Paard schopt stal kapot: wie moet het betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Re: Paard schopt stal kapot: wie moet het betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 20:13

Aan de hand van de reacties van dit topic, (heel veel verschillende meningen :D ),
ben ik vanmiddag op stal geweest en heb de stalhouder het probleem nogmaals voorgelegd.
We zijn gezamenlijk uitgekomen:
- stalhouder repareert de stal eenmalig op zijn kosten
- ik zorg voor rubber matten in de stal, en dit betaal ik zelf.
Dit lijkt mij zelf best een redelijke oplossing.

Alle paarden bij ons op stal (in totaal 8) staan op vlas.
Maar 1 paard staat op stro omdat hij niet op vlas kan.
Hier hoeft de eigenaresse van dat paard ook niet extra voor te betalen.
Hoewel de staleigenaar hier wel extra werk aan heeft.

Ook zijn er wel eens draden kapot gelopen door verschillende paarden, dit heeft de staleigenaar ook op zijn kosten gerepareerd.
Zo is er altijd wel wat.
Maar met mijn stal, hoe ik dit nu heb opgelost lijkt mij heel redelijk.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:54

TS, heel verstandig. Fijn dat jullie er uit gekomen zijn.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:58

nou....super toch???

Ik zou het zelf niet anders gedaan hebben.
Fijn dat jullie er uit zijn gekomen zonder allerlei toestanden :j

Ik heb toen ook zelf de rubber matten gekocht.....nou ja......ik kon ze ophalen tegen een krat bier en een fles Koffielikeur :')
Gewoon MP lekker afstruinen en hier en daar vragen of iemand nog iets heeft liggen.
Als je van hier uit de buurt komt valt er ook nog wel een flink stuk lopende band rubber te regelen :j

Fijn dat de stalbaas het zo goed opgenomen heeft.........

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:02

Ik zelf zou dit niet betalen, zit bij de prijs inbegrepen hoor. Dan moet je geen stal met paarden beginnen. Mijn paard heeft ook wel eens een vreugdetrap in de bak gegeven en ging het hout stuk. Heeft de eigenaar gewoon gemaakt.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:05

MamboBeach schreef:
Ik zelf zou dit niet betalen, zit bij de prijs inbegrepen hoor. Dan moet je geen stal met paarden beginnen. Mijn paard heeft ook wel eens een vreugdetrap in de bak gegeven en ging het hout stuk. Heeft de eigenaar gewoon gemaakt.

Ik ben het hier echt helemaal niet mee eens.
Als jij iets van een ander sloopt, of je paard of je kind of je hond.........dan zorg je dat je dat netjes oplost....punt!!
Zou een mooie stunt zijn als de hond van de buren op bezoek komt....mijn tafel opvreet en ik er voor op kan draaien :?
En dat omdat ik hem zelf binnen heb gelaten........neu :n

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:12

ik ben het er ook niet mee eens, had ook zeker niets zelf betaald zit allemaal bij de stalling inbegrepen, maar als jij tot een goede oplossing hiermee bent gekomen is het prima toch?
succes ermee.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 21:14

Ik vind het prima zo, de rubber matten zijn ook nog beter voor haar benen en hoeven.
De staleigenaar kende in Nieuwleusen een bedrijf, Co Rubber of zo.
Maar eerst ga ik op marktplaats zoeken.

Maar het blijkt dus wel dat er geen standaard regeling is voor zulke dingen.
Er zijn zoveel verschillende meningen.
Het zal dan wel zo zijn, dat elke stalhouder dit op zijn eigen manier oplost of zo?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:18

als je het rubber nieuw moet kopen is het best kostbaar.
Dat was ook de reden dat ik verder ging zoeken.
Ik weet niet of je paard tegen alle muren trapt zoals de mijne toen deed.
Maar anders zou je eerst de plekken die ze gebruikt om tegen te trappen eens kunnen bekleden om te zien of dat voldoende is.
Dat kan veel geld schelen....zeker als je nieuw moet kopen :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:21

quartel schreef:
MamboBeach schreef:

Ik ben het hier echt helemaal niet mee eens.
Als jij iets van een ander sloopt, of je paard of je kind of je hond.........dan zorg je dat je dat netjes oplost....punt!!
Zou een mooie stunt zijn als de hond van de buren op bezoek komt....mijn tafel opvreet en ik er voor op kan draaien :?
En dat omdat ik hem zelf binnen heb gelaten........neu :n

Is niet helemaal vergelijkbaar... Voor een paard betaal ik een bepaald bedrag, huur van stal en dergelijke. Dat soort zaken slijten en kunnen stuk gaan, tsja, dat betaal ik dan niet nog eens zelf. Dus dat met de hond, kind of dergelijke gaat niet op.

mika11 schreef:
Ik vind het prima zo, de rubber matten zijn ook nog beter voor haar benen en hoeven.
De staleigenaar kende in Nieuwleusen een bedrijf, Co Rubber of zo.
Maar eerst ga ik op marktplaats zoeken.

Maar het blijkt dus wel dat er geen standaard regeling is voor zulke dingen.
Er zijn zoveel verschillende meningen.
Het zal dan wel zo zijn, dat elke stalhouder dit op zijn eigen manier oplost of zo?

Als jij dit goed vindt is het toch prima? Ik ken genoeg paarden die wat gesloopt hebben maar ik heb werkelijk waar nog nooit gehoord dat een eigenaar dan voor de kosten op draait hoor. Zelf zou ik dat ook nooit betalen. Probleempje wat jij hebt, heb ik ook een keer aan de hand gehad en heeft de staleigenaar gerepareerd en heb nooit wat hoeven betalen. Beetje omgekeerde wereld zou dat zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:28

@MB
Waarom is dat de onbekende wereld??

Ik snap best als het slijtage is, er al zwakke plekken in de wand zitten, dat de verhuurder dat repareert/vervangt.
Maar als iets goed is en je paard sloopt het is het redelijk normaal dat de eigenaar dit betaald.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 21:29

Ik kan de stalhouder niet gaan verplichten dat hij rubber matten in de stal gaat aanbrengen.
Dat is mijn eigen keuze dat ik dat wil.
Dan kan ik toch ook niet hem dat laten betalen?
Tenminste, zo heb ik dat vandaag bedacht.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:30

nah MamboBeach....klets lekker door hoor :D
Ik zou het van mezelf behoorlijk onbeschoft vinden om in dit geval de stalbaas niet tegemoed tekomen......en dus van ieder ander ook ;) Maar goed....ieder zijn ding he?
Een ongelukje of slijtage is iets heel anders dan een dier wat dagelijks de stal ff verbouwd.
Op het moment dat je de stal komt huren ga je toch akkoord met wat je op dat moment ziet?
Dan moet je je eisen gaan stellen zoals ze bij jouw paard horen voordat je gaat huren!!!
Dan weet de stalbaas ook gelijk waar hij-zij aan toe is.
Je kan niet altijd alleen je eigen richting op denken........tenzij je schijt aan iedereen hebt :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:32

mika11 schreef:
Ik kan de stalhouder niet gaan verplichten dat hij rubber matten in de stal gaat aanbrengen.

:j ik vind het een hele goeie hoor.
En wat ook niet onbelangrijk is.......
Zo houd je de sfeer tussen jou en de stalbaas ook lekker ontspannen :D
Je denkt er precies zo over als ik....(voor wat dat waard is :+ )

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:46

Brainless schreef:
@MB
Waarom is dat de onbekende wereld??

Ik snap best als het slijtage is, er al zwakke plekken in de wand zitten, dat de verhuurder dat repareert/vervangt.
Maar als iets goed is en je paard sloopt het is het redelijk normaal dat de eigenaar dit betaald.

Onbekende? Omgekeerde wereld! :D
Tja, ik betaal genoeg stalgeld en dat hoort erbij. Paarden kunnen nu eenmaal iets slopen. Zo zie ik het en niet anders. Punt! :D Heb ook nooit anders ervaren, dus. Gelukkig heb ik geen sloper. ;)

mika11 schreef:

Dat jij dat wil is toch prima?! Zeg ik ook niets over. :n

quartel schreef:
nah MamboBeach....klets lekker door hoor :D
Ik zou het van mezelf behoorlijk onbeschoft vinden om in dit geval de stalbaas niet tegemoed tekomen......en dus van ieder ander ook ;) Maar goed....ieder zijn ding he?
Een ongelukje of slijtage is iets heel anders dan een dier wat dagelijks de stal ff verbouwd.
Op het moment dat je de stal komt huren ga je toch akkoord met wat je op dat moment ziet?
Dan moet je je eisen gaan stellen zoals ze bij jouw paard horen voordat je gaat huren!!!
Dan weet de stalbaas ook gelijk waar hij-zij aan toe is.
Je kan niet altijd alleen je eigen richting op denken........tenzij je schijt aan iedereen hebt :D

Klets lekker door? :? Jij wil je wil opleggen en je mening en ik zie het gewoon anders. Heeft niets met klets maar lekker door te maken. Vind je reactie dan ook een beetje raar uit de hoek komen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:50

@MB
Dus als jij mijn trailer huurt en jouw paard slaat de achterklep eruit... is dat mijn probleem??

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:51

Brainless schreef:
@MB
Dus als jij mijn trailer huurt en jouw paard slaat de achterklep eruit... is dat mijn probleem??

:j en dan reageer ik raar :')

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:55

Brainless, ik had een reactie op je gegeven maar gezien de puberale reactie van quartel reageer ik niet meer. Hoe kinderachtig ben je als iemand een andere mening heeft... Sorry, kan er niet bij.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:56

ik vind het anders een interessante discussie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:59

Ik ben het met MB eens hoor :j
Als mijn paard mijn spullen sloopt ben ik de pineut. Als mijn paard spullen van een ander sloopt ook, tenzij ik die ander betaal voor een bepaalde dienst, zoals pensionstalling.
Als ik de stalling betaal, verwacht ik dat de pensioneigenaar de boel in orde heeft, zodanig dat de spullen, bij normaal gebruik, niet kapot gaan. Natuurlijk ga ik dan ook netjes met die spullen om. En paarden trappen nu eenmaal, dus daar moet een stal in mijn ogen tegen kunnen.
Als ik bepaalde verbeteringen wil aanbrengen, zoals rubber, is dat natuurlijk wél mijn pakkie an. En dan gaat het ook mee als ik weer wegga (ooit) :j

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:01

ik ben het ook met MB en Wendy eens!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:07

@wendy
Een paard kan, als hij wilt, een deur van de stal eruit trappen. (en dan heb ik het niet het normale trappen wat een paard wel eens doet, maar vol achteruit slaan).
Daar is nl geen enkele deur tegen bestand.

Als je een paard op stal hebt die regelmatig een complete deur eruit jenst is echt niet grappig.
Dan vind ik het persoonlijk rara dat als een eigenaar wel wil dat het paard op stal gaat, de verhuurder voor de kosten op moet draaien.

Of een paard die volledig de achter klep eruit klapt, dat is ook niet grappig.
En ik kan je vertellen dat de verhuurder je wel aansprakelijk stelt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:09

Ik kan je vertellen dat mijn paard regelmatig pogingen doet om de staldeuren er uit te krijgen, maar dat is heel flauw gezegd echt niet mijn probleem :n Gelukkig ziet de eigenaar van de stal dat ook zo.
De verhuurder kan best proberen mij aansprakelijk te stellen, maar volgens mij moet hij dan aantonen dat ik onzorgvuldig met zijn spullen ben omgegaan. En dat is echt niet zo.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 19-07-11 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:09

En dan vind ik zelf nog dat als het 1 of 2 x goed gemaakt is (met nadruk op goed) op kosten van de stalhouder, dat daarna toch echt een keer de portemonnee van de eigenaar open mag.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:10

Dan is er nog zoiets als een verzekering..... Als het paard de deur eruit trapt wordt het tijd voor een ander soort stal voor dat paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:12

Natuurlijk moet je wel kijken naar andere oplossingen.... andere stal, niet op stal (zoals mijn paard als het even kan).