twee of meer paarden uit de wei halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:37

Ik heb er twee, lopen samen in het land. Neem ze altijd tegelijk mee naar het land, en ook weer tegelijk terug naar de stal.
Beide paarden kunnen overigens ook heel best alleen in de wei blijven, als de ander bv naar de smid moet of gaat rijden.

One_Love

Re: twee of meer paarden uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:39

Hier is het ook de regel om nooit een paard alleen in het land of padock te laten. Dus ja soms moeten er idd 2 tegelijk gehaald worden. Ik laat de mijne meestal los en het andere paard hou ik vast.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:26

mijn paard (+ veulen) staat met nog een merrie + veulen in een wei. Als ik bv ga rijden, haal ik ze allevier binnen. Ze lopen los vanzelf naar hun eigen stal. Ik zal de andere merrie met veulen niet alleen in de wei laten.
Hetzelfde geldt voor de andere wei waar twee ruinen en een merrie lopen. Ze zijn OF alledrie binnen OF alledrie buiten! Dit doen we ook als bv de smid komt.
Ik kan me voorstellen in jouw situatie, waar het andere paard van iemand anders is, dat je dat paard laat staan als je bv gaat rijden, maar hier zouden dan vooraf afspraken over gemaakt moeten worden. Spreek af wat handiger is: OF alletwee binnen OF alleen 1 achterlaten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:24

Weet je, wat iedereen met z'n eigen beestjes doet, moet iedereen vooral lekker zelf weten. De één leert ze om alleen te blijven, de ander doet dat niet. Allemaal goed.

Maar risico's nemen met het paard van een ander is iets wat je volgens mij gewoon NIET doet.

Zelfde als degenen die nu zeggen dat het kwestie van wennen/oefenen is; prachtig, maar met je EIGEN paard, NIET met dat van een ander.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:31

Als je het nodig vind om 1 paard alleen achter te laten, doe het dan met je eigen paard. Maar je kan prima met 2 paarden (of meer) tegelijk lopen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:33

Sonja, begrijp jou reactie heel goed maar wat dan in mijn situatie:

Paard van mijn stalgenootje staat altijd samen met die van mij op de weide. Op stal staan ze samen in 1 schuur. Wel aparte boxen maar ze kunnen contact maken.

Paard kleeft enorm aan die van mij. Zodra ik die van mij van stal haal dan breekt dit paard z'n eigen stal af. Voor de veiligheid van het paard zet ik deze dus op de paddock als ik zelf ga rijden.

Zodra ik uit zicht ben (poetsplaats/stal/buitenrit) is het gegil en geren niet van de lucht.

Als ze in de weide lopen dan laat ik het paard staan en haal ik die van mij er uit. Dit zorgt voor onrust en spektakel maar ik zie geen andere oplossing. Natuurlijk kan ik het paard ook meenemen naar de paddock maar ik vind dat deze gewoon dient te blijven staan.
Daarbij is het paard alleen te vangen als die van mij mee is richting stal. Anders krijg je levensgevaarlijke steigersituaties.

Dan is het dus een kwestie van oefenen/wennen wat ik doe bij een andermans paard. Ik zie geen andere oplossing....

(nuance: dit is allemaal wel met de eigenaresse en stalhouder besproken en wordt gedaan in het belang van de veiligheid van het paard)

TS: even duidelijk met je stalgenoot afspreken hoe jullie het willen doen. Als jij je paard niet alleen op de weide durft achter te laten en die van haar niet mag dan moet je regelen dat je samen de paarden binnenhaalt.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:37

ik heb nu 3 paarden naast elkaar op stal(allemaal van mij)
de 2 merries neem ik nu gelijk mee omdat de schimmel nog geen 1sec zonder de bruine kan, met ze 2e gaat nu goed, ze zijn gewend om naast elkaar te lopen 1tje wachten met door het hek gaan enzov.
maar nummer 3 de ruin in ditgeval staat dan flink te trappen en te hinniken op stal, het is maar 3 minuutjes maar ik vind met 3 paarden gewoon niet gaan.
dus helaas hij zal der aan moetten wennen dat ie even moet wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:40

Marlies, je hebt het enige juiste in deze situatie gedaan: Met de eigenaar en stalhouder overleggen hoe hier mee om te gaan, eigenaar de keuze geven en deze respecteren/opvolgen.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:46

Leuke discussie hier..
Ik heb niet alles gelezen, maar zag al wel aantal reacties om nooit paard alleen achter te laten.
Ik snap waarom...echt waar..en ik doe het niet.
Bewust niet.
Stal waar ik sta word ik wel eens gevraagd om de paarden binnen te zettten, en buiten die van mij zijn het allemaal aparaten waar ik U tegen zeg.
Ik ga niet met 2 monsters teglijk lopen, ik pak ze echt 1 voor 1. daar heb ik mijn handen vol aan.
Er staat 1 pony bij die alleen kan lopen, de rest gaat aan de hand mee, en ja dan blijft er 1 achter. Die ene blijft normaal gesproken heel rustig staan, tot de voorlaatste keer, ging volledig uit zijn stekker.
Ja ik was bang dat ie zich zou blesseren, en ben ook zo snel mogelijk heen en weer gelopen..op moment dat ie me weer zag stond ie gelijk weer rustig..maar heb hem wel uitkunnen stappen omdat het vrij warm was, en ik hem niet zwaar ademend op stal wilde zetten.
Ik voelde me inderdaad beetje schuldig, maar ik durf ze niet met 2-en te pakken. Degene die aan mij vraagt om ze binnen te zetten weet dat ook hoor. Maar ik ga geen ongelukken riskeren..ik durf het niet..en reken maar dat ze het haarfijn aanvoelen.
Een voor een gaat goed. En 9 van de 10 keer blijft de oudste ook rustig staan..maar ja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:51

Ben je daar helemaal alleen dan, en moet je in je eentje al die beesten binnen zetten??

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:51

De merrie die bij mijn paard staat kan ik ook echt neit alleen in het land laten. Ga ik wat met mijn merrie doen, dan haal ik het andere paard ook binnen. Anders is het vragen om problemen. Dat paard plakt enorm aan mijn merrie (ondanks dat mijn merrie echt een kreng naar haar toe is :P) en kan eigenlijk weinig zonder haar. Tja, sommige paarden zijn nu eenmaal zo en moet je gewoon niet alleen laten (op stal, relatief veilige ruimte dan wel). Ik heb het altijd zo gedaan, kan ook mijn merrie alleen op het land gaan zetten, maar vond ik ook absoluut geen optie. Paarden zijn prima samen binnen te halen.
Nu is deze wel extreem, want die hangt vreselijk aan mijn merrie en dat is in de afgelopen 4 jaar niet verbeterd, ondanks dat ze wel weet dat mijne altijd weer terug komt. Het is zelfs zo dat, sinds mijn shet erbij is gekomen en ze dus met zn 3en staan, dat het andere paard toch bijhet hek staat te hinneken en wat onrustig is als ik ze op het land laat lopen. Ik doe het nu wel, en ze blijft wel binnen de perken qua onrust, maaze is niet happy ondanks de shet (en 2 andere paarden in naastgelegen land) ze is pas weer helemaal rustig als ik mijn merrie er weer bij zet.

Tja, het is nu eenmaal zo. Je kan eventueel kijken of er een 3e paard bij zet, of kijken of er misschien geswitched kan worden met groepen. En als je het echt vervelend vind, dan je paard maar alleen zetten of iets, dat je niet meer de 'last' van anderen hebt?

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:28

Soms ben ik daar alleen ja. Het gebeurd niet vaak hoor maar ja..Er staan 5 paarden van eigenaresse en vriend. De mijne en nog 1 paard van pension klant.
Het probleem is dat geen van de paarden elkaar mag..echt stelletje zuurpruimen.
Ik ben altijd heel eerlijk, dus met buiten zetten zal ze altijd rekening met me houden, er staat er 1 van 1.80, met opzich lief karakter, maar schrikt van zijn eigen schaduw..gaat zijn eigen wereld binnen en kijkt nergens meer naar. Ik kan en durf daar niet mee om te gaan. Die zal ze dat zo dicht mogelijk bij stal zetten, dan hoef ik niet ver te lopen, hij kan niet los helaas want is zo lomp..kijkt nergens naar.
Dus we maken samen lijstje wie eerst naar binnen wie laatst. Gaat tot zover wel goed. Nog geen blessures..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:00

Sonja schreef:
Marlies, je hebt het enige juiste in deze situatie gedaan: Met de eigenaar en stalhouder overleggen hoe hier mee om te gaan, eigenaar de keuze geven en deze respecteren/opvolgen.

Daarom had ik het ook in de kleine lettertjes gezet.

Ben het ook absoluut eens met het feit dat je als eigenaar niet een andersmans paard hoort op te voeden.
Corrigeren als deze op je dreigt te springen oid bij het binnenhalen ok. Maar er zijn grenzen.

TS, heb je al overlegt hoe je het nu gaat doen met je stalgenoot? Of heb je al geprobeerd eerst die van haar binnen te halen? Maar hoe doe je het dan andersom? Als zij ook die van haar eerst binnen haalt, dat is meten met 2 maten.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:40

Hier nemen we ze nooit mee aan een touw, gewoon hek open en laten lopen. Maar als ik een meeneem aan het halstertouw, gaat die andere meteen mee. Als de ene pony op stal staat of in de wei, is die andere soms druk. Want een van de pony's staat te koop, en ik ben bang dat dat straks een probleem gaat worden als ze verkocht wordt. Ik vraag me ook altijd af hoe andere mensen dat hebben, die meer dan 1 paard hebben en dat er dan een weggaat.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:05

Bij ons hier ook de regel dat de paarden niet alleen op het land mogen blijven, tenzij het nog ochtend is.
En het kan verschillen hoeveel ik er zelf mee neem aan de hand meestal gewoon 2 of meerdere of ze nou bijelkaar staan op het land of niet.
Ik ga altijd zo min mogelijk proberen heen en weer te lopen naar het land of terug. :)

Rocky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:18

ik en [img]florence1[/img]moeten altijd 2 merrie's met beide een veulen meenemen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:23

ik zou ze ook tegelijk meenemen. Die van mij kan niet alleen achter blijven, die duikt over het hek heen. Al eerder meegemaakt. Aangezien ik toch wel weet dat hij achter me aan blijft lopen omdat hij weet dat hij op stal eten krijgt laat ik mijn eigen paard los mee lopen en hou ik het paard van een ander vast. Ik zou het ook niet waarderen als iemand mijn paard alleen achter laat, omdat ik weet dat hij daar niet tegen kan

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:39

leuke discussie dit, maar wat nou als de TS wel het andere paard (al dan niet los) had meegenomen en er was wat gebeurd, had de stalhouder dan niet toevallig gezegd dat ze ze 1 voor 1 had moeten meenemen????

Ik kijk naar het paard in kwestie of ik ze tegelijk of los of apart mee neem. Loop er wel eens met 4 tegelijk maar ook draken die ik liever alleen vast heb. Niet alle eigenaren voeden hun paard evengoed op en soms heb je ze erbij die in de rondte springen en dan kun je die maar beter alleen vast hebben.

Meestal neem ik mijn eigen merrie en haar losgooimaatje samen mee, we hebben een soort ongeschreven regel op stal dat er nooit en te nimmer een paard alleen achterblijft in de wei vanwege de mogelijke ongelukken. En hoe je die dan meeneemt naar stal is paardafhankelijk.

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:23

Het light heel erg aan de rangorde hoor. Lang niet alle paarden kunnen ook tegelijkertijd vastgehouden worden, dus vraag gewoon iemand om hulp?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:22

Hier haal ik ze ook 1 voor 1 naar binnen en dan blijft er dus soms ook wel eens 1 op de wei achter. De eerste keren gaan ze idd even rennen en hinniken maar daar wennen ze maar aan hoor. Ik heb nou eenmaal niet altijd hulp en kan dus niet altijd de paarden tegelijk binnen halen. En los naar stal laten lopen ga ik dus niet aan beginnen, helemaal niet met paarden van pensionklanten. Er zal maar wat gebeuren...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:29

Viv1992 schreef:
Het light heel erg aan de rangorde hoor. Lang niet alle paarden kunnen ook tegelijkertijd vastgehouden worden, dus vraag gewoon iemand om hulp?

Maar dat met de rangorde is een kwestie van wennen en er zelf boven staan en de baas zijn. Als de paarden elkaar kennen weten ze dat wel, en als jij met ze loopt hoeven ze dat niet uit te vechten. Ik loop er dan tussenin en ze moeten elk netjes naast mij meelopen aan hun eigen kant. Niet laten snuffelen, niet laten grazen, gewoon doorlopen en niet ouweho*ren! Soms moet je ze dat even (streng)duidelijk maken, maar meestal is het dan wel klaar... Klieren en ruziezoeken doen ze maar in de wei, in hun eigen tijd!

Iemand even vragen met je mee te lopen om het andere paard mee te nemen is natuurlijk altijd een goed plan. Alleen lukt dat misschien niet altijd. Hier thuis is er meestal niet nog iemand anders omdat we de beurten verdeeld hebben.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:17

Ja je moet natuurlijk ook niet de dominante paarden met elkaar meenemen die elkaar ook niet kennen, maar hier weten ze wel wat ze mogen en niet mogen. Kijk de nieuwe paarden doe ik gewoon alleen of met een paard van z'n groep. Maar de paarden die hier al jaren staan die neem ik gewoon mee en dat gaat altijd goed. En inderdaad als de paarden weten dat jij boven ze staat zie ik niet zo'n probleem.