Paard in 's nachts stand overdag wei, erg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:34

Waarom zou je in godsnaam denken dat een paard in een stand gelukkig is? Een paard voor 14 uur vast zetten? Typisch geval van 'ik wil een paard, maakt niet uit hoe.'

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:35

Nanda schreef:
Chaos schreef:
Nanda hoe staat ie er dan bij? Een té lang touw is gevaarlijk.
Kan jouw paard zijn bil bijten als ie wil? Dan is het risico toch ook groot dat als hij licht en op wilt staan er overheen staat? Waarom zoveel risico nemen en dan niet bij die 2×4 meter één extra wand met deur bouwen????

Echt ik snap het niet.

Dat probleem is heel makkelijk op te lossen! :D Hij staat gewoon aan een touw van 1,25? meter. Onder aan het touwtje een blokje hout of een gewichtje. Daardoor staat touwtje altijd enigszins strak en voorkom je dat je paard erover stapt. Hij kan zich gewoon omdraaien, liggen, maar staat wel vast.

nogmaals, ik denk dat MIJN paard, in mijn situatie het vele malen beter heeft dan de vele paarden die van oktober tot mei 23 uur per dag in een box staan van 3 x3

Dat ben ik met je eens. Het zou alleen nog beter zijn als hij ook 's nachts niet vastgebonden hoefde te staan.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:36

xxMaxx schreef:
Mijn pony staat in de nacht wel alleen... Van uurtje of 9 uur tot 7 uur, dan gaan ze weer naar buiten. Die andere paarden gaan 's nachts binnen, ik wil mijn pony gewoon liever buiten zodat hij kan blijven lopen, hij heeft een schuilstal. Maar ja, ik heb ervoor gekozen zelf de stal te mesten want ja, welke paard poept nou alléén maar in zijn schuilstal. Nou, mijn pony is zindelijk... Hij poept alleen maar IN zijn schuilstal |( |( |( |( |( |(

Ik vind het super dat je die keus gemaakt hebt. Beter voor zijn benen en lijf. Wel jammer dat zijn vriendjes dan binnen zijn, maar dat zou ik ook liever hebben dan vastgebonden aan de muur.
Mijn paarden gebruiken de schuilstal ook als openbaar toilet en gaan buiten lekker in de wei/ paddock liggen. Nu hebben we geen strooisel meer in de schuilstal en gebruiken ze hem waarvoor hij bedoeld is. Schuilen met erge wind en regen of tegen de zon of vliegjes.

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:37

Nanda schreef:
Mijn paard staan in een stand en ik vind het prima! :) Ik denk zelf dat mijn paard veel beter af is dan menig paard in Nederland!
Mijn paard staat 365 dagen per jaar overdag in de wei (geen paddock). Van december tot april gaat ze 's nachts op stal in een stand van ruim 2 meter bij 4 meter.De rest staat ze 24 uur per dag buiten Ze staat vast en gaat elke nacht liggen. Ik zie het probleem echt niet.

Als ik eerlijk ben snap ik niet wat ze met die 4 meter moet als ze er geen gebruik van kan maken als ze vast staat.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:37

xxMaxx schreef:
Mijn pony staat in de nacht wel alleen... Van uurtje of 9 uur tot 7 uur, dan gaan ze weer naar buiten. Die andere paarden gaan 's nachts binnen, ik wil mijn pony gewoon liever buiten zodat hij kan blijven lopen, hij heeft een schuilstal. Maar ja, ik heb ervoor gekozen zelf de stal te mesten want ja, welke paard poept nou alléén maar in zijn schuilstal. Nou, mijn pony is zindelijk... Hij poept alleen maar IN zijn schuilstal |( |( |( |( |( |(

Zijn er trouwens niet meer paardeneigenaren die dit willen?
Ik kan me zo voorstellen dat als de mogelijkheid er is er meer mensen hun paard graag 24/7 op het land zouden hebben. Heb je wel eens overlegd met je pensionhouder/mede pension-klanten?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:39

TinePine schreef:
xxMaxx schreef:

Ik vind het super dat je die keus gemaakt hebt. Beter voor zijn benen en lijf. Wel jammer dat zijn vriendjes dan binnen zijn, maar dat zou ik ook liever hebben dan vastgebonden aan de muur.
Mijn paarden gebruiken de schuilstal ook als openbaar toilet en gaan buiten lekker in de wei/ paddock liggen. Nu hebben we geen strooisel meer in de schuilstal en gebruiken ze hem waarvoor hij bedoeld is. Schuilen met erge wind en regen of tegen de zon of vliegjes.

Die van mijn moet af en toe wel is erin staan als ze de wei gaan slepen, of zandpaddock. Verder komt het niet vaak voor, misschien als het weer zo verschrikkelijk slecht is, of door sneeuw paddock voor een nachtje onbegaanbaar, maar dan wordt dat de volgende dag gewoon weer weggehaald! Meneer ligt ook snachts in het zand, ik tref hem de volgende dag aan zijn buik vaak erg zanderig aan... Achja, als hij maar lekker geslapen heeft! Het was vandaag zo warm, dat hij zelfs zweette van zijn wintervacht... Arm jong
Laatst bijgewerkt door Batlow op 01-11-11 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:40

Ik denk dat het niet zo zwart -wit ligt.
Het hangt af van de stal, de weide, de behoeften van het paard.
Stand is niet ideaal, dat moge duidelijk zijn. (maar er is veel meer niet ideaal.. wat ook gebeurt)
Wees creatief; misschien zijn er andere oplossingen mogelijk zoals een grote loopstal maken van de oppervlakte van de stands.
Of schuilgelegenheid op de weide... waarbij de stand kan dienen als 'noodstal' voor een paar uur per dag.
Etc.

Als je een stand wil overwegen, bedenk dan goed wat je het paard kunt bieden.
Met een goed klos-systeem kun je het paard meer ruimte bieden.
Een halsband is prettiger dan een halster als het paard vaststaat.
Ga je eens verdiepen in de mogelijkheden.
Succes.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:43

denk dat iedere eigenaar de keuze heeft zijn paard 24/7 buiten te hebben. Wellicht is het verder rijden, kost het meer/minder en zijn de faciliteiten anders, maar de keuze is er. Ik denk echter niet dat je er ieder paard gelukkig mee maakt.
Als ik ze bij ons aan het einde van de dag drammerig voor het hek zie staan om weer naar binnen te mogen, zou ik het niet over mijn hart verkrijgen ze te laten staan.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:43

Ik vind stands zeer dieronvriendelijk, en vind het daarom ook helemaal geen goed idee :n

Stands zijn nog niet verboden in Nederland, naar mijn weten is het al een tijdje verboden om nieuwe stands erbij te bouwen, maar het gebruik ervan word pas over een paar jaar verboden, zodat maneges en stallen de tijd en ruimte hebben om dat aan te passen. Maar van mij zouden ze dat direct door mogen voeren!

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:44

Wat ik ook niet snap: Stands lijken mij toch redelijk makkelijk om te bouwen tot boxen. In het geval van een ruime stand hoef je er alleen maar een wandje in te zetten, in het geval van een smalle stand kun je er twee samenvoegen tot een grote box. Waarom gebeurt dat dan niet?
Zal wel teveel ruimte kosten. Net als bij de bio-industrie: hoe krijg ik zoveel mogelijk dieren op een zo klein mogelijke oppervlakte. Welzijn komt daarna pas.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:45

LenaBaars schreef:
denk dat iedere eigenaar de keuze heeft zijn paard 24/7 buiten te hebben. Wellicht is het verder rijden, kost het meer/minder en zijn de faciliteiten anders, maar de keuze is er. Ik denk echter niet dat je er ieder paard gelukkig mee maakt.
Als ik ze bij ons aan het einde van de dag drammerig voor het hek zie staan om weer naar binnen te mogen, zou ik het niet over mijn hart verkrijgen ze te laten staan.

Nou, die van mij blijft écht liever staan. Voor een handje brokjes moet ik zelfs nog het weilang in komen, laatste meters loopt hij naar me toe. Handje leeg? :wave: en hij vreet weer verder

hagelslag

Re: Paard in 's nachts stand overdag wei, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:58

ik vind het opzich niet erg. zolang ze er maar niet te lang in staan!

wij hadden vroeger onze paarden ook op stands staan en deze hadden geen "gedrags" problemen.
ze gingen rond 10 uur op stal en ochtends rond 6 a 7 uur weer naar buiten voor mijn vader naar zijn werk ging.
ze kwamen alleen met slecht weer naar binnen in de herfst en winter.
ze hadden voer voor hun neus konden goed liggen, hadden mooi vol bedje.
en ze waren droog en warm beschermd tegen het slechte weer.
ze wisten allemaal hun plaats en als je ze alle 4 naar huis haalde en in je eentje op stal zette kon je ze 1 voor 1 door de deur laten gaan en allemaal gingen ze netjes naar hun eigen stand.
deze stands waren ong 2.5 m breed en ze konden hun hele lichaamslengte minimaal nog een keer naar achter.

ik snap waarom het verboden is, maar als de paarden er niet erg lang in staan de de stand zijn zo breed dat ze er bijna overdwars in kunnen staan snap ik niet precies het probleem.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:14

Je hebt inderdaad stands en stands, maar ook boxen en boxen ;-).
In ieder geval, mijn merrie kwam uit een stand waar ze aan beide zijden slechts 20 Cm had, en vaststond met een kort touw. Bovendien had ze geen bodembedekking, en liep de vloer af, zodat het nat automatisch weg liep. Liggen op een betonnen vloer leek me geen optie, maar volgens mij kon dat ook niet door het korte touwtje.
Vandaar dus dat ik het er mee eens ben, dat je niet alle stands over dezelfde kam kan scheren. Bij ons was het gewoon een voorbeeld van hoe het echt niet moest.
De merrie is in mijn ogen hier door getraumatiseerd, en haar brein maakt soms een "verkeerde klik". Het is de kunst ervoor te zorgen dat ze uit deze "klik" blijft, ik kan het niet beter omschrijven.
Ben ook blij dat we hebben volgehouden, maar er langs de andere kant van overtuigd dat mocht ik haar ooit willen verkopen (even voor alle duidelijkheid, dat is ZEKER niet de bedoeling), dat ik niet weet of ik het aandurf. Ben geen supermens, maar haal dit paard uit haar routine, en je komt in een echt gevaarlijke situatie terecht.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:17

Ik vind het jammer dat nieuwe stands niet meer gebouwd mogen worden, want in een aantal gevallen zijn (en blijven) ze ideaal.
Denk maar aan rustplaatsen langs ruiter routes. Want ja, ook daar mogen ze niet meer, een rechte paal waar je ze aan kan binden mag wel, maar is toch een heel stuk minder veilig (denk aan 5-6 paarden naast elkaar die elkaar niet kennen). Dan liever een paar flinke balken er tussen.

Ik weet dat er ook stallen (maneges, iig 1 ) die de paarden voor de les in de stand heeft staan. Daar staan ze max 2 uur per dag, dus opgezadeld voor de les, wanneer ze niet lopen maar wel klaar gezet zijn kan het zijn dat ze een uurtje blijven staan. De rest staat ze buiten. Ik zie niet wat er daar mis mee is.
Ik snap wel dat maneges bij een dergelijk beleid (zoals hierboven beschreven! dus de rest van de dag echt biuten staan en alleen in de stand staan wanneer ze klaar staan voor de les) liever stand hebben dan een paal om de paarden aan te binden (= veiliger) en dat boxen voor die max 2 uur per dag gewoon teveel ruimte in beslag nemen.

Wanneer een goede stand goed gebruikt wordt is er niks mis mee.
Helaas zijn (vooral de ouderwetse stands) niet gebruiks vriendelijk en niet altijd paard vriendelijk.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:18

Mensen die komen met de excusen dat er menig paard het slechter heeft dan hun paard dat de hele nacht vast staat, moeten even hun kop uit het zand halen en beseffen dat het gros het een stuk beter heeft dan hun paard.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:26

Vastzetten aan een kort touwtje is niet correct, met een klos en een ketting met een tuinslang er omheen geef je het paard bewegingsruimte en voorkom je verwondingen.

Een stand is niet ideaal, bij ons op stal zijn er nog drie, die worden alleen nog gebruikt als opvoelbox voor de merries en in de winter om de jonge paarden even rustig te laten eten.
Die staan 22/7 buiten en komen alleen overdag twee uurtjes in de stand om brokken te eten en leren zo meteen vast staan.
Niet met het hoofd tegen een muur, maar aan een voergang met een enorme voerbak voor de neus waar altijd voordroog in zit.

Mijn vorige pony heeft ook tijdelijk 's nachts op stand gestaan, dat kwam omdat ze te dominant werd in de groep waarmee ze 24/7 buiten liep, gooide de kleinere pony's zo over het voerhek omdat ze niet bij het eten mochten }:) Er was op dat moment geen stal beschikbaar in afwachting daarop moest ze samen met haar maatje en half-zus op stand, daar is ze niet slechter van geworden maar ik was wel blij dat er een box vrij kwam.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:38

Laten we het eens anders stellen;

Hoi,

Graag jullie mening hierover. Tuurlijk is een box het beste, maar wat vinden jullie hiervan:

een hond/cavia/kind die overdag om half 10 buitengezet wordt in de tuin/ren/speeltuin en om half 6 weer binnen gezet wordt (en dan in een krat/broodtrommel/wc-hokje moet). Echter zou het/de hond/cavia/kind dan 's avonds ook vaak nog uitgelaten/getraind worden.

Zou dit erg zijn? Dat het/de hond/cavia/kind ongeveer 13 uur per dag (dus 's nachts) in een krat/broodtrommel/wc-hokje staat?

Zomers zou het paard volledig in de wei staan..

Het zijn brede kratten/broodtrommels/wc-hokjes (aan beide kanten heeft het/de hond/cavia/kind ruimte over en het/de hond/cavia/kind staat niet vast aan een halster touw... Maar dus los in de krat/broodtrommel/wc-hokje (met een touw achter hun kont zodat ze er niet uitkunnen..

Misschien wat verwarrend, maar bekijk het eens in deze proporties :Y)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 01:01

Ik snap er niks van. :Y)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 01:29

Chaos schreef:

Nu ik het nalees ik ook niet meer :z

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 02:34

Vroegah stonden alle paarden in een stand! Daar werden ze 's morgens om een uur of 6 uitgehaald en dan moesten ze tot een uur of tien werken voor de wagen! Gelukkig zijn die dagen voorbij.

De paarden die ik tegenwoordig in een stand zie staan zijn zeer goed verzorgt en hebben ook geen stal gebreken.

Lang liggen kunnen de meeste paarden niet, ze zijn daar te zwaar voor. als ze liggen kunnen hun inwendige organen afgekneld worden.

Vandaar dat ze heel goed staande kunnen slapen.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 03:51

De manege hier heeft bijna alle manege paarden in stands staan. De pension klanten hebben alle normale stallen.
Maar dat word dus verboden? Dan zitten zij straks heel erg aan ruimte tekort.
Als manege klant en onwetende heb ik er nooit over na gedacht, nu zou ik mijn eigen paard nooit in zoiets zetten.
Vooral manege paarden niet, die staan de hele dag en nacht op stal tot ze een paar uurtjes moeten en dan gaan ze weer terug.. ;(

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:36

De stands in manege's worden ook vaak gebruikt om de paarden tussen de lessen door in te zetten, een goede manege zet ze als ze klaar zijn in de wei en haalt ze daar de volgende dag pas weer uit voor ze weer aan het werk moeten.
Op deze manier zijn de stands handig, maar helaas gebeurt het niet overal zo.

Gewoon even vragen bij je manege wat het beleid is, als je daar niet mee kan leven dan zou ik een andere manege zoeken.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:31

Chaos schreef:

Ik snap hem wel, maar je kunt exact hetzelfde stukje voor boxen vertellen, dus voor deze discussie niet zo relevant. Als je je paard bewegingsruimte wil geven moet je hem in de wei zetten, niet in een box en al helemaal niet in een stand. Ben ik het helemaal mee eens, maar heeft met deze discussie weinig van doen.

Wasbeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:49

Mijn vroegere verzorgpaarden (jaar of 15 geleden) stonden op stand als ze binnen stonden. En zó dramatisch vind ik het niet hoor. :=
Ook deze paarden konden prima in hun bil bijten en als er 1 wilde draaien om naar de andere kant te draaien, draaide de rest gewoon mee. :Y) ( ze stonden met zijn 3en naast elkaar)
Ik heb nooit het idee gehad dat ze het vervelend vonden en vond het toen ook niet zielig ofzo.
Ze stonden op stro met mestroosters eronder, hadden altijd hooi voor de voorste stang liggen en stonden vast met een ketting van het halster naar een grote ijzeren ring die om 1 van de steunbalken van de voorste stang zaten. Die ring gleed dus van boven naar beneden, door hoe ver de paarden hun hoofd omhoog of opzij bewogen.

Afbeelding

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:15

Stands zijn zeker niet ideaal maar ik denk soms dat het beter is dan een paard afzonderen in een kleine box met tralies.
De meeste paarden in stands kunnen nog wel interactie hebben met hun buren en als ze kunnen liggen en als ze de hele dag stro of hooi te knabbelen hebben en er uiteraard genoeg uitkomen is het misschien niet zo'n probleem.
Ik ken toevallig een aantal paarden die in stands staan en die hebben geen stalondeugden. Ken ook heel veel paarden die op stal staan die wel stalondeugden hebben. Dus ja, het is maar net hoe je ermee om gaat denk ik..
Alleen niet alle paarden kunnen tegen het sociale aspect van stands...want ze moeten wel kunnen opschieten met de buurman of buurvrouw.