Wat betalen jullie voor vlas ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Story

Re: Wat betalen jullie voor vlas ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:33

Ik ben ook nog steeds aan het zoeken naar een goedkopere oplossing :S maar het schijnt echt overal crisis te zijn!

Elynkwpn_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:49

7.50 bij de stalbaas!
Is echt een FFFLLLINNNKEE zak!

vlasmanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:22

De prijzen voor vlas zijn maar door één reden gestegen en die is dat de oogst van 2011 de slechtste was in tientallen jaren. Het vlas brengt slecht één derde tot de helft op van wat er normaal van het land gehaald wordt. Zo komen er heel weinig vlaslemen tijdens de productie van vlasvezels vrij en blijft het aanbod heel laag. Daarbij komt dat veel vlasbedrijven te weinig stock hebben aan bruto vlasvezels, waardoor die bedrijven hun productietempo gaan aanpassen. Er wordt bijvoorbeeld niet op vrijdag gewerkt, er wordt één ploeg afgeschaft, één groot bedrijf uit Frankrijk legt de boel zomaar eventjes drie maanden stil door gebrek aan werk,...

Vlaslemen zijn maar een nevenproduct voor de vlasteler, dus de markt van vlaslemen wordt niet door hen gestuurd. Wel heb je de verpakkers van vlaslemen en die zijn net NIET gelukkig met dit ganse verhaal. Een stijging van de prijzen doet mensen naar alternatieven zoeken, waardoor onze potentiële markt kleiner wordt. Dit seizoen (schooljaar 2011-2012) is dit geen probleem, aangezien er toch vlaslemen te weinig zijn en toch niet iedereen kan geholpen worden. Het probleem komt volgend jaar vanaf september, wanneer er (hopelijk) terug vlaslemen genoeg voorhanden zijn en de verloren markten terug moeten ingewonnen worden. Dan zal er een prijzenslag volgen, waardoor deze serieus zal dalen.

Het is jammer, maar de natuur heeft beslist. We zullen de rit moeten uitzitten (net als bij stro,...) en ons gedrag een beetje moeten aanpassen aan de realiteit. En hopen dat volgend jaar beter weer brengt en meer vlas...

Vele groeten
Een vlasteler, verwerker en vlaslemenverpakker uit België...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:02

Hier Rapsodie gevonden voor €7.50 per baal...

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:08

Ik ben blij dat ik aan het begin van het 'stalseizoen' (september) 4 pallets heb gehaald, toen nog 5.10 per baal (vanaf 42 stuks als ik het goed zeg en los waren ze 5.90). Wij werden toen al gewaarschuwd dat het een heel slecht jaar was en dat we snel moesten zijn.

We hebben toen ook de leverancier gebelt en die kon al niks meer leveren. Nu weet ik niet wat ze hier kosten maar het zal niet veel schelen met wat veel hier noemen..

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:42

Ik ga dit weekend halen voor 6,50. Aan deze prijzen te zien lijkt me dat dus redelijk.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:48

wij betalen 6,20 per pak voor een volle pallet 42 stuks thuis geleverd. Omdat er even levertijd op zit en het dit jaar niet meer ging lukken eerst bij agra 21 stuks gekocht, worden ook thuis bezorgd voor 6,95 per pak.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:08

Ik heb van de week 5 pakken gekocht voor 8,20 euro per stuk {:)-:(