DEURNE

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 01:34

Suzanne_18 schreef:
Verder word er echt wel goed voor de paarden gezorgd (want dat doe je natuurlijk zelf) Er is elke dag een uur rijles. 2 keer per week springen en 3 keer per week dressuur. Daarnaast kan je je paard iedere dag een half uur in de stapmolen zetten en als je dat niet voldoende vind kan je om toestemming vragen bij je instructeur om 's avonds nog te rijden. In het weekend gaan ze elke dag ongeveer 20 min. aan de stapmolen of worden gelongeerd. Ik weet zeker dat er veel paarden elders, niet zo vaak de box uit komen per dag. Verder worden de paarden zo'n 2 tot 4 keer per dag er nog eens uitgehaald om gepoetst te worden, voor ander practijklessen en te wandelen (ze de grasperkje leeg te laten vreten Haha! )

Als er paarden elders nog minder uit de box komen, is dat de reinste dierenmishandeling !
Een paard hoort ook zijn ontspanning te hebben en contact met soortgenoten in de wei / paddock.
Nu begrijp ik wel dat ze moeilijk een weide kunnen huren voor een paar 100 paarden, maar toch....de psyche van het paard gaat voor (bij mij)
20 min. uit de box zou ik persoonlijk veel te weinig vinden. Mijn paard loopt minstens 8 uur per dag buiten!

Toch fijn dat je het naar je zin hebt op Deurne, veel succes daar verder!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 08:55

Volgens mij komt er as woensdag een docu over Deurne op Nederland 3.
Had wel het idee dat het een herhaling was, maar ik heb het nog niet gezien dus ga wel even kijken.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:25

ja wat ik me afvraag gaan die paarden daar nooit op de wei, leuk leven hebben ze, mijn paard gaat minimaal een uur per dag de wei op zover het weer het toelaat.

en ik ben het echt helemaal met die uitspraak eens van "als je echt goed bent heb je deurne niet nodig" de meeste die van deurne af komen, gaan werken bij een stal als ruiter of groom of iets dergelijks, ik vraag me dan echt af is dat echt wat je wilt doen je hele leven??? om een paard te leren rijden en te verzorgen heb je die school wat mij betreft echt niet nodig, de verdere kennis die je daar op doet kan je ook op andere opleidingen op doen maar dan op een breeder vlak.

daarnaast vind ik het maar heel normaal dat alles er netjes uit moet zien, je paard op en top in orde en alles wat daar bij hoort. dat is echt niet alleen op deurne hoor, als je bij mij op stal komt zul je zien dat er ook alles super netjes uit ziet. en dat word dan ook van andere verwacht dat ze dat ook zo houden.

ik ben afgelope weekend weer op deurne geweest ik moet zegge ik zat nog te denken ik had hier nu ook op school kunnen zitten, maar toch dacht ik bij mezelf ik heb er goed aan gedaan om deze opleiding niet te kiezen, puur met het oog gericht op de toekomst die altijd vol verassingen kan staan.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:30

Westernfreak"]
[quote="Suzanne_18 schreef:
Verder word er echt wel goed voor de paarden gezorgd (want dat doe je natuurlijk zelf) Er is elke dag een uur rijles. 2 keer per week springen en 3 keer per week dressuur. Daarnaast kan je je paard iedere dag een half uur in de stapmolen zetten en als je dat niet voldoende vind kan je om toestemming vragen bij je instructeur om 's avonds nog te rijden. In het weekend gaan ze elke dag ongeveer 20 min. aan de stapmolen of worden gelongeerd. Ik weet zeker dat er veel paarden elders, niet zo vaak de box uit komen per dag. Verder worden de paarden zo'n 2 tot 4 keer per dag er nog eens uitgehaald om gepoetst te worden, voor ander practijklessen en te wandelen (ze de grasperkje leeg te laten vreten Haha! )

Als er paarden elders nog minder uit de box komen, is dat de reinste dierenmishandeling !
Een paard hoort ook zijn ontspanning te hebben en contact met soortgenoten in de wei / paddock.
Nu begrijp ik wel dat ze moeilijk een weide kunnen huren voor een paar 100 paarden, maar toch....de psyche van het paard gaat voor (bij mij)
20 min. uit de box zou ik persoonlijk veel te weinig vinden. Mijn paard loopt minstens 8 uur per dag buiten!

Toch fijn dat je het naar je zin hebt op Deurne, veel succes daar verder!
[/quote]
Ben het volkomen eens met Westernfreak, en idd, als je goed bent, heb je Deurne niet nodig. En ben je niet goed, dan wordt het ook mét Deurne een hele zware kluif.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:31

YvonneAa"]
[quote="Angeliek schreef:
Ik mag van mn ouders naar deurne , maar ik wist al dat het niveau daar laag ligt.
maar mijn instructrice heeft op warendorf in Duitsland gezeten, maar dat was ook streng, maar als je ziet hoe dat mens kan rijden. (sandra kreeft)
daar hoefde je ook geen grote bek open te zetten zei ze, maar het niveau ligt er wel hoog.
Je kreeg ook les van Johann Hinneman enzo.
Maar om voor school naar het buitenland te gaan, vind ik wel een grote stap, die ik niet durf te maken

Je bent 14 en weet nu al dat je naar Deurne wilt ect? En dat het niveau daar laag ligt Verward ? Hmm, heb je ook een eigen paard? Ben wel benieuwd hoe jij dan rijdt. Dit bedoel ik niet gemeen, maar ik vind het ergens gewoon niet kloppen. Sorry.
[/quote]

Ik zat op de basisschool toen ik al wist wat ik wilde worden en wat en waar ik dat ging doen en ik ben er nog altijd vastberaden van, daarbij heb ik ook altijd pony's en paarden gehad.

Rijden heeft niet veel met de leeftijd te maken hoor! Ik ken zat mensen die jong op hoog niveau reden. Bijvoorbeeld een vriendin van me was met 5 al Nederlands Kampioen springen in haar klasse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:50

Gezien de spelfouten die Suzanne 18 maakt, denk ik dat het met de theorie nog niet zo heel best gaat Knipoog Haha!

Nu even over deurne. Jaren geleden heb ik Deurne gedaan, met heel veel plezier en vooral keihard werken. De redenen waarom het zo hard is, is niet om je te pesten, maar om je voor te bereiden op de " echte" wereld. Dat is de achterliggende gedachte van de opleiding. Nu zwaar, kan het alleen nog maar meevallen. Daarnaast krijg je een bepaalde discipline mee, die je heel hard nodig hebt. De instructie was destijds van zeer goed nivo, in mijn ogen dan ( Cor Loeffen). En daar werd ja maar inderdaad niet geaccepteerd. Waarom niet, omdat velen denken dingen te voelen die ze helemaal niet voelen. Mensen denken dingen te doen die ze helemaal niet doen.

De enige manier om dat goed te leren is om volledig over te geven aan je instructeur, volledig je instructeur te vertrouwen op wat hij/zij zegt. Dan kan je pas goed leren paardrijden.

De theorie is in mijn ogen belabberd qua nivo, destijds al. Maar paardenmensen zijn praktijkmensen, en geen theoriemensen. Daar is rekening meegehouden.

Inmiddels doe ik niets meer met mijn Deurnediploma, op wat lesgeven na. Maar de discipline en doorzettingsvermogen wat ik daar heb geleerd. Daar pluk ik nog steeds de vruchten van. Het contact met mensen, leren concessies te doen. Dat heb je in ieder vak nodig. En vooral het doorgaan waar de ander stopt, daar scoor ik nu bijzonder hoog mee. Omdat ik gewend was om tot een uurtje of 11 savonds te werken, vind ik een 8 urige werkdag maar weinig, en zet ik me rustig meerdere uren in. Daarnaast heb ik geleerd, dat je 24 uur bereikbaar moet kunnen zijn, dieren wachten niet op het tijdstip dat jij weer werkt. Mijn opdrachtgevers zijn daar erg gelukkig mee.

Het leren door te gaan waar de ander stopt...............dat heb ik van Deurne!!!

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 13:14

essie79 schreef:
Had wel het idee dat het een herhaling was, maar ik heb het nog niet gezien dus ga wel even kijken.

Hoe laat komt het erop dan???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 13:18

Dat zal de docu zijn die verleden jaar is uitgezonden. Dat is absoluut geen representatieve docu, gezien het geheel nogal pennyachtig word afgeschilderd.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 13:19

Ik heb er eigenlijk gemengde gevoelens over. Een stalgenootje van mij wilde vorig jaar naar Deurne. Tijdens de selectiedag ben ik toen met haar meegegaan. Zij gaat dus voor de 4-jarige opleiding tot stalmedewerker. Ten eerste zette ik daar al eigenlijk mijn vraagtekens bij, 4 jaar school, veel betalen etc om officieel stalmedewerker te kunnen worden lijkt mij niet zo interessant eigenlijk. Toen een medewerker van hulsebos kwam om een zadel aan te meten voor haar paard had die ook al de opmerking: kun je nog niet vegen dan? Bij de selectiedag keek ik mijn ogen uit en vooral mijn oren kregen nogal wat te verduren. Wat een les zeg, je wordt volledig met de grond gelijk gemaakt. En uiteindelijk zijn daar ook de paarden de dupe van. Haar paard staat bv niet stil met opstijgen. Dit kan zeer veel redenen hebben!! Maar wat was het resultaat nu, zíj krijgt op haar kop omdat haar paard niet stilstaat dus krijgt dat dier nu een flinke mep met de zweep tegen zijn borst. Gewoon min of meer uit angst dus zodat hij maar niet gaat lopen. Er werd/wordt dus niet gekeken naar waarom dat beestje niet stil staat. Ook heeft ze maar 10 minuten voor afzadelen etc dus wordt het beestje standaard in de stalbandages gezet vanwege vochtophopingen, fatsoenlijk uitstappen e.d. is er al niet bij. Rijden bestaat uit erop klimmen en meteen in de houding en vooral hier is ook het paard weer de dupen want... hij ... moet .... meteen.... netjes....lopen, want anders?! Ik vind het jammer, ze is na een jaar echt veranderd. En niet in positieve zin. Bovendien vind ik het ook niet waard als je je paard maar 1 uurtje per dag uit zijn stal kan laten. Het enige positieve vind ik de discipline. Maar dat afblaffen vind ik pure onzin, we zijn nog steeds mensen hoor. Nope, een paardenopleiding leek mij altijd leuk maar ik ben toch liever een meisje met paard dan een paardenmeisje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 13:24

Jammer dat jij er niet doorheen kan kijken Cornelie. Het is namelijk puur opvoeding waarom een paard niet stilstaat, en dat proberen ze haar nu te leren. Daarnaast weet ik hoe je daar leskrijgt, en dat is een aantal rondjes losstappen en dan gewoon nageeflijk. Dat is de normale uitgangspositie om te rijden. Bij iedere stal, en bij proffesioneel nivo zeker.

Jammer genoeg zijn er een heleboel mensen die nog steeds een hoog pennygehalte hebben, en daar niet vanaf willen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:17

Citaat:
Je bent 14 en weet nu al dat je naar Deurne wilt ect?

Sommigen hebben vanaf dat ze kunnen lopen of praten de liefde voor het paard in zich zitten. Ongetwijfeld zal ook het gezin (zijn er altijd al paarden geweest)meespelen.

14 jong? nee dat denk ik niet. Mijn dochter wist het al vanaf dr 12e en was er niet van af te brengen (wel geprobeerd hoor Knipoog )

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:25

hoi deurne is een paar km van mij vandaan,ik ben er nog nooit geweest,maar als het echt je droom is,moet je opde opendag gaan kijken!!
op televisie is het ook weleens geweest,hoe vroeg ze opmoeten,hoelaat ze moeten slapen,wat ze allemaal moeten doen en zo!!!!
maarhet is de hele dag door met paarden bezig zijn,
dus als ik jou was zou ik gewoon op een opendag gaan kijken en zoveel mogelijk informatie bij elkaar zoeken!!!!!!

Succes ermee!!!!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:57

YvonneAa"]
[quote="Angeliek schreef:
Ik mag van mn ouders naar deurne , maar ik wist al dat het niveau daar laag ligt.
maar mijn instructrice heeft op warendorf in Duitsland gezeten, maar dat was ook streng, maar als je ziet hoe dat mens kan rijden. (sandra kreeft)
daar hoefde je ook geen grote bek open te zetten zei ze, maar het niveau ligt er wel hoog.
Je kreeg ook les van Johann Hinneman enzo.
Maar om voor school naar het buitenland te gaan, vind ik wel een grote stap, die ik niet durf te maken

Je bent 14 en weet nu al dat je naar Deurne wilt ect? En dat het niveau daar laag ligt Verward ? Hmm, heb je ook een eigen paard? Ben wel benieuwd hoe jij dan rijdt. Dit bedoel ik niet gemeen, maar ik vind het ergens gewoon niet kloppen. Sorry.
[/quote]

Ik ben 14 en ik weet dat ik LATER NIET naar Deurne wil, als ik al die verhalen van iedereen hoor.
Zelfs van mensen die daar hun opleiding hebben gedaan, die zeggen dat ze spijt hebben dat ze op die school gezeten hebben.

Daarom had ik zoiets van: eerst mijn mavo diploma halen, en dan kijken of ik een opleiding wil in Warendorf.
Maar ik weet al dat ik iets met paarden wil gaan doen, niet de hele dag achter een bureautje zitten, en verlangen totdat je naar huis mag, en je paard mag zien.
Dat heb ik nu al op school.
Ik kom uit school, kleed me om, en ga rijden.
Daarna pas huiswerk.
En ik wil van paardrijden mijn werk maken.

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 15:03

NIET DOEN!!!!!!
het was mijn droom eerst ook maar alle juryleden raden het me af, iedereen doet er negatief over. het is niet zo goed als het lijkt, ze zeiden zelfs tegen mij dat ik mijn talent en tijd zou verspillen!! als ik er heen ging dussss niet doen!!!

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 15:15

YvonneAa"]
[quote="essie79 schreef:

Hoe laat komt het erop dan???
[/quote]

Is dat het programma op Ned 3 : 'Tussen de paardenmeisjes' om 19.55 tot 20.25??

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 15:15

Zie je.. dat zeggen er nou heel veel.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:28

Pipo schreef:
Jammer dat jij er niet doorheen kan kijken Cornelie. Het is namelijk puur opvoeding waarom een paard niet stilstaat, en dat proberen ze haar nu te leren.

Dat is opvoeding ja, maar pas als ik zeker weet dat het nergens anders aan kan liggen. Is het zadel wel goed om even een zijstraat te noemen. Mijn punt was eigenlijk of het nu om stilstaan gaat of iets anders dat uit 'paniek' het paard overal de dupe van is. Dát vind ik jammer.

Citaat:
Daarnaast weet ik hoe je daar leskrijgt, en dat is een aantal rondjes losstappen en dan gewoon nageeflijk. Dat is de normale uitgangspositie om te rijden. Bij iedere stal, en bij proffesioneel nivo zeker.

Hmm, dan heb je hier nog niet rondgekeken bij een professionele stal Clown Daar werkt het net ff wat anders, zeker als een paard net uit de stal komt.
Nope, niks voor mij dan heb ik binnen de kortste keren ruzie Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:41

cornelie"]
[quote="Pipo schreef:
Jammer dat jij er niet doorheen kan kijken Cornelie. Het is namelijk puur opvoeding waarom een paard niet stilstaat, en dat proberen ze haar nu te leren.

Dat is opvoeding ja, maar pas als ik zeker weet dat het nergens anders aan kan liggen. Is het zadel wel goed om even een zijstraat te noemen. Mijn punt was eigenlijk of het nu om stilstaan gaat of iets anders dat uit 'paniek' het paard overal de dupe van is. Dát vind ik jammer.

Citaat:
Daarnaast weet ik hoe je daar leskrijgt, en dat is een aantal rondjes losstappen en dan gewoon nageeflijk. Dat is de normale uitgangspositie om te rijden. Bij iedere stal, en bij proffesioneel nivo zeker.

Hmm, dan heb je hier nog niet rondgekeken bij een professionele stal Clown Daar werkt het net ff wat anders, zeker als een paard net uit de stal komt.
Nope, niks voor mij dan heb ik binnen de kortste keren ruzie Haha!
[/quote]

Kan je sterker vertellen ik heb een tijdje gewerkt op een profstal bij jou in de buurt. En mijn instructrice die prix st george rijd, staat ook bij jou in de buurt op stal.

Misschien is het meer een andere tak van sport die jij beoefend?

Al past het zadel niet zo best, dan nog moet hij stilstaan. Als ie niet wil stilstaan word het ook moeilijk om het zadel te controleren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:53

ik heb de vierjarige sportopleiding gedaan, ri springen
het niveau van de ruiters daalt elk jaar weer meer, dit komt omdat de school subsidie krijgt voor elke leerling die een certificaat afsluit, dit zorgt er dus voor dat de school zoveel mogelijk leerlingen aanneemt, ze kijken dus echt niet meer naar de kwaliteit van het rijden, en dat is te zien ook!!!!
ik ken veel mensen die hun paarden absoluut niet meer naar de E.P.T.M. brengen omdat 4-jaars leerlingen (!!!!!!!!!) gewoon voor geen ene meter kunnen rijden !!!! het is echt schandalig
ook de directrice zelf , is een heel lief en aardig mens hoor, maar ze kan voor geen ene meter rijden , en dan is ze directrice van een paarden school???:?
mgoed, het niveau van rijden is dus schandalig laag en het word er niet beter op!
stages daar word je idd op uitgebuit. ik heb twee superfijne stage's gehad, een op een manege, en een op een privestal , ik ben ook op springstallen geweest, een was nog wel te doen, maar was ook niet makkelijk, maar de ander, daar werd je 80 uur per week ingezet om te werken , en je kreeg er NIETS voor, we sliepen in een hokje van 4 bij 4 waar we in moesten slapen, koken, afwassen ed, en tv kijken , en er zat een klein raampje in van 50 bij 50
nooit konden we met hun mee eten of iets dergelijks, en op concours kreeg je niet eens de tijd om een frietje te gaan eten of iets dergelijks, en je werd nog eens afgebekt ook, ten aanzien van alle andere ruiters, ik ben daar uiteindelijk dus ook weggegaan, wat een smerige lui waren dat (ik noem geen namen Schijnheilig )
maar goed, op school zelf heb ik het dus wel naar me zin gehad,kei veel lol met me mede scholieren,
maar doe ik nu iets met me diploma??? NEE
en als je ergens gaat werken , vinden ze het belangrijker wat je op concoursen doet of hebt gedaan, dan dat stomme papiertje van deurne, en dan nog, met of zonder diploma, je moet het net treffen om een beetje fatsoenlijk te verdienen in de paarden.
nee ik zou niet meer in de paarden willen werken, jah alleen als ik hetzelfde verdien als nu...whaha en dat gebeurt dus zeker weten niet !
nee het is een mooie hobby en het is mooi als je een beetje je brood kunt verdienen in de paarden, maar dat is gewoon niet voor iedereem weggelegd, er zijn al teveel handelsstallen en maneges overal, ze schieten nog steeds als paddestoelen uit de grond, maar klandizie is moeilijk te krijgen , bij ons in heesch weet ik zo al twee binnenbakken die bijna niet of helemaal niet worden gebruikt !!!
Laatst bijgewerkt door CM_ op 23-09-03 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:54

Ik denk dat deurne als opleiding zeker wel slim is als je verder de paarden in wil, al is het maar puur om de naam die deurne heeft bij de paardenbedrijven in Nederland EN in t buitenland..

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:54

He pipo, grappig, dan hebben wij van dezelfde les gehad Lachen

Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:57

Als je goed genoeg bent of het geld heb je Deurne zeker niet nodig. Volgens mij heb je daar gewoon 2 groepen; De pennymeisjes, die er altijd al van gedroomd hebben om daar naar toe te gaan en al hun he-le leven lang ( wel 16 jaartjes ) zeker zijn dat ze een eigen manege zullen hebben later. En je hebt de sportmensen, die daar heen komen om iets te leren waarmee ze weer iets extra's kunnen toevoegen. Paardensport is namelijk puur praktijk, en op deurne leer je de theorie erbij die je nodig zult hebben bij andere zaken. Alleen kun je nu wel met je paarden bezig blijven en dat is denk ik een belangrijk uitgangspunt. Zij weten dus ook dat een paard moet stilstaan en dat je ze geen 10 minuten warm hoeft te stappen. Die zijn hard genoeg om even lekker een uurtje afgezeken te worden, want tja iedereen geeft nu eenmaal anders les, en mensen zitten er dan niet op te wachten om elke keer van elke leerling weerstand te krijgen.
De paarden wereld is gewoon kei hard werken, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed, geen vakanties, geen weekendje vrij. Spullen netjes houden enz. Tis gewoon een disipline. Maar je krijgt er wel veel voor terug, als je van de sfeer houdt, zul je ook zeker niet meer zonder kunnen!
Ik heb van dichtbij gezien en geleerd hoe het er in de paardenwereld aan toe gaat, je gaat er voor, of je houdt het als hobby, en als je daar niet tegen bestemd bent laat het dan gewoon bij de paarden als hobby.
Laatst bijgewerkt door Charlotte op 23-09-03 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:58

cornelie schreef:
He pipo, grappig, dan hebben wij van dezelfde les gehad Lachen

zou kunnen, ik hoop voor de inwoners van de provincie dat er meer prof stallen met instructeurs zijn.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:00

Tja, dan ben ik wat te modern of te oud denk ik Lachen Ik vind nog steeds dat iedereen met respect behandeld dient te worden en niet als voetveeg, of het nu om een mens gaat of wat anders. Als ik er nú naartoe zou gaan zou ik zeker heibel krijgen, als ik er naartoe was gegaan toen ik 16 was oid was er misschien nog hoop. Dan is het eerder slikken of stikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:02

crossmonster schreef:
ook de directrice zelf , is een heel lief en aardig mens hoor, maar ze kan voor geen ene meter rijden , en dan is ze directrice van een paarden school???:?

Naar mijn weten is de directeur van het NHB nog steeds een man. Destijds was het Tjeerd Velstra, die had alleen ietwat andere probleempjes. Nu is het Willy...... kom er even niet op.

De reden dat hij niet kan paardrijden maar wel directeur is, is destijds bewust voor gekozen. Vooral omdat het van een particuliere opleiding naar een gesubsidieerde opleiding ging. En er een beleid moest komen. Waaronder dat iedereen de kans kreeg om de opleiding te doen. Daardoor is het nivo van de praktijk minder geworden ( ook is het nivo in het land in korte tijd flink omhoog gegaan) maar de kwaliteit van de theoretische vakken een stuk hoger geworden.

Verder ben ik het behoorlijk eens met het berichtje van Charlotte.