dillema, welke plek voor ons veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:51

Ik zou voor stal 3 gaan,als er nog een veulen bij stond was het ideaal maar denk dat ie met een jaarling ook wel speelt..Opfok met allemaal zelde leeftijd zou ik nooit doen,het is voor de opvoeding belangerijk dat er oudere paarden bij staan..En soms zijn ze in de opfok een tikkeltje te hard voor elkaar en als je veulen het pispaaltje is is dat echt niet leuk en ook absoluut niet goed!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:07

ik zou kiezen voor stal 4.

manex

Re: dillema, welke plek voor ons veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:09

want?

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:40

friesiszwart schreef:
ik zou kiezen voor stal 4.

Waarom???

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:43

Oei , dat is ineens wel snel dan als ie nu naar M'nis zou kunnen :=

Wel goed over nagedacht trouwens , dat ze ze per 2 introduceren , erg professioneel +:)+

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:45

Ik heb geen verstand van veulens opfok enz.

Maar als ik zelf zou moeten kiezen zou ik gaan voor een plek waar ze heel veel buiten kunnen spelen/rennen.
Waar een oudere merrie ze de regels kan leren
In de winter ook buiten weerstand enz opbouwen en lekker bewegen
Ik zou het veulen wel 1x in de zoveel tijd vast willen houden, even knuffelen en tutten maar dat zou zeker niet iedere week hoeven, 1x per maand is al genoeg ( voor mijn eigen gevoel dan)
Ook om te kijken of nog alles goed is en zo.

die stal van 18 maanden klinkt mij wel goed, maar ik zou dan een tegen contract willen maken ivm ziek zijn, verkopen enz.

Ik wens je erg veel succes met je zoektocht, en misschien beter luisteren naar mensen die al heel veel ervaring hebben met opfok en veulens ;-)
( Dan nog zou het moeilijk zijn want iedereen heeft toch zijn eigen dingetjes)

Ben benieuwd wat uiteindelijk je keuze is geworden en waarom.

Groetjes.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 20:10

pmarena schreef:
Oei , dat is ineens wel snel dan als ie nu naar M'nis zou kunnen :=

Wel goed over nagedacht trouwens , dat ze ze per 2 introduceren , erg professioneel +:)+

Ze gaat zodra we vervoer hebben naar de opfok. Nr 2.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:59

ik zal ook voor 3 gaan :D maarja dat is mijn keus! wel fijn dat je wat heb kunnen vinden

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:15

Mijn hengstje van nu 1,5 jaar heeft bij paardenopfokgo gestaan. Maar die is 1 september verhuisd naar een andere opfok (paardenopfok 't Vossegat in Uddel) Mijn contract is gewoon ontbonden hoor na 11 maanden. Er staat ook gewoon in het contract dat je een opzegtermijn hebt van een maand van beide zijdes. Op paardenopfokgo, komen ze in de winter niet uit de stallen, de uitloop is hun buitenverblijf. de stallen zijn wel zodanig ruim dat ze er kunnen rennen en ravotten.

Op 't Vossegat gaan ze in de winter 3-4 uur per dag de weide op, zomers 24/7, maar deze opfok doet alleen hengsten opfokken.

Succes met je beslissing!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:29

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 22:19

Daphne_65 schreef:
Mijn hengstje van nu 1,5 jaar heeft bij paardenopfokgo gestaan. Maar die is 1 september verhuisd naar een andere opfok (paardenopfok 't Vossegat in Uddel) Mijn contract is gewoon ontbonden hoor na 11 maanden. Er staat ook gewoon in het contract dat je een opzegtermijn hebt van een maand van beide zijdes. Op paardenopfokgo, komen ze in de winter niet uit de stallen, de uitloop is hun buitenverblijf. de stallen zijn wel zodanig ruim dat ze er kunnen rennen en ravotten.

Op 't Vossegat gaan ze in de winter 3-4 uur per dag de weide op, zomers 24/7, maar deze opfok doet alleen hengsten opfokken.

Succes met je beslissing!

Die van jou heb ik daar nog gezien toen ik er ben wezen kijken, een van die twee fjordjes die toen binnen stonden omdat ze de volgende dag zouden verhuizen. Waren beide erg sociaal naar mensen. Vond ze erg leuk.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:31

manex schreef:
Stal 1, Een opfok waar je je paard er nog niet eens uit mag halen omdat dat stress zou geven vind ik belachelijk. Als je paard eenmaal weer uit die opfok komt gaat hij/zij toch ook weer op een wei met andere paarden mag ik hopen. En daar wordt hij dan toch ook in z'n eentje uit de wei geplukt voor verzorging/training. Als er in de opfok al gewoon om de haverklap mensen komen om paarden uit de wei te halen en weer terug te zetten is dat toch alleen maar een goede voorbereiding op wat ze later gaan mee maken?

een paard wat eenmaal in de groep buitenstaat..dag en nacht loopt echt niet helemaal mee terug na stal..in zijn eentje als ze al in de wei vlak bij stal staat.. ze zijn gewend samen te zijn.

hier doen we dat alleen als ze echt kreupel zijn.. meestal is dit al lastig/1 sportpaarden zijn alleen gewend jonge paarden moeten altijd eerst even afwennen van de groep.

het is niet alleen stress.. er staan andere paarden bij van andere mensen.
als iedereen zomaar probeert zijn paard er uit te halen kun je wachten op ongelukken!

sommige paarden willen dan graag na buiten zodra die deur open is.. vliegt er zo eentje mee of de hele groep. heb je alles los rennen.. (hier gaan de deuren open en kunnen ze tussen de linten na hun padock of wei, ze komen wel elke dag in de hand )

mensen die hier komen en hun paard graag alleen in de bak willen zien dat mag.. maar altijd met ons erbij! poetsen kan gewoon in de groep.. geen probleem.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 12-09-11 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 22:34

Ach ik heb me erbij neergelegd dat we enkelt erbij kunnen op eigen risico om te poetsen in de groep.
Zolang er maar goed voor haar gezorgd wordt en ze het naar haar zin heeft. De rest komt wel weer met een jaar of 3.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:45

hier hebben we ook wel eens mensen die komen poetsen.. meestal hebben ze er dan een paar andere nieuwschierige paarden tussen staan.. op den duur blijven de borstels thuis en komen ze gewoon even kroelen.

je leert de groep ook wel een beetje kennen. wij blijven de eerste keren ook in de buurt als we tijd hebben, in overleg is er wel wat mogelijk. maar uit de groep kan alleen als je ze in de binnenbak wil zien lopen.. daarna gaan ze gelijk weer terug. maar meestal doen we gewoon de hele groep na buiten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:56

stal 3, verschillende leeftijden, altijd buiten.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 23:15

We twijfelden tussen 2 en 3.
Uiteindelijk toch voor 2 gegaan omdat het een proffesioneel bedrijf is, ze er een uitloopje aan de stal hebben en zomers erg veel land. En we er toen we er waren een goed gevoel bij hadden. In handen komt ze wel weer als ze 3 is.

Bij 3 is het land wel gedrainerd maar we hebben het swinters niet gezien en hier in de buurt is het grond wat onwijs nat en blubber wordt. Stenen lagen er nog niet en zand ook niet, stenen waren wel aanwezig maa dus nog niet erin gelegd. En wij zouden niet elke dag komen ivm opleiding/werk fulltime en moeder van het veulen op pensionstalling en dan zou wel de eigenaar van dde andere 2 paarden komen maar niet een profesioneel iemand natuurlijk.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:45

Super Marlis en Anoushka dat jullie wat leuks voor Kyra hebben gevonden. Wel foto's plaatsen hoor!!!!!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 12:48

Eerst nog aan vervoer zien te komen:( het liefst brengen we haar morgen avond maar hebben nog geen vervoer. Ze komt eerst samen te staan met een ander merrie veulen zodat ze een maatje heeft en daarna gaan ze pas groep in.