Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:32

Ik vind het altijd zo kort door de bocht om maar te roepen
dat paarden 24/7 buiten het fijnst vinden. Ieder paard is anders,
en ik geloof er echt in dat er veel paarden zijn die liever wat meer
op stal staan (waar ik dan weer niet 23/7 mee bedoel)

Mijn merrie heeft ook een hekel aan regen, en ik doe haar er echt
geen plezier mee om haar dan lang buiten te zetten. Ze moet van mij
verplicht swinters 4 uurtjes naar buiten, maar met erge regen blijft
ze mooi op stal.

Lui_

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:36

Die van mij staat in de zomer eigenlijk altijd in de wei. In de winter kan dit niet, en staat ze op stal en komt zoveel mogelijk eruit. Zolang het mooi weer is vind ze het eigenlijk heerlijk buiten, en vind ze het wel prima zo. Als het wat minder weer is vind ze het lekker op stal maar eigenlijk laat ik haar gewoon lekker buiten staan ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:04

Tja, hier wordt gedacht stal = eten, dus vinden ze het meer dan prima dat ze naar stal mogen! Zeker met slecht weer, want dan eet mijn merrie niet goed omdat ze dan te druk is met als een balletje met dr kont tegen de wind in staan. Dan veel liever stal! Maar ze staan net zo lief buiten, als ze daar hun hooi maar krijgen. Deze zomer is wat rommelig geweest, dan weer tijden 24/7, dan weer tijden snachts binnen, en ze vinden het allemaal prima, als ze maar zijn waar hun hooi staat. De eerste nacht weer buiten blijven na 2 weken snachts binnen stonden ze dan ook absoluut niet bij het hek van 'ik wil naar binnen' omdat ze hun hooi gewoon in het land hadden en dat is voldoende :)

Beweging vind ik enorm belangrijk, maar snap dat sommige paarden er niet altijd blij van worden (vervelende andere paarden, te warm, vliegbeesten, te rot weer etc). Mijn merrie is ook blij in haar stalletje, helaas krijgt ze wel flinke stalbenen :(

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:55

mijn paarden staan deze zomer voor het eerst 24/7 buiten, en vinden dat zolang het ''zacht'' weer is prima, en dan komen ze ook echt niet uit zich zelf.
maar als het hele dagen en nachten regent lopen ze toch wel verdacht veel achter me kont aan als ik in het land kom.
denk ook dat het voor wat lager in rang geplaatste paarden wel lekker is snachts even naar binnen, even niet op hoeven letten of de pestkop van de groep niet naast je staat en gewoon even relaxen.
mijn paarden lopen in een grote groep, stuk of 12 dus niet iedereen is de beste vriendjes..

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:39

buiten gewenning spelen volgens mij ook andere faktoren een rol, zoals de sociale. Ik heb twee paarden en een pony staan. In de winter snachts naar binnen en zomers 24 uur buiten. helaas heeft de pony zomerexzeem en doet het goed met deken en naar stal van 16 tot 10 uur. De pony is hier aan gewent en staat te springen om naar binnen te mogen en hooi te krijgen. 1 van de paarden echter is aan haar verknocht en wil dolgraag mee naar binnen om bij haar te zijn. Dit gebeurt niet en het paard loopt dus te ijsberen tot de pony weer naar buiten gaat de volgende morgen.

Als ik het paard ook even binnen zet en de box deur openlaat, blijft ze rustig binnen staan. Als ik haar dan toch terug bij het andere paard in het land wil zetten moet ik een zweepje meenemen en flink gebruiken om haar terug in het land te krijgen. Hoezo graag buiten voor 24 uur per dag:D

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:48

mijn bijrijdpaard staat van half 11 tot ong 6 uur in de weide. Ze vind het buiten veel fijner volgens mij want ik kan haar bijna nooit pakken uit de weide maar ik heb daar niks over te zeggen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 02:25

Mijn pony vind het leuk om naar buiten te gaan, maar ook om naar binnen te gaan.
Waarom? dat weet ik niet :=

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 05:30

Zoals de meerderheid in dit topic denk ik dat het met gewenning te maken heeft, het naar binnen willen. Paarden zijn toch wel echte gewoontedieren.

Mijn pony's staan 24/7 buiten met schuilmogelijkheid, begroeiing, T-windschot of schuilstal met uitloop. In de winter worden ze buiten en binnen gevoerd. Mijn shet komt alleen binnen als er eten is. Weer of geen weer maakt het hem niet uit, hij staat buiten. Ik heb hem zelfs wel eens met ijspegels in zijn manen aangetroffen, maar naar binnen gaat hij echt niet. Tot dat er iemand een nieuwe portie hooi komt brengen dan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:23

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:28

Toevallig ging ik net naar mijn paarden om ze binnen te halen en brokjes te geven, 1ste keer, ze kwamen aanvliegen als een idioot, maar moest ze weer mee naar buiten trekken, terwijl ze daar gras en kuil hebben. Ze hebben de hele zomer buiten gestaan maar als het weer omslaat gaan ze weer naar binnen. Het land is zo nat!

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 05:53

Mijn haflinger van 21 doe je echt geen plezier als je hem een hele dag buitenzet! hij wil er na maximaal 6 uurtjes eraf. als het regent of hij staat alleen (wat bij ons op stal nogal eens voorkomt met die mooiweer paarden) dan is het max 2 uurtjes.
ik merk dat hij eraf wil doordat hij dan de hele tijd voor de ingang gaat draven.

in de winter kan hij niet altijd naar buiten aangezien hij afhankelijk is van hoefijzers en dit niet samengaat met ijs en sneeuw.

het liefste zou ik hem ook met andere paarden buiten zetten maar meneer is niet altijd zo vriendelijk naar andere paarden. hij heeft op dit moment 1 vriend maar die staat bijna nooit buiten.

voor het contact met andere paarden heb ik hem naar een andere stal verhuist waarbij ze in een vierkant staan met open bovenkant zodat hij alle paarden op het plein kan zien. verder loop ik geregeld met die van mij langs zijn vriend zijn stal zodat ze wel nog even kunnen kroezelen.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:26

waar je ook leest op bokt, overal lijken de paarden land tot hun beschikking te hebben. de realiteit zegt dat lang niet alle paarden buiten staan.
ik ben een aantal maanden op zoek geweest naar een andere stalling. overal waar ik kwam kreeg ik het zelfde te horen. we staan vol of hebben 1 box leeg (ik zocht 2 boxen). van de stallen waar ik geweest ben was er op de een overdags land en andere helemaal geen land. er was er maar 1 waar wel plek was en die had alleen maar land, geen schuilstal geen boxen niks en die had plek zat. waar ik stond konden de paarden zomers overdags het land op en in de winter tegen betalen in de paddock. nergens anders in de omgeving kon ik een stal vinden die dit ook te bieden heeft plus dan ook nog eens grote boxen, een goede bak, onbeperkt stro en kuil. we hadden besloten om dan maar daar te blijven totdat.........
nu zijn we vorige week van stal getrapt omdat de vriendin van de stal eigenaar die het zooitje ook runt 2 vriendinnen daar wil stallen en er dus ruimte voor gemaakt moest worden. ik weet voor een feit dat dit de reden is omdat we haar het hebben horen zeggen. we hadden geen contracten en hadden dus ook geen poot om op te staan.
aan het eind van het liedje na weer alles in de buurt te zijn afgelopen staan we nu op een stal waar ze maar 1 uurtje land per dag hebben en verder kan je in de bak losgooien zolang als je zelf wilt en er niemand gaat rijden. nog steeds stonden overal alle stallen bomvol ook de gene zonder land.
ik ben er zeker niet blij mee dat ik mijn paard nu dus binnen heb staan maar het is even niet anders.
(geen commentaar met ga dan verder weg staan want dat kan niet. ik heb zelf geen rijbewijs dus aan mijn auto heb ik niks zonder mijn partner die werkt. heb 2 kinderen waardoor ik niet zomaar een uur kan reizen om van en naar stal te komen. dan ook nog eens werk en wil toch echt een uur of 3 per dag aan mijn paard kunnen besteden)

maar goed, waarom lees je op bokt zelden van eigenaren die hun paard amper op land hebben staan net als die van mij (helaas). er zijn dus voor een feit zat paarden die niet op het land staan vele uren per dag. durven die eigenaren niks te zeggen uit angst voor de reacties?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:37

Nikass schreef:
Pmarena, ik vind het nogal kortzichtig om te denken dat iedereen zijn paard in de ideale omstandigheden kan houden (zelf kiezen binnen/buiten) en wie ben jij om dan te suggereren dat iemand dan maar geen paard moet houden?

Omdat je ook geen Koikarpers in je aquarium op tafel stopt.

Maar paarden mag je ineens wél in een hokje stoppen omdat mensen graag een paard willen :?

Als je dezelfde redenatie toepast op een kat, wordt het ineens heel bizar en vinden mensen het wél zielig.

Citaat:
Hoi allemaal!

Laatst zat iemand te zeuren dat ik niet goed ben voor mijn kat. Ik vind dat zooooo stom.
Die persoon bleef maar doorzagen over dat een kat ruimte moet hebben om te bewegen en zo. Wat een onzin, ik longeer mijn kat 1 uur per dag. Maar hij vond dat een kat gewoon altijd moet kunnen bewegen.
Toen heb ik hem uitgelegd dat ik die ruimte nu eenmaal niet heb, maar dat ik het toch leuk vind om een kat te hebben. Weet je wat hij zei? Dat ik dan maar geen kat moest nemen! Nou ja! Echt zo’n extremist was het. Ik vind katten gewoon leuk. Okee, ik weet verder ook niet wat ze eigenlijk nodig hebben, maar ze hebben katten toch al lang zo ver doorgefokt dat ze helemaal geen natuurlijke behoeften meer hebben?
Ik snap het best als iemand een andere mening heeft, maar waarom moeten mensen hun mening toch zo opdringen? Ieder heeft zo zijn eigen kijk op wat het beste is. Ik leer ook altijd nog van anderen. Maar ik ga toch ook niet mijn mening aan anderen opdringen?

Dit is de kat trouwens, hij heet Bas:

Afbeelding

Het is best wel lastig om al die kattenharen door het huis op te ruimen. Het viel me op dat Bas best wel vaak in zijn kratje zit te slapen, dus hij heeft het prima naar zijn zin in dat kratje (anders ging hij er niet zelf in zitten). Daarom zit hij 23 uur per dag zo:

Afbeelding

Kijk, oortjes naar voren, dus er is niks aan de hand.
Afbeelding

Hij is ook altijd heel blij als ik na 23 uur naar het kratje toe loop (om het open te maken), dus hij heeft het er prima naar zijn zin!

1 uur per dag laat ik hem als een gek rondjes rennen op een cirkel, want anders krijgt hij te weinig beweging. Maar daar gaat hij wel van zweten en ik word zelf verkouden als ik bezweet buiten sta, dus dat zal bij hem ook wel zo zijn. Daarom heb ik hem geschoren en een dekentje op gedaan:

Afbeelding

Ergens is trouwens iemand en die heeft wat regeltjes opgesteld over hoe hij vindt dat een kat moet lopen. Hij zegt dat een kat niet weet hoe hij moet lopen en dat een kat beter loopt als hij het volgens zijn methode doet. Eigenlijk is het nergens op gebaseerd en lijkt het niet eens op hoe een kat uit zichzelf zal lopen, maar goed, hij geeft wel wedstrijdjes en degene de kat doe het beste volgens zijn regeltjes loopt, wint een prijs!!!
Om mijn kat zo te laten lopen, moet ik wel een staaf ijzer in zijn mond hangen en zijn nek in een krul trekken, maar ik wil zo graag die prijs!
Er zijn ook heel veel mensen die zeggen dat het goed is voor die kat. Er is nog niks wetenschappelijk bewezen, maar dat komt nog wel een keer. Al die mensen zullen dat toch niet voor niks zeggen?

Ik laat liever anderen gewoon het denken doen, daar is toch niks mis mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:39

Yamcha schreef:
Mijn merrie vindt het ook wel prima op stal geloof ik. En als het nat is buiten, bij voorkeur ook nog met een wollen dekentje.'t Is een miep soms. Maar wel mijn favo miep.<3

Komt jou paard naar je toe: 'He baas mag ik een wollen dekentje want ik heb het zo koud!'?

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:55

Arabesk schreef:
Nikass schreef:
Pmarena, ik vind het nogal kortzichtig om te denken dat iedereen zijn paard in de ideale omstandigheden kan houden (zelf kiezen binnen/buiten) en wie ben jij om dan te suggereren dat iemand dan maar geen paard moet houden?

Omdat je ook geen Koikarpers in je aquarium op tafel stopt.

Maar paarden mag je ineens wél in een hokje stoppen omdat mensen graag een paard willen :?

Als je dezelfde redenatie toepast op een kat, wordt het ineens heel bizar en vinden mensen het wél zielig.

Citaat:
Hoi allemaal!

Laatst zat iemand te zeuren dat ik niet goed ben voor mijn kat. Ik vind dat zooooo stom.
Die persoon bleef maar doorzagen over dat een kat ruimte moet hebben om te bewegen en zo. Wat een onzin, ik longeer mijn kat 1 uur per dag. Maar hij vond dat een kat gewoon altijd moet kunnen bewegen.
Toen heb ik hem uitgelegd dat ik die ruimte nu eenmaal niet heb, maar dat ik het toch leuk vind om een kat te hebben. Weet je wat hij zei? Dat ik dan maar geen kat moest nemen! Nou ja! Echt zo’n extremist was het. Ik vind katten gewoon leuk. Okee, ik weet verder ook niet wat ze eigenlijk nodig hebben, maar ze hebben katten toch al lang zo ver doorgefokt dat ze helemaal geen natuurlijke behoeften meer hebben?
Ik snap het best als iemand een andere mening heeft, maar waarom moeten mensen hun mening toch zo opdringen? Ieder heeft zo zijn eigen kijk op wat het beste is. Ik leer ook altijd nog van anderen. Maar ik ga toch ook niet mijn mening aan anderen opdringen?

Dit is de kat trouwens, hij heet Bas:

Afbeelding

Het is best wel lastig om al die kattenharen door het huis op te ruimen. Het viel me op dat Bas best wel vaak in zijn kratje zit te slapen, dus hij heeft het prima naar zijn zin in dat kratje (anders ging hij er niet zelf in zitten). Daarom zit hij 23 uur per dag zo:

Afbeelding

Kijk, oortjes naar voren, dus er is niks aan de hand.
Afbeelding

Hij is ook altijd heel blij als ik na 23 uur naar het kratje toe loop (om het open te maken), dus hij heeft het er prima naar zijn zin!

1 uur per dag laat ik hem als een gek rondjes rennen op een cirkel, want anders krijgt hij te weinig beweging. Maar daar gaat hij wel van zweten en ik word zelf verkouden als ik bezweet buiten sta, dus dat zal bij hem ook wel zo zijn. Daarom heb ik hem geschoren en een dekentje op gedaan:

Afbeelding

Ergens is trouwens iemand en die heeft wat regeltjes opgesteld over hoe hij vindt dat een kat moet lopen. Hij zegt dat een kat niet weet hoe hij moet lopen en dat een kat beter loopt als hij het volgens zijn methode doet. Eigenlijk is het nergens op gebaseerd en lijkt het niet eens op hoe een kat uit zichzelf zal lopen, maar goed, hij geeft wel wedstrijdjes en degene de kat doe het beste volgens zijn regeltjes loopt, wint een prijs!!!
Om mijn kat zo te laten lopen, moet ik wel een staaf ijzer in zijn mond hangen en zijn nek in een krul trekken, maar ik wil zo graag die prijs!
Er zijn ook heel veel mensen die zeggen dat het goed is voor die kat. Er is nog niks wetenschappelijk bewezen, maar dat komt nog wel een keer. Al die mensen zullen dat toch niet voor niks zeggen?

Ik laat liever anderen gewoon het denken doen, daar is toch niks mis mee?

toen mijn kat terug kwam uit opvang kreeg ik hrm terug met schimmel. ik heb het beesie anderhalve maand in een klein kamertje moeten houden met behandeling zodat hij de rest hier niet zou besmetten. dat is vergelijkbaar met een paard op stal maar dat kratje hier is niet te vergelijken met een paard in een box met een degelijke afmeting.

daarbij, moet ik mijn paard nu maar verkopen omdat ik hem nu op dit moment geen hele dagen land meer kan bieden? ik zou het ook graag anders zien maar verkopen slaat kant nog wal. er komt heus wel weer een keer plek op een stal met hele dagen land.

mijn honden leven ook gewoon in huis, border collie en mechelse herder. zal ik die dan ook maar verkopen omdat ik geen grote boerderij of vila met veel grond heb?
ik zal mijn kinderen dan maar om de zelfde reden op marktplaat zetten.

waarom is het wel normaal om je hond 3 keer per dag uit te laten maar voor een paard is het onaanvaartbaar als hij 3 keer per dag uit zijn stal komt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:00

Citaat:
dat is vergelijkbaar met een paard op stal maar dat kratje hier is niet te vergelijken met een paard in een box met een degelijke afmeting.

Waarom niet? Alleen de hoogte klopt niet. Maar naar verhouding de afmetingen wel!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:02

ik ken helaas honden die de hele dag in de bench zitten omdat vrouwtje ook werkt en de hond de boel sloopt als die alleen in huis is.
diep triest.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:04

mirgino schreef:
ik ken helaas honden die de hele dag in de bench zitten omdat vrouwtje ook werkt en de hond de boel sloopt als die alleen in huis is.
diep triest.

Ja dat vind ík zielig en ík zou nooit honden nemen als ik overdag werk en geen erf heb waar ze los kunnen lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:41

_Pretty schreef:
Yamcha schreef:
Mijn merrie vindt het ook wel prima op stal geloof ik. En als het nat is buiten, bij voorkeur ook nog met een wollen dekentje.'t Is een miep soms. Maar wel mijn favo miep.<3

Komt jou paard naar je toe: 'He baas mag ik een wollen dekentje want ik heb het zo koud!'?

Nou, pasgeleden toen het zo regende was ze heel blij met haar fleecegevoerde regendeken, ze had het idd erg koud :j
Overigens is ze wel zo veel mogelijk buiten :) toen was ze blij dat ik haar even binnenhaalde.
Arabesk schreef:
mirgino schreef:
diep triest.

Ja dat vind ík zielig en ík zou nooit honden nemen als ik overdag werk en geen erf heb waar ze los kunnen lopen.

Ik ook niet. Daarom heb ik 2 honden, en kunnen ze in de kennel met een grote uitloop als ik werk.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:47

Tja, daar kun je op wachten dat er zo'n discussie komt.

Wat is een ideale omstandigheid???
Want zo wordt voor het gemak 24/7 genoemd, dit hoeft niet voor ieder paard zo te zijn.
Mijn paardjes hebben altijd 24/7 buiten gestaan en als ze al eens op stal stonden alleen de nachten in de winter.
Ik ben blij dat ik dat mijn paardjes altijd heb kunnen bieden, zoveel weidegang en ook geen gezeul op kleine paddocks.
Toch zit ik nu in een situatie dat ze allebei niet dag en nacht buiten kunnen blijven in de winter.
De shet door een rugblessure, ook ik meende dat een shet prima dag en nacht buiten kon met deze blessure het is immers een shet.
Nou, ik heb vreselijk op mijn flikker gehad van de da en moest hem weer een stal voor de nacht aanbieden.
Ze heeft zelfs meegezocht naar een plek.
Ik was sceptisch dat dit de oplossing zou zijn, maar toen hij op zijn nieuwe stal kwam en snachts echt op stal kwam knapte hij zienderogen op.
Mijn 20 jarige merrie met artrose, is te onderdanig om in een groep ik de winter dag en nacht te kunnen blijven, terwijl dit vroeger super ging.

Wat ik wil zeggen dat de ideale omstandigheid niet voor ieder paard hetzelfde is.
Wel blijf ik voorstander van zoveel mogelijk buiten.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:47

Mijn paard wil 's avonds alleen naar binnen omdat hij dan eten krijgt. Als het weer het toelaat laat ik hem ook het liefst buiten, als de andere paarden ook buiten blijven. Ik laat hem niet alleen staan.

Overigens heeft hij wel een gloeiende hekel aan regen. Zij vaste weidemaatje geeft daar echt helemaal niks om, maar hij is gelijk chagrijnig als hij druppels voelt... Maarja, als het weer niet zo is heeft hij een regendeken op, dus hij moet niet zeuren haha.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:14

Voor de paarden die bij het draad gaan staan met regen: is er wel een droge plek op de wei (paddock waar ze naartoe kunnen bijv.), kunnen ze uit de wind/regen gaan staan? Staat er een grote bak met hooi voor ze klaar? Zijn de paarden vertrouwd met elkaar en vormen ze een hechte groep?
Ik denk namelijk dat het hier vaak om weides gaat die helemaal niet zijn ingericht om 24/7 paarden erin te hebben :+.

Paard op stal wel zo zielig? Ja, ik vind van wel. Het klopt gewoon niet en het is ook heel ongezond voor ze.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:16

jesito schreef:
De shet door een rugblessure, ook ik meende dat een shet prima dag en nacht buiten kon met deze blessure het is immers een shet.
Nou, ik heb vreselijk op mijn flikker gehad van de da en moest hem weer een stal voor de nacht aanbieden.

Bedenkt wel dat de meeste DA's voor zo ongeveer álle blessures boxrust adviseren en dit vaak helemaal nergens op slaat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:01

ik heb hier een 29,5 jarig paard staan,pieker er niet over om die in weer en wind buiten te laten staan :n

daarnaast heb ik 1 zomer hier de paarden wegens geen stallen hebben dag en nacht buiten gehad en ondanks bergen bijvoeren waren 3 van de 7 paarden dramatisch afgevallen,doe dat echt nooit meer.

daarnaast vraag ik me werkelijk af of paarden als deze natuurlijk zouden leven in een land als nederland hier wel zouden blijven wonen in de winter..ik vermoed dat deze zouden migreren naar warmere en drogere met voedsel rijke gebieden,zoals bv frankrijk,om dan in de lente terug te keren naar gebieden waar het minder warm is en waar meer voedsel is..

hoe onnnatuurlijk is het om paarden verplicht in een verzopen weitje te houden achter een draadje, waar ze ook niet uit kunnen om een droog plekje te zoeken...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:15

Dani_ schreef:
jesito schreef:

Bedenkt wel dat de meeste DA's voor zo ongeveer álle blessures boxrust adviseren en dit vaak helemaal nergens op slaat.

Meid ik heb het verschil zelf gezien, dus ga mij nu niet vertellen wat goed is voor mijn paard.
Ben maar niet bang dat mijn paard boxrust krijgt.
Mijn e-pony had een peesblessure aan beide voorbenen, 10 jaar geleden en die kreeg ook boxrust opgelegd door de da.
Die heb ik in een grote kudde gezet voor een paar maanden op een groot natuurgebied, ik ben geen boxen-mens maar soms is de situatie simpelweg niet anders.
Mijn pony is binnen een half jaar trouwens volledig opgeknapt van de peesblessures en nooit meer last van gehad.