Tijden voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marengogirl

Re: Tijden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 23:39

Maar wat vinden jullie beter?
als ze heel de dag weide gang hebben?
De tijden?
En is 2x genoeg? dus beetje in de ochtend en in de avond 1x?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:40

In de zomer de hele dag wei maar in de winter kan ik ze dat niet bioeden. ze staan af en toe in de wei en krijgen 3 of 4 keer per dag hooi en 1 keer bix. hoelaat is afhankelijk van mijn rooster!

DeMenhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:44

Hier voeren we rond 8 uur/half 9 hooi (sommige wel, sommige niet) en brok
Om half 9/9 uur gaan ze naar buiten. In de winter word er meteen hooi bij gegooid omdat het gras hele maal kapot gelopen is. In de zomer word dit doorgezaait.
Om 5 uur/ half 6 gaan ze weer naar binnen en krijgen hooi en brok
en om een uur of 10 krijgen ze nog een keer hooi.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:15

Mijn pony die 24/7 op de wei staat met schuilstal, krijgt 's morgens hooi van de stalbaas, geen idee hoe laat precies, ik geloof rond een uur of 8.

Eind van de middag/begin avond voer ik zelf nog een keer hooi en als hij krachtvoer krijgt (2 handjes muesli met voedingssupplement, om de dag ong.) krijgt hij dat ook dan.
En dat tijdstip wisselt van dag tot dag. In de zomer doorgaans pas om een uur of 9, in de winter regelmatig al voor of rond 5 uur (vroeg donker). Ik mest ook meestal de wei uit als ik ga voeren, vandaar dat het in de winter wat vroeger is als in de zomer.
Hij doet met zijn ochtendhooi vaak wel tot ergens een uur of 12-13 geloof ik, hoe lang hij 's avonds bezig is, weet ik niet. In de zomer krijgt hij minder hooi, omdat er dan meer gras staat. Meer dan 2 voerbeurten zijn voor mij niet haalbaar. Hooguit als ik al vroeg gereden heb krijgt hij zijn muesli meteen na het rijden en kom ik later nog terug voor het hooi, (of vraag dat laatste hooi voeren aan een stalgenoot die later dan ik komt).

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:29

Quido456 schreef:
De tijden?

Ik vind persoonlijk 1x 's avonds wel weinig, maar dat ligt er ook aan hoeveel je geeft. Als ze uit de wei komen en je geeft dan een slowfeeder oid moet het wel kunnen denk ik. Maar als ze het binnen een uurtje op hebben is het wel weinig. 1x 's ochtends en dan het land op lijkt me wel zat.

Bij ons krijgen ze:
8.00 hooi + brok
9.30 naar buiten (ze krijgen alleen buiten hooi als ze door sneeuw oid geen gras kunnen eten)
16.30 naar binnen, dan krijgen ze hooi en brok
20.00 hooi
23.00 hooi

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:45

rowo schreef:
Ik snap persoonlijk echt niet dat mensen op zulke onregelmatige tijden kunnen voeren..... T is toch een kleine moeite om even op te staan, te voeren en weer naar bed te gaan?

Omdat ik het juist belangrijk vind dat onze paarden niet wennen aan vaste tijden, in de natuur komt het eten ook niet stipt op tijd langs. Wel is het zo dat ze voor het grootste deel van de dag te eten hebben (en stro om op te knabbelen erbij) En ja, soms moeten ze gewoon maar even wachten. Zijn ze gewend, in de zomer krijgen ze strookbegrazing. Is het bijna op voordat wij komen? Tja, dan even pech.

Ik doe het puur voor het welzijn van de paarden :) ze zijn gezond, hebben een gezond gewicht (worden al dik van lucht :+), zitten goed in de vacht, zijn happy en wij doen dit al jaren zo.

Ze laten zichzelf uit haha, want ze staan altijd buiten. Dat scheelt ook natuurlijk, ze scharrelen wat rond, knagen op wat hout, eten nog wat stro tussendoor. Ze zijn ook altijd erg kalm als wij 's ochtends aankomen. Sjokt rustig op je af.
(wel hebben wij max tijden voor het voeren hoor, ze moeten wel 11 uur eten hebben. Maar bijna altijd is het al voor 10 uur en zelfs een paar dagen voor half 8)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-12-11 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:48

struktuur is juist belangrijk, zeker als ze op stal staan. want er staan een paar paarden en die krijgen heel onregelmatig eten, en die staan de heledag te stampen en dan met zijn neus tegen de tralies echt iritant. terwijl de paarden bij ons gewoon om struktuur hebben en die staan bijna nooit te stampen, alleen rond etens tijd

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 04:04

Maar als je ze voldoende voert (onbeperkt) dan hoef je niet op vaste tijden te voeren.
De mijne krijgen 's ochtends de boel vol en daar doen ze bijna de hele dag mee, de ene x vul ik om 1 uur bij, de andere x pas om 4 uur.
Ze staan eigenlijk nooit zonder ruwvoer.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 04:17

8 uur ruw en krachtvoer (inprincipe ligt er altijd ruwvoer in stal)
half negen naar buiten (met ruwvoer)

5 uur naar binnen
half 6 ruw en krachtvoer

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 08:20

nicky_rilana schreef:
struktuur is juist belangrijk, zeker als ze op stal staan. want er staan een paar paarden en die krijgen heel onregelmatig eten, en die staan de heledag te stampen en dan met zijn neus tegen de tralies echt iritant. terwijl de paarden bij ons gewoon om struktuur hebben en die staan bijna nooit te stampen, alleen rond etens tijd

Tja, snap niet zo goed dat je dit dan weer niet zo belangrijk lijkt te vinden. Wat is nou erger? Een paard dat op onregelmatige tijden gevoerd wordt of eentje die (bijna) de hele dag op stal staat met een strikt voerschema....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:13

nicky-rilana, Als die paarden heel de dag staan te stampen krijgen ze vooral te weinig voer.
Als ze voldoende hooi zouden krijgen zou dit al verholpen zijn.
Maar ik vind zowiezo dat als je op een grote stal staat dat het niet werkt als iedereen appart komt voeren dat geeft veel onrust op stal.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:26

Die van mij staan de hele dag buiten en krijgen onregelmatig voer. Ik werk onregelmatig . soms moet ik om half 4 weg en kom ik pas na 11 uur thui sen soms moet ik tot 8 uur werken. op vaste tijden voeren is gewoon niet mogelijk en volgens mij is het echt niet erg voor een paard hoor....
In de zomer staan ze 24/7 in de wei en krijgen ze af en toe brok bij. Bijna elke dag maar als ik een dagje niet kan is dat geen probleem omdat ze die tijden niet gewend zijn. ideaal en nooit gezeur.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:53

nou mijn paard krijgt s'ochtends brok en kuil en gaat daarna naar buiten. en dan rond een uur of 3 weer naar binnen, en dan weer brok. en dan s'avonds om 10 uur kuil

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 17:11

Ik voer altijd op vaste tijden, en vind ook dat je altijd regelmatig moet voeren dus niet elke dag op een andere tijd.
S'ochtends doe ik om 8 uur brok geven, daarna gaan ze op het gras tot s'avonds 18 uur, dan krijgen ze brok en kuil.
Meestal ga ik sochtends rijden en dan geef ik daarna weer brok. Dus 3x brok, 1x kuil en de hele dag gras. Alleen als het regent komen ze een halve dag buiten en de krijgen ze nog een keer extra kuil.

Ik ken ook paarden die heel onregelmatig voer kijgen en naar buiten gaan, en die gaan wel trucjes bedenken als weven, tandenknarsen, enz. Terwijl ik ook paarden ken die op vaste tijden gevoerd worden maar het meest op stal staan, en die lijken daar beter bij. Dat heb ik liever dan als ze niet weten wanneer er nu eens iemand komt of dat er pas om 12 uur eens een keer iemand komt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 17:52

Mijn pony lijdt er imo niets onder dat hij niet op een vaste tijd avondhooi krijgt. Ook voert bij ons op stal 's avonds ieder voor zich. Voernijd komt bij ons op stal niet voor. Nieuwe paarden moeten even wennen dat als de buurman eten krijgt, maar dat gaat altijd heelsnel.
Juist door afwisseling is er ook niet meteen paniek als je door file of wat dan ook eens iets later komt voeren.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:03

Citaat:
Ik ken ook paarden die heel onregelmatig voer kijgen en naar buiten gaan, en die gaan wel trucjes bedenken als weven, tandenknarsen, enz.

Hoe kom je daar nou weer bij.......

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:04

die paarden weeten dan niet wanneer ze naar buiten gaan en gaan dan weven of zo voor aandacht of eten, want dan stoppen ze er mee

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:09

OP dit moment voeren wij:
07.30 hooi
08.30 brok en naar buiten
13.00 hooi
17.00 hooi en naar binnen
18.30 brok
23.00 veel hooi en stro om de nacht mee door te komen.

Zomers is alles anders en staan ze dag en nacht op het land, waar voldoende gras staat en worden ze amper bijgevoerd, ook minder krachtvoer. Alleen mijn fjordje krijgt dan nog 3 a 4 keer hooi, omdat die op een dieet landje staat ;)

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 20:17

_suus19_ schreef:
Quido456 schreef:
De tijden?

Ik vind persoonlijk 1x 's avonds wel weinig, maar dat ligt er ook aan hoeveel je geeft. Als ze uit de wei komen en je geeft dan een slowfeeder oid moet het wel kunnen denk ik. Maar als ze het binnen een uurtje op hebben is het wel weinig. 1x 's ochtends en dan het land op lijkt me wel zat.

Bij ons krijgen ze:
8.00 hooi + brok
9.30 naar buiten (ze krijgen alleen buiten hooi als ze door sneeuw oid geen gras kunnen eten)
16.30 naar binnen, dan krijgen ze hooi en brok
20.00 hooi
23.00 hooi

Als je terug had gelezen, staat het in een eerdere post, dat ik zowieso een slowfeed systeem ga gebruiken, dat hij een hele nacht doet met hooi.
Dit is nu mijn schema in mijn hoofd :P

Winter:
8.00/8.30 Brok en naar buiten
(mocht het te slecht weer zijn, blijven ze binnen, dan word er 12.00/12.30 nog een keer hooi gevoerd, samen met hooi om 8.00 met het brok)
17.00/17.30 Binnen halen, brok voeren etc
18.00 Hooi

Zomer:
8.00/8.30 brok(ze staan dan in een grote paddock+ bak)
Erna de wei in.
In de paddock paar plakken hooi(tevens ook met slow feed systeem).
18.30/19.00 brok, hooi etc( ze lopen dan in de paddock, en kunnen als ze willen in hun stallen)

Is dit een goede schema?

Hooi wordt in de avond gevuld en ze krijgen een kwart tot een halve baal in hun slowfeed systeem

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:26

lovelucydan schreef:
ik voer tussen 7:00 en 12:00 en tussen 18:00 en 23:00 dit doe ik omdat ik wisseldiensten draai en daardoor niet op vaste tijden kan voeren.
maar ik heb nog nooit gemerkt dat mijn paard er last van heeft. ze weet niet beter. ik zorg er wel voor dat er genoeg hooi is om de uren te overbruggen.

maar of paarden er last van hebben onregelmatig voeren? nee denk het niet. zolang je het goed spreid over de dag

zal nu wel heel bokt over me heen krijgen

ik doe het hetzelfde als jij, ook ik heb wisselende diensten. ik heb niet het idee dat mijn paarden er last van hebben. ze hebben het grootste deel van de dag hooi of gras en dat is het belangrijkst.

nicky_rilana schreef:

en mijn paarden staan nooit te stampen, terwijl ze geen struktuur hebben. ach eigenlijk hebben ze wel structuur, ik kom 1x per ochtend en 1x per avond ;)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:30

ja maar die andere 3 die niet van ons zijn staan 2 daarvan staan na het eten al te vervelen, dat komt omdat, van wie die paarden zijn ze zomaar een schep brok bij voert als hij daar zin in heeft

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:43

kun je niet regelen dat ze allemaal tegelijk gevoerd worden? dat vind ik persoonlijk belangrijker dan het tijdstip,vooral bij stalpaarden

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:51

nee, dat kan niet want hij rijd en geeft ze dan nog extra brok tewijl hij al 3x 1,5 krijgt. een beetje een lastig iemand. ze worden wel allemaal op 8, 12, 5 en 10 uur gevoerd. maar die van hem krijgen soms ( als hij er is) tussen 11 en 3 nog 1 schep brok. als hij er dan is worden ze allemaal nog onrustiger. als je langsloopt met een paard vallen ze ook aan en zo maar je mag ze dan geen klap geven maar hij die van ons wel, ( en die doen alleen maar snufelen). moeilijk uiteleggen maar hoop dat het gelukt is

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:21

Wij voeren s ochtends rond 7u half 8 krachtvoer en sommige hooi daarna gaan ze de wei of paddock in.
Voor het donker wordt gaan ze naar binnen en hebben ze ruime hoeveelheid hooi.
S avonds rond half 9/half 10 krijgen ze weer krachtvoer en sommige hooi.
S ochtends en s avonds kun je bij ons er zelf voor kiezen of je wel of geen hooi wilt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:24

Die van mij staan op een kale wei met schuilstal. Vaste tijden heb ik niet, maar 's ochtends worden ze voor 10 uur gevoerd. Ze krijgen dan 2 hooinetten vol met hooi. 's Avonds voer ik meestal tussen half 8 en half 9. Weer 2 hooinetten goed vol en de brok (ze krijgen voornamelijk vitamine korrels en dat is niet veel, dus vandaar dat ik het niet over de dag verdeel). Overigens komt het hooi neer op vrijwel onbeperkt eten.

@ R0oszs: Ik vind dat altijd maf om te lezen. Krachtvoer staat dus eigenlijk vast en hooi is keuze op bepaalde momenten begrijp ik? Persoonlijk zou ik dat juist andersom doen, ruwvoer is uiteindelijk toch het belangrijkste voer voor paarden.