Met angst en beven de winter in...of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:17

Vind het apart dat ik als ik mijn paard geen schuilstal kan bieden ik hem maar schijn te moeten verkopen.
Heb dit dier al jaren, zijn stapelgek met elkaar.
Ik zou als ik het voor het kiezen heb, ook graag een schuilstal willen hebben voor hem, maar ik sta op een stal waar dit niet kan.

Ik hoop op die beroemde zak met geld, zodat ik hem in m'n achtertuin kan zetten, tja wie wil dat niet.
Voor nu is het niet anders, dit dier kan namelijk niet elke dag op stal, vanwege lichamelijke redenen.

Pashon

Re: Met angst en beven de winter in...of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:19

dat het niet voor iedereen weggelegt is om de paarden aan huis te stallen snapt iedereen.

Als je huidige stal geen schuilstal heeft vind ik dat je verder moet zoeken gezien je om medische redenen het paard niet op stal kan/ wil/ mag zetten s'nachts.
En ja ik ben van mening als je niet bereid bent dat te doen het dier beter af is bij iemand anders die daar wel toe bereid is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:27

Je kunt een paard altijd een schuilstal bieden, dat is geen "niet kunnen" maar "niet willen". Het kan betekenen dat je hem verder van huis moet zetten, kost tijd en wellicht benzine, maar het kan absoluut wel. Je huidige stal biedt niet een basisbehoefte, dus zoek je dan een andere stal waar die basisbehoefte wel geregeld is. Ingewikkelder is het niet en je paard hoef je daar niet voor te verkopen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:39

Mijn paard staat in kuddeverband buiten, ook als het stormt, hagelt, bliksemt, sneeuwt of keihard vriest :)
Paardlief maakt een wintervacht van zo ongeveer 10 cm aan, en ik ben écht niet bezorgd om hem.

En.. weet niet of het al gezegd is, maar afgelopen zomer zou de heetste zomer in JAREN zijn. 40 graden, extreme langdurige droogte, water zou schaars zijn, alle planten zouden doodgaan en wij zoudena allemaal gebakken eitjes worden.
Tja..
En nu die winterbabbels geloven? Nee :')
En liever sneeuw en vorst, een echte winter, dan die vreselijke doordringende regen, wekenlang.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:41

Wie weet zet ik er nog weleens een afdakje maar zolang ze het onder dekens en met veel kuil/hooi goed doen laat ik het eerst zo. Ze zijn beslist niet zielig. :j

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:42

Ik heb niet alle reacties gelezen maar maak jezelf niet gek...

Heel goed dat je je paard buiten laat! :)
Als je twijfels zou hebben af en toe even kijken op Paard Natuurlijk of het forum; daar heeft praktisch iedereen zijn paard buiten. :)

Vergeet niet dat de ideale temperatuur voor paarden vele malen lager ligt dan die voor mensen. Ze hebben het minder snel koud, ze hebben een vacht met een superwerking en zolang ze eten hebben blijft dat kacheltje wel branden. :)

Z_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:38

vorige winter hebben mijn jaarling en 4 andere jonge paarden bij ons op een blok land van 9 ha. doorgebracht. Dit ging ontzettend goed.
Ik was ook bang dat ze het koud zouden hebben en wilde graag een schuilstal. Mijn dierenarts antwoordde hierop dat ik dat kon doen maar dat geen paard er in zou gaan.
Het was een groot stuk land waarin ze zichzelf goed konden voorzien van ruwvoer en zich warm konden lopen. Daarbij zat er een bosje in waarnaast ze dus in alle windrichtingen beschut konden staan. Dit deden ze wel, vooral idd bij regen en harde wind.
Mijn dierenarts vertelde mijn dat het prima kan maar dat je wel moet opletten dat ze ergens droog en beschut kunnen staan, dat hoeft niet in een schuilstal te zijn maar wel uit de wind en modder (beschut droog stuk land). Daarnaast moeten ze 24/7 over goed ruwvoer beschikken, dit zorgt ervoor dat de verbranding/verwarming van het paard blijft werken. Daarnaast moet je goed op de conditie van je paard letten. Een dikke vacht kan behoorlijk vertekenen. Let ook goed op het water, ook in de winter heeft een paard veel vocht nodig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:51

Het enige nadeel van buiten staan is dat gezeur van mensen, ik ben wat keren uit gescholden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:03

Z_D schreef:
vorige winter hebben mijn jaarling en 4 andere jonge paarden bij ons op een blok land van 9 ha. doorgebracht. Dit ging ontzettend goed.
Ik was ook bang dat ze het koud zouden hebben en wilde graag een schuilstal. Mijn dierenarts antwoordde hierop dat ik dat kon doen maar dat geen paard er in zou gaan.
Het was een groot stuk land waarin ze zichzelf goed konden voorzien van ruwvoer en zich warm konden lopen. Daarbij zat er een bosje in waarnaast ze dus in alle windrichtingen beschut konden staan. Dit deden ze wel, vooral idd bij regen en harde wind.
Mijn dierenarts vertelde mijn dat het prima kan maar dat je wel moet opletten dat ze ergens droog en beschut kunnen staan, dat hoeft niet in een schuilstal te zijn maar wel uit de wind en modder (beschut droog stuk land). Daarnaast moeten ze 24/7 over goed ruwvoer beschikken, dit zorgt ervoor dat de verbranding/verwarming van het paard blijft werken. Daarnaast moet je goed op de conditie van je paard letten. Een dikke vacht kan behoorlijk vertekenen. Let ook goed op het water, ook in de winter heeft een paard veel vocht nodig.

Daar zeg je het zelf, kun je die plek (droog stuk land) niet bieden dan gaan ze echt wel de schuilstal in.
Heb het zelf ook meegemaakt. En ben blij dat ik die mogelijkheid had.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:16

als een paard 24/7 buiten staat zonder schuilstal is het onmogelijk dat je een stuk droge en windvrije grond hebt voor je paard. Tuurlijk een stukje/ rijtje bomen beschermerd wel wat tegen de wind maar gezien in de winter de bladeren enzo van de bomen vallen bied het geen dergelijke schuilmogelijkheid.
Om te zeggen dat het paard niet in een schuilstal staat is bull oliebol, niemand houd 24/7 het paard in de gaten wat ie wel of niet doet!

Packer denk dat jij mij verkeerd begrepen hebt, ik zeg niet dat jij je paard moet verkopen. Enkel dat als jij je paard niet in de basisbehoeften kan of wil voorzien (en heb het idee dat het willen is) is je paard inderdaad beter af bij een ander die dat wel kan. Er is altijd en dan ook altijd de mogelijkheid om je paard te voorzien van zijn/ haar basisbehoeften je moet er misschien een andere stal voor opzoeken en wellicht dan ook verder rijden en/ of meer stalgeld betalen maar het is altijd mogelijk!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:39

De schuilstal bij onze buitengroep wordt veel gebruikt, alle paarden staan er met regelmaat in. Dus het is onzin om te zeggen dat paarden "er toch niet in gaan staan". Als ze er geen gebruik van maken is er mogelijk wat mis met de opzet van de schuilstal.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:48

Pashon schreef:
als een paard 24/7 buiten staat zonder schuilstal is het onmogelijk dat je een stuk droge en windvrije grond hebt voor je paard. Tuurlijk een stukje/ rijtje bomen beschermerd wel wat tegen de wind maar gezien in de winter de bladeren enzo van de bomen vallen bied het geen dergelijke schuilmogelijkheid.
Om te zeggen dat het paard niet in een schuilstal staat is bull oliebol, niemand houd 24/7 het paard in de gaten wat ie wel of niet doet!

Packer denk dat jij mij verkeerd begrepen hebt, ik zeg niet dat jij je paard moet verkopen. Enkel dat als jij je paard niet in de basisbehoeften kan of wil voorzien (en heb het idee dat het willen is) is je paard inderdaad beter af bij een ander die dat wel kan. Er is altijd en dan ook altijd de mogelijkheid om je paard te voorzien van zijn/ haar basisbehoeften je moet er misschien een andere stal voor opzoeken en wellicht dan ook verder rijden en/ of meer stalgeld betalen maar het is altijd mogelijk!

Met willen heeft het niets te maken, ik kan sinds 2 maanden weer een beetje uit de voeten, heb het afgelopen half jaar veel in de rolstoel doorgebracht, en had m'n paard zo ver weg staan, dat ik niet naar hem toe kon.

Iedere situatie is nou eenmaal anders, en oordelen over iemand anders is nou eenmaal makkelijk.
Heb hem nu dichter bij huis staan, zodat ik wel naar hem toe kan. Kan sinds kort weer zelf autorijden, alleen geen lange stukken, en fietsen al helemaal niet.

Mijn paard komt echter niets te kort, hij is in topconditie en een zeer happy fries.

Dat ik deze situatie terecht zou komen had ik vorig jaar ook niet kunnen bedenken, van een vrouw die altijd druk in de weer was, naar een vrouw die niet veel meer kan.
Mijn paard wordt heerlijk verzorgd door een bijrijdster, die hem traint en zorgt dat ie op conditie blijft.

Tuurlijk kan ik hem verkopen, maar heb destijds voor hem gekozen en vice versa, gooi mijn kinderen er ook niet uit omdat ik niet meer de moeder ben die ik voorheen was.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 11:18

Rohol schreef:
Ja er staan nog 2 welshjes buiten erbij. Deze hebben de afgelopen winter ook gewoon buiten gestaan en ging prima, zonder dekens of iets. Alleen ik dacht er goed aan te doen om de mijne binnen te zetten. Wel ben ik bang voor als het sneeuwt of het dan niet ontzettend glad wordt in de wei :\ Voorderest zijn er, in mijn geval, geen verdere redenen om haar niét buiten te zetten. En wij komen ook stallen te kort, 8 paarden en 4 stallen, dus ik heb weinig keus. Of wij moeten in de loods een stal bijbouwen maar dit lijkt mij ook niks, staat ze zo alleen..

Glad werd onze wei vanwege de sneeuw niet. Wel is het zo dat er eerst modder is ontstaan door de nattigheid en vervolgens is de modder opgevroren en daarom was het wel moeilijker lopen voor de paarden. Ik hoop dat dat dit jaar wel mee gaat vallen aangezien de weides nog ongelofelijk vol met gras staan en als dat bevriest, kunnen ze er nog prima op lopen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 11:19

maxxlover schreef:
Ik denk dat het liggen op een natte koude grond, met regen op je lijf misschien niet zo prettig is. Maar dat kan je uitproberen om zelf eens in een nat bed met het raam open te slapen.

Je had niet helemaal goed gequote ;).

Tja, overdag moeten de paarden óók op een natte ondergrond liggen dus dat maakt 's nachts of overdag geen verschil. En ook met deken is juist de buik bloot.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 11:21

Pashon schreef:
Vraag me af waarom je dit topic geopend hebt, je geeft al aan dat je vorig jaar ook geen nacht slecht geslapen hebt terwijl we vorig jaar ook een best strenge winter gehad hebben waarom dan nu in eens dit topic? Maak toch deels op uit je reactie's dat je geen verandering wilt

Ik vind dat je het verplicht bent om je paard een schuilstal te bieden en dat houd niet in afentoe even in stal zetten dat het paard zich even op kan warmen en vervolgens weer aan zijn lot over te laten in de koude gure wind. Dat is overigens pas slecht, paard een uurtje (om even een tijd aan te geven) binnen te zetten en weer naar buiten gooien wanneer het dier zich net begint te aclimatiseren.

Ik vind je toon enigszins belerend en onaardig, zou je daar aub op willen letten ;)? Bvd.

Het doel van dit topic was meningen en tips te horen van mensen die er écht verstand van hebben én hun paarden (liefst) ook 24h/7 buiten hebben staan. Vergelijken dus.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:24

zo die vergelijking gaat dus helemaal niet op. Als je ze s'nachts op stal hebt (waar het hier niet over gaat, maar over een schuilstal) staan ze in ieder geval droog en hebben ze tijd om weer op aangename temperatuur te komen en de vacht op te drogen. Als je geen schuilstal hebt hebben ze geen kans om droog en warm te staan/ liggen als ze dat willen en dat is ronduit zielig voor de paarden.
en over dekens, je hebt genoeg dekens met een buikflap dan blijft de buik ook warm. Tevens is de buik deels nog bedekt bij dekens

Verder is mijn toon niet beleren en onaardig, als dat het geval was had een mod wel ingegrepen denk je niet?
en over belerend en onaardig gesrpoken wie sugereerd en nu dat die er geen verstand van heeft? Zal je vies staan kijken hoeveel verstand er hier rondgaat.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 11:28

Swift schreef:
Een schuilstal is helaas niet overal een optie maar ik vind wel dat een paard wat 24/7 buiten staat altijd beschutting en een (redelijk) droge ligplek moet hebben. Onze pony's staan 24/7 buiten in een land dat aan alle kanten omringd is door boomwallen, ze kunnen dus altijd beschuttign vinden. Verder is er rondom de ruif en van de ruif naar het hek en de waterbak zand gestort zodat ze daar droog kunnen staat en liggen. Ook krijgen ze ind e winter onbeperkt voordroog en momenteel krijgen ze 3 a 4 keer per dag een flinke portie. Dit zijn voor mij wel basisbehoeften die in orde moeten zijn, ik zou ze nooit buiten zetten op een open vlakte waar ze blootgesteld worden aan de elementen maar ik heb op deze manier ook niet het gevoel dat ik ze te kort doe zonder schuilstal.
Mijn Haflinger staat al zijn hele leven 24/7 buiten zonder deken, voor onze c-pony wordt dit haar eerste winter buiten (ze komt van 24/7 stal in de winter dus dat is best wel een spannende overgang) zij heeft wel een deken op omdat ze toch niet voldoende vacht aanmaakte. Beide pony's hebben het ontzettend naar hun zin op deze manier.

Swift, dat klinkt allemaal erg goed. Maarrrr ook zand wordt nat :o. Zo'n wal is idd fijn als de wind goed staat. Zonder schuilstal, zal een paard echter nooit droog kunnen liggen als het blijft regenen of er ligt sneeuw.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:31

Ten eerste: als je je paard géén normale schuilplek kunt bieden, is dat voor mij een dikke-vette no-go! Dat MOET, dat ben je verplicht. Een boom voldoet niet, en zeker niet met een strenge winter op komt. Dus ga voor een schuilplek zorgen, ook al wordt er overal gezegd "kan niet/mag niet", dat ben je je paard verplicht.

Kijk anders eens in de richting van een stro-tent: Muren van strobalen (het liefste grote, die zijn lekker zwaar) en een dak van zeil, vastgelegd door zware balen. Dat is toegestaan, ze staan droog en uit de wind als ze willen, kunnen liggen en ze hebben gelijk wat te knabbelen.

Temperaturen van -20 is echt niet erg, als je je beest maar in de gaten houdt. En een schuilplek.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:32

Mijn paard staat ook 24/7 buiten maar op een heel ander soort locatie dan die van jou dus dat is bijna niet te vergelijke maar ik geef je graag een situatie schets :D
Ze staan bij ons in de paddock en bak (ongeveer 70x100m totaal) en hebben een containerstal tot hun beschikking om in te gaan staan. Aan 1 lange zijde hebben wij een soort bos staan en 1 korte zijde grenst aan het duin dus dat is een grote heuvel. Aan de andere lange zij staan ook allemaal lage bosjes en de andere korte zijde is open, de doorgang naar het weiland is dat.
Wij hebben als water voorziening gewone specikuipen staan en 1 badkuip. Alles is altijd bevroren maar de paarden zijn heel zelf ondernemend en die trappen het ijs dus kapot met hun hoeven.
Verder lopen er 3 met deken en 2 zonder. Mijn heeft ook een deken op met de reden dat ik zeer fanatiek rij en ook wedstrijden rij en heel veel op het strand. Dan is een hele dikke vacht absoluut niet handig. Scheren doe ik ook niet want dat is ook echt onhandig met 24/7 buiten en veel zware ritten.

Ze krijgen bij ons 3x per dag een hoop kuil (kan niet 24u ivm 2 paarden). De twee die zonder deken lopen zijn een fjord van 22 en een welsh A van 17 jaar. Beide hebben het prima naar hun zin maar ik merk dat ze in het droge zand gaan liggen of in de stal staan te slapen.

Verde controleren wij de paarden 's ochtends en 's avonds. Door de grote bomen is het bij ons dus na genoeg windstil of het moet echt hard waaien. Maar het waait veel minder hard dan op een open veld :) Als je vragen hebt hoor ik het wel!
Trouwens als ze ijzers hebben een sneeuwbeslag er onder laten slaan! Scheelt ook echt een hoop drama met lopen :j

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 11:33

Kenyada schreef:
Mijn New Forest gaat nu voor het vierde jaar de winter in, 24/7 op de wei. ze staat met een Tinker een Schwarzwalder en een Fjord in de wei en die zijn nu al bezig met een dikke wintervacht aanmaken, die van mij is altijd wat later daarmee. maak me ook altijd een beetje zorgen maar het is altijd weer goedgekomen :) ze hebben wel altijd hooi tot hun beschikking, geen schuilstal, wel een flinke rij bomen achter in de wei waar ze dan nooit bij staan...
tja, ik weet dat het de vorige winters goed ging, dus neem aan dat het nu ook weer goed gaat!

Kenyada, jouw situatie klinkt vergelijkbaar met de mijne. Hoe doen jullie het met water? En hebben jullie een gelegenheid om droog te poetsen e.d.?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:33

je moet je paarden een schuilmogelijkheid aanbieden, maar dat hoeft geen schuilstal te zijn.
een boom is prima, je zou een stuk windbreekgaas kunnen zetten, eventueel in de vorm van een kruis zodat ze altijd een plekje hebben waar ze uit de wind kunnen staan.
mijn paarden hebben een schuilstal waar ze alleen in te vinden zijn als het hard regent of heel warm is - en dan alleen als er geen sprietje hooi meer in de netten zit :Y)
erin liggen doen ze echt nooit.
de paardjes maken een prima wintervacht aan, maar bij harde regen zijn ze toch blij met een ongevoerde regendeken.
een paard zet de haren recht voor een betere isolatie, maar een natte vacht ligt plat dus isoleert niet zo goed.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 11:44

_Jessie schreef:
Mijn paard staat ook 24/7 buiten maar op een heel ander soort locatie dan die van jou dus dat is bijna niet te vergelijke maar ik geef je graag een situatie schets :D
Ze staan bij ons in de paddock en bak (ongeveer 70x100m totaal) en hebben een containerstal tot hun beschikking om in te gaan staan. Aan 1 lange zijde hebben wij een soort bos staan en 1 korte zijde grenst aan het duin dus dat is een grote heuvel. Aan de andere lange zij staan ook allemaal lage bosjes en de andere korte zijde is open, de doorgang naar het weiland is dat.
Wij hebben als water voorziening gewone specikuipen staan en 1 badkuip. Alles is altijd bevroren maar de paarden zijn heel zelf ondernemend en die trappen het ijs dus kapot met hun hoeven.
Verder lopen er 3 met deken en 2 zonder. Mijn heeft ook een deken op met de reden dat ik zeer fanatiek rij en ook wedstrijden rij en heel veel op het strand. Dan is een hele dikke vacht absoluut niet handig. Scheren doe ik ook niet want dat is ook echt onhandig met 24/7 buiten en veel zware ritten.

Ze krijgen bij ons 3x per dag een hoop kuil (kan niet 24u ivm 2 paarden). De twee die zonder deken lopen zijn een fjord van 22 en een welsh A van 17 jaar. Beide hebben het prima naar hun zin maar ik merk dat ze in het droge zand gaan liggen of in de stal staan te slapen.

Verde controleren wij de paarden 's ochtends en 's avonds. Door de grote bomen is het bij ons dus na genoeg windstil of het moet echt hard waaien. Maar het waait veel minder hard dan op een open veld :) Als je vragen hebt hoor ik het wel!
Trouwens als ze ijzers hebben een sneeuwbeslag er onder laten slaan! Scheelt ook echt een hoop drama met lopen :j

Dank je voor de uitleg Jessie. Zoals jullie het hebben klinkt het super (al geef ik de voorkeur aan een groot weiland :o ). Bij ons komt iedereen verspreid over de dag (ik 's avonds) dus er is meerdere keren per dag idd gelukkig controle. Het is bij ons een glooiend veld met achterin een grote boom midden in het veld en een meter of 3 erachter een bomenrij. Mijn heren hebben geen ijzers gelukkig ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 11:48

Waratje schreef:
Zonder schuilstal zou ik het nooit overwegen om mijn paard(en) 24/7 buiten te laten wonen. Mijn jonge paard blijft wel 24/7 buiten deze winter, maar er is een goede schuilstal beschikbaar en als het nodig is kan ze een goede (waterdicht en ademend) deken op krijgen. Als ze het zonder deken kan doen zou dat natuurlijk het prettigste zijn, maar we zitten op een bult en de noordoosten wind komt nogal vrij over open land aan en dan koelen ze wel heel hard af. Dan kan een deken erg nuttig zijn.
De andere paarden gaan na de herfstvakantie 's nachts weer op stal en overdag in de wei of paddock-met-hooi en ook die kunnen in geval van ongunstige weersomstandigheden een deken opkrijgen.

Wij zitten ook op een bult maar de winterweide ligt net 'onder' aan de bult (in hoeverre kunnen we in NL over bulten spreken :D het is meer een 'pukkeltje' ;)).

Ik ben sowieso niet voor het op en weer afdoen van dekens al naar gelang de omstandigheden. Op is op! Ik heb goede dekens met een brede range qua temperaturen maar ik prefereer zonder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:52

Ik zou lekker op het moment zelf bekijken, als 1 van je paarden de winter niet gaat redden, dan zal je pensionhouder wel een plek maken, desnoods geimproviseerd. Totdan gewoon buiten laten. Hebben ze een goede conditie, goede vacht, genoeg ruwvoer, dan kunnen ze het wel aan.

Met -20 zal de pensionhouder zeker wel maatregelen gaan nemen, anders moet je even tijdelijk 2 maanden of misschien maar 1 maand hem in een andere stalling zetten...mijn grens ligt wel na -10, mits hele dikke wintervacht....en desnoods met dikke deken op...Hebben ze het niet koud, dan is buiten met anderen het ideaalst voor paarden

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:58

We hebben ook weiland hoor ;) maar omdat het duinzand is lopen ze dit erg snel kapot vandaar hebben wij er voor gekozen ze om de dag op het land te zetten en in de winter max 2 dagen ;)

Van die schuilgazen is een goede tip! dat zie ik hier in de buurt ook heel erg veel! En met 1 boom kan dit ook prima alleen moet je 1 (of meerdere) hele stevig paal in de grond zetten om deze er aan vast te maken. In zomer ook fijn ivm schaduw :j