halster om op wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvaRampage

Re: halster om op wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:59

Zonnebrandklep is soms nodig inderdaad. Je hebt ook van die quick release halster. Zitten met klittenband vast dus als een vast komen te zitten zijn ze zo los.

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:15

ik heb zelf geen paard maar mijn oude verzorgpaarden en het paard van mijn vriendin hebben allemaal een halster om in de wei

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:21

Er is weinig kans dat ze haken maar er is ook weinig kans dat je ze binnen 3 tellen de wei uit moet halen?

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:23

Mijn paard staat met halster op het land, is niet nodig want paard wil wel komen maar voor andere stalgenoten vind ik het wel zo fijn :)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:24

breggel1982 schreef:
mijn paarden hebben altijd een halster om in de wei. voor enge dingen ben ik niet zo bang als ze er een keer te hard aan trekken met het spelen trekken ze een halster al kappot ( ook de dure maakt niet uit) ik vind het ook fijn mochten ze een keer uitbreken ze niet helemaal ''naakt'' rond lopen

en toch is mijn pony bijna gestikt in een goedkoop halstertje van 5,-. Dat ding was blijkbaar niet stuk te krijgen (pony wel |( )

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:08

Bij ons staan de meeste paarden zonder halster. Alleen een enkeling met vanwege zonneklep/vliegennetje. En tot nu toe zijn er voor zover ik weet geen problemen mee geweest.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:14

Mijn merrie staat altijd met halster op de wei, ze heeft namelijk een graasmasker om.
Nog nooit problemen gehad *klopt snel af*.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:34

Heb ook al zo veel verhalen gehoord van paarden die gestikt zijn, het kan toch altijd gebeuren!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:36

Lieshorses schreef:
Heb ook al zo veel verhalen gehoord van paarden die gestikt zijn, het kan toch altijd gebeuren!

Ja, maar paarden kunnen ook een trap krijgen waardoor ze knock-out liggen.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:37

Hier staan ze zonder halster in het land :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:40

Klopt! :j
maar hier ging het vooral over hoe ze kunnen "stikken" met het halster!
En dan koop je zo''n halster die super strak zit! :+
Echt TS, je kunt beter raad aan de arts ofzo vragen, want hier krijg je 2 verschillende antwoorden! Welke vindt jij het beste? En je weet zelf denk wel of je pony erg "ophangerrig" is, of hij juist heel erg voorzichtig is en bijna niks onderzoeket enzo!
Bij mij is het ook nog eens mooier zonder halster *D Niet dat dat erg belangrijk is
monica08 schreef:
Lieshorses schreef:

Ja, maar paarden kunnen ook een trap krijgen waardoor ze knock-out liggen.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:41

Lieshorses: ik snap waar het omgaat, maar wilde even duidelijk maken dat de kans erg klein is, net als een blikseminslag :)

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:43

Hier nog 1 die de paardjes 24/7 buiten heeft lopen met halster. Ze zijn anders erg moeilijk te pakken.
Heb het nog maar 1x gehad dat het halster af was gegaan....

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:43

Indd das ook waar hoor! :)
Alleen of het nou bliksem of ophangen is, de kans is er gewoon. En ja, das moeilijk uit te leggen haha :o maar jij hebt ook gelijk hoor!

monica08 schreef:
Lieshorses: ik snap waar het omgaat, maar wilde even duidelijk maken dat de kans erg klein is, net als een blikseminslag :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 21:02

Toen de arts een netje voorstelde zei ik 'daar dacht ik zelf ook aan, maar dan moet hij een halster in op de wei' en toen zei de arts niks. Dus ik heb de indruk dat hij het zelf niet zo'n punt vind maar snapte dat ik het wel een punt vond, en daarom met een ander advies kwam (savonds insmeren met uiercreme en smorgens goed insmeren met zonnebrand creme). Zijn neus is nu weer helemaal goed, nog iemand anders van het land smeert hem ook in en ik smeer hem nu met een behoorlijke hoge graad (50) in.

Ik denk niet dat er veel gebeurt maar eerlijk gezegt is er weinig toezicht op de wei, er zijn maar weinig mensen bij ons die voor hun paarden komen dus als er iets gebeurt kan het dus zomaar zijn dat een tijd duurt voordat iemand het door heeft.

Als zijn neus weer zo heftig verbrand ga ik de ideeen overwegen. Een halster die snel breekt of de vliegenmasker waar de klep al aan vast zit. Gelukkig word ie nu vaker ingesmeerd en door een hogere.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:09

Fijn! Maar zo zie je, zelfs de arts die zegt van nou ik weet het nog niet haha.
Maar het lijkt mij dat hij leren, tweedehands halsters wel sneller stuk gaan ( en dus veiliger zijn )
Millanka schreef:
Toen de arts een netje voorstelde zei ik 'daar dacht ik zelf ook aan, maar dan moet hij een halster in op de wei' en toen zei de arts niks. Dus ik heb de indruk dat hij het zelf niet zo'n punt vind maar snapte dat ik het wel een punt vond, en daarom met een ander advies kwam (savonds insmeren met uiercreme en smorgens goed insmeren met zonnebrand creme). Zijn neus is nu weer helemaal goed, nog iemand anders van het land smeert hem ook in en ik smeer hem nu met een behoorlijke hoge graad (50) in.

Ik denk niet dat er veel gebeurt maar eerlijk gezegt is er weinig toezicht op de wei, er zijn maar weinig mensen bij ons die voor hun paarden komen dus als er iets gebeurt kan het dus zomaar zijn dat een tijd duurt voordat iemand het door heeft.

Als zijn neus weer zo heftig verbrand ga ik de ideeen overwegen. Een halster die snel breekt of de vliegenmasker waar de klep al aan vast zit. Gelukkig word ie nu vaker ingesmeerd en door een hogere.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:00

Gewoon creatief zijn met paardenelastiekjes of een leren veter ipv de gesp achter het hoofd dicht te maken.. Doe dit al een paar jaar met graasmaskers die aan het halster vastmoeten. Breekt makkelijk wanneer je er druk op zet, ik heb deze zomer voor het eerst een opengeknapt halster gevonden in de wei. Maar ik heb merries die niet aan elkaars halsters lopen te sjorren, kan me voorstellen dat dit bij paarden die veel spelen te snel stuk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:06

shera schreef:
breggel1982 schreef:
mijn paarden hebben altijd een halster om in de wei. voor enge dingen ben ik niet zo bang als ze er een keer te hard aan trekken met het spelen trekken ze een halster al kappot ( ook de dure maakt niet uit) ik vind het ook fijn mochten ze een keer uitbreken ze niet helemaal ''naakt'' rond lopen

en toch is mijn pony bijna gestikt in een goedkoop halstertje van 5,-. Dat ding was blijkbaar niet stuk te krijgen (pony wel |( )

Ze verkopen veiligheidshalsters,die schieten los als een paard bijv. vast komt te zitten,o.a.Barefoot heeft een halster in de collectie (volgens mij niet lang meer).

Mijn paarden hebben altijd een halster om,bij ons is dat makkelijker omdat bijv. mijn vader af en toe binnen moet zetten en hij weet niet hoe hij een halster om moet doen,daarnaast hebben wij een hele grote weide,als ze het dan op een rennen zetten krijg je ze amper te pakken.

Daarnaast heeft mijn paard een vliegenkap op en pony sliertjes om,die blijven enkel goed zitten met een halster er op.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:16

bij mij ligt het er aan in welk weiland en ook hoe het weiland is afgemaakt. Staat er schrikdraad zonder bomen, dan hebben ze meestal een om, nu hebben er 2 wel een halster om en 2 niet. Mijn hengst heeft er een om omdat hij anders niet makkelijk te pakken is, hij is een beetje kopschuw, dus je pakt hem niet zo maar. En een merrie heeft het halster om omdat ze de laatste tijd erg chagrijnig is en ik mevrouw dan makkelijker kan pakken. De andere merrie heeft geen halster om, maar wel een vliegenkapje.

Zelf heeft onze oudste merrie ook een keer vast gehangen met een hoef achter het halster, zelfs omgekiept, maar gelukkig heeft ze er niks aan over gehouden.

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:42

Een paard van ons heeft ook weleens met zijn hoef door het halster gezeten. De buurvrouw kwam ons waarschuwen dat hij wel heel erg raar liep in de wei. Gelukkig goed afgelopen.
Vorige week zat onze jaarling met haar halster vast aan een boomkorf in de wei. Ze was met de zijkant van haar hoofd aan het schuren tegen de boomkorf toen is de musketonhaak aan het gaas van de boomkorf vastgeklikt :oo Ik was zelf op dat moment in de buurt en dacht wat staat zij daar raar (ze stond nogal hoog met haar hoofd) Ik bleef een tijdje naar haar kijken en ze bleef maar in dezelfde positie staan. Ik ben toen naar haar toegelopen en zag dat ze vaststond. Gelukkig bleef ze rustig, ik heb het halster bovenop moeten losmaken want de musketonhaak kreeg ik niet los.
Ook weer goed afgelopen maar stel je voor dat het gebeurt was en er was niemand thuis dan had ze zo de hele dag moeten staan.
Nu staan ze dus allemaal zonder halster :)

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:46

Bij mij hadden de paarden ook een halster om op de wei.
Op stal echter niet, na ook zo'n spookverhaal...

laaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:52

Marieke00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 07:56

dussss het maakt niet uit als k hem altijd in de wei omlaat :(:)
want k weet namelijk niet of t lukt om dat halster voor de tweede keer om te krijge..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:24

hier zonder, ik wil ze ook niet op de wei met, ze staan namelijk 24/7 buiten (wei en paddock) dus dan zouden ze de hele dag met halster staan, ik sluit het risico op ergens aan blijven hangen of in elkaars halster verstrikt raken bij spelen etc liever gewoon uit

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:30

Oud topic!! :)
Hier ook zonder. Wil absoluut geen halster aan in de stal of wei.
Heb gezien wat er kan gebeuren en ik heb mij les daaruit getrokken.

Reacties als die van marieke00 hierboven laten zien hoeveel mensen er nog verkeerd denken over halsters.
Mocht je een paard al met een halster op de wei zetten neem dan een halster wat kapot kan gaan dus met zo'n break stuk ertussen of een oud dun leren halster.