Wormenkuur uit het buitenland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:33

ik had er 5 en die pasten door de brievenbus

dat zal het verschil zijn

de pramox was 18 euro volgens mij

edit: meen ergens te hebben gelezen dat dat niet mocht

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:41

Ik wou ook al vragen of de link in het topic kon:)
Als het niet mag zou ik hem dan via pb kunnen krijgen?

Wij hebben bij elkaar denk ik zon 30-35 pony's lopen en de eigenaar had het gisteren nog over heel veel ontwormen :=
Dus wellicht is deze manier handig en zeker geld uitsparend.

AustriaTrick

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:42

Zou ik ook de link mogen? :D
Handig zeg, en superleuke postzegels!
Gr.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:46

Ik heb de link al genoemd (zie hieronder), maar ik weet nog steeds niet of we het over dezelfde webshop hebben. Denk het wel.

Lenn schreef:
ik heb dat ook gedaan, ideaal! Bij mij waren de verzendkosten in januari 7,50 voor 4 spuiten. Uit Ierland. Ik weet niet of het hetzelfde is als van de mensen hier, maar de link is orchardequestrian[punt]com. Is dat ook wat jullie bedoelen?

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:53

Interessant ;)

Die krijgen het denk ik in Ierland nog heel druk met al die Bokkertjes uit dit topic :D

Mag ik de juiste link per pb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:03

ja dat is de goede hoor! :D

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:08

Nikita_1995 schreef:
Interessant ;)

Die krijgen het denk ik in Ierland nog heel druk met al die Bokkertjes uit dit topic :D

Mag ik de juiste link per pb?

Hier is de juiste link 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:28

jij maakt het wel erg gemakkelijk zo

dalijk besteld mijn dochter van 5 ze nog

zelfs die snapt het nu :j :')

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:11

je moet toch betalen voor je het krijgt dus dat zal wel meevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:11

Interessante site (en topic), heb er zelf maar 2 maar ik denk dat het in principe geen probleem is om een jaarpakket te bestellen (houdbaarheidsdatum was toch lang genoeg hé?), dan ben ik meteen gerust voor het hele jaar en moet ik niet steeds opletten dat ik mijn kuren op tijd heb...

Misschien een heel stomme vraag maar wat is het verschil tussen:

Eqvalan (Ivermectin) € 11.95
Eraquell (Ivermectin)€ 6.95

Zit er bij Eqvalan nog ander interessant spul in? Of is die langer houdbaar? Of zit het verschil ergens anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:49

de pramox die ik heb besteld is tot 10-2013 houdbaar

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:52

@ [***]: 't verschil zal eerder zitten in de verpakking en een stuk in de merknaam; Eqvalan is ook allen maar ivermectine en die is volgens mij ook duurder...
Als je zeker wil zijn moet je beide kopen en op de bijsluiter kijken, er kan een verschil zitten in de totale concentratie of hoeveelheid (bv 1 tube voor 550kg of voor 600kg) of de gebruikte hulpstoffen om de ivermectine goed te houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:01

Dank je wel bel91 en petitparis.

Ik heb ooit eens iets opgeschreven wat ik qua wormmiddelen zou moeten gebruiken:
Equimax: ivermectine en praziquantel
Eraquell: ivermectine
Equest Pramox: Moxidectine en Praziquantel

Ik weet nog dat het 2x Eraquell was en dan de andere 1x, dus 4 per jaar.
Ik ben alleen blijkbaar vergeten in welke maanden ... Ik heb ze nu in februari ontwormt (volledig, ook tegen lintwormen) en nu in mei een gewone (niet 1 van dit lijstje, maar ik wil wel dit lijstje gaan aanhouden).

Zou dit dan goed zijn?
Equimax: ivermectine en praziquantel (februari)
Eraquell: ivermectine (mei + november)
Equest Pramox: Moxidectine en Praziquantel (augustus)

Of kan het niet op die manier?
Pony's staan met 2 samen, komen geen andere paarden bij en in principe ook niet naast (staat een vast buurpaard langs, maar een verhuizing kan natuurlijk altijd) en de mest wordt elke dag verwijderd.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:06

ik dacht altijd dat je moxidectine beter in de winter kon geven, maar weet niet meer waarom. Dus ik doe altijd
nov-dec: equest pramox
mei-juni: equimax

en daartussen dus zo'n goedkopere tube met alleen ivermectine, tenzij ik bloed heb laten testen, dan sla ik soms een keer over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:08

Hmm, dan ga ik nog maar even op zoek.
Ben het schema begonnen omdat ik toen Equimax gehad heb (alhoewel ik volgens mij 1 spuit Equimax en 1 spuit Equest Pramox had :+ ) tegen de lintwormen en dan nu een gewone en dan van daaruit verder. Weet niet of je 2x een gewone achter elkaar mag geven? Anders misschien de Pramox in februari en de Equimax in augustus?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:10

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:11

tuurlijk mag je ook 2x een gewone na elkaar geven, alleen zien dat je tijdig terug voor lintwormen ontwormd en dan af en toe een moxidectine ipv ivermectine.
Je kan ook een keer pyrantell gebruiken, maar voor lintwormen moet je dubbel doseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:12

@ Ine23 : Dat had ik ook gevonden, maar volgens dat schema zou ik 6x per jaar moeten ontwormen, en dat lijkt me toch een tikje veel .. (vooral omdat er geen wisseling in de paarden is en de mest elke dag wordt verwijderd).

@ petitparis : ok, dan ga ik nog maar even weer op zoek .. Ik had toen hier ergens op bokt een schema wat ik wel interessant vond, maar heb toen alleen de kuren opgeschreven en niet de maanden :+

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:17

Ik hou dat schema om te zien wanneer welke wormen het actiefst zijn (of toch wanneer welke middelen worden aangeraden). Ik ontworm 3à4x per jaar, sommige kuren, zijn 3 maanden werkzaam, anderen 4. Wij wisselen ook geen paarden, maar uitmesten gebeurt niet regelmatig.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 12-06-12 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:17

als je paarden zelden of nooit in contact komen met anderen dan kom je eigenlijk toe met 2x/jaar...

zo'n strak schema van 6x/jaar is idd van belang wanneer je paard vaak met wisselende paarden op een weiland staat en het mest niet regelmatig verwijderd wordt.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:19

En als je dus zoals ik niet wisselt van paarden maar eigenlijk bijna nooit uitmest? We wisselen wel van weide en de weides rusten zo rond de 6 weken. Ik zit zo rond de 3x per jaar denk ik, zoals op de bijsluitee staat van de meeste spuiten.

Edit: in de herfst/winter wordt er wel gemest, dan staan ze op een kleiner land voor een langere tijd.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:21

Mijn zus is hier een redelijke expert in/ heeft dit helemaal uitgedokterd, dus ik hanteer blindelings haar schema:

Ontwormingsschema 2012:

7 januari: Eqvalan (Ivermectin)
4 mei: Equimax (Ivermectin & Praziquantel)
22 juli: Embotape (Pyrantel) (Double Dose)
16 sept: Eraquell (Ivermectin)
25 nov: Equest Pramox (Moxidectin & Praziquantel)

Die van 22 juli kun je eruit laten, maar ik heb een jong paard en weet niet precies wat hij bij zn fokker heeft gehad.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:22

goh zolang er geen wormbesmetting geweest is,maakt dat weinig verschil denk ik.

Mijn paard staat al 4 jaar bij dezelfde paarden op hetzelfde stuk weiland, mest wordt 2x/jaar uiteen getrokken en nog nooit een wormbesmetting gehad en onze paarden worden denk ik gemiddeld maar 2x/jaar ontwormd en niet eens allemaal te gelijk...

edit: ik heb zo'n gelijkaardig schema ooit gehad. (moet thuis nog wel ergens liggen)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:26

Ik heb ook nog geen wormen gehad, behalve toen mijn nieuwe veulen hier net was (net afgespeend van mama), verder nog nooit. Ik ga ook maar eens de schema's bekijken en een bestelling plaatsen dan denk ik!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:29

Ik denk dat het sowieso wel wordt opgeblazen, ik moet zeggen dat ik ook wel panisch word als ik foto's of filmpjes zie van die wormen, gatver! Haha