Zijn goede stallen nu echt zo zeldzaam??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maybe2

Re: Zijn goede stallen nu echt zo zeldzaam??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:22

jeetje wat een prijzen worden er bij sommige stallen gevraagt,bij mij betaal je 160 euro voor een stal van 3 bij 3 en 180 euro voor een stal van 4,5 bij 3.daar zit mesten ,voer,buiten zetten,enz allemaal bij in.en ik heb een buitenbak,binnenbakje,2 paddocks en ook nog weidegang.
ik denk dat ik mij stalling maar eens omhoog gooi,haha.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:31

maybe2 schreef:
jeetje wat een prijzen worden er bij sommige stallen gevraagt,bij mij betaal je 160 euro voor een stal van 3 bij 3 en 180 euro voor een stal van 4,5 bij 3.daar zit mesten ,voer,buiten zetten,enz allemaal bij in.en ik heb een buitenbak,binnenbakje,2 paddocks en ook nog weidegang.

Tja in Tjuchem, dan snap ik het....tis ook helemaal de uithoek van NL, daar wil een mens nog niet eens dood gevonden worden :Y) :+

In de randstad betaal je natuurlijk meer, daar liggen de grondprijzen en inkomens ook anders......

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:32

maybe2 schreef:

:D jij woont vast niet in de randstad :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:43

Tja, noem me een zeur, maar ik ben ook nooit tevreden. Ik mis ook veel kennis en ontwikkeling bij pensionhouders.
Wat mijn eisen zouden zijn;

's ochtends eerst hooi ( vind ik HEEL belangrijk )
voer naar eigen wens
Naar buiten in goede groep en schone wei en drinkwater
schone stal, stro of anders naar keus!
Naar binnen waar hooi ligt
voer beurt
Voldoende hooi voor de nacht
Toezicht door iemand die op tijd veearts zou bellen en kan horen wat er 's nachts gebeurt op stal

Ik zou goede kwaliteit hooi willen en voldoende per keer
Ik zou een goede binnen en buitenbak willen die altijd vrij is om te rijden, ook 's avonds en in het weekend ook 's avonds
Ik zou graag een goed ontworm beleid zien en niet zomaar elke 8 weken een pasta zonder enige kennis wat men geeft
Goede kasten, want heb westernzadel en tuig voor de shet
Schone toilet en fijne sfeer zonder dat men teveel op elkaar let, wel elkaar hier en daar helpt etc
een trainingsmolen zou fijn zijn, niet te duur en evt in en en uit halen
een goede roundpen
Dekens wisselen en evt beenbescherming omdoen
bij alles inspraak of naar eigen wens

En ik zou het fijn vinden dat iemand de paarden/pony's op een correcte manier naar buiten en binnen zet. altijd als mensen het doen ziek ik veel getrek aan paardenhoofden, geschreeuw en gedoe, maar dat hoeft niet en wil ik ook niet. Goed corrigeren en netjes mee laten lopen. Is puur gebrek aan juiste kennis.

Voor dit alles een betaalbare prijs naar kwaliteit.

het is echt dromen, want ik kom het nergens tegen en neem tegenwoordig echt genoegen met minder of doe het zelf wel. wat naast werk wel ten kosten gaat van het buiten staan of het aantal voerbeurten.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:28

listiglistje schreef:
maybe2 schreef:

Tja in Tjuchem, dan snap ik het....tis ook helemaal de uithoek van NL, daar wil een mens nog niet eens dood gevonden worden :Y) :+

In de randstad betaal je natuurlijk meer, daar liggen de grondprijzen en inkomens ook anders......

en in de randstad zou ik nog niet dood gevonden willen worden,(hier ruik ik een beetje afgunst en jaloezie volgens mij)

Harry19987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:32

Op iedere stal is er wel dat je zelf zou willen veranderen. Toch vind ik dat je moet afwegen. Het belangrijkste vind ik dat er goed eten is (geen schimmel en dergelijke in het hooi), dat mijn paard overdag naar buiten gaat, dat de stallen uitgemest worden en dat de rijbak enigsinds te rijden is. Dan ben ik tevreden.

Natuurlijk vind ik het ook belangrijk dat er leuke mensen op stal staan, maar dat heb je niet altijd voor het zeggen, dus houd ik in mijn achterhoofd dat ik kom voor mijn paard en voor niemand anders.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:33

het is maar net wat jij een goede stal vind.. Ik ben super blij met mijn stal. Het is dan wel niet zo luxe maar ik heb er alles wat ik nodig heb.

Zomers 24/7 buiten, ongeveer met 8 paarden in een groep wat op het moment dan gesplitst is over een dik weiland en een schraal weiland. Alleen geen schuilstal, dat vind ik het enigste minpuntje.
's Winters worden ze 's ochtends vroeg buiten gezet, en in de namiddag weer binnengehaald, dan krijgen ze in hun stal een dik pak kuil. Stallen zijn altijd brandschoon.
Hele goede bak, eb en vloed. Met misschien verlichting maar dat gaat wrs niet meer door.
Dan hebben we nog twee longeerbakken
Paard voeren met je zelf doen
Bijna alles is wel bespreekbaar
En daarbij is het ook nog is een hele gezellige stal :D

En dan alles voor een klein prijsje terwijl ik in een dure omgeving woon, helemaal top!

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:47

lalunamyo schreef:
Jiviejik schreef:
Ik ben nog steeds verschrikkelijk te spreken van mijn stal!
Ik sta op veldstar stables (http://www.veldstar.nl) heb niks te klagen daar.

hier had ik mijn paard gekocht :) zag er inderdaad goed uit.

En wij werden er als grof vuil behandeld, het paard was echt 10 x anders als ze had gezegt, en ze reed hem nog met stang ook. Echt een gekke vrouw vond ik het.

Ik sta echt op een geweldige stal net in Zeeland ,
- 6 grote paddocks voor de winter, daar gaan ze dan een halve +/- dag in
- weidegang zolang de maanden het toelaat
- 2x hooi, je mag bijvoeren
- 2x krachtvoer, dan kan je kiezen uit suikervrije muesli, muesli, en sportbrok
- een hele lichte 20 x 40 binnenbaan met agterberg bodem , en zijdeuren die open kunnen wanneer t warm is.
- buitenbaan 20 x 40 ( die hij hopelijk 20 x 60 gaat maken )
- 3 poetsplaatsen waarvan 2 spuitplaatsen met warm/koud water
- afgesloten zadelmaker, met beveiliging

Misschien vergeet ik iets...maarja

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:44

maybe2 schreef:
en in de randstad zou ik nog niet dood gevonden willen worden,(hier ruik ik een beetje afgunst en jaloezie volgens mij)

Ik zou de randstad graag verlaten..tis me te druk en te duur hier.
Nou weet ik niet waar Tjuchem ligt maar er zijn toch echt landelijke gebieden die ik echt te afgelegen vind.

Noord Oost Groningen zou ik bijvoorbeeld echt niet willen wonen. (waar ik dood gevonden wordt maakt me overigens niet zo uit...maar dat terzijde :D ;) )
Ik zou graag in Twente of de Achterhoek willen wonen. En dan het liefst in de buurt van een flink dorp of een kleine stad. Maar helaas zit dat er voor ons voorlopig niet in.

Ieder gebied heeft voor en nadelen. Hier in de regio is het inderdaad lastig goede stalling te vinden. Maar ik heb ook kinderen. De school is in de straat en winkels op loop afstand. Lekker filmhuis filmpje pakken...noem maar op.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:59

Ik ben heel tevreden met mijn stalling.

Mijn paard staat zomers 24/7 buiten tenzij ik anders wil. In de winter als de weide niet toegankelijk is, staan ze in een binnenpaddock. (Was vroeger de binnenbak, maar er is een nieuwe gekomen). Heb dus ook een binnenbak, voor voer wordt gezorgt, krijgen als ze in de paddock staan meerdere keren per dag kleine porties kuil.

Stallen uitmesten moet je zelf doen, maar daar heb ik absoluut geen probleem mee. Ben er juist blij van, kan uitmesten zovaak ik maar wil en opstrooien zoveel ik maar wil. De paarden staan op houtsnippers, en mede daardoor is de stallingsprijs ook lekker laag.

Als ik bepaalde wensen heb kan ik deze gewoon doorgeven, en de pensionoudster doet ermee wat ze kan. Mijn shetlanders doen het hier beter dan ze het ooit hebben gedaan en lijken zich ook prima op hun plek te voelen. Pensionhoudster heeft kennis en ervaring en als we vragen hebben kunnen we altijd bij haar terrecht.

Bij ons is helaas droes uigebroken en pony van mijn vriendin was best heftig getroffen hierdoor. Pensionhoudster heeft 4 boeken doorgelezen om zoveel mogelijk te weten te komen wat we met zijn allen het beste kunnen doen en hoe ze mijn vriendin kan helpen.

En het is ook nog eens kleinschalig, waardoor alles veel gezelliger is :)

Voldoende uitrijmogelijkheden en rijverenigingen in de buurt, alles kan en mag.. Ik sta wel goed hier :D

Jiviejik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:52

_Dressage schreef:
Jiviejik schreef:
Ik ben nog steeds verschrikkelijk te spreken van mijn stal!
Ik sta op veldstar stables (http://www.veldstar.nl) heb niks te klagen daar.

hier had ik mijn paard gekocht :) zag er inderdaad goed uit.

En wij werden er als grof vuil behandeld, het paard was echt 10 x anders als ze had gezegt, en ze reed hem nog met stang ook. Echt een gekke vrouw vond ik het.

Ik sta echt op een geweldige stal net in Zeeland ,
- 6 grote paddocks voor de winter, daar gaan ze dan een halve +/- dag in
- weidegang zolang de maanden het toelaat
- 2x hooi, je mag bijvoeren
- 2x krachtvoer, dan kan je kiezen uit suikervrije muesli, muesli, en sportbrok
- een hele lichte 20 x 40 binnenbaan met agterberg bodem , en zijdeuren die open kunnen wanneer t warm is.
- buitenbaan 20 x 40 ( die hij hopelijk 20 x 60 gaat maken )
- 3 poetsplaatsen waarvan 2 spuitplaatsen met warm/koud water
- afgesloten zadelmaker, met beveiliging

Misschien vergeet ik iets...maarja[/quote]

Een vrouw die het paard voor reed?? Ben ik toch benieuwd wie en voor welk paard..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:24

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-09-23 20:38, in het totaal 2 keer bewerkt

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:06

superpony schreef:
Tja, noem me een zeur, maar ik ben ook nooit tevreden. Ik mis ook veel kennis en ontwikkeling bij pensionhouders.
Wat mijn eisen zouden zijn;

's ochtends eerst hooi ( vind ik HEEL belangrijk )
voer naar eigen wens
Naar buiten in goede groep en schone wei en drinkwater
schone stal, stro of anders naar keus!
Naar binnen waar hooi ligt
voer beurt
Voldoende hooi voor de nacht
Toezicht door iemand die op tijd veearts zou bellen en kan horen wat er 's nachts gebeurt op stal

Ik zou goede kwaliteit hooi willen en voldoende per keer
Ik zou een goede binnen en buitenbak willen die altijd vrij is om te rijden, ook 's avonds en in het weekend ook 's avonds
Ik zou graag een goed ontworm beleid zien en niet zomaar elke 8 weken een pasta zonder enige kennis wat men geeft

Goede kasten, want heb westernzadel en tuig voor de shet
Schone toilet en fijne sfeer zonder dat men teveel op elkaar let, wel elkaar hier en daar helpt etc
een trainingsmolen zou fijn zijn, niet te duur en evt in en en uit halen
een goede roundpen
Dekens wisselen en evt beenbescherming omdoen
bij alles inspraak of naar eigen wens

En ik zou het fijn vinden dat iemand de paarden/pony's op een correcte manier naar buiten en binnen zet. altijd als mensen het doen ziek ik veel getrek aan paardenhoofden, geschreeuw en gedoe, maar dat hoeft niet en wil ik ook niet. Goed corrigeren en netjes mee laten lopen. Is puur gebrek aan juiste kennis.

Voor dit alles een betaalbare prijs naar kwaliteit.

het is echt dromen, want ik kom het nergens tegen en neem tegenwoordig echt genoegen met minder of doe het zelf wel. wat naast werk wel ten kosten gaat van het buiten staan of het aantal voerbeurten.

Ik sluit me helemaal bij je aan, alleen denk ik dat wil je bovenstaande realiseren dat het financieel gewoon niet haalbaar is! En dus kom ik terug bij eerdere conclusie, runnen van een pension stal en het daarin houden van sport paarden gaan maar heel lastig samen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:25

ik sta op stal rieder.
erg tevreden.
alles draait om je paarden.
de eigenaren weten verschrikkelijk veel en helpen super.
groepen verschillen na hoe het goed samen gaat.
grootste is op het moment 6.
genoeg weiland en in de winter gaat alles in de bak naar buiten.

sublieme bodem in de grote rijbak doormiddel van kokosvezel en goed onderhoud
mooie uitrijmogelijkheden en nette schone stallen
voer is in overleg

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:35

Hier in Noord-Holland zijn weinig goede stallen te vinden. Die van ons staan gelukkig aan huis. Maar mocht ik ooit moeten verhuizen, ik zou met mijn handen in het haar zitten.

Momey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:05

Mijn dochter heeft haar paard op een stal staan waar ze zelf voor moet verzorgen. Ze bepaalt dus zelf hoeveel hooi en brokken en hoe vaak haar paard het krijgt.
Haar paard staat dan met 3 andere paarden op stal en dan met 1 paard samen in de wei. Er zijn gewoon goede afspraken op stal en mijn dochters geluk is dat ze 5 minuten van de stal af woont.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:21

Verrassend genoeg vond ik het in Twente ook lastig om een goede stal te vinden. Weidegang is ook hier niet vanzelfsprekend, tenminste niet in de hoeveelheid dat ik het graag zie.

Mijn huidige stal:
- verschillende mogelijkheden, maar in principe weidegang voor alle paarden in groepen, gedurende de dag. Mijn paard staat de helft van het jaar 24/7 op de wei met schuilstal, in de winter 's nachts op stal.
- goede ruime buitenbak
- mooie binnenbak
- spuitplaats met warm en koud water
- uitrij mogelijkheden
- mesten en voeren wordt gedaan, paarden staan in principe op stro, tenzij de eigenaar iets anders wil
- hooi en stro van goede kwaliteit
- altijd mogelijkheid tot ander voer, medicatie toedienen etc. Ook bijvoorbeeld om je paard af te spuiten overdag als dat nodig is.
- veelal leuke stalgenoten met goede onderlinge sfeer.

Grootste nadeel is het slechte weidebeleid, en met name in de winter wil het nog wel eens een enorme drekzooi zijn bij ons. Dat het 20 kilometer van mijn huis is, is jammer, maar zeker niet onoverkomelijk.

Als ik naar een andere stal zou gaan zijn dit mijn minimum eisen:
- voeren, mesten, binnen- en buitenzetten wordt gedaan, ik kan dat gewoon niet zelf ivm mijn werk
- goede buitenbak met verlichting
- goede kwaliteit hooi en stro
- mogelijkheid om eigen brok te voeren ipv stalbrok
- mogelijkheid voor 24/7 buiten, in ieder geval in de zomer. Anders bijvoorbeeld stal met uitloop.
- ook in de winter voldoende weidegang, minimaal 8 uur per dag! Paddock met hooi en vriendjes is ook een prima alternatief in de winter, maar dan wel minimaal 8 uur per dag.
- eigenaar waarmee goed te praten valt, die begrijpt dat het mijn paard is en ik de beslissingen neem, en die niet te beroerd is om bijvoorbeeld eens medicatie toe te dienen als dat nodig is, en met voldoende kennis van paarden (zodat hij het ook ziet als er écht iets mis is, en dan gewoon de DA belt en dan pas mij).

Volgens mij stel ik dus ook behoorlijk hoge eisen, en mijn huidige stal is eigenlijk de enige die ook maar enigzins aan deze eisen kan voldoen. Voor zover ik weet, in onze regio.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:22

marish schreef:
Gelukkig zijn er ook tevreden mensen ;)
Ikzelf sta nu opzich prima, maar heb er een staan met een peesblessure en de baan is gewoon niet genoeg als ik een goede revalidatie wil.
Ik wil als het kan dus graag een achterbergbodem, liefst een binnenbak maar geen must. Weidegang een aantal uur per dag (niet te verzorgen door mezelf), fatsoenlijke stallen die door de stalhouder worden bijgehouden, en fatsoenlijk voer. Genoeg voerbeurten en per paard bekeken.
En mijn omgeving strekt van Eindhoven tot Utrecht incl Tilburg en de Utrechtse heuveug.

Wij hebben een buitenbak met eb- en vloedsysteem, geen officiele achterberg bodem maar wel met de tapijtsnippers, en is dus qua rijden precies hetzelfde. Weidegang in de zomer fulltime of 's nachts op stal, net wat je zelf wilt. In de winter gaan ze zo'n 3 uur naar buiten verzorgd door de eigenaresse (ligt wel enigszins aan het weer, als het keihard regent dan laat de staleigenaresse het over aan de pensionklanten of ze de paarden naar buiten willen). Notitie is wel, voor zowel zomer als winterperiode wordt het alleen doordeweeks verzorgd, in het weekend wordt verwacht dat je het zelf doet, maar dat regelen we eigenlijk altijd met elkaar, zodat niet iedereen tweemaal per dag hoeft te komen. Je mest zelf, ze staan op vlas, 1 pak in de week, 1x in de 12 weken (12 weken even onder voorbehoud weet ik niet 100% zeker, heb een heel schoon paard dus maak hier eigenlijk bijna nooit gebruik van) 4 nieuwe balen voor een paardenstal, 3 voor een ponystal om hem helemaal schoon te halen. Pavo brokken zit in de prijs inbegrepen, evenals kuil/hooi, en wordt gevoerd door de eigenaren (minimaal 3 maal per dag). Daarnaast zijn de wormenkuren in de prijs inbegrepen, en word hierdoor dus heel streng gecontroleerd dat alles tegelijk ontwormd word.

Verder hebben we in totaal 5 paddocks om ze 's winters eruit te laten, ze zijn niet echt supergroot (dat vind ik een klein beetje een nadeel), maar in de winter komt het ook vaak genoeg voor dat als de grond in het weiland het toelaat ze hele dagen daarin naar buiten kunnen, dus dat maakt voor mij weer een hoop goed.

Ik heb het in ieder geval prima naar mijn zin op deze stal. Zint je iets niet is dat altijd te bespreken en de rest van de pensionklanten zijn ook toppie en erg gezellig. Ik ga 1x in de twee weken in het weekend naar mijn vriend in Hengelo (ik woon zelf in Vianen, vlakbij Utrecht, en mijn paard staat in Everdingen, dus iets verder dan de omgeving van TS), maar er is ALTIJD iemand die bereid is de zorg van m'n beessie op zich te nemen. 9/10 keer vind de staleigenaresse het echter ontzettend leuk om te doen, dus is het niet eens nodig dat ik iemand ervoor zoek.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:34

Hier in twente zijn goede stallen inderdaad niet voor het oprapen.. := Ik heb volgens mij al 20 stallen gezien als het er niet meer zijn die gewoon niet goed genoeg zijn vind ik.

Ik sta nu op een stal waar ze ongeveer vanaf 06.30 t/m 18.30 buiten staan in de wei met 1 of meerdere paarden en als het mooi weer is staan ze langer buiten. Als ze dan op stal komen dan hebben ze een hele grote bak met hooi. Brokken kunnen er ook gevoerd worden. Je mag zelf brokken meenemen of gewoon stalbrok kiezen.
In de winter staan ze in een klein afgezet stukje "wei" (wat dus na een tijdje geen wei meer is := ) en dan krijgen ze 's ochtends hooi in een bak buiten.

De stal uitmesten moet jezelf doen, maar dat vind ik alleen maar fijn. Vlas is er wel op stal te krijgen, dus daar hoef je niet zelf voor te zorgen.
Verder hebben we een buitenbak die best fijn is en we hebben een afspuitplaats met koud water. Verder dus niet zoveel luxe. :D

Niet helemaal ideaal, maar goed.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:49

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-09-23 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

dekraanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:22

maybe2 schreef:
ik heb zelf een pensionstal,en inderdaad niet iedereen zal tevreden zijn op elke stal.
de paarden staan s"zomers dag en nacht buiten en in de winter staan ze elke dag in de binnenbak of paddocks.
ik voer in de winter 3 keer per dag hooi of kuil en twee keer daags biks en/of muesli,de stallen worden elke dag gedaan,en het zijn stallen van 4.5 bij 3 dus groot genoeg.
en nog zijn er mensen die komen en weer gaan,ik hou ze niet tegen,als het ergens beter is moeten ze gaan.
maar ik moet zeggen,voor pension houders is het ook niet altijd makkelijk om het iedereen naar de zin te maken,ik kan ondertussen er al heel wat boeken over schrijven.

Ik ben ook pensionhouder, ik sluit me helemaal bij je aan!
Ben ook een boek aan het schrijven, hahahah
Veel mensen willen graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten,
en vergeet niet, je kunt het niet voor iedereen 100% naar de zin maken.
Je doet je uiterste best, en soms is dat nog niet genoeg.
Maaaaaar het is nog steeds mijn hobby, hoef er niet van te eten
dus misschien heb ik makkelijk praten. Succes!
www.dekraanhoeve.nl

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:23

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-09-23 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:27

Ik ben tevreden waar ik nu sta! Heb eerst op een stal gestaan waar je alles zelf moest doen(opzich niet verkeerd) maar alles moest zo goedkoop mogelijk! We kregen 1 baal vlas voor anderhalve week, er wordt bermkuil(incl glas,plastic enzo.) Gevoerd!de buitenbak was vaak een ramp, moest met zwemvest aan rijden wegens verdrinkingsgevaar! Heb er maar kort gestaan maar op die manier waardeer je bijna iedere andere stalling! Sta nu lekker luxe binnenbak,buitenbak,3 paddocks,georganiseerde weidegang, spuitplaats met warm water en solarium! En heel belangrijk bos op nog geen km afstand!

dekraanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:43

Nikass schreef:
Ik zou zo een plekje op de kraanhoeve willen, ware het niet dat ik er niet in de buurt woon. En je zou mij maar over één minpuntje horen klagen: mogelijkheid tot afspuitne met warm water. Verder lijkt het me een prima stal :j

:o

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:12

@ de kraanhoeve: bij jou op stal kunnen paarden helaas alleen op stro. Helaas ook niets voor mij, gezien mijn paardje met zijn luchtweg probleem.

Dat is ook het probleem, waardoor ik de perfecte stal niet kan vinden. :(