Hoe houd ik mijn stal schoon-vlas dilema

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:10

Marleenloveu schreef:
Ik weet niet meer precies hoe ons zaagsel heet maar het zijn erg kleine houtsnippertjes en omdat mijn twee ponytjes behoorlijk wat laten liggen hebben wij een schep waar alle houtsnippertjes langs gaan en de poep blijft liggen, de plas zeef ik een klein beetje zodat het er weer fris uitziet
(gewoon schudden met de schep)
Nu kunnen we wel zeker een maand met een pak zaagsel en het blijft nog erg fris ook!
Eerst hadden we een gewone schep en toen konden we erg krap een weekje met een pak.

Wat voor schep hebben jullie?

thebjank

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:11

Wat een verademing om te lezen dat jullie ook viespeuken hebben _/-\o_
Mijn paard is er ook zo'n een. Stro was geen optie, ze eet veel op en loopt de kleine beetje wat over is de randen in.
Over op vlas, maar daar weet ze ook een verschikkelijke bende van te maken. Ze loopt dr mest door het vlas heen, na 6 wken is het nog steeds niet gelukt om in het midden een koek te maken omdat ze rond etenstijd loperig is. Woendag komen de rubbermaten, met gaten. In de hoop dat de vlas in de gaten gaat zitten en ze op deze manier toch een bodem op bouwt. Iedere dag maal ik het vieze vlas eruit, trek alles weer van de kanten en doe een ongeveer 1/5 van een baal er schoon in.
Nu hopen dat de rubberen matten een uitkomst zijn.

Fairytail

Re: Hoe houd ik mijn stal schoon-vlas dilema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 21:55

Ik vind t ook fijn om te horen dat ik niet alleen ben. Het verhaal van a 8 balen als start kan best is kloppen. Ik heb er nu al aardig wat extra op(toch die drie dagen aangehouden) en sinds twee dagen heb ik t beton niet gezien. De plak achterin is wel heel erg donker en vochtig maar elke dag gaat er wat schoon met vies over en t lijkt minder nat te blijven nu.Als t zo door gaat haal ik misschien de matten in de voorste meter ook weg. Ik ben erg blij met alle tips en verhalen t begint nu eindelijk ergens op te lijken(snel afkloppen).

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:30

meart schreef:
Marleenloveu schreef:
Ik weet niet meer precies hoe ons zaagsel heet maar het zijn erg kleine houtsnippertjes en omdat mijn twee ponytjes behoorlijk wat laten liggen hebben wij een schep waar alle houtsnippertjes langs gaan en de poep blijft liggen, de plas zeef ik een klein beetje zodat het er weer fris uitziet
Nu kunnen we wel zeker een maand met een pak zaagsel en het blijft nog erg fris ook!
Eerst hadden we een gewone schep en toen konden we erg krap een weekje met een pak.

Hmm als ik op de gewone computer zit stuur ik wel een foto!

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:33

Ps
Mijn ponytjes zijn niet zo verschrikkelijke smeerkezen
Het zijn twee shetten
De jongste poept in ieder geval elke avond in de stal zeven x ofzo :P

daphiezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:34

Mijn paard staat ook op vlas/ zaagsel en ik "zeef" elke dag de drollen eruit, ook haal ik elke dag de natte plasplek eruit. Nou heb ik t geluk dat mijn paard maar op 1 plek plast en ook op vaste plekken poept dus niet alles door de stal verspreid, maar op deze manier kan ik de stal best lang schoon houden (word wel bruin maar dat hoeft niet vies te zijn)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:19

Marleenloveu schreef:
meart schreef:

Hmm als ik op de gewone computer zit stuur ik wel een foto![/quote]

Ik heb er zo een

http://www.agradi.nl/stal-erf/stal-en-t ... 501098/758

Afbeelding

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:27

Sorry ik heb niet je hele topic doorgelezen, maar heb je al eens stropellets geprobeerd? Die nemen nog meer vocht op dan vlas? Het zijn kleine korrels gemaakt van geperst stro, stofvrij en super absorberend. Heb namelijk ook zo een viezerik hier staan, vlas, houtkrul, stro het bleef een ramp, maar met deze pellets blijft de stal er min of meer keurig bij liggen.
Dagelijks de drollen eruit en 1 keer per week de natte plek(ken). Is trouwens ook een stuk goedkoper dan vlas...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 22:25

Ik sta op een pensionstal dus ik ben bang dat ik niet zomaar op een andere bedekking kan over stappen.
De enigsinds mooie stal was overigens maar voor 2 dagen het is nu weer een drama.

Steph_vd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:29

daar heb ik ook last van, maar dan word die gewoon voor een weekje in een andere stal gezet zodat die goed droogt,
misschien dat ze op je stal dat ook kunnen probere?

succes! :P

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 23:54

Onze pensionstal is echt vol dus tijdelijk een andere box is geen optie. Ik denk dat ik toch alles er weer uit haal eind deze maand vind het nu geen gezicht met een enorme heuvel achterin de stal.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:59

ik weet niet of het al genoemd was (misshien eroverheen gelezen)
maar ik deed de vlas stallen op mijn oude bijbaantje van 2 paarden altijd helemaal omgooien ,
dus eerst het echt smerige eruit !
alle mest etc
daarna alles op een hoop in het midden en flink opschudden,
dan krijg je een mooie hoge losse berg ;)
dan een heel pak vlas erdoorheen mengen (word de ondergrond minder nat en iets losser)
dan alles weer vlak verdelen over de hele stal en een half pak erop gooien,
na een tijdje waren de stallen super fijn te mesten !,
en de ondergrond was stevig en heel zacht die liepen ze niet zomaar alle kanten op ;)
ik maakte er een sport van om alles zo goed mogelijk doorgeschud te hebben :=

Bstijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:39

Om een goede vaste bodem te krijgen bij vlas moet je je vlas als je het in de stal legt nat maken. Dus een pak erin en recht leggen en dan met een gieter water erover doen tot dat het vochtig is( dus niet zeiknat). Dan weer een baal vlas erin en weer nat maken. Beginnen met 3/4 balen en dan verder er niet teveel aandoen, alleen de drollen eruit en pas de natte pisplek weghalen als het echt sopt. I x per week een nieuwe baal erin en soms twee. Ik kom op max 6 ballen per maand en haal ongeveer 1x per twee weken de pis eruit en dan alleen de pis. Weer recht leggen beetje aanstampen en nieuw vlas erop doen. Dit werkt voor mij prima ik heb een ruin en pist altijd in het midden.
Succes

bauke135

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:59

hoi allemaal

nou ik heb al jaren paarden en die stonden altijd op stro,maar omdat dat op dit moment haast niet te krijgen is of te duur dacht ik stropellets dat is het
nou ik hoef het nooit van mijn leven weer .wat een bende word dat
drie dagen is het echt geweldig en daarna word het een drek
ik haal elke dag de drollen eruit en ook de natte plekken ,maar het word echt een bende
zo is het nog vele malen duurder als stro
je moet eens zien hoe de paarden er bij staan,ik schaam me dood ,zo smerig en vies
ik heb een paard die zijn behoefde in een hoek doet en daar is het idd wat beter, maar de rest is bagger

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:19

wij gaan toch weer over op stro.. Het vlas beviel maar matig.
Inmiddels ligt er een dikke koek in de stal, de bovenlaag harkten wij dagelijks aan (na het uithalen van mest) en de ergste natte plekken haalden we eruit. Dan harkten we de buitenkant naar binnen en trokken de boel weer recht. De paarden komen steeds hoger in de stal te staan door de dikke koek! Ik denk dat het wel 15 kruiwagens per stal zijn om de boel leeg te halen!
Verder vinden we vlas ook vrij duur.....

fabienne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:38

Ik herken je probleem. Zit met hetzelfde. En nu de dagen steeds natter worden en maar kort zijn staat mijn paard de hele dag binnen of maar een beperkt aantal uren buiten en dan is het echt haast niet te doen. Mijn vlas is zeik en zeiknat en deels knalrood. Ik blijf dit topic dus graag volgen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:09

Fairytail schreef:
Onze pensionstal is echt vol dus tijdelijk een andere box is geen optie. Ik denk dat ik toch alles er weer uit haal eind deze maand vind het nu geen gezicht met een enorme heuvel achterin de stal.

Als er een heuvel ligt, dan betekend het dat je het niet rechttrekt (dagelijks) en indd dan kan er geen goede bodem ontstaan....

Ik denk dat het toch bij veel mensen aan hun secuurheid ligt...ik heb nooit problemen gehad! Maar je moet het wel dagelijks (en ook niet 1x overslaan) netjes bijhouden.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:17

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik had ook altijd problemen met mijn stal. Te weinig vlas, of gewoon genoeg maar dan weer snel vies enz.. Sinds kort doe ik er houtkrullen doorheen, en dat werkt super. Daar trekt het vocht snel in waardoor het naar beneden zakt en je onderin een 'plakaat' met urine krijgt. Maar de toplaag blijft schoon, waardoor ze dus niet alles er doorheen lopen. Die van mij poept altijd helemaal achterin dus daar heb ik niks liggen, kan dat er gewoon met de schep uitscheppen (is een stenen ondervloer). Het schijnt dat als je een paar dagen/weken de mest opstapelt op de plek waar je het wilt hebben, ze daar voortaan gaan poepen. Maar daar heb ik geen ervaring mee, die van mij doet het vanzelf ;).

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:19

Raar dat je met houtkrullen het wel kan, dat neemt pas inverhouding geen vocht op. En als ze in vlas plassen zie je het gewoon naar beneden zakken.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:22

daphiezz schreef:
Mijn paard staat ook op vlas/ zaagsel en ik "zeef" elke dag de drollen eruit, ook haal ik elke dag de natte plasplek eruit. Nou heb ik t geluk dat mijn paard maar op 1 plek plast en ook op vaste plekken poept dus niet alles door de stal verspreid, maar op deze manier kan ik de stal best lang schoon houden (word wel bruin maar dat hoeft niet vies te zijn)

Doe ik ook!
Elke dag drollen en natte plakken.
Mijn stal is super, maar ben dan ook een zeikerd (had liever op stro gestaan maar is niet anders)
Verbuik 3 balen per maand.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:02

Zonnetje81 schreef:
Raar dat je met houtkrullen het wel kan, dat neemt pas inverhouding geen vocht op. En als ze in vlas plassen zie je het gewoon naar beneden zakken.

Houtkrullen neemt sneller vocht op dan vlas hoor :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:29

Fairytail schreef:
Wij hebben Lavor volgens mij. Met 1 keer per week nattigheid eruit haal ik het niet ik weet dat dat het principe is maar als ik dat doe moet er elke week meer dan 1 groene krui aan nattigheid uit. Als ik dan 1 baal opstrooi is mijn stal echt te leeg. Vandaag wederom maar de natte plek bedekt met vlas van de randen en nieuw bijgestrooit in de lege plekken aan de rand. Als het nu mee zit haal ik misschien 5 dagen met 1 baal maar is mijn stal eigenlijk te smerig naar mijn mening.

Zou het wellicht uit maken om de voorste rand van 1m toch geen matten te leggen maar vlas dat je meer schoon overhoud om bij te strooien?

Dan gooi je er toch een baal overheen? Leegscheppen; baal erbij - 3 a 4 dagen later weer een baal erbij & dan na 3 a 4 dagen het losse apart, rest eruit, onderlaag neergooien & nieuwe baal derop.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 09:10

GirlyMelis schreef:
Zonnetje81 schreef:

Vlas heeft veel meer absorbtie vermogen dus dat lijkt me niet. Maar goed.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 09:21

Mijn paard staat ook op vlas en ik heb geen enkel probleem om de stal schoon te houden terwijl ze niet een super schone is. Ze wil nog wel eens wat onrustig zijn en alles door elkaar draaien.

Mijn paard heeft een stal van 4 bij 3. Voorin licht een rubber mat en ik strooi daar achter ( 3x3m ) ik start met 2 pakken en elke dag haal ik natte plekken en de mest eruit en wanneer het nodig is strooi is bij.

Oppotten doe ik niet omdat mijn paar onwijs gevoelig is en heel snel al hoest. Maar dit gaat super zo...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 19:38

Zonnetje81 schreef:
GirlyMelis"
[quote="Zonnetje81 schreef:

Vlas heeft veel meer absorbtie vermogen dus dat lijkt me niet. Maar goed.

ja dat wel er kan meer vocht in ja .
maar neemt niet sneller op