Jullie wintersituatie!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:55

Sjitske staat 24/7 op het grote land en Hendrik overdag op t kleine land en snachts op stal..
Dit om de doodsimpele reden dat meneer Hendrik niet op t grote land kan, want zodra hij vindt dat t voertijd is, springt hij de wei uit en loopt doodgemoedereerd naar zijn stalletje toe :')
Sjitske staat wel in de kudde op het grote land.. Zij weet hoe ze zich moet gedragen.. :P
Van de kleine wei is de omheining verhoogd voor hem, maar dit was voor de grote wei niet te doen..
Oja en als t weer goed blijft, dan blijft deze situatie, anders komt de kudde ook naar binnen en komen ze alleen overdags op de wei..
Laatst bijgewerkt door nine1987 op 14-11-11 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:56

Mijn paarden staan 24 /7 in een zandpaddock met de staldeuren open zodat ze naar binnen kunnen als ze dat willen. Nu het van dat mooie weer is/ was komen ze nog elke dag even (uurtje) in de wei maar er staat niet veel meer en groeien doet het natuurlijk al helemaal niet meer! Nu ik er nog een veulen bij heb staan ze in 2 groepjes (paddock met een draadje ertussen) maar zodra hij weg is hoop ik dat ze lekker samen kunnen!
Ze krijgen nu meerdere maklen op ene dag voordroog (ligt eraan hoeveel ik thuis ben) en 2 keer per dag brok. Ze hebben een buitenlamp die vanaf een uur of 5 tot half 12 aanstaat. maar dat is meer eigen belang dan voor de paarden. ik denk niet dat ze er wat aan hebben.

Ik rij trouwens niet. het zijn op dit moment alleen maar gezelschapspaarden! wel worden ze genknuffeld en geborsteld. ook door een lief buurmeisje die af en toe komt!! (super gezellig is dat!!!)

Sneeuw88

Re: Jullie wintersituatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:01

Mijn paard staat in een grote groep dag en nacht buiten. 's Nachts gaat het meeste spul op stal, maar blijven ze met 4 of zo buiten. Het land staat nu nog vol gras, dus worden nog niet bijgevoerd. Het is echt ontzettend groot, dus plattrappen zullen ze niet echt snel doen. Het is van 3 kanten goed beschut met bomenrij/huizen, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:56

Joyce B erg mooi zeg!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:58

bedankt!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:30

Paarden staat aan huis, met zijn 2en. We hebben ca. 1 hectare weiland.
's Zomers staan ze 24/7 op een klein gedeelte van de wei met inloopstal, krijgen hooi bijgevoerd en een van de twee mag 's avonds nog in een stukje weiland waar wat meer gras staat. Ander niet ivm hoefbevangenheid. De rest van het land wordt hooi van gemaakt.

Nu de wintersituatie.
Paarden staan van 's morgens 8 tot 's avonds 21/22 uur buiten en 's avonds op stal. Krijgen ook overdag hooi bijgevoerd, maar mogen daarnaast gras eten d.m.v. strookbegrazing totdat de complete hectare kaal is. Daar doen ze ongeveer de hele winter over. Doordat het maar twee paarden zijn op een flink oppervlakte hebben we geen problemen met vertrappen van de weide. Als er sneeuw ligt dan krijgen ze geen strook gras, maar wel de complete oppervlakte (tot zover het kaal is) en krijgen ze gewoon hooi bijgevoerd.

Zodra het straks weer lente wordt gaan alle weides weer dicht en komen ze weer op hun kleine stukje te lopen, worden de weides geinjecteerd en kan het gras weer compleet herstellen om vervolgens weer tot hooi gemaakt te worden.

Het is erg tegenstrijdig met hoe de meeste mensen hun paarden houden, dan gaan ze juist zomers de weide op. Maar voor mijn paarden (koudbloeden, waarvan één aanleg tot hoefbevangenheid) werkt dit uitstekend. Paarden zijn gedurende het hele jaar gelukkig en op een constant gewicht, we hebben voldoende hooi van eigen land en nooit geen vertrapte weides. :)