verzorging tipjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lisanne66

Re: verzorging tipjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:08

je kan de vacht van een paard of pony laten glanzen door er met een lpuk schapenwol (ruw) overheen te gaan

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:06

LecyTinker schreef:
ik was gisteren zilvershampoo gaan kopen bij de kruidvat, omdat ik mn tinker haar staart ( die zag bijna zwart met geel) schoon wilde krijgen, en ik vroeg waar de zilvershampoo stond en legde uit dat ik het voor mn paard wilde hebben en ik het bij de dierenzaak zo duur vond. Dus stond even te praten met de medewerkster en dus liep ik verder de winkel in na de shampoo gepakt te hebben en toenkwam er een andere meedewerkster naar me toe die het besprek overhoord had en die vertelde me dat ze een wit paadr had waar ze veel mee naar shows ging en dat zij altijd maïzena gebruikte. Dus dat ben ik ook gaan gebruiken en ik kan zeggen, het werkt waanzinnig goed.

Je maakt de manen en de staart nat en dan smeer je er maizena in. Word een beetje een papje en dat laat je even intrekken. Daarna uitspoelen en de staart is echt een stuk witter, daarna heb ik het nog met zilvershampoo gewassen en dr staart is echt wit. De urine vrekken zitten er nog een heel klein beetje in op het einde, dus moet het nog een paar keer herhalen, maar het is echt super.
Je kan dat zo vaak doen als je wil, want er zitten geen onnatuurlijke producten in maïzena, dus het ideale product.
Over het lichaam kan je het ook prima gebruiken, maar je moet het wel goed uitspoelen natuurlijk... Maar het is lekker goedkoop en onschadelijk en werkt bijzonder goed.

Ik las dat je over een maand een keuring had, wat je ook kan doen is na het wassen een vlecht in zijn staart te doen. Alleen de buiten kant word wat viezen maar de binnen kant blijft schoon, het kost jou minder was werk en je paard krijgt mooie golfen in zijn staart waar door zijn staart nog voller lijkt ;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:55

Suus, bedankt voor je tip. Ze staat met haar manen al in de vlechtjes, maar ze heeft nogal last van vliegen, dus wil haar staart niet invlechten. Maar moet het toch wassen om de gele kleur eruit te krijgen en dat kan alleen door middel van wassen.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:45

Van een pluk echte schapenvacht gaan paarden glanzen als een spiegeltje! :j

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 23:53

Citaat:
wat je ook kan doen is na het wassen een vlecht in zijn staart te doen. Alleen de buiten kant word wat viezen maar de binnen kant blijft schoon, het kost jou minder was werk en je paard krijgt mooie golfen in zijn staart waar door zijn staart nog voller lijkt ;)

Gaat je paard dan niet schuren met een vlecht erin ?
Hebben ze mij altijd wijs gemaakt

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 07:38

Xiniee schreef:
Citaat:
wat je ook kan doen is na het wassen een vlecht in zijn staart te doen. Alleen de buiten kant word wat viezen maar de binnen kant blijft schoon, het kost jou minder was werk en je paard krijgt mooie golfen in zijn staart waar door zijn staart nog voller lijkt ;)

Gaat je paard dan niet schuren met een vlecht erin ?
Hebben ze mij altijd wijs gemaakt

als je de wortel met rust laat dan hebben ze er vaak geen last van. Maar het ligt er een beetje aan natuurlijk. sommige paarden zijn schuur gevoeliger dan andere. En je moet het we om de zoveel dagen uiteen halen en laten luchten. Maar meestal als je er van onder gewoon luchtjes een vlecht in legt dan hebben ze er geen last van, behalve bij vliegen ( vind ik) dan kunnen ze niet goed raak slaan en krijgen ze elke keer een knots van een vlecht op hun lijf geslagen.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:58

Ah ok, dank :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:17

Heeft iemand ervaring met een broodje met stroop tegen hoesten? Mn verzorgpaard hoest zo nu en dan is. Dus wil het wel graag uitproberen :j

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:34

Goudsbloemzalf/calendulazalf voor kleine en schaafwondjes, droge lippen, schrale huid en voor mensen ook bij kloven. Deze zalf voorkomt ook lichtjes littekens. Deze zalf kan voor mens en dier gebruik worden.[/quote]
WAAR GEBRUIK IK ALTIJD van vsm

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:28

Proberen zou ik zeggen, Als je 1 broodje geeft is het niet zo slecht hoor! Maar dan wel laten bij één, want stroop is slecht voor zn tanden

vosje456 schreef:
Heeft iemand ervaring met een broodje met stroop tegen hoesten? Mn verzorgpaard hoest zo nu en dan is. Dus wil het wel graag uitproberen :j

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:39

Groene zeep onder de hoeven van je paard smeren als er sneeuw is. Het sneeuw blijft niet aan de hoeven plakken idiaal voor paarden met ijzers! Wel altijd een hoeven krabber bij je hebben je weet maar nooit.

Tantpasta met fluoride onder de hoef smeren als paardlief rotstaal heeft, na een paar keer herhalen is het over. (Ze zeggen dat het werkt..)

Eens in de zoveel tijd teer onder de hoeven smeren zodat de hoeven sterk en hard blijven. Werkt echt.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:25

mij is verteld door de hoefsmid dat frituurvet een betere hoefvet is dan die je in de winkel koopt. Ik weet het niet, is me alleen verteld!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:26

Lieshorses schreef:
Proberen zou ik zeggen, Als je 1 broodje geeft is het niet zo slecht hoor! Maar dan wel laten bij één, want stroop is slecht voor zn tanden

vosje456 schreef:

Okeej dankjewel :j

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:28

LecyTinker schreef:
mij is verteld door de hoefsmid dat frituurvet een betere hoefvet is dan die je in de winkel koopt. Ik weet het niet, is me alleen verteld!

Op stal bij mij gebruikt er ook iemand het en het is idd super mooi als ze het heeft opgedaan :P

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:56

ik neem aan dat jullie het over vloeibare frituurvet hebben of hoe moet ik dit begrijpen??

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:13

maakt niet uit. Je kan het vaste vet mensen met wat olie ofzo om het vloeibaarder te houden, maar ik denk dat hij het over vast vet had. Beetje verwarmen ofzo en smeren die handel.
Ik ben er nog niet aan begonnen omdat ik nog een pot gewoon hoefvet heb, maar als die leeg is, ga ik mixen en zien hoe ik het smeerbaar krijg.

princesissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:15

Silver shampoo.
En zo'n schaapjesbortsel, die laten de vacht ook wel glimmen. :D

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:53

Op open wonden verse koffie poeder doen, voorkomt wild vlees. Is mij verteld.

Iemand ook ervaring hiermee gehad met koffie poeder op open wonden smeren? En wat voor koffie poeder?

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:58

1997suus schreef:

Iemand ook ervaring hiermee gehad met koffie poeder op open wonden smeren? En wat voor koffie poeder?

Vooral niet doen!

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:04

schapenvacht brengt glans.
Groene Biotex, maakt lekker schoon en wit, ook zuiverend vanwege de soda
Babydoekjes (uitkijken met slijmvliezen), maar glimmen doen ze er wel van.
zonnebloemolie op hoeven, mooie glans zelfde effect als dure hoefolie
Levertraan zink zalf echt perfect tegen mok of kleine wondjes
ook goed en goedkoop, sudocreme tegen mok
Rotstraal: met tandeborstel en betadine oplossing goed schoonmaken en drogen

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:07

Brilletje schreef:
1997suus schreef:

Vooral niet doen!

Mag ik vragen waarom niet? Want veel mensen zeggen het ;)

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:23

mijn pony haar hoefwanden zijn erg opgezwollen aan een hoef weet iemand wat dit is en wat ik er tegen kan doen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:17

@nwankwo koelen zal helpen gewoon het koude water erop en veel stappen. Misschien er iemand naar laten kijken die er verstand van heeft. Wanneer gaat je pony naar de smit? Misschien kan de smit er even naar kijken.

Kirsten_Ches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:00

juul_hellion schreef:
weet iemand misschien hoe je wittere & vooral langere manen krijgt bij mijn haflinger, mijn veulen heeft ze namelijk eraf gebeten! :(

groene zeep of driehoekszeep! waar ik eerder haflingers reed wasten we daar ook altijd mee en mijn eigen pony met gedeelt witte staart was ik er ook mee alles is zo wit!

Kirsten_Ches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:02

WenMLove schreef:
Slaolie of olijfolie ofso op de hoeven!
is voedend en ze worden er mooi van,
het zelfde resultaat als hoef vet!

kreeg van mijn hoefsmid de tip om op gewone gezonde hoeven niks te gebruiken, dan blijven ze sterkter betere weerstand