Wat voor bedrag moet ik aan de leaser vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:40

Er wordt hier een aantal keer de vraag gesteld waarom TS zelf niet gaat leasen als ze maar 3-4 dagen in de week kan rijden. Het antwoord lijkt me vrij logisch want er is toch wel degelijk een groot verschil!! Ik kan (vanwege mijn werk) ook maar maximaal 4 dagen in de week naar stal, maar ik kan iets opbouwen met mijn paarden én volledig zelf bepalen wat ik er mee doe (en op welke dagen...)! Wanneer je leased ben je toch altijd maar overgeleverd aan de eigenaar... En 3-4 keer rijden in de week is voor de meeste paarden ook meer dan voldoende. We lopen niet allemaal op internationaal niveau...

Mocht je dan toch graag willen dat er iemand anders voor de overige dagen voor je paard gaat zorgen en er op rijdt, zou ik persoonlijk op zoek gaan naar iemand waar het mee klikt. Niet alleen tussen jou en de bijdrijder, maar ook tussen de bijrijder en het paard. Wellicht dat je in goed overleg tot een financiele vergoeding kunt komen. Maar 100,- klinkt wel een beetje duur, zeker in die regio. Maar goed, als je een 'gek' kunt vinden die het ervoor wil betalen, waarom niet!! Door een financiele vergoeding te vragen heb je wellicht wel meer kans dat je een serieuzer iemand vind in plaats van een Penny-meisje wat goedkoop denkt te komen rijden op jou kostbare bezitting.

Mijn bijrijdster (die niets betaalde, maar wel mijn spullen netjes poetste na gebruik en de paddock uitmestte) heb ik helaas afgezegd, omdat de klik er met mijn paard niet was. Verder was ze vreselijk goed voor mijn paard en mocht ze eigenlijk alles doen wat ze wou. Ik vertouwde haar. En ik vond dat belangrijker dan een financiele vergoeding... Nu ben ik de enige die er nog op rijdt en gaat het prima. Ze genieten lekker in de wei van de drie dagen rust als ik er niet ben ;)

Uiteindelijk moet je de keuze maken waar jij je zelf het prettigst bij voelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:47

nikkialex schreef:
Ik vind dat zoo egowistisch he.
mensen met een paard,
Iemand helpt jou uit de brand omdat jij anders op je paard zit te stuiteren omdat hij veel dagen niks doet omdat jij niet kan,
En dan vraag je er 100 euro voor iemand die JOU wil helpen!?

Eggt dodelijkk

Tja, dit kun je ook omdraaien. Mensen die op een fijn privépaard willen rijden en het als eigen willen beschouwen, en daar geen cent voor over hebben? Eggt Asociaall, om het maar in jouw termen uit te drukken ;)

Ik denk dat als je je paard wilt verleasen, de helft van het stalgeld (ook!) een hele mooie deal is voor degene die het paard gaat leasen.
Niet vergeten dat die persoon een halve week een eigen paard heeft op doorgaans toch 'iets' prettiger niveau dan een manegepaard waar hij/zij doorgaans ook veel meer mee mag, zonder de kosten van veearts, hoefsmid, osteopaat, aanschaf en onderhoud tuig etc.

Wel even héél duidelijke afspraken maken straks, en die ook even zwart op wit zetten.

_Martine_

Re: Wat voor bedrag moet ik aan de leaser vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:01

Je kan altijd 100 euro voor vragen. Wie weet geeft iemand dat ervoor! Dat zou mooi zijn.
Ik vind wel dat je recht hebt om geld te vragen ookal word je 'geholpen'. Een verzorgster rijdt echt geen
paard voor iemand, voor de persoon, maar omdat ze het leuk vindt om te rijden, toch?

Als er inderdaad geen lasten bijkomen (uitmesten, voeren etc) dan mag daar best voor betaald worden. Het is allemaal hartstikke duur en het wordt steeds duurder. Als jij voor 100 euro per maand 3/4 keer per week kan rijden op een all-in pensionstal met binnenbak voor nog geen 7 euro per keer.. Luxe hoor.
Ik zou het ervoor vragen, of je het krijgt is een tweede, maar als je echt een enthousiast iemand vindt, ben je natuurlijk gewoon zo gemakkelijk dat er wel over de prijs te praten valt, want jij wil ook gewoon iemand die goed voor je paard zorgt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:10

100 euro vind ik een goede prijs. Iemand die graag 3 a 4 keer per week wil rijden, kan ook op een manege terecht en moet je dan eens uitrekenen wat het kost om 4 keer per week een paardje voor een uur te rijden! En dan heb je het over een manegepaard en niet een eigen paard waar een wereld van verschil tussen zit.
Ik heb er zelf ook iemand bij die least. Hij rijdt 3 keer per week, kan gaan en staan wanneer hij wil, hij kan een sprongetje maken of een buitenrit, een priveles of zelf lekker aan de slag. Een wereld van verschil met een manege toch? Ik kan zelf best elke dag naar mijn paard, maar ik heb ook nog een sociaal leven en werk waardoor het soms moeilijk wordt. Op deze manier geeft het mij wat meer lucht, ik kan zelf een paard hebben en mijn leaser heeft ook precies wat hij zocht. Prima toch.
Ik vraag zelf een bijdrage van 75 euro per maand en mijn leaser heeft daar totaal geen problemen mee.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:16

Het ligt er natuurlijk aan hoeveel vrijheid de leaser krijgt.
Ik betaal nu ook 100 euro, maar ik mag alles met het paard en ben niks verplicht (behalve natuurlijk de voor de hand liggende dingen.

Dan heb ik die 100 euro er wel voor over. Maar als ik 3 vaste dagen moet komen, ik niet naar buiten zou mogen, volgens bepaalde regeltjes zou moeten rijden of weet ik veel wat, dan zou ik dat geld er niet voor over hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:52

Die 100 euro lijkt me een mooi bedrag als iemand daarvoor een bijna eigen paard heeft voor de helft van de week.

Wel vind ik het een verkeerde insteek om een paard te kopen en er daarbij vanuit te gaan dat je iemand anders nodig hebt om voor het dier te zorgen.

Ik zou dan ook ervoor zorgen dat je het ook prima alleen kunt , door je stalling er op aan te passen. Dat je paard gewoon vanuit de stal zelf buiten komt / beweging krijgt en gewoon goed verzorgd wordt op de dagen dat jij zelf niet kan of wil komen. Een bijrijder is dan een extraatje , wat extra aandacht voor het paard.

Maar het moet ook prima kunnen allemaal qua verzorging en kosten als je bvb. tijdelijk geen bijrijdster hebt of geen bijrijdster meer wil hebben vanwege teveel problemen.

Het is niet zo dat je paard er de dupe van mag kunnen worden als jij niet elke dag kan :)

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:45

Ik denk dat het helemaal nog niet simpel is om te bedenken hoeveel bijdrage je verwacht van een bijrijder.

Aan de ene kant bied diegene die je paard komt bijrijden jou een enorme dienst door er onder andere voor te zorgen dat je paard zijn energie kwijt kan, aandacht krijgt en gezond blijft. Jouw paard is als het goed is in goede bij de bijrijder die je aan neemt. Dit is onbetaalbaar.

Aan de andere kant heb je ook marktwerking. Vooral in de omgeving waar ik woon zijn er veel paarden waar mensen graag voor betalen om er op te mogen rijden. Doordat er veel mensen zijn die daartoe bereid zijn, wordt het ook meer waard.

De reden "er reageren alleen maar serieuze mensen als ik geld vraag" gaat niet altijd op. Toen ik nog studeerde kon ik geen bijdrage betalen, toch heb ik een tijd lang trouw een paard bijgereden 2 á 3 keer in de week waar ik de eigenaresse behoorlijk mee hielp. Ze wist dat ik altijd verantwoordelijk met haar paard en haar spullen ben omgegaan. Als ze geld had gevraagd had ik dat niet kunnen doen.

Toen haar paard kreupel raakte door een oude peesblessure die weer opspeelde heb ik een tijd lang 2x per dag zijn benen afgespoeld op de dagen waarop ik anders gereden zou hebben. Dat soort dingen zijn naar mijn mening onbetaalbaar voor een eigenaresse. (ik gaf niet op toen het vooruitzicht was dat ik een tijd lang niet kon rijden)...

That's my two cents...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:23

Citaat:
De reden "er reageren alleen maar serieuze mensen als ik geld vraag" gaat niet altijd op.

(reactie niet persoonlijk, vandaar naam in quote weggehaald)Toch herken ik dat wel. Veel dingen waar je niets voor laat betalen, lijken ook letterlijk een soort van waardeloos voor mensen.
Ik ben er mee gestopt, uit goedheid gratis lesgeven, op m'n paard laten rijden etc. Ik heb gemerkt dat er heel veel serieuzer mee omgegaan wordt als je er geld (of bv wederdiensten) voor vraagt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:15

Vind ik ook.
De verzorgmeiden bij mij op stal helpen ook met de dagelijkse klusjes zoals uitmesten, voeren en wat allemaal op een stal voorkomt.
Zelfs een dagje brandnetels plukken doen ze ook.
Of bramen plukken en opeten en dan de volgende dag op die braamtakken schelden als ze over de bakrand hangen. Hup schaar erin.

kianzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:16

Weetje wat het is als je zoveel vraagt? Dan willen ze echt hun geld eruit hebben...oftewel ze gaan te veel vragen van je paard...ik heb er ervaring mee niet doen. Je kan beter minder vragen, want de meeste mensen die geen eigen paard hebben of geen ervaring met eigen paarden zien het al snel als even een paar uur dat paard in het zweet rijden en weer naar huis gaan. Mijn beste bijrijder die ik heb gehad betaalde niets en was super goed voor mijn paard!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:41

kianzzz schreef:
Weetje wat het is als je zoveel vraagt? Dan willen ze echt hun geld eruit hebben...oftewel ze gaan te veel vragen van je paard...ik heb er ervaring mee niet doen. Je kan beter minder vragen, want de meeste mensen die geen eigen paard hebben of geen ervaring met eigen paarden zien het al snel als even een paar uur dat paard in het zweet rijden en weer naar huis gaan. Mijn beste bijrijder die ik heb gehad betaalde niets en was super goed voor mijn paard!

Bij mijn leaser is dat echt niet het geval en bij mijn vorige ook niet. Je moet het gewoon treffen met iemand.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:03

kianzzz schreef:

Als een ruiter zo met je paard omgaat is het gewoon geen goede ruiter. Ik heb dag nog nooit meegemaakt, ze gaan allemaal heel goed met mijn paard om!

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:13

Ik moest eerst 25 per maand betalen, gewoon omdat ik 50 moest betalen om in de manege te mogen rijden. Maar ik ben daar goed gekend en nu is het eigenlijk gewoon zowat mijn paardje, hoef er niets meer voor te betalen...

noortiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:54

quartel schreef:
100 euro is hzeker wel reeel :j
Zeker omdat en bijrijder alleen maar hoeft te komen voor de lusten en niet voor de lasten zoals vervelende klusjes ;)
Veel bijrijders hier op bokt denken dat ze je helpen maar vergeten vaak dat zij diegene zijn die rijden willen!!
En voor niets gaat de zon op hoor :D

Daar ben ik het helemaal mee eens!

kianzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:56

Ja ik heb echt ongeluk. Mijn verzorger heeft ten eerste twee caps van mij gepikt, ten tweede is ze gaan springen terwijl het spekglad was met mijn paard (mijn paard kon na de 99ste sprong gewoon niet meer, gleed uit en is helemaal op zijn zij terecht gekomen en liep de volgende dag niet lekker) Ik natuurlijk super link en haar weggestuurd. Dan had ik nog een verzorger die alleen maar crosste in de bak van instappen had ze nog nooit gehoord. Ook heb ik een verzorger gehad die was er met mijn sleutel van de kast vandoor (slot moeten laten vervangen). En bijna allemaal wanbetalers en daarnaast gewoon mijn paard in de stront laten staan en zonder water (uitmesten ja daag ik betaal toch?! en je zocht toch een bijrijder (terwijl er duidelijk in mijn advertentie stond dat ik op zoek was naar een verzorgster en vandaar de lage bijdrage van 15 euro per maand!). Ik zoek nu iemand van 18 jaar of ouder die eerst op proef komt...weet het anders ook niet meer |( Misschien moet ik ook maar 80 euro gaan vragen voor 3 dagen in de week ofzo...zijn ze dan wel verantwoordelijker?:P