Glimmen alle paarden/ponies?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:37

Nee, ik had de foto's niet bekeken en de tekst ook niet gelezen. Domme ik. :+

Vind het wel een uitzondering hoor, maar is alles na de operatie goed gekomen ?
Laatst bijgewerkt door HolyPope op 28-10-11 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ivana22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:39

Ik heb een tijd geleden een foto gemaakt van brenda , Ik heb haar uit haar stal gehaal en even snel een foto gemaakt :)
IK heb er snel een borstel over gehaald , Maar brenda glimt altijd ook al poets je haar een lange tijd niet :D

(we waren foto's aan het maken dat ze over een zeil heen liep vandaar dat stukje zeil op de foto )
Afbeelding

Ivana22

Re: Glimmen alle paarden/ponies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:43

Ow en ik weet het het touw halster zat een beetje laag :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:44

HolyPope schreef:

Glans weerspiegelt ook weinig. Alleen of het paard schoon is en of er genoeg voedingsstoffen zijn voor de opbouw van de haar. Meer niet.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:46

Focussed schreef:
HolyPope schreef:

Glans weerspiegelt ook weinig. Alleen of het paard schoon is en of er genoeg voedingsstoffen zijn voor de opbouw van de haar. Meer niet.

Je kan het een beetje vergelijken met het haar van een mens.....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:57

1 van mijn paarden met ZE, die kreeg ook ineens een doffe en stekelige vacht afgelopen voorjaar. Maar ik had voor het eerst de ZE deken er niet op dit jaar ivm totaal anders gaan voeren en was dus niet zker of het daardoor kwam (verbleken door de zon) Paard werd ook in zijn lopen steeds minder en heb daarom het bloed volledig laten onderzoeken en bleek er een tekort aan selenium te zijn. Weet nu nog niet waar het tekort precies door is gekomen, maar nu hij dit na een dagelijkse kuur en nu 3 x per week krijgt, glimt hij me weer tegemoet..en loopt als nooit tevoren..

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:39

Selenium tekort komt door gras en hooi van selenium arme grond te voeren. Als je in een selenium-arm gebied woont (zoals ik) moet je dus eigenlijk selenium en Vit E bijvoeren. Maar daar moet je ook mee oppassen, want een teveel aan selenium is erg schadelijk, je moet dus niet zomaar bij gaan geven, maar echt je hooi/weide laten analyseren, of een bloedtest doen, liefst beide.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:40

Een pony of paard glimt pas van nature als hij of zij lekker in zijn vel zit en gezond is. Dan glimt ie van nature al. Met poetsen krijg je ook vaak een mooie glimmende vacht en dat hoeft dan niet te betekenen dat hij of zij niet lekker in zijn vel zit. In jou geval heeft jou paard een arparte kleur bont wat van zichzelf een beetje ''dof'' vertoont. Maar daar is niets mis mee :) Ik heb ook zoon paard bruin gestippelt (appalusa x haflinger) heb geen foto. Maar zij heeft ook geen echte glanzende vacht. Maar bij bruin, zwart of vos paarden zie je het eenmaal sneller.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:44

Libera schreef:
Selenium tekort komt door gras en hooi van selenium arme grond te voeren. Als je in een selenium-arm gebied woont (zoals ik) moet je dus eigenlijk selenium en Vit E bijvoeren. Maar daar moet je ook mee oppassen, want een teveel aan selenium is erg schadelijk, je moet dus niet zomaar bij gaan geven, maar echt je hooi/weide laten analyseren, of een bloedtest doen, liefst beide.

Zal toch iets meer zijn als dat, want mijn andere paard heeft nergens last van en ja, ik weet dat je moet oppassen met een teveel..Gaf ook duidelijk aan, dat het zichtbaar is geworden door de bloedonderzoeken. Selenium wordt niet standaard nagekeken, dus moet je wel zelf aangeven..

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 15:50

1997suus schreef:
Een pony of paard glimt pas van nature als hij of zij lekker in zijn vel zit en gezond is. Dan glimt ie van nature al. Met poetsen krijg je ook vaak een mooie glimmende vacht en dat hoeft dan niet te betekenen dat hij of zij niet lekker in zijn vel zit. In jou geval heeft jou paard een arparte kleur bont wat van zichzelf een beetje ''dof'' vertoont. Maar daar is niets mis mee :) Ik heb ook zoon paard bruin gestippelt (appalusa x haflinger) heb geen foto. Maar zij heeft ook geen echte glanzende vacht. Maar bij bruin, zwart of vos paarden zie je het eenmaal sneller.
Laatst bijgewerkt door 987ZYX op 05-07-22 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:58

El75 schreef:
1997suus schreef:

Misschien is het wel een heel zeldzaam exemplaar en kan ik het aanmelden als nieuw ras :P

Haha misschien wie weet! Maar het is een bonte en daar zijn er mee van dus denk niet dat het zo zeldzaam meer is ;)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:37

HolyPope schreef:

Nee, maakt op zich niet uit. Maar het is gewoon een fabel dat als je paard glimt, gezond is en lekker in z'n vel zit. En zie hier nog steeds van die reacties, dus erg veel schiet ik niet op met mijn posts _O-

Operatie is goed gegaan, herstel ook en om eerlijk te zijn: ze glimt volgens mij minder dan voor de operatie.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:55

Yviertje schreef:
HolyPope schreef:

Nee, maakt op zich niet uit. Maar het is gewoon een fabel dat als je paard glimt, gezond is en lekker in z'n vel zit. En zie hier nog steeds van die reacties, dus erg veel schiet ik niet op met mijn posts _O-

Operatie is goed gegaan, herstel ook en om eerlijk te zijn: ze glimt volgens mij minder dan voor de operatie.

Het is geen fabel hoor :) Als jij niet lekker in je vel zit zie je dat ook aan je gezicht een paard zal zijn hoofd laten hangen en minder energie hebben maar zijn vacht veranderd ook in een doffe grauwe vacht. ;)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:59

Silence schreef:
Ik ben in de veronderstelling dat bij de juiste verzorging en het juiste voer 99% van de paarden kan glimmen.

Absoluut mee eens :j Het oude paard van mijn vader wordt weinig gepoetst maar glanst als een spiegel door het voer dat hij krijgt.

Zelfs in de wintervacht. Krijg altijd veel complimentjes over onze glanzende paarden :D

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:16

@1997suus en waarom glom mijn paard dan terwijl ze een levensgevaarlijk ziekte droeg? Omdat ze lekker in d'r vel zat? Dat betwijfel ik, want de tumor was echt groot.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:51

Dan heb je mss een uitzondering? Of mss ligt het aan de aard van de ziekte? Bij cushing (ook een tumor) wordt de vacht juist heel lang en vaak zien ze ook wat dof.

Grietje zat wel heel slecht in haar vacht toen ze bevangen was, was volgens mijn da ook niet zo gek, omdat haar hele stofwisseling op zijn kop lag.

Mei 2010, bevangen, te dik en slecht in haar vacht.
Afbeelding
Hier was het april 2011, geen pijn meer, al een stuk afgevallen en een stuk beter in haar vacht.
Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:59

Lastig, ze glimmen bij mij beide wel, alleen bij mijn schimmeltje kan je het niet zo goed zien, terwijl het bij mijn Haffie wel kan.

Las ook dat buitenlucht heel belangrijk is voor een glimmende vacht.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:03

Hahaha het kan niet eens dat als een paard lekker in z'n vel zit/happy is dat hij dan glanst. Een haar glanst omdat hij goed is opgebouwd (alle voedingsstoffen zijn aanwezig tijdens de haargroei) of alle schubben liggen glad en zijn schoon (komt door poetsen). De mentale gezondheid van een paard heeft daar geen bak mee te maken :) dus een zwaar depressief paard kan glimmen als een spiegel en een paard dat helemaal heppie de peppie is kan dof zijn.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:06

Weet niet of het al eerder genoemd is, maar je kunt ook proberen om lijnzaad(olie) te gaan voeren :) Bij mijn fries werkt dat als een malle :Y)

Anders kun je eens proberen een babydoekje over de vacht heen te halen, dit neemt het stof goed op.

Shareek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:43

Ja van NAF omega 3-6-9 olie werkt ook toppie!! kijk maar naar mijn paard ;D foto's staan in mijn profiel...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:04

Ik zou me er niet te druk over maken als het paard gezond is. Hier hangt het af van de vachtwisseling. Momenteel glimmen ze niet maar straks als ze de wintervacht weer hebben wel weer. Nu zitten ze wat in de rui, en het viel me afgelopen week ook op dat de glans er even af was. Ik maak me er igg niet druk om, dit komt ieder jaar hier voor in een bepaald jaargetijde. Ze krijgen standaard lijn-zon olie, krachtvoer, soms een schep voedingssupplement en voldoende hooi en momenteel ook nog gras. Al mijn vorige paarden waren ook in een bepaald jaargetijde met de rui geen glimwormpjes. En dan na een paar weken weer volop glans.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:12

Mijn paardje heeft een langere vacht dan bijv. de glim-friezen of andere glimmers op stal. (nu al helemaal met wintervacht) daarnaast staat zij 24-7 buiten, en is overwegend wit :')

Tja.. een glimmende vacht is zeldzaam bij haar hihi

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:07

Ik denk ook dat het per paard verschilt, de haren etc. Een goede voeding is het belangrijkst, daar gaan ze goed van glimmen.

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 14:18

I....................................
Laatst bijgewerkt door 987ZYX op 05-07-22 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:24

El75 schreef:
Ik heb jammer genoeg de veearts gemist op de stal (kwam voor andere pony) dus nog niet kunnen vragen. Pony blijft vrolijk ondanks het gebrek aan echte glans.

Pas als ze echt dof en lusteloos worden, dan pas zou je je zorgen kunnen gaan maken.
Controle kan natuurlijk nooit kwaad. ;)