Doe het zelf stallen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:15

ik vind achterom t fijnst eigenlijk ondanks dat je veel moet doen. En zie ze eigelijk het liefst 24/7 buiten met een goede stal waar ze zelfstandig in en uit kunnen.

Verder op meerdere stallingen gestaan maar nooit volpension...
t gene waar ik een bloed hekel aan heb is het water brengen. dit omdat ik t met mn nek/schouder eigenlijk niet kan en ik nogal een stuk moet lopen en dan erna gewoon heel veel last ervan heb. Rest van de klusjes vind ik niet erg om te doen (wei/stal mesten, voer klaarzetten)

Yellomofoon

Re: Doe het zelf stallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:40

Als ik de mogelijkheid zou hebben om ze thuis te zetten zou ik het zeker geweldig vinden om alles van A tot Z zelf te doen! Ook omdat je dan tussendoor nog eens iets anders moet doen...

Nu heb ik mijn pony op half pension staan en paard op vol pension en het bevalt me zo!

Pony doe ik niet veel meer mee (als in rijden, longeren, etc) dus vind ik het heel prettig dat wanneer ik haar stal aan het mesten ben ze er gezellig komt bijstaan en wacht op haar aai en snoepje!

Mijn paard rijd ik 6x/week en het is zo wel "handig" dat ik me enkel moet focussen op haar training en verzorging ipv ook nog de stal te moeten doen. (heb het vroeger ook gedaan, omdat haar stal er altijd smerig bijlag en dan deed ik het uiteraard liever zelf) Toen ik het zelf deed was ik dan ook minstens 3uur bij mijn paard en dan had ik vaak nog niet gereden, het is een half uur van mijn huis rijden met de auto, en dan moest ik nog naar mijn pony, ook op een half uur rijden, en dan nog 10 minuten naar huis...

Dus was gewoon te lang... Nu ben ik daar, wordt er goed voor haar gezorgd, moet ze enkel binnenhalen, opzadelen, rijden, afzadelen, wortels geven & klaar! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:45

ik sta met mn 2 pony's op een doe het zelf stal. in de zomer is het niet zo veel werk, dan wisselen we beurten voor hooi en water voor in het land. maar nu het weer slechter weer word en de paarden straks weer naar binnen en buiten gezet, gevoerd en stallen gemest moeten worden. is het ineens veel meer werk!

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:05

Mijn paard en pony staan op een doe het zelf "stal".
Het is een stuk wei met paddock en stal wat ik in mijn eentje huur, hier staan dus geen andere mensen en alles komt op mijn schouders terecht.
Ik moet zeggen dat het tot nu toe erg goed te doen is, ga sochtends voor mijn werk voeren en zet ze dan op de wei. Savonds ga ik alles uitmesten, de boel aanvegen, haal ze van de wei (snacht staan ze in de paddock met inloopstal), voer ze weer en vul het water aan en ga dan weer naar huis.
Van de winter zal het vast een paar keer afzien worden als de bagger tot aan mijn nek staat, maar moet toegeven dat ik ook echt geniet van de rust en de vrijheid.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 03:24

Ik heb mijn paarden aan huis bij mijn ouders. En das helemaal doe het zelf ;-))

Zomers als ze bij mijn ouders 24/7 de wei opgaan heb ik veel minder werk en dus meer tijd over dan in de winter als het paddock/stal tijd is. (elke dag mesten, hooinetten vullen, waterbakken vullen naast het verzorgen van de paarden zelf).

Soms lastig. Vooral als je op vakantie gaat. Mijn ouders zorgen dan voor ze. Dus we kunnen nooit es samen ergens heen. Je kan alles zelf bepalen, maar je moet alles zelf regelen en doen..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:38

Bassenqua schreef:
Ik sta werkelijk verbaast, hoort al het werk wat erbij komt ook niet gewoon bij de hobby dan? Ik heb de paardjes aan huis, 7 stuks en een logé en doe dus alles zelf, dagelijks stallen mesten, land schoon maken, waterbakken vullen, voeren, paardjes verzetten, hooien, land bij houden wat onkruid betreft etc etc. Daarbij heb ik een eigen bedrijf en nog een lading andere dieren die verzorgd moeten worden. Vind een aantal wel een beetje verwend over komen hoor. ;)

Dit vind ik dus ook...ik sta verbaasd over de reacties hier, goh...een paar uur meer werken...ik ben ook zelfstandige dus 40-60uur heb het altijd nog gered met 3 paarden, ligt eraan hoe diep je passie dan is vermoed ik ? Als je er zo in staat, geen probleem natuurlijk, maar ik zie ook genoeg topics langskomen over de hoge stallingskosten...tja da moet je ook niet klagen als je het er niet voor over hebt om het zelf te doen. Hoewel ik dat best zou kunnen met 2.5 hectare stal ik geen paarden voor andere mensen, ik ben erg gehecht aan mijn privacy + als ik mijn uren reken dan kom ik er niet uit met 300euro per maand- dan heb ik het niet over hooi/stro kosten of de tijd dat het kost om een stal uit te mesten, maar onderhoud stallen weides etc. komt er ook bij, en zakelijk gezien moet je dit ook in acht nemen! Dan kies ik liever voor privacy.

edit: ik zie dat sommigen 2-3 uur rekenen dat ze dan meer kwijt zijn, dan ga ik er even niet vanuit dat ze in die tijd ook onkruid spuiten, met de bosmaaier de kanten bijmaaien, hekwerk repareren etc. maar dat dit gaat om uitmesten ? Als een stal goed bijgehouden is, ook al heb je een echt varken, kost je dit hooguit 20minuten incl mest wegbrengen.....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 02:45

Mist schreef:
ligt eraan hoe diep je passie dan is vermoed ik ?

Dat geeft er niets mee te maken, dat vind ik echt onzin. Ik heb 3 paarden en een ezeltje, ben sind mijn 4e met paarden in de weer, het zijn werkelijk mijn kindjes... maar ik heb een doe-het-zelf stal opgegeven omdat het gewoon niet meer ging in combinatie met mijn werk. Passie voor paarden wil niet voor iedereen zeggen zeggen dat je het fijn vindt om uren per dag werk te hebben wat niets met het paard direct te maken heeft. Omkruid maaien, weiland uitmesten, hekken repareren... niet iedereen kan of wil dat. En dat heeft niets met het "omgaan met paarden" te maken. Iemand die gewoon lekker met de dieren zelf bezig wil zijn en iemand anders betaald om hekken te repareren, onkruid te maaien, prima toch?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:45

Sorry gamblercup maar dat is jou mening, alleen maar de lusten willen en niet de lasten valt bij mij onder verwend gedrag en valt wel degelijk onder het kopje "hoe diep de passie zit " ;) Er is toch niks zaligers dan er zelf voor te zorgen dat alles dik voor elkaar is voor je kindjes ? Hekken hoeven niet dagelijks gerepareerd te worden, hooien doe je gemiddeld 2x per jaar en dan is het ook nog mooi weer dus zalig om buiten te zijn en van een beetje zweet op je rug is nog nooit iemand minder geworden. Ik heb dagelijks 5 stallen uit te mesten en haal dagelijks de mest van het land van 8 paardjes, met de hooinetten vullen, waterbakken verversen en voerbakken vullen kost me dat gemiddeld een 1.5 a 2 uur per dag, niet onoverkomelijk lijkt mij. Als je je land handig afzet en er moet iets verplaatst worden dan neemt dit misschien wel een half uurtje in beslag. Het leven bestaat nou éénmaal niet uit alleen maar leuke dingen en als je de minder leuke kant van je hobby uitbesteed om dat door een ander te laten doen.....dan is dit in mijn ogen verwend gedrag en zit de passie minder diep dan bij degene die dit wel voor hun paardjes over hebben ;) Ik doe het in ieder geval met veel plezier en heb daar dagelijks de voldoening van, zalig om er voor te kunnen zorgen dat ze een schone stal hebben waar ze s' avonds met plezier naar binnen lopen, zalig om in de morgen hun gehinnik te horen als ze weer naar buiten mogen, zalig dat ik door dagelijks de mest op te ruimen de wormbesmetting onder controle hou, zalig dat alles er netjes bij staat en ligt, nee ik moet er niet aan denken dat ik die verzorging uit handen moet geven en dat ik er zelf niet de hand in heb hoe dat gebeurt, vreselijk !!!!!!!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:30

Ik vind jullie beider idee van "passie voor paarden mag alleen met het vele extra werk op een doe-het-zelf stal en anders heb je geen echte passie voor paarden" héél erg raar. En ik denk vele met mij. Erg kortzichtig en bekrompen eerlijk gezegd.

Ik persoonlijk ben blij dat er pensionstallen zijn, anders had ik door mijn gezondheid en mijn werk mijn passie voor paarden uit het raam kunnen knikkeren. Daar al eens aan gedacht dames-die-kortzichtig zijn? Iemand kán het lichamelijk niet, al dat extra werk naast je gewone fulltime baan? Of wat als bijvoorbeeld mijn baan: regelmatig in het buitenland zijn. Moet ik mijn baan maar opzeggen zodat ik een flutbaantje kan zoeken, en de tijd dan heb om mezelf extra werk te bezorgen en dan pas "echt" passie voor paarden heb? :') Die is gek. :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:39

Dat heeft niets met doehetzelf maar alles met kwaliteit te maken.

Katleen123 schreef:
ik vind het ook wel fijn dat je dan toch wel op een andere manier met je paard bezig bent,maar zoals nu dat je paard tot aan zijn enkels in de modder staat met mok, je kruiwagen niet vooruit of achteruit te krijgen is..

Daar word ik niet vrolijk van.

mistral69

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:40

als je pony /paard thuis hebt staan moet je het ook allemaal zelf doen , ik heb er 3 stuks en veel plezier er aan !

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:51

Had de reacties van Gamblerscup en Bassenqua nog niet gelezen maar eerlijk gezegd vind ik de manier waarop iemand zijn paarden houd, op een pensionstal en daar dus voor betaalt of aan huis en alles zelf doet eigenlijk geen discussie waard. Mensen moeten doen wat voor hun persoonlijke situatie het beste is en voor hun paard goed voelt. Sommige mensen brengen hun kinderen ook naar de creche, kun je ook uren over praten. Mijn kinderen zijn nooit naar de creche geweest en de paarden heb ik aan huis, altijd al. Maar dat wil niet zeggen dat ik zoafentoe, als ik weer eens richting ziekenhuis moet, wens dat de paarden op pension stonden. Aan huis is mooi maar niet altijd mogelijk door wat voor omstandigheden ook dus reken mensen die goed voor hun paarden zijn niet af op het feit dat ze wel de lusten en niet de lasten hebben. Die lasten kunnen ook bestaan uit het lichamelijk niet vol kunnen houden van het zware werk maar een goede baan hebben zodat je ze tenminste op een goede stal kunt stallen.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 07:28

Daar ben ik het mee eens Bigone.
Ik vind dat ook geen discussie waard. Persoonlijk zou ik er heel veel voor over hebben om mijn paarden aan huis te hebben, maar ik heb er het geld gewoon niet voor, of het geluk, zoals sommigen wel hebben... Tenminste, ik vind dat geluk hebben.

Dus moet je toch wat anders en in sommige gevallen is het ook voor het ritme van je paard niet optimaal als je alles zelf doet. Mensen met zeer onregelmatige werktijden (die bv wisselend moeten reizen voor hun werk en de ene keer om 7 uur weg moeten en de andere keer om 5 uur smorgens) kunnen hun paard geen ritme bieden in het voeren, het evt naar binnen/buiten gaan en midden in de nacht alleen in je weitje rondstruinen is ook niet voor iedereen weggelegd, dat moet je ook durven... Nee, er zijn zoveel redenen waarom je (een aantal of alle) taken bij een ander weg kunt of zelfs moet leggen en dat heeft in mijn ogen geen biet met passie te maken. Voor die taken extra betalen moeten, is ook er veel voor overhebben en je passie uiten, net zo goed...

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 07:41

Ik sta bij iemand die 8 stallen heeft.
5 paarden van hem, 1 van zijn dochter en 1 van mij.
1 hebben we standaard leeg staan en hier een kantine + opslag van gemaakt.

We zijn met zijn 4-ren omdat vriendin van ons mee helpt met verzorgen en rijden.
Om toerbeurt voeren we en maken iedere week een rooster hiervoor. (2 x per dag)
Daarnaast maken we dagelijks de stallen schoon omdat ze anders te zwaar worden.

Ik zou niet anders willen omdat je veel dichter bij je paarden staat, juist omdat je veel meer in contact met ze bent. (heb ook volpension gestaan)
Je hebt ze veel in handen en kent al hun (stal)gewoontes en gedragingen.
Ook de paarden van de stalhouder houden we op conditie als hij ze niet aangespannen kan laten lopen, dus we hebben dagelijks genoeg te doen.

Het is arbeidsintensief en dus moet je wel een type zijn wat er voor wil gaan en er de tijd voor vrij maken.
Voor mij betekent het dat ik veel minder tijd heb voor vrienden ed en mn huishouden goed moet plannen.
Het is dus een way of living geworden en dat moet je willen en kunnen.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:51

GamblersCup schreef:
Ik persoonlijk ben blij dat er pensionstallen zijn, anders had ik door mijn gezondheid en mijn werk mijn passie voor paarden uit het raam kunnen knikkeren. Daar al eens aan gedacht dames-die-kortzichtig zijn? Iemand kán het lichamelijk niet, al dat extra werk naast je gewone fulltime baan?

Ach ik heb ook maar 2 hernia's, slijtage aan de tussenwervelschijven en Fibromyalgie dus ja, daar sta ik wel degelijk bij stil, ik heb daar alleen niet zo'n boodschap aan. Verder moet je je niet zo aangevallen voelen, dit is gewoon mijn mening, die van jou is anders en dat is wat mij betreft prima, jij doet het op jou manier en ik op de mijne, prima toch? :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:49

Je spreekt jezelf tegen. De reden dat ik mij "aangevallen" voel is omdat je letterlijk zegt dat dit "mijn mening is en dat dat verwend gedrag is". banketstaaf dus, wat je daar schrijft.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:09

Voor mij bestaat een paard houden voor een klein deel uit het rijden, en voor een groot deel uit verzorgen en onderhoud. Ook daar vind ik mijn rust in. Ik heb even op een vol pension gestaan, maar ik miste veel dingen om het paarden houden heen. Voor mij voelt het niet goed om alleen om het rijden langs te gaan. Misschien omdat ik juist zo geniet van het stukje ernaast. Ook mijn gezondheid laat te wensen over, maar ik denk niet dat mijn paard het heel vervelend vind dat ik dan maar 4 x in de week op stap en de overige dagen andere taken in plan. Wel is het een bewuste keuze geweest om naar een stal te verhuizen waar ze ook in de winter overdag buiten staan. Zowel voor mijn gemak als haar plezier.

Paarden bij huis houden lijkt me heerlijk, maar ik denk dat, dat een droom blijft :)

Trennie schreef:
.....
Ik zou niet anders willen omdat je veel dichter bij je paarden staat, juist omdat je veel meer in contact met ze bent. (heb ook volpension gestaan)
Je hebt ze veel in handen en kent al hun (stal)gewoontes en gedragingen.
......

Zo denk ik er ook over.

Voor zolang het lichamelijk allemaal te doen blijft en is. :) Welzijn van het dier staat natuurlijk ten alle tijden voorop, mocht ik daar niet meer aan kunnen voldoen, dat moet ik toch wat meer uithanden geven :)
Laatst bijgewerkt door Volkoren op 19-09-11 11:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:12

Ik heb gestaan op stallen met volpension (hoefde je helemaal niks zelf te doen), maar ook waar 1x per week gemest werd en de overige dagen moest je zelf er voor zorgen. Momenteel staan ze 24/7 buiten op een ruime hectare wei met z'n tweetjes. Heb er geen werk aan. Kunnen zelf de stal in en uit. 1x per week liggen er misschien hooguit twee hoopjes, nou die gooi ik er ook zo wel even uit :D

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:25

GamblersCup schreef:
Je spreekt jezelf tWeT oegen. De reden dat ik mij "aangevallen" voel is omdat je letterlijk zegt dat dit "mijn mening is en dat dat verwend gedrag is". banketstaaf dus, wat je daar schrijft.

Ach gambler als jij het zo wil zien vind ik dat helemaal prima, veel plezier met je boosheid en irritaties meis, jij hebt jou mening en ik de mijne, ga lekker rijden dan koel je misschien af, of nog beter, pak een riek en leef je uit op de mesthoop, raak je misschien je frustaties kwijt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:14

Bassenqua, het lijkt net alsof je iets persoonlijks uit te vechten hebt met Gamblerscup.
Doe dat even per PB want hier schiet je niets mee op, jij mag er echt apetrots op zijn dat je, ondanks de aandoeningen zo geweldig bezig bent.
Maar ik vind je ook erg kortzichtig, net alsof de passie voor paarden afhangt van de hoeveelheid werk die je verzet, heb jij grote paarden dus grote stallen en bijbehorende drollen, gooi je zelf de grote zakken voer op je rug ? Heb jij nog energie en tijd over om te rijden aan het eind van de dag? Zo kun je dus vanalles vinden maar als ik weer eens in het ziekenhuis lig met idd veel pijn dan vind jij dus dat ik maar snel uit bed moet om de stallen te doen want anders heb ik geen passie? Ik vind het nogal wat wat je hier neerzet en eerlijk gezegd wilde ik niet discussieren maar ik vind je ongelofelijk kortzichtig, jouw mening is idd jouw mening maar daarmee hoef je anderen niet aan te vallen en dat doe je wel in mijn ogen.
Verder hoop ik dat je ondanks de roofbouw die jij op je lichaam pleegt dat je dit nog heel lang volhoud want als het niet meer kan, heb je dus geen echte passie meer en kun je ze allemaal verkopen.

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:40

Ik sta op een doe-het-zelf stal... en ik vind het ideaal.
Ik heb ervaring met luxe all-inn stallen, en half-pension maar blijf voor mij de doe-het-zelf stal toch optimaal. Tuurlijk het brengt wat extra werk met zich mee maar in mijn ogen heeft het ook een heel groot voordeel. Alles wat je doet weet je tenminste hoe het gedaan is en dat het goed gedaan is.
Op all-in stallen heb ik al vaker meegemaakt dat stallen niet goed werden gemest, het ene paard veel minder hooi kreeg dan het andere (zonder dat een eigenaar had aangegeven dat het meer of minder moest zijn), stalpersoneel niet altijd even netjes omging met het paard/materiaal, suplementen/medicatie niet gegeven werd door de voeding enz.

Nee, ik neem dat 'extra' werk er graag bij.
En zolang je het een beetje goed plant en alles vind ik niet dat je veel minder tijud aan je paard kan besteden.
Als ik 's ochtends op stal kom voer ik eerst, in de tussentijd dat zij staat te eten mest ik de weide/paddock uit en zet schoon en vers water neer. We zijn beide rond de zelfde tijd klaar dus gaat ze daarna lekker naar buiten. Als zij buiten staat mest ik uit, loop de waterbak en voerbak na, zet het hooi voor in de avond alvast klaar. Pak haar daarna en gaat er een borsteltje overheen. En daarna oefenen we wat met geluiden en enge voorwerpen ofzo (tis een jaarling dus rijden doen we voorlopig niet maar voor een paard wat gereden wordt zou ik de zelfde routine aanhouden... Immers eten moet ook de tijd hebben om te verteren voordat je gaat rijden)...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:16

bigone schreef:
Bassenqua, het lijkt net alsof je iets persoonlijks uit te vechten hebt met Gamblerscup.
Doe dat even per PB want hier schiet je niets mee op

Ik heb niets persoonlijks uit te vechten met die meid, geen idee wie het is :Z . En nee, liever niet per PB, zulke gevallen als dit daar hoef ik geen contact mee ;)

Volgende trip naar het buitenland staat alweer op het programma, ik ben blij dat mijn paarden in goede handen zijn op stal.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:30

Ik denk niet dat het met verwendheid te maken heeft. Ik had de paarden altijd letterlijk in de tuin staan bij mijn ouders en tja dat kost wat energie, maar dat hoort er nou eenmaal bij vindt ik. Als je het mag beleven dat je de paarden cq pony's bij je huis mag hebben dan weet je weer wat de luxe is van een pensionstalling. Ik heb over 1 winter onze dressuurtopper op een vol pension gehad omdat ik daar werkte maar aan mij niet besteed. Je laat dat dier daar achter voor de nacht ..... Voelde niet goed en is dus ook maar 1 winter gebeurd gelukkig.

Ieder kiest wat bij hem/haar past en waar hij/zij zich goed bij voelt.

Op de pensionstal van mijn vriendin komen mensen niet elke dag naar hun paarden toe. Ik zou dat niet willen, maar dat komt vast en zeker omdat ik dat ook niet gewend ben.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:36

ik vindt een doe het zelf stal echt ideaal ,.
soms baal ik ook wel als ik in de winter moet gan slepen met water enzo en de paddocks moet doen .
maar zou niet anders willen zo zorg ik heerlijk voor me eiegen paarden en heb ik me paard niet alleen om te rijden maar neem ik ook hun zorg op me

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:33

Volgens mij is er op bokt al een soortgelijk topic. Ik kreeg toen een paar reacties hoe luxe ik t had om mijn paardje aan huis te hebben staan, enz enz. Maar volgens mij staan in dit topic verschillende bokkers hier helemaal niet op te kijken. Die zijn de luxe van een vol-pension gewent. En vinden het maar wat makkelijk dat ze alleen hoeven te komen om te rijden, poetsen en knufflen met hun paard, de rest wordt voor ze gedaan. En ik moet eerlijk bekennen dat ik daar soms (zoals afgelopen winter) wel een beetje jaloers op ben... Wat een gesjouw met water, water loshakken 3 x per dag, met je kruiwagen door de sneeuw letterlijk zoeken naar mest enz enz...Tja dan droom je wel eens van een vol-pensionstal ;)

Mijn paardje staat dus thuis, en ik doe alles zelf. (mijn man houdt niet van paarden en al vindt hij mijn ventje toch wel leuk, er dicht bij komen liever niet). Dus ook als ik ziek ben, t druk heb of whatever (we hebben een boerderij dus een week van pak 'em beet 70 uur is heul normaal, en vaak nog wel meer uren..), ook dan zorg ik zelf voor mijn paard. Alleen als we met vakantie gaan (1 week per jaar) Dan regel ik of een goede verzorger of hij gaat naar een stal hier in de buurt. Als we een dagtrip maken, dan 's morgens wat vroeger opstaan paardje buiten zetten, stalmesten, mest uit de wei verwijderen, vers water in de wei, wat hooi en meneer kan er wel tegen tot we 's avonds terug zijn.

Ook al droom ik ook zo stiekum heel af en toe van een vol-pensionstal, toch zou ik dat IRL niet willen, die mooie momenten die je hebt met je paard buiten de staltijden om zijn onbetaalbaar. (zoals met je dronken kop, midden in de nacht je paardje nog ff een weltrusten kus op zijn neus drukken en hij die je dan heel verontwaardigt aankijkt met een laat-me-aub-maffen! blik in zijn ogen.. :P )