Paard houden op Curaçao

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:35

Volgens mij was dat ook ontopic. Maar zal wel aan mij liggen 8-)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:35

Ik denk dat je op curacao best een paard kunt houden als:

- je kan zorgen voor een koele stal en een paddock met schaduw
- je altijd kan zorgen voor goed voer en ruwvoer voor je paard
- je een goede dierenarts kan vinden voor je paard
- je in staat bent goed voor het paard te zorgen, en dat aan het welzijn van het paard niks ontbreekt
- je op de hoogte bent van lokale ziekte bij paarden (bepaalde steekvliegen etc) en weet wat je hiertegen kan doen.

Als je op curacao bent, lijkt het me het best om dit eerst allemaal ter plaatse uit te zoeken, hoe je dat daar allemaal voor elkaar kunt krijgen.
Hier op Bokt zijn er denk ik te weinig mensen die er ervaring mee hebben.
En als je alles voor elkaar hebt, zou het prima kunnen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 02-08-11 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 13:36

Nou nee eigenlijk niet, want we gaan sowieso naar Curaçao en we krijgen daar een paard.

Mijn vraag was helemaal niet of het een goed idee was. :+
Dus vind het niet echt on-topic nee...

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 13:37

mika11 schreef:

- je in staat bent goed voor het paard te zorgen, en dat aan het welzijn van het paard niks ontbreekt
- je op de hoogte bent van lokale ziekte bij paarden (bepaalde steekvliegen etc) en weet wat je hiertegen kan doen.

Als je op curacao bent, lijkt het me het best om dit eerst allemaal ter plaatse uit te zoeken, hoe je dat daar allemaal voor elkaar kunt krijgen.

Dankje voor je tips! :j

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:38

mika11 schreef:

En gezelschap voor je paard niet te vergeten :j

nomorebokt

Re: Paard houden op Curaçao

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:40

Meid meid, goed lezen is heel moeilijk. Een leerproces.
Nogmaals, veel succces daarzo.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:42

ElineB schreef:
OKHannes schreef:
Ik zou voor geen goud een paard in de kleffe warmte (het is daar altijd vochtig warm) willen hebben, ook all staat er een windje....

Ohja, dat is niet waar. In Nederland is het vochtig warm, doordat er geen wind staat als het hier warm is. Op Curaçao waait het áltijd. Het is niet vochtig warm, echt niet. Dat kun je mij niet wijsmaken.

De luchtvochtigheid op curacao ligt gemiddeld rond de 70-80 %, in het 'natte' seizoen kan dat rond de 90 of zelfs 100 % zitten. Het heeft een tropisch klimaat, dat betekent een hoge luchtvochtigheid, altijd. Ik ben ook in het regenwoud geweest in Midden-Amerika, daar was het minder klam dan op Curacao ;) Binnen de keerkringen (breedtegraden op de aarde) is dat onontkoombaar!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:44

TS waarom lees je toch niet beter
daar gaan wonen oke
maar daar paarden houden is heel moeilijk ivm voer wat heel anders is dan in nederland
en er bv ook geen weides zijn . Wat in mijn ogen weinig paardwaardig leven is .
De reactie op pagina 3 zou mij er ook meschien vanaf houden om daar een paard te houden er word aangegeven dat er maar heel weinig of geen goede paarden artsen zijn.. Paarden zijn kwetsbare dieren op medisch gebied dus als mijn paard daar bv koliek zou krijgen of er meschien zelfs een operatie nodig is zou ik daar echt in mn piepzak zitten..

Je hebt in elk geval genoeg ervaringen en info kunnen vergaren van dit topic
en ik hoop dat het allemaal goed gaat komen. Maar ik zou wel voordat je een paard koop opzoek gaan naar een goede dierenarsts in de buurt en ook mensen vragen naar hun ervaringen met die dierenarts is zeker geen slecht idee.. en zoek naar een goede stal waar je ook goede commentaren over terug vind op internet :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:52

Citaat:
Nou ik ga liever op adviezen af van iemand die op Curaçao zijn paard heeft en er nu werkelijk is, dan iemand die me beter afraad onze dromen na te streven. Want daar komt het wel op neer.

Citaat:
Dus dat ik het maar niet op bokt moest plaatsen vind ik een beetje krom, aangezien ik alleen maar vroeg om wat adviezen wat voer en rij-plekjes betreft.
on-topic blijven aub
Oké, ik zal het toch nóg maar een keer uitleggen.
Ik hoef geen kritiek over het feit dát we gaan emigreren. We gaan sowieso, dat staat vast.
Dus dat ik het maar niet op bokt moest plaatsen vind ik een beetje krom, aangezien ik alleen maar vroeg om wat adviezen wat voer en rij-plekjes betreft.
on-topic blijven aub :j

Was prima ontopic ;)
Niemand raad je af om naar de Antillen te emigreren, het zal de meesten een zorg zijn. Er wordt je alleen afgeraden daar een paard te houden en daar op zijn minst eens heel goed over na te denken.

@Shilady, misschien schept deze quote van TS helderheid, dat de medische zorg geen prio heeft. Alhoewel, dit moet je wel in context van leeftijd plaatsen :D
Citaat:
Al die paarden van SHC leven ook allemaal nog . Misschien niet zo super gezond als in Nederland, maar ze leven nog wel, en ik ga mijn paard nog beter verzorgen als dat ze daar doen.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:57

Ik heb 12 jaar op Curacao gewoond, erg leuke tijd gehad, maar volgensmij romantischer je je voorstelling bij Curacao wel een beetje.
Het is daar echt geen 24 graden, misschien op een frisse dag, maar in januari/februari is het daar dus echt wel 35 graden. Met niet echt een frisse wind.

Toen der tijd reed ik op de Zijsprong, paarden werden altijd standaard na het rijden afgespoeld.
Je kan niet echt heel erg mooi rijden op Curacao en het is daar best wel een zooitje overal, veel mensen gooien hun troep gewoon op straat.

Denk echt heel goed na voordat je daar een paard aanschaft, wil je dat perse doen, zet hem dan op de manege neer.
Hele gezellig manege, ziet er wel goed uit. Ze gaan dan niet in het weiland, maar wel vaak in de bak/springweide etc.
Paard krijgt zo ook contact met andere paarden.
Een paard aan huis houden is daar bijna niet te doen, de plaatselijke bevolking heeft dat misschien wel, maar of die paarden er goed uitzien is een ander verhaal.
Ze zijn meestal graat mager omdat er niks te eten is, importeren is nou eenmaal duur.
Die mensen hebben meestal ook geen paarden/ezels voor de lol, maar die hebben allemaal een eigen functie.

Laat je ook niet zomaar een paard aansmeren en neem rustig de tijd, zoek een betrouwbare verkoper, want daar word je me toch snel bedonderd!

Desalniettemin, vind ik Curacao een heel erg leuk eiland en kijk er ook met veel plezier op terug.
Ga er niet weer wonen, want het is inmiddels 1 grote toeristen massa geworden.
Ook is de regering zwaar corrupt en worden ze steeds erger.
Maar goed, ik lees dat jullie keuze om naar Curacao te verhuizen vast staat, maar denk aub wel 100 keer na voordat je daar een paard aan gaat schaffen!
De maneges zijn daar ook heel vrij met paarden verhuren en rijden, dus daar kan je ook zeker veel plezier aan beleven! :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:57

Allereerst super fijn voor jullie dat de beslissing is genomen om te emigreren naar alle ellende hier. Hopelijk is jullie huis hier snel verkocht.

Helaas kan ik in een aantal dingen de mensen hier alleen maar gelijk in geven. Ik ga verder maar niet in op de uiteindelijke beslissing die je neemt, maar denk er eerst HEEL goed over na en ga eerst ALLES na voor je een paard aanschaft. Bekijk naar hoe je aan voer komt, welk voer, hoe duur het is, is er een DA in de buurt, een smid enz. Een paar kan elk moment van de dag koliek krijgen en een DA nodig hebben, hij heeft regelmatig een smid nodig etc etc. Ik denk persoonlijk dat het je heel erg gaat tegenvallen wat er bij komt kijken en vooral hoeveel het kost. Het is in geen enkel opzicht te vergelijken met Nederland. Daarnaast kun je het niet af met 1 paard, maar zul je toch eigenlijk echt een vriendje erbij moeten hebben.

Overigens heb je echt ongelijk wat betreft temperaturen en luchtvochtigheid. Het is in Curacao ZELDEN kouder dan 25 graden, eigenlijk nooit. Daarnaast is en blijft het een tropisch klimaat met een hele hoge luchtvochtigheid. Weersomstandigheden wat eigenlijk voor geen enkel paard gezond is.

Ik heb er in 2005 een maandje gezeten en ben in 2007 nog een keer terug geweest, maar ik vond het eiland heel erg verandert. In negatieve zin!

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:01

rowo schreef:
Ik heb er in 2005 een maandje gezeten en ben in 2007 nog een keer terug geweest, maar ik vond het eiland heel erg verandert. In negatieve zin!

Hier ben ik het inderdaad mee eens

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:07

Okee, ik wilde me lang niet in de discussie moeien, omdat ik wel in een ander klimaat woon, maar niet in een echt warm land.

Maar nu wil ik toch wat dingen zeggen:

Wat mensen even voor het gemak vergeten is dat onze huidige paarden gewoon afstammen van woestijnpaarden en dat er nog steeds zeer succesvol paarden worden gehouden in de woestijn die zeer oud worden. Een warm klimaat is niet per definitie "onhoudbaar" voor paarden.

Er wordt hier veel geredeneerd vanuit de gedachte dat alleen paarden in nederland een paardwaardig bestaan hebben ofzo.

Er zijn paarden over de hele wereld die echt niet zielig zijn omdat de temperaturen wat hoger liggen. Er zijn staten in Amerika waar het heel heet wordt en ik zie geen vingers wijzen dat de paarden het daar nou zo slecht hebben.

Een min of meer inheems paard (bv uit zuid- of midden amerika of een die al op de eilanden geboren is) kan prima tegen het klimaat en elk om het even woestijnpaard of een Iberisch paard, ook. Je moet gewoon geen noord-europees paard daar willen, maar die zijn om een heleboel andere redenen ook niet handig. Ze passen zich ook aan, ze krijgen een dunnere vacht bv, daar niet van.

Inheemse paarden zijn vaak resistent tegen heersende ziektes of worden er niet zo ziek van als ge-importeerde paarden die daar immers geen weerstand tegen hebben kunnen opbouwen.
Ze zijn ook gewend aan het voedsel dat daar ter beschikking is.
Een palmbalderen dak op vier palen, met daartussen dwars balken zodat het paard er niet onder weg kan lopen, is wellicht de meest frisse schuilmogelijkheid/stal, omdat de wind bijna altijd aanwezig is. En als het heet is gewoon je paard overdag op "stal" en 'snachts buiten, of helemaal op stal, want ik weet niet hoe het daar zit met diefstal.
Dat kan het hollandse paardenbevrijdingsfront dat vind dat je paard in de wei moet met vriendjes wel erg vinden, maar je moet kijken naar wat handig is voor een paard DAAR in DIE omstandigheden.

Omdat het een eiland is, zijn bepaalde dingen wat lastiger te krijgen, maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is. Je hebt daar ook gewoon bedrijven met paarden en je kunt samen dingen importeren.

DA? Die hebben we hier ook niet accuut voor de deur en medicijnen voor paarden koop je hier zonder recept bij de apotheek. Je zorgt dus dat je van alles wat in huis hebt voor noodgevallen en dat je handig wordt in wondverzorging en injecteren. Dan is het afwachten van de DA niet zo erg meer.

De paarden hier in Portugal eten ook echt niet hetzelfde hooi als in nederland en vergeet niet dat jullie hooi van grasland komt dat bestemd was voor koeien. Het nederlandse weidegras en dus ook hooi en (voordroog)kuil, is helemaal niet zo geschikt voor paarden.
Een paard is niet gemaakt om hooi een brokjes te eten hoor. De darmen zijn ingesteld op grof plantaardig voedsel. Ze zullen daar heus een of andere vorm daarvan kunnen bieden.

Paden? Zijn alleen hollandse ruiterpaden goed genoeg ofzo? Ik rijdt hier op rotsbodem op ijzerloos paarden. Ik moet ook uitkijken voor stekelige dingen, ravijnen, slangen en andere gevaren. Went snel genoeg. Je kunt toch omkeren als een pad onbegaanbaar wordt en een betere weg zoeken?

Zet die hollandse redeneringen opzij en bekijk de boel objectief.

Ik zou gewoon rustig rondkijken, praten met andere paarden eigenaren en kijken wat er op je af komt. Wellicht kun je een paard te leen krijgen om ervaring op te doen.
Je kunt contact opnemen met de mensen die hier vermeld staan.

manege-shc, hier kun je paarden leasen en ze zullen vast veel info kunnen geven.

Ik dacht trouwens ook dat TS om ervaringen vroeg, niet zozeer om meningen, dat is nl persoonlijk, vandaar ook dat ik niet reageerde.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 02-08-11 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 14:16

Hoi Lusitana, ik ga niet je hele bericht quoten dus doe ik het even zo:

Dankje voor je geweldige reactie! Vind het heel goed geschreven en bent het er ook helemaal mee eens. In een woord gewoon; inderdaad _/-\o_

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 14:17

Lusitana schreef:
Ik dacht trouwens ook dat TS om ervaringen vroeg, niet zozeer om meningen, dat is nl persoonlijk, vandaar ook dat ik niet reageerde.

Precies, dat bedoelde ik dus met dat sommige mensen een beetje off-topic gingen ;)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:30

Tja, op een openbaar forum kunnen reacties verder gaan dan enkel hetgeen je zelf vraagt of wil lezen....... :)*
En er worden nergens off topic reacties gegeven maar reacties van mensen die ervaringen hebben en het afraden, of op zijn minst aanraden er heel goed over na te denken want een paard heeft goede zorg nodig wat er nauwelijks is, het voer importeren is heel duur en een paard heeft sociaal contact met soortgenoten nodig.......
Ik las hier een verhaal van iemand die er 12 jaar heeft gewoond en goede argumenten geeft om er heel, heel goed over na te denken. Maar die citeert de TS niet want ze heeft haar zinnen op en paard gezet.

Maaruh :evaw:

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 14:33

Beste OKHannes,

Ik vind het erg vervelend dat je zo over me denkt. We wilden al langer emigreren. Daarna kwam het idee van een eigen paard erbij. Dat betekend dus niet dat ik daarom emigreer, dat is er later bij gekomen. Ik heb mijn zinnen niet alleen op een paard gezet. Je zegt dat ik het stuk van Brittol niet citeer, maar heb jij het verhaal van Lusitana dan wel eens goed gelezen? Alsof daar geen punt in zit.
Laatst bijgewerkt door Barbulet op 02-08-11 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:37

Zij schrijft bovendiengeen enkel argument om het niet te doen!!!! Ze geeft het advies om paard op een manege te zetten en om er over na te denken, meer niet.

Wat zou ze daarvan moeten citeren?

Mensen die daar paarden aan huis hebben die er niet goed uitzien heeft te maken met wat die er voor over hebben en niet wat TS er voor over heeft.

Als je persee alleen het negatieve er uit wilt halen en daar de draai aan wilt geven dat het "nooit doen" betekent, ligt bij jou, niet aan de poster van het verhaal.

Nogmaals, meningen zijn leuk een aardig en altijd goed om je aan het denken te zetten, maar het was ervaringen waar ze om vroeg omdat je daar meer aan hebt wat praktische dingen betreft.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 14:40

:j

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:42

Ahhh, meid les nou goed,. Het gaat me helemaal niet om het emigeren. Je moet doen wat je hart je ingeeft.
Ik zeg ook nergens dat je emigreert omdat je daar een paard aanhuis hebt...waar haal je dat vandaan.
Ik heb het stuk van Lusitana heel goed gelezen Alleen gaat de ervaring van iemand die 12 jaar op curacao heeft bij mij gewoon boven de ervaringen van iemand die in portugal woont (sorry Lusitana) en echt meer voor handen heeft (ook al kan het in bepaalde delen minimaal zijn) dan op een eiland als Curacao. En Lusitana, ik het het er ook over dat wordt geadviseerd om er heel goed over na te denken. Ikzelf zou het niet doen en raadt het dus af (en ik weet hoe Curacao er uit ziet, wat klimaart is, hoe politiek in elkaar zit, wat mogelijkheden zijn voor bepaalde dingen etc). Nogmaals, goed lezen mensen,.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:43

En verder wave:

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 14:44

Meid, meid, meid, meid, ik heet Eline hoor ;)

Ja daarom vind ik het dus ook zo vreemd... Ik vraag om ervaringen, niet om meningen. En wat jij op tafel gooit is een mening. Je bent nooit op Curaçao geweest en kan dus niet oordelen; je kunt alleen anderen napraten. En dat is niet waar ik om vroeg. Dus dankje voor je 'advies' maar nee..

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:46

Wanneer ga je eigenlijk emigreren? :)

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 14:47

Snadrem schreef:
Wanneer ga je eigenlijk emigreren? :)

Als ons huis verkocht is :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:49

OKHannes schreef:
want ze heeft haar zinnen op en paard gezet.

En sinds wanneer bepalen bokkers of iemand wel of niet een paard mag?
Ze heeft al bepaald dat er een paard komt, ze vraagt of mensen ervaringen hebben zodat ze goed beslagen ten ijs komt. Lijkt me nuttig.
Meningen om haar van het besluit af te brengen om of naar het eiland te gaan en een paard te nemen, niet. Ze heeft nl niet de vraag gesteld :
Zal ik wel een paard nemen?

Je wijst naar iemand die 12 jaar ervaring heeft, alsof die de reden is om het niet te doen, maar die persoon zegt helemaal niet dat het onmogelijk of slecht is. Wat is precies je punt?
Je hebt verder nog niks nuttigs toegevoegd.
Wat is je reden om in dit topic wat te melden? Wat kun je voor TS betekenen?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 02-08-11 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt