zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Re: zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 08:51

dan zou ik toch even contact opnemen met je gemeente officieel moeten ze het meenemen. plastic is plastic en er is geen limiet gesteld hoeveel je per keer aan de weg mag zetten.

CriolloJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:54

Hey, heb ook even mee gelezen.
Idd nogal prijzen die je ziet.
Ik betaal nu 6.40 € voor een pakje vlas, 3.50 € voor een kleine baal stro, rond de 5.00 € voor een kleine baal hooi (afhankelijk waar) en 9.00 € voor een pakje voordroog hooi van tussen 40kg en 50kg.
De plastic daarvan kan gewoon in de zakken van het rest afval, ofwel breng je ze naar het containerpark (is gratis).
Groetjes
Jan

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:55

Wij gaan er mee naar de milieu straat.
Kost 5 euro de kuub.
Trek je het plastic strak samen met touw past er veel in 1 kuub.

Hier komen ze het ook niet ophalen en bij de milieu straat komen we ook zondef betalen niet binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:59

Verschil per regio is ook niet meer dan normaal en compleet verklaarbaar. In het zuiden zitten de meest intensieve bedrijven. Oftewel de boeren met de meeste dieren per hectare. Zij moeten dus hun volledige land aanwenden om voldoende ruwvoer voor eigen vee te produceren. Door de tegenvallende zomer en de historisch hoge krachtvoer prijzen zal een groot deel van hen ook nog eens extra ruwvoer moeten aankopen. In het noorden zitten meer de boeren die ruwvoer over hebben en dus op de markt kunnen zetten voor particulieren en boeren.

Door de historisch hoge prijzen voor krachtvoer gaan steeds meer boeren (zowel varkens als melkvee) op zoek naar alternatieven zoals bierborstel en korrelmais. Deze prijzen liggen weer gekoppeld aan de prijzen voor kuil, hooi, mais op stam enz. waardoor het ruwvoer ook voor paardenhouders in prijs wordt opgedreven.

Daarnaast zijn er 2 soorten boeren die ruwvoer voor paardenhouders op de markt brengen:
- Boeren met actieve bedrijven die ruwvoer over hebben maar wel een boterham moeten verdienen aan hetgeen zij verkopen.
- Boeren die hun bedrijf verkocht hebben maar om toch wat te doen te hebben nog een paar hecatre grond en wat oude machines hebben en daar zelf 'hobby matig' elk jaar nog wat hooi verbouwen.
Moge het duidelijk zijn dat die laatste groep (die primair door kleine paardenhouders gebruikt wordt) voor heel andere prijzen kan produceren dan de eerste groep. Zij liften inderdaad voor een groot deel mee op de hogere prijzen en krijgen dus een betere prijs voor hun product dan de voorgaande jaren. Laat wel staan dat ok zij dit jaar een mindere oogst hebben gehad en de afgelopen jaren misschien wel te wienig voor hun product hebben gekregen aangezien zij meestal voor kostprijs verkopen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:03

Pashon schreef:
De aanschaf van de machine's hebben wij niet gezien wij alles nieuw gekregen hebben, onderhoud word gedaan kost ons ook geen cent enige wat wij moeten rekenen is de diesel (rode met een liter prijs onder de €1,-) en de folie voor het inwikkelen.

Pashon schreef:
uryanne ga geen onzin uitkramen, ik zeg nergens dat wij alles krijgen.

Zie bovenste quote.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 09:06

juliette je hebt wel gelijk maar dan nog kan ik niet geloven dat mensen €90,- voor een baal voordroog moeten betalen dat houd in dat de kostprijs enorm hoog ligt en dat gaat er bij mij niet in.
Dat er diverse factoren meespelen waardoor het duurder is als voorgaande jaren geloof ik ook nog wel, maar zeker hier in de regio (Drenthe) worden de prijzen kunstmatig hoog gehouden want er is hier simpelweg geen tekort, bij ons land in NL grenzen er 5 boeren aan ons land en die hebben allemaal nog balen van vorig jaar over en dan niet 1 of 2 balen, maar ruim 10 en een boer heeft nog 34 balen over van vorig jaar dan vraag ik mij af waar het tekort in deze regio vandaan komt?

De kleine baaltjes klopt, dit is ook al meerdere malen aangehaald waardoor dit komt. Juist die mensen die altijd kleine baaltjes voeren hebben ze hier masaal 150 kilo balen geperst om ook hun in hun behoefte te voorzien.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 09:07

uryanne schreef:
Pashon schreef:
De aanschaf van de machine's hebben wij niet gezien wij alles nieuw gekregen hebben, onderhoud word gedaan kost ons ook geen cent enige wat wij moeten rekenen is de diesel (rode met een liter prijs onder de €1,-) en de folie voor het inwikkelen.

Pashon schreef:
uryanne ga geen onzin uitkramen, ik zeg nergens dat wij alles krijgen.

Zie bovenste quote.

klopt heb ik inderdaad gezegt, zo kan je ook lezen als je even verder kijkt dan je neus lang is en niet enkel leest wat je wilt lezen dat de overige kosten niet uit onze privé pot komt. Word uiteraard wel degelijk betaald maar uit een ander potje. Nogmaals (pfuh best vermoeiend hoor tig keer in herhaling vallen voor mensen die niet willen lezen) is bij onze productieprijs alles meegerekend zo ook afschrijving van machines en onderhoud daarvan.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:09

Pashon schreef:
klopt heb ik inderdaad gezegt.

Dank u ;) Discussie gesloten!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 09:14

uryanne schreef:
Pashon schreef:
klopt heb ik inderdaad gezegt.

Dank u ;) Discussie gesloten!

:(:)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:56

Heb eens gekeken op de site van onze gemeente en wat op google lopen zoeken.
Je mag het dus niet zomaar bij de kliko instoppen of bij de inzamelingsplaatsen van plastic.
Er is 1x per jaar een inzamelingsdag en dan mag je het folie daar brengen tegen betaling.
En anders op de vuilstraat tegen betaling.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:00

Nou er zijn mensen die echt 4 euro vragen omdat ze anders verlies draaien,
maar ik ken ook mensen die 4 euro vragen omdat de rest het ook doet, en ze dan meer verdienen.
Dus ik weet niet of ik het redelijk vindt.

hier hebben ze hooi voor 4.50 en stro voor 4,-
maar wij hebben bij de koeienboer grote balen stro gekregen, veel goedkoper dus,
en hooi van 2.50!
Wij hebben trouwens een eige stal, geen pension stal etc.
Dus wij moeten nu alleen voor 6 stallen stro kopen,
maar helaas wel voor 19 paarden hooi.

Sas67

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:06

Redelijk is wat je er zelf voor over hebt... Wij zijn overgegaan op houtsnippers in de stal, nadat ook de korrels van tarwestro die we eerder gebruikten nu niet meer te verkrijgen zijn.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:11

bij de fouragehandel hier betaal ik 3,25 voor een baal stro en 6,25 voor een baal hooi.
Meestal halen wij hooi bij een boer hier in de buurt, daar betalen we 50euro voor ong. 400 kilo.
Kleine baaltjes zijn 4euro.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:17

@ Pashon: ga je eerst eens verdiepen in zaken voordat je allerlei onzin uitkraamt; kijk o.a. naar de opmerkingen van juliette86, die weet er meer van dan jij. En die onzin over plastic dat de gemeente verplicht is af te halen...... waar haal je het vandaan???

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 11:32

ik ben niet degene die onzin uitkraamt. denk dat ik toch iets beter weet wat wij kwijt zijn aan onze productie als jullie en dus kan ik ook wel inschatten wat anderen kwijt zijn.

Dus wie kraamt hier nu onzin uit?

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:25

@ Poshon, leer eens rekenen.
Lees de post van _daf_ eens goed door, zij weet waarover ze spreekt.
Ik heb zelf mijn rekening gemaakt, maar met € 16 kom ik er niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:21

Pashon schreef:
ik ben niet degene die onzin uitkraamt. denk dat ik toch iets beter weet wat wij kwijt zijn aan onze productie als jullie en dus kan ik ook wel inschatten wat anderen kwijt zijn.

Dus wie kraamt hier nu onzin uit?

Dat je voor jezelf een berekening kunt maken wat kosten betreft ben ik met je eens. Jij bent de enige hier op Bokt die weet wat voor kosten er voor jezelf zijn gemaakt wat betreft aanschaf-onderhoud-afschrijving-kosten van machines/werktuig, een eventuele loonwerker, kosten van inkoop materialen/diesel enzovoorts en eigen tijd wat daar dan wel of niet in thuis hoort in dat rijtje voor jou specifiek.
Jij bent de enige die voor jezelf weet wat de kosten zijn van je inkoop en de prijsafspraken die je hebt gemaakt daarover.
Dat wil echter nog niet zeggen dat een ieder ander ook voor die prijzen klaar is, niet iedereen is even handig in het onderhandelen daarover of kan die afspraken maken op wat voor basis dan ook. Prijzen kunnen enorm per regio verschillen en de hoeveelheid werk/tijd/opbrengst.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 14:19

meggiemeg ik zeg ook nergens dat iedereen die kosten heeft, dat het regio gebonden is heb ik ook al aangegeven (daar het land verder in het land duurder is en het levensonderhoud ook). Maar het lijkt mij enorm stug dat er €90,- voor een baal gevraagd word en daar nagenoeg geen winst op gemaakt word, dat houd in dat het in een jaar tijd verdubbeld is in die regio (Zoetermeer) en dat kan er bij mij niet in.

@tweebelgen maakt mij niet uit dat jij niet uitkomt op mijn kosten, wij komen dat wel!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:18

niemand zegt dat daar geen winst op gemaakt wordt. Maar of die winst redelijk is of niet, dat is de discussie.
Dan moet je dus weten wat de kostprijs van het product is en wat de winstmarge is die er op zit.
Vandaar ook mijn berekening met hooiprijs die 4x de productieprijs is (zonder kosten voor land/gras/kunstmest/beregenen/diesel/afschrijving machines en uren voor maaien, schudden en wiersen etc.) en de productieprijs van voordroog (met datzelfde riedeltje er achteraan).

Dan lijkt het dat er op kleine pakjes hooi per oogst meer winst gemaakt wordt dan op die grote balen voordroog. En toen was mijn vraag wat men dan een redelijke verkoopprijs vind.
Ik vind 2x de kosten van loonwerker en op de plek zetten best een eerlijke prijs, want van die 2e keer gaan de rest van alle kosten nog af voor je van echte winst kunt spreken of van een inkomen voor de verkoper...

In mijn geval verkoop ik de balen aan mijn pensionklanten voor €35,- maar liever verkoop ik ze aan anderen voor het dubbele van mijn kostprijs van (dit jaar) 20 euro per baal, dus €40,- In geval van de pensionpaarden eten mijn eigen paarden dan gratis mee en in geval van verkoop heb ik voor elke verkochte baal een eigen baal gratis.

Maar aangezien ik nu niet een hele snee kon verkopen en ze heel snel van het land moesten vanwege het natte weer, heb ik ze zelf gehouden. Verkopen kan van de winter of van het voorjaar altijd nog als ik dan nog heel veel over heb. En anders komen ze vanzelf wel een keer op. Vorig jaar had ik 1e snee maar 11 balen...

Over dat voeren en schaarste of overschot van de balen...
Ik ging het voorjaar in met 11 balen overschot, maar heb van de zomer zoveel moeten bijvoeren (vanwege weer en paarden die maar heel kort in het land mochten om gezondheidsredenen) dat ik er nu op dit moment nog maar 2 over heb. Daar kan ik nog een maand van voeren en dan moet ik aan mijn voordroog van 2011 beginnen en aangezien de 2e snee natter in het pak is gekomen dan de 1e, begin ik met de 2e snee. Die ligt dan net 2 maanden. Kan dus precies zo...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:20

Moderatoropmerking:
Ik wil even heel duidelijk stellen dat we op Bokt respectvol op elkaar reageren, zie de Bokt:Regels speel niet op de man maar op de bal en heeft iemand een andere mening, respecteer dat dan ook.
Er zijn een aantal berichten verwijderd die niet aan de discussie bijdragen, sommige zijn respectloos en grof, anderen voegen niewts toe. Wij zouden het prettig vinden als men wat vriendelijker naar elkaar gaat reageren, het zou zonde zijn als ook dit topic weer dicht zou moeten aangezien dit toch echt een heel interessant onderwerp is wat iedereen toch wel bezig houd. Daarom, blijf vriendelijk en respectvol naar elkaar reageren.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:36

Wij betalen voor een pak stro die is 1meter bij een meter €60 per pak.
En pak kuil kost €45 euro vorig jaar €35 euro.

Bij ons op stal zijn het nu alleen de voer kosten.
Ze brengen daarin tegen niks op.
Maar ik lees en hoor wel veel dat de meeste mensen hun paard niet meer kunnen houden.
Dit vind ik echt erg alles wordt maar duurder en de lonen blijven gelijk waar moet het toch heen. :n

Wilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:29

vlas is in onze regio, in prijs omhoog gegaan omdat er moeilijk aan te komen is !
Plastic van onze kuil + hooi balen en van het vlas worden opgespaard en eens in de zoveel tijd gratis door de gemeente opgehaald :-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:41

voor de mensen die klagen: Wat zijn in jullie ogen dan eerlijke prijzen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:16

De hobby wordt op deze manier wel erg kostbaar met alle prijsstijgingen.
Alles wat je meer dan anders moet betalen vinden we te veel denk ik.
Maar wat ik me dan weer afvraag: kunnen wij wel echt beoordelen wat kostprijzen zijn voor onze leveranciers, met wij bedoel ik dan de mensen met paarden die niet zelf hun eigen hooi/stro verbouwen.
Het vlas wat wij afnemen komt op dit moment uit Frankrijk, logisch dat het dan duurder is dan dat het uit NL zou komen. Leuk is anders maar je wilt toch dat je paard een lekker bed heeft en of dat nu vlas/krullen of stro is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:17

Ja wat zijn eerlijke prijzen, er is vollop, alleen het zit voornamelijk nu in plastic, maar daar gaan we toch naar toe, er waren al een heleboel boeren die geen kleine pakjes meer verkopen, allemaal grote pakken of alleen nog maar wikkels.

Er zijn momenteel genoeg wikkels te koop, de laatste snee ook en voor paarden kun je beter een najaarssnee hebben.

Ik heb afgelopen zaterdag een groot pak graszaadhooi gekocht, is ook van vorig jaar en was nog over...maar wel voor een achterlijke prijs. De schuur stond overigens helemaal vol, dus als men nog nodig heeft, kan je gewoon nog halen..niks schaarste..

Ook de transporten vanuit Frankrijk komen nog dagelijks binnen zoals het altijd al was, maar rekening houdende met de huidige gekte zijn ook die weidehooibalen van 400 kg nu goud geld. Ook hiervan is kennelijk geen schaarste.

Dus wat is eerlijk, als je genoegen wilt nemen met wikkels, gewoon de normale prijs....volgend jaar hebben ze daar nog van over...net als vorig jaar was er ineens een schaarste en dat dreef de prijs al op en die is niet gezakt, wel bijzonder dat ik 11 grote wikkels van vorig jaar heb en nu graszaadhooi van vorig jaar als toen alles al schaars was. Volgend jaar zal ik ook wel weer wikkels van dit jaar krijgen...

Voor de hooiverkopers zal het nooit een eerlijke prijs zijn als ik de kritieken hier lees, schieten ze er altijd heeeel erg bij in....wordt het duurdere volledig doorberekend naar de consument, alleen zien ze niet dat hun deuren voorbij gereden worden en er altijd weer iemand is die heel slim is en voor normale prijs alles binnen no-time kwijt is en er een hoop volgend jaar met de oogst nog een hoop hebben staan wat in de weg ligt.

Overigens ga ik nu gewoon naar fouragehandelaren voor mijn spul, dat kost nu het zelfde en kan ik kiezen uit een heleboel verschillende soorten en maten.