Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Z_D schreef:vorige winter hebben mijn jaarling en 4 andere jonge paarden bij ons op een blok land van 9 ha. doorgebracht. Dit ging ontzettend goed.
Ik was ook bang dat ze het koud zouden hebben en wilde graag een schuilstal. Mijn dierenarts antwoordde hierop dat ik dat kon doen maar dat geen paard er in zou gaan.
Het was een groot stuk land waarin ze zichzelf goed konden voorzien van ruwvoer en zich warm konden lopen. Daarbij zat er een bosje in waarnaast ze dus in alle windrichtingen beschut konden staan. Dit deden ze wel, vooral idd bij regen en harde wind.
Mijn dierenarts vertelde mijn dat het prima kan maar dat je wel moet opletten dat ze ergens droog en beschut kunnen staan, dat hoeft niet in een schuilstal te zijn maar wel uit de wind en modder (beschut droog stuk land). Daarnaast moeten ze 24/7 over goed ruwvoer beschikken, dit zorgt ervoor dat de verbranding/verwarming van het paard blijft werken. Daarnaast moet je goed op de conditie van je paard letten. Een dikke vacht kan behoorlijk vertekenen. Let ook goed op het water, ook in de winter heeft een paard veel vocht nodig.
Pashon schreef:als een paard 24/7 buiten staat zonder schuilstal is het onmogelijk dat je een stuk droge en windvrije grond hebt voor je paard. Tuurlijk een stukje/ rijtje bomen beschermerd wel wat tegen de wind maar gezien in de winter de bladeren enzo van de bomen vallen bied het geen dergelijke schuilmogelijkheid.
Om te zeggen dat het paard niet in een schuilstal staat is bull oliebol, niemand houd 24/7 het paard in de gaten wat ie wel of niet doet!
Packer denk dat jij mij verkeerd begrepen hebt, ik zeg niet dat jij je paard moet verkopen. Enkel dat als jij je paard niet in de basisbehoeften kan of wil voorzien (en heb het idee dat het willen is) is je paard inderdaad beter af bij een ander die dat wel kan. Er is altijd en dan ook altijd de mogelijkheid om je paard te voorzien van zijn/ haar basisbehoeften je moet er misschien een andere stal voor opzoeken en wellicht dan ook verder rijden en/ of meer stalgeld betalen maar het is altijd mogelijk!
Rohol schreef:Ja er staan nog 2 welshjes buiten erbij. Deze hebben de afgelopen winter ook gewoon buiten gestaan en ging prima, zonder dekens of iets. Alleen ik dacht er goed aan te doen om de mijne binnen te zetten. Wel ben ik bang voor als het sneeuwt of het dan niet ontzettend glad wordt in de weiVoorderest zijn er, in mijn geval, geen verdere redenen om haar niét buiten te zetten. En wij komen ook stallen te kort, 8 paarden en 4 stallen, dus ik heb weinig keus. Of wij moeten in de loods een stal bijbouwen maar dit lijkt mij ook niks, staat ze zo alleen..
maxxlover schreef:Ik denk dat het liggen op een natte koude grond, met regen op je lijf misschien niet zo prettig is. Maar dat kan je uitproberen om zelf eens in een nat bed met het raam open te slapen.
Pashon schreef:Vraag me af waarom je dit topic geopend hebt, je geeft al aan dat je vorig jaar ook geen nacht slecht geslapen hebt terwijl we vorig jaar ook een best strenge winter gehad hebben waarom dan nu in eens dit topic? Maak toch deels op uit je reactie's dat je geen verandering wilt
Ik vind dat je het verplicht bent om je paard een schuilstal te bieden en dat houd niet in afentoe even in stal zetten dat het paard zich even op kan warmen en vervolgens weer aan zijn lot over te laten in de koude gure wind. Dat is overigens pas slecht, paard een uurtje (om even een tijd aan te geven) binnen te zetten en weer naar buiten gooien wanneer het dier zich net begint te aclimatiseren.
Swift schreef:Een schuilstal is helaas niet overal een optie maar ik vind wel dat een paard wat 24/7 buiten staat altijd beschutting en een (redelijk) droge ligplek moet hebben. Onze pony's staan 24/7 buiten in een land dat aan alle kanten omringd is door boomwallen, ze kunnen dus altijd beschuttign vinden. Verder is er rondom de ruif en van de ruif naar het hek en de waterbak zand gestort zodat ze daar droog kunnen staat en liggen. Ook krijgen ze ind e winter onbeperkt voordroog en momenteel krijgen ze 3 a 4 keer per dag een flinke portie. Dit zijn voor mij wel basisbehoeften die in orde moeten zijn, ik zou ze nooit buiten zetten op een open vlakte waar ze blootgesteld worden aan de elementen maar ik heb op deze manier ook niet het gevoel dat ik ze te kort doe zonder schuilstal.
Mijn Haflinger staat al zijn hele leven 24/7 buiten zonder deken, voor onze c-pony wordt dit haar eerste winter buiten (ze komt van 24/7 stal in de winter dus dat is best wel een spannende overgang) zij heeft wel een deken op omdat ze toch niet voldoende vacht aanmaakte. Beide pony's hebben het ontzettend naar hun zin op deze manier.
Kenyada schreef:Mijn New Forest gaat nu voor het vierde jaar de winter in, 24/7 op de wei. ze staat met een Tinker een Schwarzwalder en een Fjord in de wei en die zijn nu al bezig met een dikke wintervacht aanmaken, die van mij is altijd wat later daarmee. maak me ook altijd een beetje zorgen maar het is altijd weer goedgekomenze hebben wel altijd hooi tot hun beschikking, geen schuilstal, wel een flinke rij bomen achter in de wei waar ze dan nooit bij staan...
tja, ik weet dat het de vorige winters goed ging, dus neem aan dat het nu ook weer goed gaat!
_Jessie schreef:Mijn paard staat ook 24/7 buiten maar op een heel ander soort locatie dan die van jou dus dat is bijna niet te vergelijke maar ik geef je graag een situatie schets
Ze staan bij ons in de paddock en bak (ongeveer 70x100m totaal) en hebben een containerstal tot hun beschikking om in te gaan staan. Aan 1 lange zijde hebben wij een soort bos staan en 1 korte zijde grenst aan het duin dus dat is een grote heuvel. Aan de andere lange zij staan ook allemaal lage bosjes en de andere korte zijde is open, de doorgang naar het weiland is dat.
Wij hebben als water voorziening gewone specikuipen staan en 1 badkuip. Alles is altijd bevroren maar de paarden zijn heel zelf ondernemend en die trappen het ijs dus kapot met hun hoeven.
Verder lopen er 3 met deken en 2 zonder. Mijn heeft ook een deken op met de reden dat ik zeer fanatiek rij en ook wedstrijden rij en heel veel op het strand. Dan is een hele dikke vacht absoluut niet handig. Scheren doe ik ook niet want dat is ook echt onhandig met 24/7 buiten en veel zware ritten.
Ze krijgen bij ons 3x per dag een hoop kuil (kan niet 24u ivm 2 paarden). De twee die zonder deken lopen zijn een fjord van 22 en een welsh A van 17 jaar. Beide hebben het prima naar hun zin maar ik merk dat ze in het droge zand gaan liggen of in de stal staan te slapen.
Verde controleren wij de paarden 's ochtends en 's avonds. Door de grote bomen is het bij ons dus na genoeg windstil of het moet echt hard waaien. Maar het waait veel minder hard dan op een open veldAls je vragen hebt hoor ik het wel!
Trouwens als ze ijzers hebben een sneeuwbeslag er onder laten slaan! Scheelt ook echt een hoop drama met lopen
Waratje schreef:Zonder schuilstal zou ik het nooit overwegen om mijn paard(en) 24/7 buiten te laten wonen. Mijn jonge paard blijft wel 24/7 buiten deze winter, maar er is een goede schuilstal beschikbaar en als het nodig is kan ze een goede (waterdicht en ademend) deken op krijgen. Als ze het zonder deken kan doen zou dat natuurlijk het prettigste zijn, maar we zitten op een bult en de noordoosten wind komt nogal vrij over open land aan en dan koelen ze wel heel hard af. Dan kan een deken erg nuttig zijn.
De andere paarden gaan na de herfstvakantie 's nachts weer op stal en overdag in de wei of paddock-met-hooi en ook die kunnen in geval van ongunstige weersomstandigheden een deken opkrijgen.