Welke paardjes staan (nog) buiten 24/7?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyfordogs

Re: Welke paardjes staan (nog) buiten 24/7?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:44

zolang als ik een paardje heb, staat hij dag en nacht buiten met de mogelijkheid tot schuilen.
Sinds 5 en half jaar, heb ik paarden aan huis, dag en nacht buiten met een loopstal, nooit een probleem ermee gehad.
bij heel koud en zuur weer, staat de oudste merrie met een waterdichte fleece deken op, om zo haar rug warm te houden, de andere 5, moeten het zonder jas doen, wat prima gaat.
op extra koude dagen, zorg ik wel dat ze altijd ruwvoer tot hun beschikking hebben!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:46

Hier nog eentje die de hele tijd buiten staat. Zonder deken. Ik weet dat ze kunnen lopen, eten en spelen zoveel ze willen en daar hebben ze zoveel meer plezier aan dan wanneer ze zouden binnen staan. Als het echt heel erg nat is durven we ze binnen zetten, om de wei te sparen. In totaal stonden ze 3weken binnen vorig jaar en gingen ze elke dag naar buiten.
Samen met drinken, hooi en een schuilstal, dat is de hemel op aarde voor paarden lijkt me ;)

Enja als het stormt denk ik ook altijd: ooo help de paarden. Maar als ze in paniek zijn kunnen ze lopen in plaats van steigeren in de stal bv. En als ze het echt willen kunnen ze binnen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:56

Ik heb mijn paarden eens op een plek gehad staan waar ze dag en nacht buiten stonden.
In de zomer was het geweldig maar in de winter stonden ze de hele dag in de blubber.
In de stal en rondom was verhard maar daar lag modder die onder de hoeven meegedragen was en poep en sneeuw.
Het werd iedere dag opgeruimt maar na 2 uurtjes vaak alweer helemaal vies, met als gevolg dag in dag uit nat.
Ondanks dat ze 24/7 ruwvoer hadden en goed voer kregen, zag ik mijn paardjes afvallen.
Gewoon van stres en onvrede.
Dit wil ik nooit meer!!!
Mijn paardjes staan snachts op stal en lijken zich daar prima bij te voelen.
Ze staan van 8.00 tot 19.00 buiten ook nu in de winter.
Mijn shet ligt heel vaak nog te maffen als de pensionhouder komt voeren, hij vind het heerlijk op stal.
Dag en nacht buiten kan wel maar er moet genoeg plek zijn en ze moeten echt helemaal droog kunnen staan en liggen, anders vind ik het geen prettig idee.

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:15

Ik ben recreatieruiter, maar die van mij heeft nu wel een deken op en als het kouder wordt ook. Ze krijgt anders een koude rug en is dan niet meer te rijden. Ze zet dan haar hele rug vast.
Verder zie ik aan mijn paard toen ik haar van de zomer mee had op een trektocht dat ze het helemaal niet leuk vond op stal, ze liep continu tegen de deur te schoppen dat ze er uit wou. Ze vindt het heerlijk om lekker de hele dag buiten te staan.

MiriamArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:20

Mijn 3 fjorden staan ook al jaren dag en nacht buiten, schuilstal en overkapping maken ze weinig gebruik van.
Ze krijgen 4x daags hooi en krijgen iedere dag een strookje gras, zolang de voorraad strekt. Als ze straks niet meer op de wei kunnen krijgen ze vaker/meer hooi. Ze kunnen dan nog wel in de bak (20x40) en over het pad rond de wei lopen zodat ze een beetje in beweging blijven.

Dankzij voldoende ruwvoer en de enorme teddybeervacht hebben ze het nooit koud (ze hebben hun eigen perfecte winter/regendeken!)

Hier dus geen dekens, we rijden recreatief en dat is prima te combineren. Paarden hebben nu het kouder is inderdaad wel wat langer nodig om warm te lopen maar dat is geen probleem, in de winter doen we het toch altijd rustig aan. Lekker het bos in en 2x per week wat oefeningen aan de hand om ze soepel te houden. Straks in het voorjaar gaan we weer aan de bak!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:23

tine10: wedstrijdruiter :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:24

Mijn verzorgShetters staan al jaren 24/7 buiten, nu dus ook.
Alleen niet op het gras, maar een verhard deel en een stuk paddock met grote schuilstal, het gras is alleen 's zomers beschikbaar :)

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:27

Onze fjorden staan het gehele jaar 24/7 buiten.
Is hier nog nooit anders geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:10

Ik rij ook recreatief. De jongste is bijna 3 en wandel ik enkel mee, de oudste is 11 en rij ik ook weinig nu.
Ze vermaken zich prima in de kudde :)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:12

mijn afgekeurde ruin van 10 met is al 2 jaar met vervroegd pensioen, sinds eind zomer dit jaar heb ike en plekje gevonden waar hij ook 24/7 buiten staat het hele jaar. Had ik eerder moeten doen veel beter voor hem dan beperkt naar buiten op een pension stal

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:13

tine10 schreef:
Zijn jullie ook allemaal wedstrijdruiters/menners of recreanten?

Ikzelf ben beide. Daarom hebben ze hier dus wel dekens op. Anders valt er gewoon niet te trainen met dikke wintervacht.

Nog geen wedstrijdruiter, maar train wel fanatiek op dit moment! Meneer heeft nog geen superdikke vacht, en de borst is geschoren. Voor nu even prima, rijd een stuk minder omdat ik iedere dag stage loop.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:14

Staan hier ook 24/7 buiten
Grote kwpner,dravertje duitse rijpony en fjord.
Kunnen in schuilstal staan en naar een inloopstal binnen en waar staan ze buiten lekker in de blub :D
Af en toe gaat de rijpony(23 jaar) naar binnen maar na 1/2 uur staat hij ook weer buiten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:00

Donna_ schreef:

Bedankt voor je reactie. Ik denk namelijk wel dat de meesten die hier reageren recreatieruiters/menners zijn. Niets ten nadele van jullie, maar ik denk dat dat toch anders is. (in ieder geval al met dekengebruik) De meesten trainen dan zeker in winterseizoen minder fanatiek. Ik word door meeste wedstrijdruiters wel voor idioot verklaard, maar ja, mijn paardjes doen het prima zo. Er loopt ook een hengst bij en die gedraagt zich geweldig. Juist omdat hij gewoon lekker kan spelen en rennen buiten ipv alleen maar op stal te staan.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:11

Deze winter heb ik de paarden van 8 tot 20.00 uur buiten ongeveer. De shetten blijven wel buiten en die voer ik dqn bij. Volgend jaar gaan we de paddock een stuk bestraten en komt er een overkapte ruif zodat ik ze kan voeren en wil ik proberen ze 24/7 buiten te laten. Heb dan geen schuilplek maar ze zijn met zn 10en en staan altijd lekker bij elkaar.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:14

Ze staan hier 24/7 lekker buiten.
In december, januari en februari is het meer een modder paddock. Schuilen doen ze niet. Kan moeilijk tegen ze zeggen dat ze binnen moeten gaan staan! Shettie is een verwend nest, die gaat wel schuilen, hahaha.
Er komt nu net een buitje over, maar ze staan met hun billen naar de wind en staan gewoon hooi te eten.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:19

Mijn paardjes staan 24/7 buiten met beide een schuilstal waar ze in kunnen wanneer nodig.
De oudste (14) staat vaak met rug binnen en hoofd buiten om te eten.(hooi verstrekking in grote trekkerband)
De ander staat dan gewoon lekker buiten te eten.

beide staan zonder deken.

ik heb een a/b welshje van 14 en een haflinger van 7

ik rijd recratief en ivm ontbreken buiten/binnenbaak in de winter heel weinig.
wat tot gevolg heeft dat ik het hele voorjaar altijd nodig heb om rustig aan de conditie weer op te bouwen. om de zomer en najaar heerlijk te kunnn rijden

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:20

Mijn paard staat 24/7 buiten, met een grote schuilstal waar onbeperkt hooi in ligt. Ik vind het een heerlijk gevoel dat ik niet iedere dag naar hem toe hoef te gaan. Hij staat daar super, beste stalling tot nu toe. Ik rij recreatief trouwens.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:25

Ik heb op het moment nog 3 paardjes die ik nog buiten heb staan met een schuistal die betegeld is, waar ik rubber tegels overheen heb gelegd en een dikke laag stro in heb liggen. De rest staan binnen.
Het is voor het eerst dat ik paardjes buiten laat staan en heb nog steeds de neiging om ze lekker binnen te halen. Vanmorgen ook maar heb de schuilstal weer lekker opgestrooid en lekker 2 grote bakken hooi neergezet.
Vind het wel al heel knap vanmezelf dat ik het zolang volhoud :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:09

moijn pony staat ook 24/7 buiten.
binnenkort verhuist hij,naar een plek waar een schuilmogelijkheid is...
waar hij nu staat heeft hij die niet en dat vind ik toch wel een vereiste.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:56

tine10 schreef:
Donna_ schreef:

Bedankt voor je reactie. Ik denk namelijk wel dat de meesten die hier reageren recreatieruiters/menners zijn. Niets ten nadele van jullie, maar ik denk dat dat toch anders is. (in ieder geval al met dekengebruik) De meesten trainen dan zeker in winterseizoen minder fanatiek. Ik word door meeste wedstrijdruiters wel voor idioot verklaard, maar ja, mijn paardjes doen het prima zo. Er loopt ook een hengst bij en die gedraagt zich geweldig. Juist omdat hij gewoon lekker kan spelen en rennen buiten ipv alleen maar op stal te staan.

Hele reactie getypt, foetsie :+
Qua luxe moeten we zelf inderdaad wel wat inleveren, en daar baal ik soms toch echt wel van, maar het heeft ook weer zoveel voordelen!
Heb jij ze alleen onder dekens staan, of zelfs geschoren? Ik merk wel dat ze veeeel meer vacht aanmaakt nu, zelfs als ze helemaal ingepakt staat...

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:06

Wij hebben een gemengde kudde je merkt wel wie er behoefte hebben aan een droge stal en wie niet, die gaan dan wel im de nacht maar binnen , de rest staat buiten ze hebben blub maar wel een droge inloopstal dus ja , als je paardje er niet onder lijd lekker laten staan!

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:08

jah hoor die van mij ook, mijn fries en mijn volbloed. Kont in de wind en lekker voor de stal staan ipv erin. hoorde ik gister een dierenarts zeggen: een uur buiten is in dit weer meer dan genoeg, het is niet meer te doen....

Bedoel als een dierenarts al zoiets zegt:S die van mij kunnen kiezen of ze op stal gaan staan, maar dat doen ze nooit eigelijk, alleen als het heel warm is om van de muggen af te zijn.

edit: ik ben trouwens zeer fanatiek wedstrijd ruiter

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:10

Mijn jaarling staat in de opfok in een natuurgebied. Dit bestaat uit gedeeltes open grasland en gedeeltes bos. Schuilstal heeft ze niet (logisch in een natuurgebied)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:12

Tja af en toe is er hier ook een van kop tot kont zeiknat na een intensieve training... Ze rollen wel en dan drogen ze gewoon weer op hoor.

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:16

Mijn shetje staat in de nacht lekker warm in haar stalletje!