel beter ze nu kan rijden in vrij korte tijd, dan na jaaaaren op de manege gereden te hebben.

_Nancy

Re: wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:19

Waarom zou je een bijrijder nemen als je toch alleen maar ziet dat zij je spullen gebruikt en het zo sneller sluit..
Of je kunt niet rijden wanneer zij komt rijden, terwijl je toch wel zin hebt om te gaan.

Neem dan géén bijrijder :roll: Je neemt toch een bijrijder omdat je tijd te kort hebt en juist wíl dat ie meer gereden wordt.
Ja, dan slijt het tuig misschien sneller..
Maar het is óf je paard staat stil, óf het tuig slijt sneller, de keus is aan de eigenaar ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:22

_Nancy schreef:
Waarom zou je een bijrijder nemen als je toch alleen maar ziet dat zij je spullen gebruikt en het zo sneller sluit..
Of je kunt niet rijden wanneer zij komt rijden, terwijl je toch wel zin hebt om te gaan.

Neem dan géén bijrijder :roll: Je neemt toch een bijrijder omdat je tijd te kort hebt en juist wíl dat ie meer gereden wordt.
Maar het is óf je paard staat stil, óf het tuig slijt sneller, de keus is aan de eigenaar ;)

niet iedereen neemt om die reden een bijrijder! :z

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:24

moyra schreef:
ik open dit topic naar aanleiding van dit topic.
[VSW] Tarieven verzorgster/bijrijdster

Het valt mij op dat de meningen heel erg verdeelt zijn.
Mensen zijn wel bereid rond de 20 euro te betalen op een manege voor 1 les.
Maar niet bereid om bijv 50 euro pm te betalen voor 3 dagen in de week aan een bijrijpaard.

Vanwaar deze gedachte ?

Simpel, op een manege heb ik nog nooit uitgemest, was ik niet verantwoordelijk voor het voeren en kreeg wel prof. Begeleiding! En er was een warme kantine haha :D en geen blubber!
Dus puur lol, niet de lasten.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-12-11 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:24

Ja, maar als iemand graag met mijn hond wil wandelen, vraag ik daar toch ook geen geld voor? Ook al stel ik mijn hond ter beschikking, waardoor ik de hobby van een ander betaal?

Oké, flauw misschien. :')

Maar echt, tenzij je je paard bewust verleast omdat je het niet kan betalen oid, vind ik niet dat je geld kan vragen als je een bijrijder hebt. Als jij geen tijd hebt, moet je blij zijn dat een ander voor jouw dier wil zorgen! En een bijrijder nemen, terwijl je veel tijd hebt, maar 'het een ander ook gunt'.. Da's heel nobel natuurlijk (ik zou daar niet voor kiezen :') ), maar dan nog snap ik niet dat je daar geld voor zou willen vragen. Jij kiest er toch voor om een ander op je paard te laten?

En ja, op een manege is het duurder om te rijden. Maar dat is een bedrijf.

Ik kan het gewoon niet begrijpen. Ik ben het er gewoon echt niet mee eens dat iemand zou moeten betalen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:25

_Nancy schreef:

Waarom mag je volgens jou geen bijdrage vragen? Want veel bijrijders nemen het niet zo nauw hoor.
Zijn niet altijd even voorzichtig met je paard of met je spullen en nee, dat zullen ze niet doen waar je bij staat nee. Een bijrijder zoekt toch een paard , omdat ze het leuk vind om te rijden, want anders geen paardrijhobby toch?

Ik was van de ene hand wast de andere, maar als de loyaliteit van een kant komt, heb je het snel bekeken hoor, met gratis bijrijden.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:26

VogeltjeM schreef:
Ja, maar als iemand graag met mijn hond wil wandelen, vraag ik daar toch ook geen geld voor? Ook al stel ik mijn hond ter beschikking, waardoor ik de hobby van een ander betaal?

Maar echt, tenzij je je paard bewust verleast omdat je het niet kan betalen oid, vind ik niet dat je geld kan vragen als je een bijrijder hebt. Als jij geen tijd hebt, moet je blij zijn dat een ander voor jouw dier wil zorgen! En een bijrijder nemen, terwijl je veel tijd hebt, maar 'het een ander ook gunt'.. Da's heel nobel natuurlijk (ik zou daar niet voor kiezen :') ), maar dan nog snap ik niet dat je daar geld voor zou willen vragen. Jij kiest er toch voor om een ander op je paard te laten?

Ik kan het gewoon niet begrijpen. Ik ben het er gewoon echt niet mee eens dat iemand zou moeten betalen :=

ik ben het helemaal met je eens *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:26

vuurneon schreef:
moyra schreef:
ik open dit topic naar aanleiding van dit topic.
[VSW] Tarieven verzorgster/bijrijdster

Het valt mij op dat de meningen heel erg verdeelt zijn.
Mensen zijn wel bereid rond de 20 euro te betalen op een manege voor 1 les.
Maar niet bereid om bijv 50 euro pm te betalen voor 3 dagen in de week aan een bijrijpaard.

Vanwaar deze gedachte ?

Simpel, op een manege heb ik nog nooit uitgemest, was ik niet verantwoordelijk voor het voeren en kreeg wel prof. Begeleiding! En er was een warme kantine haha :D en geen blubber!
Dus puur lol, niet de lasten.

Maw je vind rijden leuk, maar het paard doet er in het verhaal niet toe.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:28

Tja, ik betaal ook voor mijn lol toch? :)
Bij mijn verzorgpaard was ook wel afzien toen. Ook erg leuk hoor, maar daar betaal ik geen cent voor.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-12-11 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:28

Mindim schreef:
_Nancy schreef:

Waarom mag je volgens jou geen bijdrage vragen? Want veel bijrijders nemen het niet zo nauw hoor.
Zijn niet altijd even voorzichtig met je paard of met je spullen en nee, dat zullen ze niet doen waar je bij staat nee. Een bijrijder zoekt toch een paard , omdat ze het leuk vind om te rijden, want anders geen paardrijhobby toch?

Ik was van de ene hand wast de andere, maar als de loyaliteit van een kant komt, heb je het snel bekeken hoor, met gratis bijrijden.

maar als je op vakantie gaat, of je gaat een weekendje weg en je hebt ze thuis staan, is toch fijn dat je niet stad en land af hoeft om te vragen: wil je me paarden eten geven?
dt is ook weer het voordeel van een bijrijdster, die ken je en die vertrouw je met je dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:29

VogeltjeM schreef:

Waarom hoeft een bijrijder niet blij zijn dat een paard aan hem/ haar wordt aangeboden om zijn/ haar hobby uit te oefenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:33

vrouwke schreef:
maar als je op vakantie gaat, of je gaat een weekendje weg en je hebt ze thuis staan, is toch fijn dat je niet stad en land af hoeft om te vragen: wil je me paarden eten geven?
dt is ook weer het voordeel van een bijrijdster, die ken je en die vertrouw je met je dieren.

Tja, jij hebt waarschijnlijk andere ervaringen met bijrijders dan ik, want hier geef ik ze niet uit handen dan hoor op vakantie. Hier staan ze 24/7 op het land in de zomer en water bijvullen is niet zo moeilijk en een draadje verzetten ook niet. Dat vraag ik dan nog liever aan bekenden en laat een paardenkennis af en toe even kijken.
Sterker nog, de bijrijders die ik had hoeven niet te komen als ik op vakantie ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:33

vuurneon schreef:
Bij mijn verzorgpaard was ook wel afzien toen. Ook erg leuk hoor, maar daar betaal ik geen cent voor.

Bij mij kwam je met zo'n instelling niet eens het terrein op :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:35

Natuurlijk laat ik mijn bijrijders betalen, ik werk er zelf keihard voor om mijn paard te onderhouden. Het voelt niet goed om dan maar voor niets iemand op mijn paard te laten, ik vraag geen torenhoge prijs. Bovendien verwachten zij vervolgens ook 'wat' en dat krijgen ze, alles is bespreekbaar en zij mogen gebruik maken van al mijn spullen. Ik heb over voor moeten werken. Laatst is er fikse beschadiging gekomen op mijn zadel door schuld van mijn bijrijder wat voorkomen had kunnen worden. Hier baal ik flink van ten eerste het zadel is minder mooi en is flink in waarde gedaald. Dan ben ik toch even blij dat ik nog wat geld heb gevangen van te voren. Een eigen paard is wel wat anders als de meeste manege paarden, hoewel er in beide gevallen uitzonderingen zijn. Maar over het algemeen leer je van een eigen paard toch het meeste, uiteindelijk ben je met een bijrijdpaard goedkoper uit en je leert er meer van. Ik zie het probleem niet zo van betalen.

Daarnaast zie ik een bijdrage vragen ook een beetje als een zekerheid voor mijzelf, diegene betaalt er voor en zal dan ook wel 'moeten', diegene betaalt en wil dan ook. Ik weet zeker dat ik een serieus iemand heb. Bijvoorbeeld, in eerste instantie had ik een advertentie waar niet in stond dat ik een bijdrage vroeg, ik kreeg heel veel reacties van jonge meiden, heel leuk maar zij hebben niet de ervaring die ik zoek. Toen heb ik het er bij gezet en vervolgens kreeg ik die mailtjes niet meer, toeval? Ik zeg niet dat jonge meiden niet serieus zijn, maar ik heb wel liever een volwassene op mijn paard, ze is namelijk snel onzeker en dan wil ik wel iemand die weet hoe die moet handelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:38

Mindim schreef:
vuurneon schreef:

Bij mij kwam je met zo'n instelling niet eens het terrein op :)

Waarom niet? Jij kan aan 1 bericht niet aflezen hoe ik in elkaar steek :)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:38

Mindim schreef:
_Nancy schreef:

Maar als je dit allemaal vindt WAAROM wil je dan een bijrijder.??? Echt ik snap dit niet..Ik heb zelf 2 paarden maar er komt echt niemand anders op, ik heb namelijk paarden voor mezelf en niet voor iemand anders..