Waarom hebben jullie je paard niet verzekerd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:48

Ik heb anders alleen maar goede ervaringen met verzekeringen.Mijn collega had zijn paard voor een bepaald bedrag zeg 10.000
Omdat het paard ouder werd heeft hij het bedrag teruggezte naar 5.000. Een week later wordt het paard vanwege hartproblemen afgekeurd. Verzekering gebeld, situatie uitgelegd dat het paard dit al voor de terugzetting had. Verzekering zei dat de polis nog niet was verstuurd en dat ze het volledige bedrag zouden uitkeren (dus 10.000) dus hoezo zou een verzekering onder uitbetalen uit willen komen.
Er zijn zoveel indianen verhalen over paardenverzekeringen, als je de helft van de meeste verhalen geloofd geloof je nog veel te veel

Marije_jiplover

Re: Waarom hebben jullie je paard niet verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:29

Mijn pony was al bijna 22 toen ik hem kreeg, dus geen verzekering die hem dan nog aanneemt.
En al had het wel gekund, had ik het niet gedaan, hij valt in een dusdanig lage prijscategorie, dat de behandelingen die ik zelf niet op zou kunnen hoesten, ook niet vergoed zouden worden ivm verzekerde waarde en de behandelingen die wel vergoed zouden worden, kan ik zelf betalen.
Dan geef ik dus liever niet dat geld aan premie uit, maar zet het op mijn eigen spaarpotje.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:16

LLusitana schreef:
Als je hoge kosten voor dierenarts/kliniek zelf kunt betalen dan hoef je je paard niet te verzekeren. Je moet je gewoon afvragen of je ineens, ik noem maar eens wat, 4000 euro voor een koliekoperatie kunt ophoesten.

Ik quote jouw stukje omdat dat precies de reden is waarom ik mijn paarden niet heb verzekerd. Als er bij 1 van mijn paarden zo'n koliek wordt geconstateerd dat er een operatie nodig blijkt, dan besluit ik op dat moment om mijn paard in te laten slapen. Klinkt misschien voor velen heel hard, maar als ik zie hoe weinig paarden er echt goed herstellen van een operatie dan bedank ik daarvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:20

Suffie, volledig eens! Die koliekoperatie komt vaak om de hoek kijken, maar waar weinig mensen realiseren zich waar het dan over gaat.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:58

Je moet dan je paard boven de 4000,00 euro in de verzekering laten op nemen anders wordt een koliek operatie ook niet vergoed en meestal moet je dan toch zoveel % zelf betalen
maar het polis bedrag moet je ook ieder jaar betalen

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 00:11

Cowgirl schreef:
Bij zulke kosten zal het paard niet zomaar iets hebben waar hij snel boven op komt. Dan denk je al eerder aan koliek operaties.

nee hoor. paar 2x een weekje op de kliniek en je bent het geld al kwijt. hier een kies laten verwijderen. redelijk kleine operatie, ct-scannetje, wat onderzoekjes en paar dagen uithof en ik was 1500 euro lichter.
paar maanden erna weer wat testen en paar dagen uithof en weer 1200 euro lichter. was blij dat ik flink gespaard.

ontopic:
hier was paardlief alleen het eerste jaar verzekerd maar er werd heel veel uitgesloten dus heb hem op een gegeven moment uit de verzekering gehaald.
ik wil ook zelf kunnen beslissen welke behandeling ik hem geef en bij wie. zo werden de kosten van "mijn" kliniek niet vergoed en kon hij alleen naar de uithof. en daar ben ik persoonlijk toch niet zo'n goede ervaringen mee.en op den duur worden ze toch de verzekering uitgeflikkerd omdat ze te oud zijn.
de mijne zou ik niet eens meer in de verzekering krijgen omdat hij van alles mankeerd.

ik heb zo'n 5000 euro apart staan voor de beesten (paard, shet, hond en 2 katten) en heb naast m'n gewone werk een bijbaantje van 3 uur per week waarvan het geld direkt op m'n "dierenarts-rekening" gestort wordt. dus elke maand komt daar zo'n 130 euro op. kleine dierenarts rekeningen betaal ik als het kan, van m'n "gewone" rekening zodat de dierenarts rekening gespaard blijft.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 20-11-11 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 00:12

Ik heb mijn shire voor diefstal en overlijden verzekerd omdat het best een duur paard is en je maar nooit weet (hoor zoveel enge rare dingen tegenwoordig). Ziektekosten moet ik dus wel zelf betalen.
De fjord kon ik niet verzekeren, die was al te oud toen ik hem kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 00:13

Repelsteel, die verzekering is voor 97% nutteloos.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 00:25

Voor mij was het een heel makkelijk rekensommetje, nadat m'n eerste paard door een stom zelf gekrabd wondje een flinke steatitis in z'n manenkam had was ik binnen twee maanden 1000 euro armer. Ik als arme student die 1 dag per week werkt had zeker niet dat geld ff zo staan. Gelukkig stonden m'n ouders garant, maar die zeiden -en geef ze eens ongelijk- dat de kosten de volgende keer voor mezelf zouden zijn, of verzekeren. Nou, die keuze was natuurlijk niet moeilijk. Ik kan m'n paard prima onderhouden maar ik verdien geen goudmijn om daarnaast nog een flinke dierenartspot op te sparen. Heb dus m'n paard (die 12 jaar is dus lang niet te oud voor een verzekering zoals ik pagina terug las bij 10 jaar?) laten verzekeren voor 2500 euro uitgebreid + ziektekosten. Of ik het er nu uithaal of niet, de zekerheid dat ik niet met onverhoopte kosten kom te zitten en altijd zonder te twijfelen de dierenarts kan bellen vind ik meer dan voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 00:27

Lovely schreef:
[naam], die verzekering is voor 97% nutteloos.

Ik weet, maar stel dat 'ie gejat wordt... :') daar ging het me om. Al jat je niet zo snel even zo'n bakbeest want hij past niet makkelijk in een trailer en een vrachtwagen valt toch wel behoorlijk op denk ik.
Daarbij heeft hij ook dermate specifieke kenmerken dat hij makkelijk herkenbaar is ook zonder chip

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 00:32

Onze paarden waren verzekerd voor transport vanuit Frankrijk vier jaar geleden. Die verzekering hebben we door laten lopen in een verzekering (niet duur) voor als ze komen te overlijden (dus geen ziekte kosten), maar daar zit dus wel de WA verzekering aan vast. dat betekent dat als onze paarden schade aan derden verrichten (ook als anderen op hun rijden) dat vergoed wordt door de verzekering. Voorwaarde was wel dat we ze dan verzekerden voor als ze zouden komen te overlijden. Ik geloof dat we dan 1000,-- euro krijgen per paard. Ik vind het een erg prettig gevoel dat als onze paarden schade veroorzaken aan derden of derden zijn spullen (wij rijden veel buiten) we dat vergoed krijgen. Dat kan namelijk hoog oplopen en onze WA verzekering zag het niet zitten om ze mee op te nemen in de verzekering.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 00:35

omdat ik het simpelweg onzin vind....
de kosten zijn best hoog en dit leg ik liever zelf weg voor als het echt nodig is. heb al een redelijke pot waar ik elke maand bij op spaar.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 00:45

Ik ben van mening dat je alleen zaken moet verzekeren waar je zelf het risico niet kan afdekken uit een spaarpot. Dus mijn paarden zijn niet verzekerd. Hun spaarbankboekje groeit gestaag want buiten de jaarlijkse enting heb ik de afgelopen 15 jaar geen grote kosten aan ze gehad. 15 jaar geleden wel een paard met een serieuse draadwond gehad maar die was na een rekening van 1500 gulden en een boel werk ook weer oké.

Het valt me wel op dat het vaak dezelfde mensen zijn die pech met hun paard hebben. Nou kan dat best een keertje een maandagmorgenpaard zijn maar als je er 5 achter elkaar af moet schrijven moet je toch ergens een belletje gaan rinkelen dat het probleem van die paarden misschien wel op hun rug zit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 00:57

Een vriendin van mij had haar paard verzekerd voor bedrag x. Paardje kreeg een koliekoperatie, is hier gelukkig uit gekomen en het is betaald door de verzekering.

Op dat moment ga je eens uitpluizen wat een verzekering allemaal uitbetaald en onder welke omstandigheden (en voor welk bedrag). Een paard met een verzekerde waarde van 2.000 wordt de operatie (indien boven de 2000) wel vergoed, maar overlijdt het paard krijg je 2.000 euro en alles wat de operatie meer kostte moet je bijlappen. Operatie wordt maar 1 maal per jaar vergoed. Als je uitgaat van een bedrag x het aantal maanden op het moment dat een paard zo'n operatie zou krijgen moet je paard ongeveer 3 a 5 jaar in bezit hebben. Alles langer dan betaal je meer aan de verzekering dan je terugkrijgt op dat moment. Dat was voor mij een reden om elke maand bedrag x over te maken naar spaarrekening y. De rente boek ik terug naar mijn andere spaarrekening. Ik kom verder niet aan het geld en het wordt pas gebruikt bij een ernstige koliekoperatie of andere dure dierenartsrekening. Ook kraakkosten en tandarts betaal ik er niet van, wordt immers ook niet vergoed door een verzekering (en als die er wel zijn, zijn die ontzettend duur :'). Heb ik het nooit nodig voor dit paard is het alvast een startkapitaal voor 't volgende paard. En anders kan ik er altijd nog iets anders van doen, maar het is wel van mij en niet van een verzekering (die bij hoe hoger leeftijd paard minder uitkeert, maar jij wel meer moet betalen... )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 09:40

pien_2010 schreef:
Onze paarden waren verzekerd voor transport vanuit Frankrijk vier jaar geleden. Die verzekering hebben we door laten lopen in een verzekering (niet duur) voor als ze komen te overlijden (dus geen ziekte kosten), maar daar zit dus wel de WA verzekering aan vast. dat betekent dat als onze paarden schade aan derden verrichten (ook als anderen op hun rijden) dat vergoed wordt door de verzekering. Voorwaarde was wel dat we ze dan verzekerden voor als ze zouden komen te overlijden. Ik geloof dat we dan 1000,-- euro krijgen per paard. Ik vind het een erg prettig gevoel dat als onze paarden schade veroorzaken aan derden of derden zijn spullen (wij rijden veel buiten) we dat vergoed krijgen. Dat kan namelijk hoog oplopen en onze WA verzekering zag het niet zitten om ze mee op te nemen in de verzekering.

Dan ben jij van Belgie?
In NL zitten paarden in hobbymatig bezit namelijk gewoon in de WA-verzekering. Ik weet dat dat in Belgie anders werkt.

GittekeZ1 schreef:
Je moet dan je paard boven de 4000,00 euro in de verzekering laten op nemen anders wordt een koliek operatie ook niet vergoed en meestal moet je dan toch zoveel % zelf betalen
maar het polis bedrag moet je ook ieder jaar betalen

Wat is dat voor onzin? Schrijf jij wel wat je bedoeld?

Ook als je je paard voor 2000 euri's verzekerd wordt een koliekoperatie betaald (zo duur is dat nou ook weer niet) en zijn de kosten wel hoger dan die 2000 euro, dan moet je de rest alsnog betalen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:23

ja zie nou wel er zijn er genoeg die het niet doen! ik zat ook al steeds van is dat nou echt nodig zo'n verzekering want je hoort het overal met verkoop kun je de verzekering ook overnemen enz.... maar ik ben ook van menig dat als je het zelf spaart en dan ook nog op een spaar rekening zet (is dus ook +rente) kom je ook wel een aardig eind dacht ik zo, daarnaast als het bedrag zo groot is kun je vast wel een regeling treffen met DA...tenminste die van ons wel _/-\o_ !

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:16

Ik heb hem niet verzekerd omdat ik bij een dierenartsen praktijk werk. Dus veel voordeeltjes.
Mocht hij een keer naar Utrecht moeten dan gaat dat uit de "spaarpot"
Maar als ik hier niet gewerkt zou hebben dan zou ik hem verzekerd hebben bij EFO (is hij een tijdje bij verzekerd)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:26

Geen paard is verzekerd hier
Ik hou het geld liever in mijn eigen zak 8-)

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:30

- Omdat het heel veel geld is wat je per jaar kwijt ben aan verzekering.
- Ik reed altijd recreatief.
- Ik had zelf een grens in mijn hoofd tot hoever ik wilde gaan, mocht er wat gebeuren.
- Ik had een extra potje.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:56

Waarom niet? Omdat het elke maand geld kost. En als er wat gebeurt betaal ik het zelf, en hoef ik mijn paard niet naar de verzekering te 'brengen'

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:04

suffie schreef:
LLusitana schreef:
Als je hoge kosten voor dierenarts/kliniek zelf kunt betalen dan hoef je je paard niet te verzekeren. Je moet je gewoon afvragen of je ineens, ik noem maar eens wat, 4000 euro voor een koliekoperatie kunt ophoesten.

Ik quote jouw stukje omdat dat precies de reden is waarom ik mijn paarden niet heb verzekerd. Als er bij 1 van mijn paarden zo'n koliek wordt geconstateerd dat er een operatie nodig blijkt, dan besluit ik op dat moment om mijn paard in te laten slapen. Klinkt misschien voor velen heel hard, maar als ik zie hoe weinig paarden er echt goed herstellen van een operatie dan bedank ik daarvoor.

Ik denk er net zo over, of bij een peesblessure met maar heel weinig herstelkansen. Je ziet soms mensen 3 jaar aan het dokteren, dus 3 jaar veeartskosten, 3 jaar paard stil, maar wel stalkosten. Daar begin ik ook niet aan.
Maar ik heb wel bij mijn paard een operatie betaald toen de kaak gebroken was. De kans op herstel was vrijwel 100% en dan heb je het geld er voor over.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:36

Geen enkele verzekering die drie jaar lang jou da kosten betalen. Als je paard daar al voor verzekerd is, bepalen zij vaak de da en de behandelmethode. Ben betoeterd :+ Ik kan in 9 van de 10 gevallen beter in schatten of de Da voor mijn ogen capabel genoeg is. Dat hoeft een of andere tut achter een telefoon niet te beslissen. Of ze keren de 'dag'waarde uit. Mag je je paard inleveren en/of terugkopen. Achterlijke ouderwetse methodes. En vervolgens beland het dier in het handelscircuit. Ik blijf het middeleeuws vinden.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:18

Dat is niet bij elke verzekering zo hoor Sammie, zeker tegenwoordig niet meer :n
Paard naar de verzekering brengen na afkeuren is bij de mijne 'm zelf naar het slachthuis brengen, na bewijs van verwerking krijg je de volledige verzekerde waarde uitgekeerd en de slachtopbrengst gaat voor zover ik weet naar de verzekering. Is hij afgekeurd maar wil je zelf hem liever in laten slapen dmv spuitje dan wordt de slachtwaarde bepaald en dat in mindering gebracht op de waarde wat je uitgekeerd krijgt (want dat loopt de verzekering in opbrengsten "mis"), in laten slapen betaal je dan wel volledig zelf want de verzekering gaat altijd uit van slachten (uitzondering bij acuut ongeluk oid, in elk geval alles waarbij er volgens de DA geen andere optie meer is dan ter plekke een spuitje). En mocht hij afgekeurd worden maar wil je hem toch in leven houden (grasmaaier oid) dan wordt ook de slachtwaarde bepaald, in mindering gebracht bij uitkering en vervolgens paard uit de verzekering gezet. Bij mijn weten mag dan verkoop alleen niet meer, sport weet ik niet (mocht paard dat ooit nog kunnen heet dat). Maar zitten dus wel iets van mitsen en maren aan, die laatste beslissing zien ze niet graag.

DA is bij mij tot nu toe ook altijd eigen keuze geweest, net als osteopaat. Mag ook gewoon wisselen als ik een betere vind, zolang het maar een erkend DA/osteopaat is (maar goed, je haalt ook niet zomaar een of andere beunhaas bij je paard natuurlijk :P ). En ik heb er genoeg bij gehad met mijn brokkenpiloot, dus iig met mijn verzekering een hoop ervaring mee helaas :=

Maar goed, het kán dus wel eerlijk gaan maar weet niet of mijn verzekering dan de uitzondering op de regel is :=

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:26

Ik heb mijn paard wel verzekerd maar niet heel uitgebreid omdat je dan megaveel premie betaald. En zo duur was mijn paard nou ook weer niet... :o
Hij is me wel veel waard maar das wat anders.

Ik heb em verzekerd tegen brand en diefstal. En iets met acute ziektes van binnenuit maar als je dat verder gaat bestuderen dan blijtk dat maar heel weinig te zijn...

Mijn shetlander heb ik niet verzekerd. Ook die wil ik niet kwijt, maar ik denk A dat die te goedkoop is voor een verzekering uberhaupt om aan te nemen en B de premie die ik dan moet betalen ik denk dat ik datbeestje er dan over een paar jaar er al drie keer uit heb dan...

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:13

pearlie schreef:
Ik heb mijn paard wel verzekerd maar niet heel uitgebreid omdat je dan megaveel premie betaald. En zo duur was mijn paard nou ook weer niet... :o
Hij is me wel veel waard maar das wat anders.

Ik heb em verzekerd tegen brand en diefstal. En iets met acute ziektes van binnenuit maar als je dat verder gaat bestuderen dan blijtk dat maar heel weinig te zijn...

Mijn shetlander heb ik niet verzekerd. Ook die wil ik niet kwijt, maar ik denk A dat die te goedkoop is voor een verzekering uberhaupt om aan te nemen en B de premie die ik dan moet betalen ik denk dat ik datbeestje er dan over een paar jaar er al drie keer uit heb dan...

Hmm ik heb er van de week eens over nagedacht, ik geloof dat ik mijn polisvoorwaarden eens goed door ga lezen. Bedacht me namelijk dat mijn paard straks 15 is en het wellicht niet meer zo zinvol is hem in de verzekering te houden. Heb gehoord dat ze boven een bepaalde leeftijd ook nauwelijks meer iets uitkeren dus dat is dan wat zonde van de premie die je betaalt..
Bovendien is mijn paard met de huidige markt lang niet meer waard wat ie mij gekost heeft een paar jaar geleden...