Paard thuis stallen of op manège ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:22

Wat mensen hier een beetje over het hoofd zien is denk ik de kosten voor een bodem voor een buitenbak. Wat wil je, een bodem waar je ook met regen in kan rijden met een goede kwaliteit zand? Dan moet je goed zand laten storten en draineren, de kosten zijn afhankelijk van je grondsoort (zand of klei of weer wat anders) maar kunnen zo op een 10.000 als het niet meer is uitkomen. Dat is een bedrag dat de meeste ouders niet even hebben liggen.. Doe je geen drainage dan wordt het natuurlijk veel goedkoper maar dan kun je een groot deel van het jaar rijden in een modderpoel, dat is erg frustrerend, als je hier al in wilt rijden.

En dan komen de andere kosten (stalling/opslag/omheining ) er nog bovenop. Ik zou geloof ik mijn pown eerst elders stallen en dan geleidelijk mijn eigen terrein paardklaar gaan maken (tenzij je ouders een dikke spaarrekening hebben dan kan het natuurlijk heel snel door een aannemer of zoiets gedaan worden) en dan na een tijdje paard naar huis halen.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:28

In de winter kan bijna niet rijden vanwege het weer, dus denk dat een manege het beste is.
Het kost veel energie en tijd en vooral als je op school zit en als je een bijbaantje hebt.

BanjerLief

Re: Paard thuis stallen of op manège ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:54

Op een manege is er wel altijd iemand bij je paard in de buurt, en als je paard bijvoorbeeld kreupel of ziek is kan dit eerder opgemerkt worden. Zelf vind ik het ook gezelliger... :D Maar als de dichtsbijzijnde manege 20km ver weg is ofzo, zou ik dat niet doen. ;)

En als je geen zin hebt in allerlei manegemensen/beginners om jou en je paard heen (vind ik geen probleem, maar jij misschien wel ;) ), dan kun je misschien naar een pensionstalling ofzo. Daar is ook altijd iemand om op je pony te letten, maar je bent wel met de eigenaren onder elkaar.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 17:33

@iedereen :D ; Heej, wat leuk ; zoveel berichtjes ! Hier word ik heel wat wijzer van. Bedankt !

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:41

Mijn paarden hebben eerst op een manège gestaan en staan nu thuis, wel, ik ga nooooooit meer terug!
Gezellig alles zelf doen...
Ik heb 3 paarden (een Arab, een Belgisch Trekpaard en een Hannoveraner) en wij hebben in totaal een kleine hectare wei. Doenbaar omdat het beregend en continu bemest wordt (vriendje zit in de gazonaanleg) en het gras dus goed blijft groeien. Kost je wel wat tijd en moeite en aanleg.
Verder is het veel werk: uitmesten, voeren, nooit eens kunnen uitslapen, ... Ik heb dan nog het geluk dat ik vlakbij een binnenbak heb maar anders moet je vaak nog met de trailer weg.
Maar toch, ik wissel nooit meer!

NicoleL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:50

Thuis heerlijk die vrijheid! En niemand anders die aan je peerdje zit.

Beesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:36

thuis hoor, als je de ruimte hebt waarom niet? :P

Beesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:37

NicoleL schreef:

vind ik ook, ik heb er een hekel aan als onbekebde aan mijn diertjes zitten te frunikken :o

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 19:41

Beesie schreef:
NicoleL schreef:

vind ik ook, ik heb er een hekel aan als onbekebde aan mijn diertjes zitten te frunikken :o

Helemaal mee eens! *\o/*

Beesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:44

nu ja, soms is het wel lastig hoor.

Ik doe alsof ik het niet erg vind en maak een praatje, maar leuk vind ik het niet...

Ook heb ik schrik voor als ze de mijne iets zouden voeren waar ze niet tegen kunnen :s

Elskexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:53

als je thuis kunt stallen zou ik dat zeker doen..
20x40 kan je het best doen, kleiner kan je de oefeningen niet goed uitrijden..
ik zou toch voor wei gaan...

succes

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:56

En als dit paard thuis komt te staan, krijgt het dan wel een maatje??

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:02

@Dani_, dat staat wel in het topic. De TS wil sowieso een maatje voor haar paard dus dat zit wel goed!

Ik heb altijd de paarden aan huis gehad. Geen bak, wel een schuilstal en een dikke ha aan grond om het huis wat als weiland was ingericht. Hooide zelf, bemeste zelf, rikken zelf, eigenlijk alles.
Merkte dat ik weinig tijd had voor het beleren en rijden van de paarden omdat je toch eerst wilt dat de boel netjes is in de weide en stal voordat je er op gaat.

Nu sta ik sinds een jaar op pension (geen manege) en dat bevalt me super. Merk dat ik veel meer tijd en energie over heb voor het rijden en de leuke dingen en dat ik daarbij ook thuis gewoon wat meer tijd over houdt voor mijn lief ed.

Kostentechnisch is het wel wat duurder maar de luxe die ik er voor terug krijg en de tijd die ik over houdt wegen daar zeker tegenop.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:06

_Gillian_ schreef:
mika11 schreef:
Er is nog meer dan paarden aan huis of op een manege staan, hoor.

Ik sta bijvoorbeeld met mijn paard op een boerderij in de buurt.
Daar zijn 8 paarden en ze hebben het daar perfect.
Ook niemand die op je vingers kijkt, maar wel wat mensen om af en toe mee te gaan rijden naar het bos.
En altijd toezicht.

Dat is natuurlijk " luxe " zal ik het zo noemen !
En wat fijn, lekker door het bos gaan :D

Luxe is het zeker niet, waar mijn paard staat.
Wel een buitenbak, fijne buitenstallen en veel weiland.
Dat is het zo'n beetje. Geen binnenbak, kantine etc.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:35

Het is inderdaad werk met paarden aan huis en dus gaat er veel tijd in zitten. Máár ben zo blij dat ik ze aan huis heb staan. Wil echt niet anders. Zo relaxed!

Als je thuis houdt zou ik wat je al aan gaf een stal verhuren staat je paard niet alleen en jij ook niet. Maar of dat nou perse een ouder paard moet zijn.... als het maar braaf is lijkt me!!

Buurmeisje is jouw leeftijd heeft sindskort een paard. Moet nog een hoop leren, maar is ontzettend goed voor haar dier. Heeft meerdere kennissen/ buren met paarden. Handig om te hebben. Zeker geen schand om gebruik van te maken als je goed met elkaar overweg kan hoor! Maar vooraf aan de koop zich ook redelijk verdiept en stiekem weg ook kijken en ervaren hoe anderen het doen. Zelfs een aantal keren met een dierarst meegelopen. Nu heeft ze ook een bijrijdster genomen [kennis] die haar ook helpt met haar paard. Super opgelost in haar geval dan.

Zijn zat volwassenen die ik het slechter zie doen ondanks dat ze al jaren rijden hoor!
Gewoon afwegen samen met je ouders, je ouders hebben er ook vast wel een bepaalde kijk op!

MendyGinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:50

Wij hebben onze pony's ook aan huis staan en ben daar echt wel blij mee. Het is wel veel werk, maar ik heb het geluk dat mijn vader en zus altijd helpen. Mijn zus rijdt zelf ook dus zij verzorgt ook de paardjes bij ons. Dit scheelt voor mij heel veel. Ik kan gewoon een dagje weggaan en weten dat de pony's goed door mijn ouders en zus worden verzorgd. :D
Maar je moet de voordelen en nadelen goed met elkaar afwegen. Zoals veel mensen zeggen, kan het een goed idee zijn om eerst bij een pensionstal/manege je pony te stallen en ervoor te zorgen dat je thuis alles opbouwt. Weidegang moet je in elk geval klaar hebben. Desnoods kun je, niet het hele jaar door en ligt ook aan de weersomstandigheden, af en toe in de wei rijden. :)
Wij zijn ook nog aangesloten bij een ponyclub. Daar kun je ook les nemen, dan kom je toch in contact met andere mensen, terwijl je ook gewoon je eigen paard kan verzorgen. Betekent wel dat je stappend moet gaan of ook nog een trailer moet aanschaffen, maar een voordeel, je kan, tenzij er lessen zijn, altijd naar de ponyclub om te gaan rijden, mits ze een binnenbak hebben.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:03

Ik zeg thuis!!
Maar zou er wel een gezelschap bij aanschaffen zodat je paard niet alleen staat.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:55

persoonlijk vind ik het veel fijner om paard bij huis te hebben. ook gewoon omdat je er dan niet de hele tijd heen hoeft te rijden.
maar het hoeft idd. niet per see goedkoper te zijn.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:04

Ik zou hem op de manege stallen.
Ik heb mijn paard een tijdje bij huis gehad, nu staat hij op een pensionstal.
Dit bevalt me echt veel beter! Vooral als je een keer druk bent met school ofzo dan kun je tenminste nog rijden. :)

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:50

Als ik de ruimte en het geld had, Zou die aan huis staan.
Voor nu staat prima op pension. Kan lekker dagje vrij nemen, ze krijgt eten en wordt op en af de wei gehaald en stal wordt gedaan.

Aan huis.
Voordelen:
Je ziet je paardje iedere dag, geen reistijd naar stal
nadelen:
je hebt er wel iedere dag werk aan

Op pension
voordelen:
Als volpension is kan je dagje vrij nemen en als je echt geen tijd heb.
Droog rijden als je een binnenbak hebt.
meerdere mensen om mee over paarden te kletsen of samen te rijden
Nadelen:
verveelde pensionklanten :+

over kosten, je kan zo duur maken als je wilt.
maar als je alles nog zelf moet neerzetten en laten bouwen, ben je begin veel meer kosten kwijt zijn dan op pension zetten.
- zoals goede bak aanleggen die ook met slecht weer goed is.
- stal/schuilmogelijkheid neerzetten.
- Opberging van hooi/stro/tuig.
- goede omheining zetten.
- plaats voor mest.

ook ruimte voor meerdere weides hebben. zodat je een wei rust kan geven om opnieuw te groeien.
En genoeg ruimte voor minimaal 2 dieren.
misschien stuk paddock als wel, zeker voor de winter dat ze weide niet kapot lopen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:24

Ik zou kiezen voor het aan huis stallen, lekker je eigen stalletje en weiland, zelf naar eigen hand kunnen verzorgen en dingen doen.
Ik vind het heel fijn me paarden aan huis te hebben staan, merk dat ik het zelf heel fijn vind om smorgens uit het raam te kijken en de paardjes te zien.
Nadeel is wel dat je alles zelf moet doen op stal en dat kost ook wel een boel tijd, ik kan niet zomaar even een paar daagjes op vakantie gaan zonder een hoop geregel te hebben gehad over de verzorging van de paarden en stal.
Ik heb nu een prive buitenbak maar met het hollandse weer mis ik de binnenbak wel, plus ik ben altijd maar alleen op stal en mis toch wel wat aanspraak van andere ;)

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 15:57

Iedereen bedankt voor de vele reacties !

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:58

_Gillian_ schreef:
Iedereen bedankt voor de vele reacties !

Weet je al wat je doet?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:02

Anoniem schreef:
Hoe groot is je tuin(afmetingen?) Want realiseer je dat je minstens nog 1 hectare grond als wei nodig heb. Je niet in je wei kunt rijden, Want dan rijd je alles kapot. En het is spek glad. Je dus ook een bak aan moet leggen. En je daarbij ook nog stallen aan moet leggen. Die weer een vergunning nodig hebben. Dus alles bij elkaar moet je een tuin hebben van minstens 1,5 hectare.

En heb je al nagedacht over vakanties? mest afvoer? Stank overlast naar de buren?

Een paard aan huis kost niet alleen jou heel veel tijd. Maar ook je ouders.

Wij hebben op een half hectare grond een paard en pony staan en komen hier echt wel ruimschoots mee toe.. Ik rij en longeer op de weide en zo erg is dat niet hoor :)
Natuurlijk moet je dat niet doen als alles kletsnat is, maar als ze op de weide zelf aan de kletter gaan heb je evenveel schade..

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:18

Ik heb ervaring met allebei de opties. Op verschillende momenten in mn leven waren ze allebei wat ik nodig had. Het is maar net wat je zelf wil.

Thuis:

Pro: je doet alles precies zoals je het zelf wil. Voeren, strooien, buitenzetten, wie naast wie,... it's your call. Je hebt altijd de bak voor jou alleen. Je hebt heel intens contact met je paarden. Je betaalt meestal minder op maandbasis.

Contra: je moet alles zelf doen, elke dag opnieuw. Ook als je ergens heen moet, ziek bent, laat/vroeg moet werken of veel huiswerk hebt,... Als er iets stukgaat ben jij degene die het moet repareren. Als iedereen in het gezin overdag uit huis is is er geen toezicht op de paarden. Ze kunnen ziek/gewond/ergens in klem raken en zo blijven liggen tot jij thuiskomt. Er is op stal nooit eens iemand om een praatje mee te slaan.

Manege/pensionstal:

Pro: Er wordt voor je uitgemest, gevoerd en buitengezet. Als je eens niet kan is je paard toch gedaan. Je hebt vaak betere rij-faciliteiten dan thuis (drainage, binnenbak,...). Gezellige stalgenoten. Continu toezicht. Als er iets stukgaat is dat het probleem van de stalhouder en niet het jouwe.

Contra: Niet alles verloopt zoals jij het wil, en je kan daar weinig aan veranderen. Paarden komen algemeen minder buiten op maneges. Stalgenoten kunnen soms ook minder aangenaam zijn. Bak is regelmatig bezet. Je ziet je paard netto inder uren per dag. Meestal is het duurder.

Toen ik nog studeerde en heel veel tijd had was paard aan huis perfect voor mij. Nu ik een drukke baan heb ben ik heel tevreden met de pensionstal.