Paarden deze zomer weinig in het weiland door de vele regen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:20

@mika11: als ik je goed begrijp dan krijgen de stukken bij jou dus geen rust tussen door?? ( Ik lees jouw informatie als volgt: 2 stukken wei, elk vier paarden). Misschien dat dat ook maakt dat het er minder goed bij ligt? Wij hebben een vierkant stuk wei, buitenom loopt een track, waar de pony's altijd toegang toe hebben. Het binnenste vierkant ( de wei) wordt steeds in kleine stukken (ci 1500 m2 per keer) opengesteld. Van het binnenste stuk is dan steeds 1/5de als graasstuk in gebruik, 5/6 krijgt rust, en wordt gemaaid/gehooid voordat we omweiden naar een volgend 1/6de stuk.. Ik hoop dat ik het een beetje helder uitleg, het is als het ware een royaal paddock paradise.. ( het is overigens niet mijn wei hoor, maar we mochten het van onze pensionhouder zo aanleggen voor mijn pony's)

Kijkje op het track:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Punz op 24-08-11 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:21

Darkness85 schreef:
Bij ons is het een en al veen grond. En ziet het er nog erger uit dan op de foto op de vorige pagina. :') Als je loopt dan zak je zeker 10cm weg in de bagger. Op sommige stukken meer. En als je midden in de met water gevulde geulen gaat staan dan komt t water tot halverwege mn dijen. En daar staan ze nu nog 24/7. Vanaf 1 september staan ze van 10u tot 20u op de wei. En 's nachts op stal. Das wel even lekker. Want de huid van z'n benen is knalrood. Dan kan dat 's nachts weer even opdrogen.

Ik heb z'n ijzers er ook maar afgehaald. Want dat had totaal een zin zo. Hij was ze meer kwijt dan dat ze er onder zaten...

Ik vrees ook één beetje voor de ijzers van mijn paard in die bagger zooi, maar ze zitten er nu al netjes vier weken onder gelukkig :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 23:23

Het is een groot weiland, wordt gedaan met stripbegrazing.
En als dit weiland op is, gaan ze naar een ander weiland.
Dan kan het 1e weiland weer groeien.
Ik snap je uitleg, maar hier staan we bij een boerderij dus afhankelijk van de boer.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:24

IJzers halen we er 's winters sowieso af. Op één merrie na, die heeft ze om medische redenen. Die merrie mag bij sneeuwval en ernstige gladheid niet op het land. Pensionklanten moeten met ernstige sneeuwval of ernstige gladheid hun paard met ijzers op eigen risico buiten zetten. De paarden zonder ijzers gaan met toestemming van klanten op het land. Als we onze eigen paarden niet op het land willen, zetten we die van klanten ook niet op het land. Zo beredeneren wij.

Chaos

Re: Paarden deze zomer weinig in het weiland door de vele regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:25

IJzers die verliezen in de klei komen hier sporadisch voor. De inloop van alle weides en de paddocks waaraan het gros van de weides grenst wordt ook altijd blub, in een gekke bui blijft er wel eens een ijzer achter. Maar niet met regelmaat en zelden dezelfde paarden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:25

@ mika11, ik heb mijn post hier boven bewerkt. Misschien eens met de boer gaan praten ( want ook wij staan bij een boer, die dus betrekkelijk recent ook aan pensionklanten is begonnen). Wij hebben wel zelf betaald voor de wei inrichting, maar dat is het wel waard ( we kunnen nu ook echt zelf aan weibeheer doen)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:27

Mijn paard staat normaal 24/7 buiten, maar die staat al op stal, en komt overdag ong 3 uur op de paddoc. Langer kan niet want dan loopt die het kapot, en er moeten nog andere paarden in.
Normaal gaat hij pas in oktober naar binnen.

baal er erg van, maar bij stond tot zn knieen in de modder.
De pony's lopen nog wel gewoon buiten, maar die trappen het niet zo kapot, maar die zullen ook eerder naar binnen gaan dan normaal.
de laatste komen bij ons eind noverber pas van het land, maar dat zal nu niet gaan.
helaas...
Wordt een lange winter :brr:

Farmgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:32

Ik heb de luxe dat elk paard zijn eigen weiland heeft, lopen dus niks stuk.
Alleen met heel slecht weer gaan ze maar een halve dag naar buiten.
Ik vind al dat natte gras niet gezond, maar dat zal vast aan mij liggen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 23:37

riagr schreef:
@ mika11, ik heb mijn post hier boven bewerkt. Misschien eens met de boer gaan praten ( want ook wij staan bij een boer, die dus betrekkelijk recent ook aan pensionklanten is begonnen). Wij hebben wel zelf betaald voor de wei inrichting, maar dat is het wel waard ( we kunnen nu ook echt zelf aan weibeheer doen)

Dat ziet er zeker mooi uit :)
Hoeveel paarden staan er dan bij jullie in totaal?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:40

Chaos schreef:
IJzers halen we er 's winters sowieso af. Op één merrie na, die heeft ze om medische redenen. Die merrie mag bij sneeuwval en ernstige gladheid niet op het land. Pensionklanten moeten met ernstige sneeuwval of ernstige gladheid hun paard met ijzers op eigen risico buiten zetten. De paarden zonder ijzers gaan met toestemming van klanten op het land. Als we onze eigen paarden niet op het land willen, zetten we die van klanten ook niet op het land. Zo beredeneren wij.

Even een tip voor die merrie. Mijn paard krijgt in de winter sneeuwbeslag (rubberen ringen) tussen de ijzers en 4 stiftgaten. Ligt er sneeuw dan zijn die ringen afdoende. Ligt er ijs, dan draai ik per ijzer 4 kleine stiften met wideapunt in en mijn ventje kan met een gerust hart toch lekker buiten lopen bij zijn vriendjes. Misschien kun je er wat mee.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:41

Farmgirl schreef:

Ik vind dat persoonlijk geen luxe :o Paarden horen bij elkaar te staan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:42

Farmgirl, wat is er dan ongezond aan nat gras???
En ik heb ze liever in kleine kuddes. Alleen staan kunnen ze op stal. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:42

tine10 schreef:
Chaos schreef:

Even een tip voor die merrie. Mijn paard krijgt in de winter sneeuwbeslag (rubberen ringen) tussen de ijzers en 4 stiftgaten. Ligt er sneeuw dan zijn die ringen afdoende. Ligt er ijs, dan draai ik per ijzer 4 kleine stiften met wideapunt in en mijn ventje kan met een gerust hart toch lekker buiten lopen bij zijn vriendjes. Misschien kun je er wat mee.

Oh, klinkt goed. Zijn de ringen afdoende?
Heb je een foto? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:44

Hier is de weide het enige wat nog goed ligt :+
De weide & de schuilstallen, daar is het droog .. De rest er rond is een modderig zwembad :=
Mijn piste:
Afbeelding

Dus hier vakantie .. Op de weide :Y)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:48

tine10 schreef:
Farmgirl schreef:

Ik vind dat persoonlijk geen luxe :o Paarden horen bij elkaar te staan.

Dat was ook mijn gedachte. Ik vind het geen luxe :n ik heb liever een wat drassiger weiland en dat hij met vriendjes staat dan dat hij op een net weiland staat maar in zn eentje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:49

Ik heb maar 2 paarden op mijn land staan(volgende zomer waarschijnlijk 3 :D ),wat heel goed gaat,zonder vertrappen,er staan geen plassen in de wei (wel in de paddock,waardoor de dames soms noodgedwongen wat langer in de wei moeten. ) Ik heb ze zonder ijzers,dus dat probleem heb ik gelukkig niet.

Mijn paarden gaan om 7 uur naar buiten,de paddock in,daar krijgen ze genoeg ruwvoer en rond een uur of 4 gaan ze naar de weide,daar staan ze tot ze op stal gaan,dat is zo rond 8 uur/half 9,als het onweert of stortregent gaan ze eerder.
Reden dat ze niet te lang op de wei mogen is HB gevoeligheid en eczeem van mijn pony,mijn paard wil niet alleen blijven,en eigenlijk krijgt ze alleen maar een dikke grasbuik door zoveel weidegang :')

Wat ik zie bij verschillende andere paardenhouders,is dat er veel te veel paarden op veel te weinig land staan,dan krijg je ook modderpoelen met amper gras. Één daarvan heeft 14 shetlanders,2 e-pony's en een handje vol koeien op nog geen hectare staan,daar liggen na een flinke regenbui altijd plassen en het is er erg drassig,daar is veel te weinig voer voor zoveel dieren.
Door goed aan strookbegrazing te doen en niet te veel dieren op 1 landje te houden,kun je het prima volhouden om je paarden langer op de wei te hebben,wij hebben dit deze zomer ook gedaan,en zitten zelfs met gras te veel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-08-11 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:51

Is ook geen houden aan als je grote groepen op kleine stukken land hebt. Volgens mij hebben wij dan geen wei meer maar alleen nog troep. :P

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:56

@ mika: op "mijn" stuk staan er drie,vanaf volgend jaar vier (Yes; ik heb er een veulen bij gekocht!!) . Ik huur het stuk land ( incl stallen) dus voor mijn eigen groep pony's
Dan is er nog een stuk wei met een groep van vier paarden, en een stuk wei met een groep van 6 paarden, en een kleiner stukje met 2 pony;s. Dat zijn de weiden die je op de achtergrond van de 1ste foto zi( en ook links van de 2de foto) ziet

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 00:01

Riagr
Zien dan de andere weides met de andere groepen paarden, er ook zo goed uit als jouw stuk?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 00:06

Ik zal eens een foto bij ons op de weide maken. We hebben 2 grotere kuddes (merries en ruinen apart, zo'n 15 paarden per weide), maar deze weilanden zijn dan ook ontzettend groot. De merrie weide is 2/3x zo breed als de ruinenweide en is nu dus ook in 3 landjes opgesplitst. Als het land te kort wordt of te drassig wordt gaan ze naar een ander landje. Erg fijn systeem :)

Verder hebben we nog een paar weitjes waar er maar een paar paarden per weitje staan (3 landjes met 2 paarden, eentje met 2 paarden en een veulen en eentje met 6 pony's). Deze landjes zien er nu ook echt top uit :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 00:09

@mika11: deels wel / deels niet. Hangt een beetje af van het weidebeheer/ hoeveel ruimte de paarden krijgen om de boel ook echt kapot te lopen. We hebben verschillende groepen, met ook verschillend weidebeheer ( naar inzicht van de huurders van steeds dat stuk weide). Maar met echt steeds rust voor een stuk wei, en niet te lang op 1 stuk laten staan voorkom je echt veel.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 06:21

@riagr bij jullie ook nog veel gras zo te zien .

Vanavond ga ik knolhobbelen , dan kan ik ook wel een paar foto,s maken .

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 07:00

Hier hebben ze gelukkig nog maar 2 dagen op de paddock gestaan toen was het echt extreem nat en de rest gewoon wel soms maar halve dagen maar dat maakt me niks uit.
Ze mogen de wei niet op als de pensionhouder het te nat vind daar hebben we zelf niks over te zeggen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 07:03

Same here...wij hébben niet eens een binnen. Ze staan overdag op het land en 's nachts op de paddock. Veel regen, maar niets stuk hoor...

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 07:33

Bij ons zijn ze tot nu toe 1x binnengehaald na 2 uurtjes buiten hebben te gestaan.. Verder staan de meeste paarden alleen overdag buiten en een kwart staat dag en nacht buiten. De weilanden houden het opzich wel goed. Alleen de voorkant is een natte zooi als het veel geregend hebt. Het pad naar de weilanden is ook alleen bij het onverharde bij de voorkant blubberig als het geregend hebt.
Maar de paden naar de (winter en zomer)weilanden worden verhard binnenkort dus daar hebben we straks geen last meer van gelukkig :)