Hooi onbetaalbaar 8 euro pak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:37

200/300 kilo balen kun je dan wel op krijgen hoor :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:38

joenohoe schreef:
Van de winter moet ik een paard, een jaarling en 2 shetten voeren, dan kun je die grote pakken toch niet hebben ???

Dat ligt eraan welke kwaliteit het hooi heeft.
Als het echt goed droog is, dan is het te doen. Doe ik ook met 2 paarden en een shet.

Wildgirl

Re: Hooi onbetaalbaar 8 euro pak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:41

Wij hebben voor de liefhebber nog 30 pakken voordroog te koop, 500 kilo pakken, lange stengels, goede kwaliteit.
Je betaald bij ons als je alles in 1 keer afneemt 45 euro de pak

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:42

1 grote ronde baal kopen wij voor €30.- dus dat is volgens mij wel goedkoop. Hebben we nu 12 van.
thuis 2 en de rest voor niks daar laten staan want we hebben er geen plaats voor maar dan hebben we het wel.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:48

Het probleem waar we nu tegen aanlopen dat er in zuid en west nederland nog bijna geen hooi geoogst is voor de handel.
Jouw bekende fourage handelaar uit Bruinisse bracht van de week bij mijn buren een partij grote balen hooi voor 260 euro per 1000kg.
Dit hooi kwam uit Engeland, dus de transportkosten drukken aardig op de prijs.
Vorig jaar was de prijs rond de 130 tot 150 euro per 1000kg.
Voordroog is ook al 30 tot 40 procent in prijs gestegen.

Maar Engels raai aan paarden voeren, dat is slecht spul voor paarden.
Ik heb daar zeer slechte ervaringen mee.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:49

Tendance schreef:
joenohoe schreef:
Van de winter moet ik een paard, een jaarling en 2 shetten voeren, dan kun je die grote pakken toch niet hebben ???

Als het echt goed droog is, dan is het te doen. Doe ik ook met 2 paarden en een shet.

Wanneer je een pak openmaakt, dan helemaal open maken.
Het vocht kan dan uitdampen en er ontstaat geen schimmel dan.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 17:51

Ik ben op zoek naar grof eiwitarm, stengelig hooi.
Of andere alternatieven.

Waar haal ik bietenpulp? En hoe maak je het?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:52

Bietenpulp gewoon waar je je zakken met brok ook haalt, een dag laten weken in water en dan kan je het geven..

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 17:53

Ariebren, klopt ze halen het overal vandaan nu het hier niet meer te halen valt. Het is allemaal wel logisch hoor. Maar voor mij onbetaalbaar op deze manier.

Ga k morgen meteen bietenpulp scoren.

Koop je dus ook gewoon in zakken?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:53

Waarom eiwit arm hooi ??

En pas op met bieten pulp.
je trekt de verhouding van calcium en posfor helemaal uitelkaar.
Bietenpulp bevat veel calcium en heel weing fosfor.
Je kan dan wel compenseren met mais, mais heeft in verhouding veel fosfor.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 24-07-11 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:54

Je moet het inderdaad helemaal openmaken, maar dan nog heb je met een ronde baal de kans, dat als deze te nat is, het middelste deel gaat schimmelen.
Verzeker je dus van droog hooi.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 17:56

Ik heb 2 shetters en 1 fjordenjaarling, ik voer onbeperkt hooi voor puur buikvulling.

Dan moet je geen hooi hebben wat rijk is aan vanalles.

Zelf voer ik de jaarling wel nog veel aan voer hiernaast ivm de groei en herstel na een castratie met complicaties nadien.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:58

Bietenpulp zit inderdaad gewoon in zakken. :j Maar ik dacht dat dat ook een dik maker was / is?

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 18:02

Maakt voor mijn jaarling niet uit. Die is mager/dun en mag wel wat meer krijgen.
Hij groeit enorm en is na zijn castratie erg ziek geworden door een lage weerstand.

Hij is op 7 juni gecastreerd en nog altijd komt er etter uit de wonden. Hij mag meer voedingswaarden binnenkrijgen dan de kleintjes.

Dan kan ik bietenpulp afwisselen/combineren met hooi.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:05

Hier is echt veel hooi van het land afgekomen en dat is ook het westen van het land. Als het nu weer gaat opdrogen en de zon erbij dan kan je zeker in augusten en met een beetje mazzel september nog een snee pakken. Ik hoor juist hier van grotere opbrengsten tov andere jaren.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 18:06

Hopen dat dit ook voor de fourage handelaren geldt..dat ze nu wat meer kunnen hooien..
Ik hou mijn fingers crossed!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:08

Bietenpulp bevat in verhouding tot andere ruwvoeren heel veel suiker.
In verhouding tot goed hooi is de voedingswaarde ook 2 maal zoveel per kg.
Bietenpulp is goed voor een paard die de hele dag voor de ploeg staat, net zoals haver.

Maar voor onze weide stofferings paardjes moet je er heel erg mee oppassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:09

Tendance schreef:
Dat hooi moet je inderdaad niet aan je paarden voeren. Vaak wordt het direct al opgeruimd en niet eens in balen gewikkeld.
Hier bij ons in de buurt tenminste. Hoe is dat bij jullie?

Wordt hier door particulieren gehooid, heb eens op proef 5 balen gehad, 3 Euro per stuk. In alle balen zat wel wat, van plastic flasjes tot zo'n metalen pen van een hooischudder. Dus niet meer...

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 18:10

Ariebren, wat zou jij adviseren voor mijn paardjes als alternatief voor hooi?

Shetters zijn er alleen als gezelschap voor mijn jaarling, en die moet alleen maar opknappen en groter groeien.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:11

En als ik die prijzen weer hoor, ben ik toch weer blij dat we een eigen hooiweiland hebben en net begin deze maand 190 kleine balen hooi naar binnen hebben gehaald.
Kost ons 300 euro aan pacht, een paar vakantie-uren opnemen (voor het 2-3 maal schudden per dag) en een krat bier voor de buren om mee te helpen persen en opbergen. Owja, en dan nog zo'n 150 euro aan kunstmest waardoor we hopelijk halverwege/eind september nog een keer kunnen maaien en hooilage of silage kunnen maken. Gelukkig lusten onze paarden dat ook. Vorig jaar kregen we 15 balen silo van dat weiland, daar hadden we zelf maar 5-6 van nodig en de rest hebben we weer verkocht. Rekensommetje aan het einde was dat het hooi zo goed als gratis hebben gehad.

Stro-prijzen gaan trouwens sky-high is mijn voorspelling. Onze buurman heeft 3 weken geleden van een stuk van driekwart hectare 45 kleine balen stro gehaald.... normaal haalt hij van hetzelfde stuk 150-200 kleine baaltjes! :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:12

Tendance schreef:
joenohoe schreef:

De pest is alleen dat ik geen ruimte heb om het onder dak te zetten. Dan zou het buiten moeten blijven op een kar maar ik heb alleen mijn paardentrailer... Was wel van plan om het te proberen maar hoe hou je het goed. Nu kleine ronde baaltjes voorverpakt voor 9 Euro, lijkt goed, heb er 55 nu, is ongeveer 40/50 kilo.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 18:16

flettie schreef:
En als ik die prijzen weer hoor, ben ik toch weer blij dat we een eigen hooiweiland hebben en net begin deze maand 190 kleine balen hooi naar binnen hebben gehaald.
Kost ons 300 euro aan pacht, een paar vakantie-uren opnemen (voor het 2-3 maal schudden per dag) en een krat bier voor de buren om mee te helpen persen en opbergen. Owja, en dan nog zo'n 150 euro aan kunstmest waardoor we hopelijk halverwege/eind september nog een keer kunnen maaien en hooilage of silage kunnen maken. Gelukkig lusten onze paarden dat ook. Vorig jaar kregen we 15 balen silo van dat weiland, daar hadden we zelf maar 5-6 van nodig en de rest hebben we weer verkocht. Rekensommetje aan het einde was dat het hooi zo goed als gratis hebben gehad.

Stro-prijzen gaan trouwens sky-high is mijn voorspelling. Onze buurman heeft 3 weken geleden van een stuk van driekwart hectare 45 kleine balen stro gehaald.... normaal haalt hij van hetzelfde stuk 150-200 kleine baaltjes! :oo

Daar ben ik dan makkelijk mee, dan geen stro meer in de stal, desnoods zand. Ik gebruik de stallen (buitenboxen) altijd als inloop stallen met mijn paddock eraan vast. Dus stro heb ik niet perse nodig.

Voer wel uiteraard.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:20

Stro gebruiken wij gelukkig ook niet maar wij gaan wel ook het houtkrul voor de hele winter inslaan binnenkort. Een pallet met 24 balen kunnen wij nog wel kwijt op ons erf ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:22

flettie schreef:
Stro gebruiken wij gelukkig ook niet maar wij gaan wel ook het houtkrul voor de hele winter inslaan binnenkort. Een pallet met 24 balen kunnen wij nog wel kwijt op ons erf ;)

Moet je je wel afvragen of je mestboer dat wil hebben !!! Dat wil de mestboer van de manege niet hebben dus ik heb vlas.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:24

Onze mestboeren (oftwel: onze kippen :D ) vinden het heerlijk!