Waarom binnen met onweer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:49

Vind het knp dat je je erover heen hebt kunnen zetten, ik denk dat ik ze na zo'n voorval wel angstvallig binnen zou halen :o Maar nu lopen ze nog altijd buiten, 24/7. Zelfs met het voorspelde noodweer afgelopen week. Al twijfelde ik toen wel hoor, maar toen de 1e bui was geweest, paarden rustig waren gebleven en het wel mee viel hier, heb ik ze buiten gelaten. Binnne geeft meer onrust en stress, ook omdat ze stal niet meer gewend zijn nu (wennen ze wel weer aan, maar voor een nachtje onweer af en toe wennen ze er slecht aan). Paarden staan vlakbij het huis van de staleigenaar, op het erf, en ik hoop maar dat de bliksem eerder in de hoge bomne langs de weg of in de huizen/stallen zou inslaan ipv in de paarden. Voor mij weeg het risico niet op tegen de onrust etc van het op stal houden. Helemaal nu, warm, klam, ranzig, buiten is het dan veel lekker zeker met een bui erbij. En daarnaast staat mijn paard ook gelijk met stalbenen, dat is mij het niet waard.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:56

Bliksem schreef:
Mijn pony blijft buiten staan.
Hij staat 24/7 op het land met enkel een schuilstal. Ik kan hem dus niet eens opsluiten, maar mocht dat wel gaan had ik hem ook buiten laten staan om dezelfde reden die jij geeft; een paard is en blijft een vluchtdier.
Ik moet wel zeggen dat ik bij onweer verschrikkelijk slecht slaap, ik vraag me af of dat bij mensen die hun paard binnen hebben staan minder is? (al kan de bliksem dan alsnog inslaan met brand en een paard dat vaststaat als gevolg, maar dat terzijde :P)

ja zeker als ik weet dat m`n beestjes veilig binnen staan slaap ik veel lekkerder hoor ! try it

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:31

ik vraag me die vraag vaker af voor als ik ooit eigen heb... Ik wil mn paarden 24/7 buiten hebben maar met een schuilstal die uit 2 stukken bestaat en waarvan eentje dicht kan (stel ze krijgt een blessure waardoor ze even niet mag lopen ofzo) gewoon pure nood dus...

Moet wel eerlijk zeggen dat ik liever niet buiten in de wei ben met onweer en het hierdoor dus erg fijn is als er een overdekte rijbak is zodat ik wel wat met ze kan doen.... Alé dat meer voor mezelf.
Wat betreft paarden binnen of buiten tja ik heb werkelijk geen idee, eigenlijk wil ik buiten want idd het is niet eerlijk tegenover het dier om ze binnen te zetten omdat ik bang ben. Denk wel ook dat het heel erg ligt aan de weide, weet wel dat bomen gevaarlijk kunnen zijn maar in een bosrijk gebied is het toch anders je paarden buiten te hebben dan in een grote open vlakte (waar je paard dus ook al sneller het hoogste punt is)

Met op stal zetten zit ik met de angst dat het daar inslaat er brand onstaat en mn diertje niet weg kan en DAT is weer iets wat ik me nooit zou vergeven. Denk dus toch lekker buiten (afhankelijk van of de weide hogere punten heeft of heel open is)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:01

Ik haal mijn paard binnen met zwaar onweer. Waarom? Omdat het hier al eens bijna fout is gegaan en dat risico wil ik mijn paard niet nog eens laten lopen als daar de mogelijkheid voor is. En ja, paarden zijn wel zo dom om aan het stroomdraad te gaan staan. Alsof een paard weet dat het daar sneller inslaat.
Verder staat ze gewoon 24/7 buiten. Verder is het gewoon een goede oefening dat ze ook op stal moet kunnen staan, hoef niet zo'n bok die met geen mogelijkheid op stal te houden is.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:36

Mijn paard blijft buiten met alle weer. We hebben geen dichte stallen dus het eigenlijk niet eens mijn keuze. Wel zijn keuze of hij in de schuilstal gaat staan of niet. Ze staan 's nachts wel op de paddock en niet op de grote wei maar dus niet op stal...

24/7 buiten is voor mij 24/7 buiten met alle weer en risico (en schuilmogelijkheden) erbij...

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:43

Milou schreef:
Ik zou echt niét kunnen slapen als ik weet dat mijn paard buiten zou staan met bijvoorbeeld zo'n storm als gister, mijn paard staat sowieso 's nachts altijd binnen maar met onweer zou ik het echt niet kunnen om haar buiten te laten staan.

idem :j :j

Gina

Re: Waarom binnen met onweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:46

Mijne blijft ook gewoon buiten staan, ze kan dan het weiland op of in de paddock.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:51

Gewoon buiten.

Als het inslaat is pech, moeder natuur geeft en neemt.
Als ik hem binnen zet en de bliksem slaat daar in en hij verbrand levend, vergeef ik het mezelf nooit!

Lekker buiten blijven dus, hij heeft genoeg ruimte om zelf een veilige plek te kiezen :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:55

Hier in de buurt hoorde ik ook een verhaal van een dood paard na het noodweer van laatst, alleen wisten ze niet zeker hoe of wat.
De mijne stond ook buiten met dat weer, behoorlijk griezelig.
Maar met zo'n weer zit je eigenlijk bijna nergens veilig, als het op het huis of stal in slaat kan dat ook heftige gevolgen hebben.
Een huis is hoger dus zal ook sneller geraakt worden.
Tja waar doe je goed aan???

Ts sterkte!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:59

Mijn paard staat het hele jaar door buiten, in weer en wind, en dus ook in onweer. En ja, ik kan daar wel eens wakker van liggen, maar ze hebben het prima op dat enorme stuk land. Mijn paard wordt er echt niet blijer van door hem op stal te zetten. Nee, ook niet met onweer.
En als ik dan 's morgens zie hoe vredig en happy ze als een grote groep staan te grazen, dan weet ik weer waarom ik voor buiten heb gekozen. Mijn paard staat op land met voornamelijk natuurlijke afscheidingen (riet/water/bomen/struiken), maar de paarden op het andere land bij ons hebben vaak stroomdraad erbij hier en daar. En de stroom wordt er wel altijd afgehaald bij onweer. :j

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 20:03

Dat de bliksem altijd inslaat op het hoogste punt is helaas niet waar, lees het volgende stukje afkomstig van wikipedia:

Vrijwel alle dingen geleiden stroom beter dan lucht dat doet. Daarom zal de bliksem bij voorkeur via bijvoorbeeld bomen en hoge gebouwen stromen. Ook ijzeren hekwerken zijn goede geleiders.

De blikseminslag veroorzaakt echter ook een gevaar door het potentiaalverschil in de grond. Alle geleidende voorwerpen, zoals een metalen hek maar ook een menselijk lichaam, nemen de stroom uit de grond op en geven hem verderop weer af, doordat ze beter geleiden dan de grond zelf.

Mijn paarden gaan altijd naar binnen... ik heb verschillende verhalen gehoord van paarden/koeien die in het land getroffen zijn en eigenlijk nog niet één waarbij de paarden zijn verbrand in een stal doordat de bliksem daar insloeg..
Dat paarden vluchtdieren zijn is een feit, maar ik denk niet dat dat ze helpt bij onweer, tenslotte zit er een omheining om de meeste weilanden en al zijn ze nog zo snel... denk niet dat ze het winnen van de bliksem..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:19

dressuur518 schreef:
Bliksem schreef:
Mijn pony blijft buiten staan.
Hij staat 24/7 op het land met enkel een schuilstal. Ik kan hem dus niet eens opsluiten, maar mocht dat wel gaan had ik hem ook buiten laten staan om dezelfde reden die jij geeft; een paard is en blijft een vluchtdier.
Ik moet wel zeggen dat ik bij onweer verschrikkelijk slecht slaap, ik vraag me af of dat bij mensen die hun paard binnen hebben staan minder is? (al kan de bliksem dan alsnog inslaan met brand en een paard dat vaststaat als gevolg, maar dat terzijde :P)

ja zeker als ik weet dat m`n beestjes veilig binnen staan slaap ik veel lekkerder hoor ! try it

Sinds die van mij weer een schuilstal hebben slaap ik idd beter :j Vroeger lag ik dan uren te woelen tijdens een storm en onweer en ging ik vaak snachts in mijn piama naar buiten om toch even te kijken. Nu schrik ik soms wakker, ben bezorgd en denk dat opeens dat ze lekker in hun stalletje kunnen en dan slaap ik weer in. Ik sluit ze dus niet op, maar ik ben er een paar keer geweest toen het begon te regenen en te onweren. Mijn mietjes wisten niet hoe snel ze hun stal moesten opzoeken :')

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:28

Mijn paarden blijven lekker buiten in de wei lopen (met alle weersomstandigheden). En als het ze niet bevalt kunnen ze in de stal gaan staan. Als ze bang zijn kunnen ze nog vluchten, in een stal kunnen ze geen kant op.
Maar ik kan ze ook niet opsluiten, zit geen deur in de stal. Kan wel, maar vanwege een brandstichting vroeger komt er geen deur meer in.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:56

laatste keer merrie met veulen de keus gelaten, ze konden binnen of buiten. enige was dat ze smorgen buiten de wei stonden, maar of dit zeker aan het onweer lag weet ik niet. andere had ik wel op stal, maar zijn buitenstallen dus scheelt alweer qua warmte.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:00

Met het noodweer van afgelopen week stonden de 2 van mij ook gewoon buiten, ik heb geen mogelijkheid om ze naar binnen te halen. Wel op de paddock gezet, daar hebben ze ook een schuilstal. Maar echt lekker slapen heb ik die nacht niet gedaan hoor! :n
Normaal vind ik het nooit zo erg dat ze altijd buiten staan, maar dit was voor het veulen de 1e keer met zulk noodweer.. Vond ik toch niet zo'n fijn idee := Maar alles is goed gegaan :j

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:14

Ik heb een weiland met 5 stallen, maar ik ga ze echt niet in zo'n stal opsluiten als ze ook gewoon op het weiland kunnen. Want het gaat echt helemaal niet veiliger worden als ik ze opsluit in zo'n schuilstal dan dat ik ze op open veld houd met de keuze zelf op stal te gaan staan als ze dat nodig vinden (wat ze trouwens bijna nooit doen, stortregen vinden ze blijkbaar heerlijk :+ ). Onze omgeving staat vol huizen, bos, andere weilanden met paarden. Volgens mij slaat de bliksem in als hij inslaat en daar is niets aan te doen.
Mijn paarden hebben wel geen ijzers en al onze stallen etc zijn zo ijzer-vrij mogelijk gemaakt, dus geleiding vanuit de grond is minimaal.
Bliksemafleiders heb ik ook al over gelezen dat die niet altijd werken en niet iedereen heeft een veilig stallencomplex waar zeker nooit bliksem zal inslaan (ik denk dat er heel weinig stallen zijn waar de kans op bliksem 0,0 is).
Als je écht zeker bent dat je daar nooit blikseminslag gaat hebben, zeg het me dan, dan kom ik er ook wonen... Want ons huis kan ook gewoon door de bliksem getroffen worden, en ik ga niet ergens anders logeren bij noodweer omdat ik geen bliksemafleider heb. Is de kans om zelf geraakt te worden niet bijna even groot als die dat je paard geraakt wordt? (en dat is dus bijna nihil als je de blikseminslagen gaat tellen op mensen en dieren en dat afwegen tegen het aantal mensen en dieren dat we hebben)

Dus wat is het veiligst voor mijn paarden? Opsluiten op een stal in datzelfde weiland waar ze anders vrij kunnen rondlopen, of gewoon lekker vrij? Lekker vrij dus :j
Ik kies er ook voor ze 24/7 buiten te hebben staan en ze staan 25min met de auto van bij mij thuis. Dus om nu midden in de nacht met noodweer wakker te worden, de auto in te springen en ze dan binnen te zetten lijkt me ook niet echt veilig?

Onweer is niet leuk, maar hey, het is gewoon de natuur. Als je voor elk risico dat je loopt je bang moet worden, dan wordt het een zwaar leven denk ik...

Annisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:06

jup. hier staan ze altijd snacht binnen,
maar mocht het slecht weer worden,
blijven ze ook binnen, en als het heel warm word ook
omdat het in de stal veeeel koeler is,
zelfs voor regen gaan ze naar binnen,
t zijn goeie dressuurpaarden,
en regen is niet goed voor de spieren.
Ze zijn niet van mij. :o

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:41

aller eerst wat erg voor je , dat je zo een paard moet verliezen!
ik haal mijn paarden niet altijd binnen , maar net als vortige week als er zon storm en hagel word voorspelt
zet ik ze toch lekker op stal het was wel een beetje warm maar ik denk dat dat minder erg is dan bliksem inslag of die grote hagel stenen en ruk winden

MendyGinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:41

Wij halen onze pony's meestal naar binnen met onweer. De kans dat de bliksem in de stal inslaat is veel kleiner, omdat er meestal wel een bliksemgeleider in de buurt is. Ook vind ik het een veel fijner gevoel als ze binnen staan, maar die van ons staan ook wel eens buiten. Dat ligt er ook aan of het verwacht of onverwacht komt.
Ook zetten wij onze pony's binnen in de hitte, omdat het in onze stallen meestal wat koeler is en een van onze pony's heeft soms last van jeuk. Wat door de vliegen kan komen, waar ze in de stal geen last van heeft.

De meeste mensen zijn tijdens de onweer meestal niet buiten, waardoor wij niet in direct contact staan met de grond. (Lijkt mij zo)

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:41

Ik zelf haal mijn paarden niet binnen.
Ze staan 24/7 in de wei en hebben wel een schuilstal, waar ze eigenlijk bijna nooit in staan.

Ik vind het idee van op stal nog enger.
Straks slaat het in op de stallen en krijg je brand en krijg je je paard er niet op tijd uit.
Heeft hij eerst heel veel angst gehad en en verbrand die gewoon.

Met een inslag in de wei is het zo goed als gelijk over, heeft hij geen angst gehad niks.

Dat heeft voor mij de keuze gemaakt om ze buiten te houden.

heuvel2407

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:30

Onze paarden blijven ook altijd buiten.
Tuurlijk kan het altijd gebeuren maar ja het risico dat ie inslaat op stal is net zo groot