Welke stalling zouden jullie kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Welke stalling zou je kiezen

Stalling 1
7 (3%)
Stalling 2
194 (96%)

Totaal aantal stemmen: 201

Dees90

Re: Welke stalling zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:54

Je hebt je keuze al gemaakt lees ik..

Zou willen dat ik stal 2 had voor die prijs! :)

ymkeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:31

de 2e optie natuurlijk, een paard wil buiten staan, ook in de winter, het is geen mens, een paard vindt dat fijn. Daarbij moet een paard altijd water bij de hand hebben. ! Hooi zelf regelen , veel beter.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:36

tinaatje1 schreef:
Nou dan ben ik de enigste die voor 1 zou kiezen. In de winter is 3-4 uur buiten voor mij echt wel voldoende hoor.

Voor jou, maar het gaat om een paard...

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:37

Ik zou voor de 2e gaan.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:45

Tinaatje, leuk voor je paard. 3/4uur buiten zonder eten en drinken..
En dat voor die prijs!

niezzuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:31

Ik zou absoluut de tweede kiezen!

Mar_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:33

Stal 2! Als je de kans hebt om je paard de hele dag naar buiten te doen is toch de meest natuurlijke manier van je paard houden. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:18

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-09-23 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:08

Nikass schreef:
Ook ik ga direct voor stal 2. Waar is die stal en is er nog plek??

Nah, dat is dan net weer overdreven, maar ik heb dan ook voor iets meer geld wel de voordelen maar niet de nadelen van die stal.
En nee, doe geen moeite; we zitten vol en hebben een behoorlijke wachtlijst.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:41

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-09-23 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:46

Lijkt me duidelijk stal 2, alleen vraag ik me af welke faciliteiten de stallen hebben (rijbanen, grootte van de stal, longeerkraal, etc)

Wat een heerlijkheid btw, stalling 150,00 per maand

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:28

Stal 2 klinkt veel beter, daar zou ik voor gaan!

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:29

zeker de 2e :))

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 18:35

Stal 2 was ik trouwens net te laat voor, stal was al vergeven aan iemand anders. Dus heb gevraagd of ik op de wachtlijst kan en ben ondertussen nog aan t zoeken naar een andere oplossing.
Heb al gepraat met de staleigenaar en ze kan wel eventueel sochteds buiten worden gezet oor 4 uur en dan smiddags nog 2 uur eruit komen bij mij. Alleen dan staat ze 4 uur nonstop zonder hooi en water, en na 1,5 uur gaat ze al zand eten uit verveling... Dus dat is eigenlijk geen optie :(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:38

Nikass schreef:
jammer jammer,

nee het is niet overdreven, je moet eens weten waar ik sta... en ik moet er wel 350 pm voor betalen |o

Jawel, ik begreep al zoiets tussen de regels door.
Ik prijs me ook gelukkig met de plaats waar ik sta.

Er zijn bosjes stallen, maar wanneer je echt eisen stelt, wordt het nog knap lastig om iets te vinden.

Momey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:39

Stal 2 lijkt mij echt een fijne stal en zal daar ook naartoe gaan als ik dat kon :)

Moonlight06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:30

stal 2 inderdaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 08:38

Geen hooi en water in de paddock ben ik niet gelukkig mee, aan de andere kant is mijn ervaring dat de kwaliteit van het ruwvoer op goedkope stallingen soms om te huilen is....... en dat is niet zonder risico.
En vergeet niet dat weide- en paddock- en bak onderhoud ook geld kosten (en geen beetje ook) hoe doen ze dat?
's Zomers komen ze sowieso veel buiten in beide gevallen, medische zorg is op stal 1 veel beter....... ik zou proberen of je qua hooi en water in de paddock nog iets kunt veranderen, en dan wordt het voor mij stal 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 08:48

mylene32 schreef:
tinaatje1 schreef:
Nou dan ben ik de enigste die voor 1 zou kiezen. In de winter is 3-4 uur buiten voor mij echt wel voldoende hoor.

Voor jou, maar het gaat om een paard...

Heel veel langer krijg je niet eens voor elkaar 's winters tenzij je een permanente uitloop maakt. Een grote. Nou, dat heeft niemand. Dan staat je paard op stal 2 vijf uur buiten, met hooi wat mss van baggerkwaliteit is, want goed hooi is niet betaalbaar met dat stalgeld, tenzij je zelf voert en mest. En de kuil is wss koeienkuil, want goede kuil voor paarden is veel duurder. Dan móet je dus bijvoeren, want dat is te eenzijdig, en daar heb je ook kosten van. Probleem is dan wss weer overgewicht, want in koeienkuil zitten meer suikers en eiwit. Meer dan goed is voor een paard.
Nah, liever goed hooi dan, die kosten haal je er wel uit.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 11:03

Ik heb afgelopen maandag op stal 1 overlegd samen met m'n vader en de staleigenaresse. M'n vader wilde wel eventueel voor €150 extra een paddock permanent huren haha (een van z'n eigen creatieve ideeën) maar dat was ook niet mogelijk.
Enige oplossing is buiten laten zetten in de ochtend, dit zal dan 2 à 4 uur zijn. Maar geen hooi en geen water. En omdat die van mij na een uur al zand gaat eten (honger? Verveling?) is dat
Eigenlijk geen optie.

Gister bij toeval een andere stal in de buurt gevonden.
Allemaal eigen paddock, met hooi en water. De eigenaar zet ze buiten sochtends (tussen 8 en 9) en haalt ze
Binnen (tussen 4 en 6 afhankelijk van hoe laat de zon ondergaat).
Worden 3x gevoerd, hij oogst zelf en probeert zo droog mogelijk hooi te maken. Een enkele keer heeft hij voordroog. Hij zorgt ook voor water in de paddocks.
Stallen zijn of de "normale" boxen (3x3 met tralies en open deur) of zonder tralies en ca 3,5 x 4 (iig groter dan de "gewone")
Kosten zijn 180 in de winter en 115 in de zomer (als je 24/7 op t land gaat. Anders komt er nog wat bij voor stro en hooi voor snachts)
Daarnaast staan ze daar ook nog steeds op t land , terwijl ze er bij ons al sinds 31 september eraf zijn gegaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:04

Focussed schreef:
Ik heb afgelopen maandag op stal 1 overlegd samen met m'n vader en de staleigenaresse. M'n vader wilde wel eventueel voor €150 extra een paddock permanent huren haha (een van z'n eigen creatieve ideeën) maar dat was ook niet mogelijk.
Enige oplossing is buiten laten zetten in de ochtend, dit zal dan 2 à 4 uur zijn. Maar geen hooi en geen water. En omdat die van mij na een uur al zand gaat eten (honger? Verveling?) is dat
Eigenlijk geen optie.

Gister bij toeval een andere stal in de buurt gevonden.
Allemaal eigen paddock, met hooi en water. De eigenaar zet ze buiten sochtends (tussen 8 en 9) en haalt ze
Binnen (tussen 4 en 6 afhankelijk van hoe laat de zon ondergaat).
Worden 3x gevoerd, hij oogst zelf en probeert zo droog mogelijk hooi te maken. Een enkele keer heeft hij voordroog. Hij zorgt ook voor water in de paddocks.
Stallen zijn of de "normale" boxen (3x3 met tralies en open deur) of zonder tralies en ca 3,5 x 4 (iig groter dan de "gewone")
Kosten zijn 180 in de winter en 115 in de zomer (als je 24/7 op t land gaat. Anders komt er nog wat bij voor stro en hooi voor snachts)
Daarnaast staan ze daar ook nog steeds op t land , terwijl ze er bij ons al sinds 31 september eraf zijn gegaan.

Dat laatste is waarschijnlijk omdat het huurland is? Of dat er afspraken zijn omtrend landbeheer?

Hier staan ze ook nog gewoon op de wei. De graadmeter bij ons is dat ze wei niet kapot mogen trappen (te nat); dan gaan ze overdag met hooi/voordroog (eigen productie) en water op de paddock.

Ik weet niet waar je woont, maar die laatste stal klinkt heel netjes, ook qua prijs.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 12:07

Nee is eigen land. Land is twee jaar geleden volledig afgegraven en ook volledig gedraineerd waardoor het (bijna) niet nat wordt. Maar ondanks dat moesten ze er toen al af want het zou toch te nat zijn (terwijl het afgelopen periode zeer goed weer is geweest). Dus helaas mochten ze er niet meer op .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:41

Daar zou ik dan voor gaan, dan heb je én goed voer, én weidegang *\o/* Dat klinkt wel echt smashing.

Zo te lezen maakt hij nog al wat kosten om het land goed te onderhouden, daar wordt het dan wel iets duurder van, maar dan heb je wel het beste van 2 werelden......

Ik snap alleen neit dat ze bij stal 1 zo een probleem maken van hooi en water in de paddocks, vind ik wel heel raar.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 12:52

Yamcha schreef:
Daar zou ik dan voor gaan, dan heb je én goed voer, én weidegang *\o/* Dat klinkt wel echt smashing.

Zo te lezen maakt hij nog al wat kosten om het land goed te onderhouden, daar wordt het dan wel iets duurder van, maar dan heb je wel het beste van 2 werelden......

Ik snap alleen neit dat ze bij stal 1 zo een probleem maken van hooi en water in de paddocks, vind ik wel heel raar.

Ja het klinkt erg goed :D

Bij stal 1 willen ze geen hooi (water mag wel, maar dan ben je dus zelf aan het sjouwen met speciekuipen en jerrycans. En ik kan dat wel doen als ik er ben, maar nog 2 andere mensen zetten als zij er zijn mijn paard ook buiten voor een uur of 3, en dan kan ik hun natuurlijk niet verplichten om ook nog met water te gaan slepen) in de paddocks omdat het een troep wordt zeggen ze. (Vertrapt hooi in het zand etc.)
In mijn ogen een prima oplosbaar probleem door te voeren in een slowfeeder zodat er weinig verspilling is en een hark neer te zetten zodat iedereen na het losgooien alles weer bij elkaar kan vegen. Maar goed dat is hun keus om daarvoor te kiezen (helaas).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:36

Als je dat niet opruimt, wordt het idd een bende, dat klopt, aan de andere kant is zoiets idd prima op te lossen. Wij hadden overigens automatische waterbakken bij de paddocks.
Hoe dan ook, als je een stal wilt, moet je ook willen werken imo, en als mensen aangeven (zoals jij) het ook zelf te willen doen, zou ik het absoluut geen probleem vinden.

Wat ik wel echt een probleem vond, bij stal 2, was het voer, je kunt imo geen goede, kwalitatieve kuil/hooi hebben als je 150,- per maand vraagt, dat bestaat niet. Voeren, mesten en buitenzetten hoefde je ook al niet zelf te doen, dus ik denk zo dat er dan ook maar bar weinig onderhoud gebeurt aan land en bak, en dan liggen mok, schimmel en peesblessures op de loer. Plus dat je er dan niet op hoeft te rekenen dat paddocks, bakken en weides uitgemest worden, en dat is dan toch wel vragen om worminfecties, zeker als ieder voor zich ontwormt.
Ik wil weten wat er in het hooi wat ik voer, zit, net als in het kuil. Maar kuil voor dat geld is koeienkuil, en daar zitten veel meer suikers in, wat voor sobere rassen echt een heel slecht plan is, ivm mogelijke bevangenheid. Goed, kwalitatief hooi is 4x zo duur als kuil.

Beoordelen van een stalling is veel meer dan alleen hoeveel ze buiten komen, voer, medische zorg, de stallen an sich vind ik ook een big issue. Verder instructie, kwaliteit van bak en weide zijn dingen waar ik me wel druk over maak, en imo is dat bij beide stallingen nog een heel verschil.