Vieze stal, welke bodembedekking werkt het beste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:48

max66 schreef:
strokorrels.....!

Precies, stropellets! Ideaal, kan gewoon op de mesthoop omdat het gehakseld stro is. De drollen vis je er zo uit en de urineplek hark je weer door de stal. Geweldig spul!

UrbanL

Re: Vieze stal, welke bodembedekking werkt het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:19

Mhh zijn stal is nu weer redelijk maar ja weer is slecht dus meer binnen en dan gaat meneeer graven....de matten eruit halen is ERG LEUK....hij zet zichzelf dan klem. Stalgenoten houden hem in de gaten als hij klem komt te staan gewoon laten staan en laten merken dat het niet zo werkt tenzijn het verwonden veroorzaakt...sommige he.....

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:36

Misschien kan zaagsel bij jou helpen. Mijn pony staat daar ook op en ik hoef alleen maar dagelijks de drollen eruit te halen. De natte plekken haal ik pas weg als ze echt "omhoog" komen. Tot die tijd blijven ze liggen, omdat de bovenlaag droog is. Zaagsel heeft als enige "nadeel" dat het snel donker kleurt, waardoor het voor sommige mensen niet echt schoon toont (maar een paard hoeft mijns inziens niet in een toonzaal te staan, als het maar droog is) Toch kun je heel goed het verschil zien tussen droog, donker zaagsel en nat, donker zaagsel. Het blijft heel lang droog. Zo nu en dan een plakje stro erbij voor de extra knabbel en klaar. ;)

Peggy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:40

Bij ons staan ze op vlas..Haal elke dag de drollen eruit en een keer per week de plasplekken.
Ze blijven er goed schoon op..Voorheen hadden we stro..Er waren paarden bij die de hele stal leeg gegeten hadden als ik er s´morgens bij uit kwam. Daar hadden ze de hele dag ongemak van.

Veel succes.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:04

Die strokorrels wil ik ook wel eens proberen. En dan eerst eens bij de hele vieze paarden. Moet je daar net als bij vlas eerst heel veel van ingooien? En hoe zit het met het opeten, want ik begrijp dat het eigenlijk gewoon stro is, maar dan in biks vorm geperst?
En...niet onbelangrijk...hoe duur is dat in verhouding met gewoon stro? Ik betaal momenteel 140 euro de ton stro, grote balen thuis gebracht.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:41

Ik heb ook een vreselijke viespeuk. Hij plast heel veel, loopt zn drollen door de hele stal en graaft kuilen :P

Hij staat op zaagsel, zou niet mijn eerste keuze zijn maargoed dat heeft de stal zo geregeld. Hiervoor stond hij op een combinatie van vlas en zaagsel. Zaagsel als onderlaag, en dan ook echt een onderlaag maken dus niet elke dag al het vieze eruit halen. Dat wordt lekker compact dan en als je het goed doet bijna een soort 'aardelaag'. Daar bovenop vers zaagsel/vlas. De onderlaag ververs ik eens in de paar weken helemaal, 1 keer in de week haal ik de natste plekken eruit. Ik mest wel elke dag heel minitieus alle minidrolletjes eruit met zo'n soort bak aan een stokje en zo'n extra stokje om het erin te wippen, een soort stoffer-en-blik? :P weet niet hoe ik het uit moet leggen hihi.

Daar doet ie het nu best prima op :) kost wel een weekje of twee om een echt mooie onderlaag te kweken hoor!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:10

Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 17-09-11 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:10

Yeahhhh jij snapt me :D

Femkebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:35

Bij ons staat de pony op vlas (hij is ook een viespeuk) en daar doen we ongeveer per week een halve baal bij en elke dag de drollen eruit. Zo hoeven we het nooit leeg te scheppen. De 2 shetten staan samen in een stal en die hebben ook vlas en met een laagje stro erboven op. Als het nat word scheppen we de natte plekken eruit en doen we een beetje stro erbij. Hun krijgen meestal 1 x in de 2 weken ofzo een beetje vlas erbij.

m8eld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:49

Mijn zusje haar paard is ook een enorme viespeuk op stal en zelfs als hij zowat een hele dag buiten stond had hij in 1 nacht zo'n bende van zn stal gemaakt dat we elke dag wel een beste kruiwagen vol nat stro eruit moesten halen. Hij staat sinds een week op vlas en we maken er nu een laagje van. We zijn begonnen met een stuk of 4 pakken en halen elke dag wat mest eruit. Zolang het laagje waar hij op staat niet sompig is en nat, laten we het liggen. Heb er laatst een laag uitgehaald omdat het nat was en stonk maar dit bespaart zo een hoop geld en is voor hem veel schoner zo, ideaal. Wat we wel doen is elke dag een klein laagje stro erover zodat hij nog wel wat te knabbelen heeft op stal. Dus ook zoals de bovenste reactie.
Kijk met vlas wel goed uit dat ze er niet veel van gaan eten, kunnen ze verstoppingen van krijgen. Mijn paard hadden we ook even op vlas maar hij nam er grote happen van en zou zo zn stal leeg vreten. Hij staat nu weer op stro.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:11

Vlas wel alleen gebruiken voor paarden met GOEIE hoeven.
Vlas trekt echt alle vocht uit de hoeven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:16

Ik denk dat het probleem gewoon is dat je geen vers stro mag pakken. Die van mij eet ook de helft op, is te lui om z'n hoeven op te tillen waardoor die alles meesleept :+ Gewoon de plas plekken laten liggen, stront eruit en vers stro er op. Elke dag. Onze stal ziet er nu super uit, maar dan houden we het dus wel iedere dag bij..

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:53

hallo ook ik heb denk ik het vieste paard van nederland echt drama van alles geprobeert stro vla zaagsel niets help .Krijgt extra hooi komt veel buiten enz weet het niet meer !!!!!

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:47

Probeer de voertijden te verlengen dmv slowfeeder achtig iets. Zodat er minder tijd is om de boel te vervuilen. Ikzelf heb een hele grote blauwe ton, waarin ik gaten heb gezaagd. Die hangt aan stevige kettingen. En vul ik met hooi.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 08:18

Iedereen harstikke bedankt voor de reacties, sinds dit weekend staat mijn paardje op Vlas, nu maar eens zien hoe dat gaat, hij krijgt regelmatig een grote berg kuil en strootjes om mee te rommelen... Helaas heb ik geen toestemming iets op te hangen in zijn stal of om een hooinet te gebruiken

kobus123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:24

Oh! Houd ons op de hoogte, ben benieuwd!

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:40

Mijn ruin is superschoon hoor.....heeft dus niks met geslacht te maken ;)
Hij poept keurig in een hoekje en plast altijd op dezelfde plek :)
Bij ons op stal zijn juist de merries smeriger ;)

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:49

ik lees ook mee. mijn smeerpijp staat op vlas maar dat is ook amper bij te houden. Ik heb ook gedacht aan houtkorrels of zaagsel. maar wat is daarvan de prijs en wat is 'beter'.

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:15

houtkorrel bij mijn op stal is een stalgenoot daar mee begonnen heeft 1 pallet laten bezorgen en is begonnen met 7 zakken daar,moest zijn 5 weken mee doen dan het nat er uit halen en 2 a 3 zakken er bij gooien .Na 1 week zeiknat dus daar begin ik ook niet aan .

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:25

Ik heb gelukkig een erg schoon paard. Poept op 1 plek achter in stal en plast op 1 plek in het midden.

Mijn paard heeft altijd op stro gestaan. Een jaar of 2 geleden adviseerde de DA om hem op vlas te zetten ivm stof en hoesten. Dit braaf gedaan, maar man o man wat een drama. Wat werd hij een ongelovelijke viespeuk. Ze erg dat z'n stralen zacht werden en gingen rotten. Ik ben toen weer gewoon over gegaan op stro.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 17:59

Ohwwww nou hoop niet dat dat ook voor mij opgaat strax... Hoor over algemeen goede berichten maar ben wel benieuwd hoe ik hem zo aan ga treffen!

sandycove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:01

Laag vlas, laag zaagsel en weer een laag vlas.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:04

Vlas, het absorbeert goed, en neemt nattigheid goed op, ik zou vlas deon met als bovenlaagje stro om aan te knabbelen,
Hij moet ook lekker naar buiten! De wei in! De mijne staat altijd buiten met schuilstal ;)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:34

vlas, blijft goed droog en is niet zo zwaar als het nat is itt stro, erg fijn voor je rug

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:32

Die van mij staat sinds zaterdag op vlas en zijn drollen worden met de rondes op de stal eruit gewipt.
Ook hebben wij poep van een ander paard achter in gelegd.. Tot nu toe gaat het erg goed ;)