Paard aan huis.. Onbetaalbaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:07

Toch vergt een vrijstaand huis met veel grond veel meer onderhoud dan een rijtjeswoning.
Daarbij komt ook dat je weiland/paddock/rijbaan/stal/woning ook onderhoud nodig heeft, veel meer dan een rijtjeswoning in de stad. Dat betaal je dan wel niet uit je pensionpotje, maar weer uit het andere

( aanschaf grasmaaier, bosmaaier, nalopen omheining, maken van omheining, in stal gaat ook weleens wat stuk, aansluiten water, aansluiten verlichting, onderhoud stal, weide bemesten, legen van je mesthoop, maaien van je weide, inkopen van voer, stalbedekking, onderhoud tuin, etc)

Een heel reeël beeld krijg je hier niet, want iedereen heeft zijn eigen referentiekader.
Iemand die recreatief rijdt bijvoorbeeld of alleen maar paarden houdt neemt met minder genoegen dan iemand die wedstrijden rijdt.
Of paarden die heel sober gehouden worden dan wat een ander doet/of graag ziet.

Ook ik kon bij de buren gaan trainen,maar tis ook wel erg prettig om gewoon je bak,maar ook zeker voor de wintermaanden een paddock te hebbben. Een deugelijke stal met watervoorziening, het liefst nog verwarmd, omdat je in de wintermaanden moet slepen met emmers,dat is een afweging die je maakt,gemaakt op je persoonlijke situatie.
Ben je thuis, of werk je de hele week. Dan is warm water in de stal wel erg prettig,dan iedere ochtend met -10 alle waterbakken open te breken zodat je paarden kunnen drinken.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:08

ElCamino schreef:
Voor iedereen die denkt dat de hypotheek niet meetelt:
we hebben een huis van bijna een mijloen !!!!! Daar zit twee weilanden bij in, de nieuwbouw van de stallen, de rijbaan etc etc..... NATUURLIJK hoort dat er wel bij !!!
ik en anderen met mij praten over ONZE situatie en niet over het huren van een weiland tegenover ons huis of iets dergelijks....

En de loonwerker moet ik inhuren omdat ik zelf geen machines heb, dus NATUURLIJK horen die kosten er ook bij in MIJN kostenplaatje !!

Dus let alsjeblieft op met wat je roept, we praten uit ONZE ervaring en ONZE kosten....

Ik kan ook alleen maar naar eigen situatie kijken, ik weet dat het huis/perceel van mijn ouders geen miljoen waard is. Volgens mij hebben zij het gekocht voor 2.5 ton. Hier is de rijbaan, de stal etc niet meegefinanciert. Dat is een keuze geweest, lenen of sparen. Zelf bouwen of laten bouwen. Hier geldt het weiland was er anders ook wel geweest, voor de schaapjes, al was het maar omdat het goede investering is. Dus ja voor mijn ouders heeft het geen invloed op de hypotheek.

Jouw situatie is een mogelijkheid maar het kan ook best anders.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:15

tja... maar alle jaarlijkse kosten aan loonwerker etc is ook aardig wat...wij kunnen niets zelf doen dus wat ik al aangaf: de mestput laten legen, de sloten doen, en weide onderhoud is best een hoop.
En natuurlijk kun je op gras rijden, maar ik wil een bak.... mét regensysteem.... en ik rij wel een uur met trailer voor les of laat iemand komen van ver weg...
Mij maakt het allemaal niks uit en ik laat er graag dingen voor, ik reken alleen de TS voor wat ons kostenplaatje is.

En de pensionstal bij een boer is misschien niet duur, bij een boer betaalde ik nog geen 200 in de maand een tijdje maar ik kom zelf uit het Gooi waar je zo'n 400 euro per maand aan een box kwijt bent....

Natuurlijk kun je goedkoper uit zijn als je wilt en niet de accomodatie nodig vindt die ik wel heb..maar dat is eigen keus.
Ik laat alleen zien dat wij wel degelijk redelijke kosten hebben en het uiteindelijk niet veel uitmaakt of ik klein woon in een flat in Naarden en ze in pension zou zetten of sinds 2 jaar aan huis heb. Puur mijn situatie dus, heb het allebei namelijk voor handen gehad

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:15

@Attitude
Daar heb jij ook gelijk in hoor, maar bij ons was het dat ook mijn man heel graag buitenaf wilde wonen.
Of dit nu met of zonder paarden was.
Dus dat extra onderhoud hadden wij dan sowieso ook wel gehad.

Gelukkig heeft zijn vader een boerenbedrijf gehad, dus veel dingen mochten wij meenemen.
Ook de buurmannen hier hebben van alles staan waar wij gebruik van mogen maken.

Veel werkzaamheden die wij nu thuis hebben had ik ook waar mijn paarden eerst stonden.
Het voordeel van nu is dat ikzelf bepaal wat er wel en niet hoeft te gebeuren en wat/wanneer ik iets wel of niet voer.

Mijn man vindt het heerlijk om rondom het erf te werken (is echt zijn buiten hobby) dus dat komt mooi uit :)
Ook mijn kinderen vinden het wonen hier fijner dan in de woonwijk en willen geeneens meer terug. Dat is ook wel wat geld waard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:21

Angela schreef:
Je geeft dus zelf ook aan dat een paard in pension duurder is als een paard aan huis. Je moet immers de pensionhouder zijn uren betalen, en die van jezelf niet...

Het is heel erg goed te doen. Wij wonen op een half uur van Nijmegen, en van Arnhem, en bovendien hebben we de stadjes Kleve en Goch binnen 5 minuten bereikbaar. Dus middle of no-where wonen we niet. Wel over de grens, en daardoor kunnen wij dus wel de paarden aan huis houden, voor veeeeeeeeeeel minder geld als de kosten van 2 (straks 3) paarden in pension. Ik betaal in de herfst/winter zo'n 100 a 150 euro in de maand voor 2 paarden (nu zelfs veel minder aangezien ze gras eten ipv hooi, de kosten zijn nu ongeveer 40 euro per maand voor de 2 samen).

Ook moet ivm hypotheek niet vergeten worden dat een deel van de kosten (door waardevermeerdering) weer terug te krijgen is bij de verkoop van het huis... Ook verbeteringen als stal, paddocks, omheining e.d. zijn goed terug te verdienen, zelfs in deze tijd. Een huis met alles kant en klaar in orde voor paarden is nou eenmaal meer waard als wanneer er nog niets is.

Ik wil niet zeggen dat iedereen het ook maar moet doen. Een pensionstal heeft zeker veel voordelen, het wonen in de stad ook. Soms wil je ivm bijvoorbeeld hulp behoevende ouders, of alle vrienden op fietsafstand gewoonweg niet verhuizen, of vind je het uitzicht op 25 hoog onbetaalbaar. Maar voor mij is het gewoonweg een droom om ze aan huis te hebben, en door de grens over te gaan was het ook mogelijk. En in geniet er iedere minuut weer van :j

Als wij de paarden aan huis zouden willen hebben, dan hebben wij dus wel een hogere hypotheek nodig dan we nu hebben. In de regio waar jij woont is geen werk voor mijn vriend. En dat geldt helaas voor meerdere regio's. Waar wel werk is, zijn toch de wat duurdere regio's (Twente, Eindhoven, Randstad). En net over de grens in Twente heb ik nog geen huizen gezien met voldoende land in enigzins bewoonbare staat voor de prijs die jij noemt.

Ik word er af en toe wat simpel van als mensen maar roepen dat iedereen zijn paarden aan huis kan hebben, als hij maar wil. Dat is simpelweg niet zo, echt niet.

Brainless

Re: Paard aan huis.. Onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:23

@Wendy
Mijn man werkt ook 115 km vanaf huis.
Hij werkt in de randstad, terwijl wij in Friesland wonen.

Het is een keuze die je maakt of je dat wel wil of niet, maar het is zeker wel haalbaar.
Hier wonen meer mensen die in de randstad werken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:23

Als je wil, kun je overal aan het werk, het is maar net wat voor werk je wil doen. Dat er in bepaalde regio's meer werk is, dat is zo, maar dat betekent niet dat er geen werk ís. Zoals al eerder gezegd, je maakt een keuze en dat betekent dat je concessies zult moeten doen.
En dan is de vraag of je dat wilt.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:26

Ik heb mijn paarden aan huis, geen groot weiland erbij maar uitloopstallen met paddocks. Wij hebben dit huis gekocht toen mijn paard nog op pension stond, ik betaalde dus hypotheek, onderhoud enz en daar bovenop nog pensiongeld en alles.
Wij hebben na een paar jaar besloten stallen te plaatsen en paddocks te maken zodat hij meer buiten kon staan.
Ik betaalde voor het pension toen 320E per maand. Dat was 30 km van mijn huis af dus op die 320E komen ook nog brandstofkosten buiten de andere kosten.

Ik betaal nu mijn buurman 25E p/m voor het gebruik van een 20/60 rijbaan, gebruik van een wasplaats en ik kan de mest daar brengen.
Verbruik daarnaast ongeveer voor 40E krachtvoer, 80E hooi en 25E aan vlas. Dus aan vaste kosten ongeveer: 170E per maand.
En dan heb ik daar ook nog een pony voor lopen.

Ik ben dus wel stukken goedkoper uit sinds hij thuis staat, maar buiten dat voel ik me elke dag ongelofelijk rijk als ik thuis kom en ik word begroet door de paarden, als ik de deur uitstap zie ik ze, als ik uit mijn slaapkamer kijk zie ik ze, dat vind ik dan weer onbetaalbaar:D

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:27

Jibbel schreef:
Als je wil, kun je overal aan het werk, het is maar net wat voor werk je wil doen. Dat er in bepaalde regio's meer werk is, dat is zo, maar dat betekent niet dat er geen werk ís. Zoals al eerder gezegd, je maakt een keuze en dat betekent dat je concessies zult moeten doen.
En dan is de vraag of je dat wilt.

Ik spreek uit ervaring dat dat toch echt niet zo is hoor..
En bovendien wil je een hypo kunnen blijven betalen, want onder de 250.000 euro vind je ook in drenthe geen vrijstaande woning met grond, of er moet heeeeelll wat aan gebeuren en dat moet toch ook ergens van betaald worden.

Mijn collega's die niet overgenomen werden door het nieuwe bedrijf na een faillissement, die toch echt goed opgeleid waren kwamen toch echt niet aan het werk in drenthe hoor.
Bovendien heerst er in drenthe toch echt dat ze liever geen randstadters aannemen...

En liggen de salarissen aanzienlijk lager.

Denk daarbij eens aan de reiskosten die je maakt als je zulke afstanden moet rijden, en de onderhoud/afschrijving van je auto.
Je baas betaald dat echt niet hoor..

Paarden aan huis is heerlijk, maar voor ons in ieder geval niet tegen elke prijs.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:29

@Attitude
Mijn man heeft een leaseauto bedwongen toen hij daar ging werken.
Hij rijdt in een Polo Bluemotion, dus de bijtelling is ook weinig.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:49

als je al in t grensgebied woont of bv regio eindhoven qua werk aanhoudt, kun je nog best in dland over de grens gaan zitten. Ja dan heb je wat langere reistijd, maar daar woon je dan ook naar. Wij wonen op 15 km van de Nederlandse grens, het huis opknappen is wel een meerjarenplan maar goed leefbaar, en we wonen dichterbij vrienden en familie dan toen we in Venlo woonden (kom uit zuid-limburg). In Nederland hadden mijn vriend en ik ook nooit zo'n huis kunnen kopen :n Mijn vriend werkt fulltime en ik parttime, en de hypotheek is alleen op zijn loon (voor de prijs van een kleine tussenwoning in nederland een boerderij met grote schuur en eigen land-foto's in profiel). Ik heb nu 2 paarden aan huis voor de prijs van 1 in pension. Het is wel veel werk en meer geregel dan een paard in pension. Maar zoals Cloris al zegt, het intensieve contact met de paarden, het heerlijke buitenleven, het uitzicht, de rust en de ruimte zijn onbetaalbaar :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:14

Feit is wel:
in mijn situatie heb ik het steeds over de kosten van mijn paarden.
Wat natuurlijk wel zo is: al zet ik er 10 neer bij ons.....vaste kosten als hypotheek,weilandkosten, loonwerk etc etc blijven hetzelfde, dus met 5 of 10 paarden ben je ZEKER goedkoper uit....
ik vind 2 echter meer dan genoeg.....en moet eerlijk zeggen dat ik er nu dus 2 heb staan voor vroeger 1 paard in pension....

Dus met meerdere dieren is het 100% goedkoper dan 1 in pension.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:29

Moet ik wel weer zeggen dat ik als ik de paarden niet thuis had gehad ook geen 2 paarden had gehad maar het bij 1tje had gehouden. Qua kosten ben ik aan de post 'paard' nu hetzelfde kwijt als toen ik in pension stond, dus niet goedkoper uit, maargoed daar heb ik er dan nu 2 voor (en een beter excuus voor een tweede paard zal ik niet snel krijgen :D )

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:39

voor mij geldt hetzelfde, eentje kon ik nét betalen.....en nu heb ik er ook 2.
Moet ook opletten dat ik niet "voor leuk erbij"weer iets tegenkom....
Om te rijden is 2 genoeg,

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:49

Al is een derde dan weer handig als je alleen uit rijden wilt/ er eentje oud is zodat er niemand alleen achterblijft O:) *houdt zichzelf maar voor dat het dan wel lastig wordt qua hooi/stro-opslag en tijd, en dat vriendlief ook graag nog een stukje van de schuur heeft om te sleutelen* O:)

Myrthh1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:20

lilly_s18 schreef:
Onbetaalbaar misschien niet maar wel moeilijk haalbaar onder omstandigheden.
Ik woon wel in België. Ik heb een eigen paardje en ben 16, mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader betaalt alles voor mijn paardje wat ik niet kan van mijn zakgeld. Ze staat nu op een manege maar ik zou ze doodgraag achter ons op onze weide willen. Het enige probleem is de gemeente, er mag niets op de weide staan wat er niet af kan dus de weide mag afgespannen worden maar er mag geen gewone gesloten stallen op. De kosten zijn natuurlijk ook groot maar ik denk (in belgië toch) dat ze haalbaar zijn.

Ik heb paarden verzorgt van 2 mensen, de man werkte bij de vuilnisbelt en de vrouw maakte riemen. Ze hebben 5 prachtige westernpaarden, 2 pony's en 3 of 4 veulens. Die allemaal op weides staan. Dus volgens mij is het zeker haalbaar. Maar niet altijd even makkelijk.

Is een verrijdbare stal geen goede optie??

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:17

Attitude schreef:
@idefix, van 2500 m2 hooi halen ( 2 snedes neem ik aan) om geen hooi meer in te kopen en ook je paard daar nog op kunnen laten grazen... ik denk dat jij nog meer droomt dan ik :)

Wij kochten idd toen ook wel bij, maar toen het 5.000 meters werd, waren er geen honderden pakken nodig hoor (bij die 2.500 meters ook niet trouwens). Onze paarden hebben nooit te kort gehad. Volgens mij gaf ik aan dat we van 5.000 meters konden hooien, anders was ik niet duidelijk. Idd van 2.500 meter is dat moeilijker. Toen had ik echter een D-pony. Een Forest en die zijn met weinig tevreden. Ik blijf erbij dat het ook met die meters haalbaar is. Zeker om te beginnen.

Pensionklanten moet je niet willen. Veel dames met paarden zijn vaak niet de moeite waard om de centen van aan te nemen. Je levert er veel privacy voor in en je moet het treffen met zo iemand. Er kunnen echt miepen tussen zitten, die ik nog niet op mijn dam wil, ook al zouden ze mijn redding zijn. Ze kunnen ook ongelooflijk veeleisend en vervelend worden. Daar moet je mee om kunnen gaan. Ik ken mezelf: Ik kan da nie. 8-)

ElCamino: Wat fijn dat je zo iets kan opbrengen of was dat in de periode dat de hypotheken nog konden gaan als top, want dan ben je gewoon slecht af. Ga kijken op Funda. De prijzen kelderen nog steeds... Toch blijf ik er bij dat het met een minder grote beurs ook kan. Wij hebben geen miljoen en toch een boerderijtje met een hectare land. Dat was ook nog onder de half miljoen... :+ We konden ons vorige huis aardig verkopen, dus we hebben reserves. En daarmee bouwen we hier wat nieuws. Hypotheek zal iets omhoog moeten dan, maar dat is voor ons ook haalbaar. Bouwen kost ook geld. Mee eens. Maar ik hoef geen kasteel. Een gewoon net huis van 'normale' afmetingen is heel goed haalbaar. Daar hebben we ons van te voren in verdiept. Je kan ook redeneren dat je slecht zaken hebt gedaan. Want het hóeft zoals velen hier al schrijven helemaal niet. Of je moet ergens willen wonen waar de prijzen hoger zijn. Ja, dan kíes je daarvoor.
De vraag is of het onhaalbaar is ik blijf erbij dat het altijd wel haalbaar is. Het is maar wat je er voor over hebt. Als je ervoor wil verkassen naar een plek waar huizen en of grond goedkoper zijn, dan is het gewoon haalbaar. Kijkend naar onze situatie is het haalbaar. Ook zonder miljoen.

Enne Mensen met paarden, hebben hemel op aarde, komen ze te sterven... dan valt er niks te erven :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:15

Om maar even te reageren op de openingspost :

Als je met 2 mensen allebei een doorsnee baan hebt is het echt wel mogelijk om je paard(en) aan huis te realiseren.

Alleen is het inderdaad de vraag hoe gek je het wilt maken :)
De kosten hangen echt helemaal af van welke regio je wilt , hoe veel paarden je er wilt kunnen houden en op welke manier , welke faciliteiten er al zijn of welke je nog wilt realiseren , en of je daarbij veel zelf kunt doen en goedkoop aan de materialen kunt komen of dat je alles wilt / moet laten doen en alleen de beste gloednieuwe materialen wilt :)

Je kunt een simpel / klein / oud huisje kopen voor een klein prijsje en deze stukje bij beetje helemaal zelf opknappen met materialen waar je goedkoop aan kunt komen (bvb. Marktplaats of contacten) , een mooi stuk wei met stalletje huren van de buren voor weinig geld.....en dan kun je voor een een habbekrats en even flink hard werken een paleisje hebben waarbij je je paarden vanuit huis ziet lopen.

Steeds een stukje verder investeren... is wel een gok en je moet dan wel de contacten en eigen handigheid hebben maar dan kun je met een klein budget en veel enthousiasme echt heel veel voor elkaar krijgen :)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:19

en het is zo fijn om een huisje echt jouw eigen te zien worden door alle liefde en werk die je erin steekt..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 20:45

vinurr schreef:
Moet je eens kijken hoeveel grond je voor 3.5 ton hebt: http://www.funda.nl/koop/huis-ter-heide ... ievaart-8/ Zat voor een paar extra paarden van pensionklanten, wat ook weer geld oplevert. :)

voor 3,5 ton heb je maar 0,7ha hoor... als je ziet hoeveel daarvan bebouwd is, dan blijft er geen wei over... En die totale 2,2 die je er bij kunt kopen zal de prijs wel flink opdrijven... Dat grapje kennen we nog wel... Daar betaal je veel meer voor dan de losse landbouwprijs per ha...

Maar ook wij hebben het kunnen doen met 2 inkomens die niet buitenproportioneel waren. Inderdaad Friesland, inderdaad zo tussen de 3,5 en 4 ton om mee te beginnen (wel tophypotheek en deel overwaarde vorig huis en deel eigen vermogen gespaard) Was wel een klein huisje, maar wel 3,5 ha grond... We hebben veel bekeken in de prijsklasse tussen de 250.000 en 380.000 euro, er zat veel rotzooi tussen met achterstalling onderhoud, lekkages, bouwtechnische gebreken of "speciale" dingen (addertjes onder het gras)
Het is goed zoeken en goed je ogen open houden en iemand mee nemen die de juiste vragen stelt en verstand heeft van bouwtechnische dingen...

Je vind in Friesland, Drenthe en Groningen (waarschijnlijk ook wel Limburg, Zeeland) nog genoeg huizen en boerderijtjes met tussen de 3000 en 20.000 m2 grond tussen de 350.000 en 600.000 euro. Vraagprijs hangt af van ligging, grootte object en perceel, extra's (zoals stal/bak etc), staat van onderhoud en luxe/afwerking, etc. Oh ja, en hoe lang het al te koop staat en hoe snel ze er van af willen of moeten en welke makelaar ze hebben ;)

Verder is mijn ervaring dat je in het Noorden financieel gezien met 1 of 2 paarden, je paarden beter op een vol pensionstalling met binnenbak kunt zetten dan paarden aan huis houden, want het verschil tussen je basisverzorgingskosten en dat van volpension weegt niet op tegen de veel hogere hypotheek. Dan kun je beter om andere redenen ervoor kiezen je paard aan huis te houden.

Wat betreft werk: Mijn man werkt over het algemeen in de "randstad" of het midden van het land. Als je flexibele werktijden hebt en vroeg of wat later kunt beginnen en af en toe thuis kunt werken, dan is dat goed te doen. Vanaf ons (grensgebied Groningen, Friesland, Drenthe) is het buiten de files om ongeveer 50 minuten naar Zwolle, 75 minuten naar Apeldoorn, ongeveer 1,5 uur naar Utrecht, 1 uur naar Almere, 35 minuten naar Groningen en 40 minuten naar Assen. Mijn man meestal rond 6 uur in de auto en is dan meestal rond 17:30 weer thuis.
Ga je in Friesland wonen aan de kant van de polder dan ben je zo in Hilversum/Amsterdam...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:07

Angela schreef:
Waarom zijn er toch een aantal mensen die zo graag willen horen dat een paard aan huis veel duurder is als het in werkelijkheid is??? Denken jullie nou echt dat je pensionhouder aan liefdadigheid doet??? Nee hoor... die houdt een flinke duit over aan zijn bedrijf. Hij rekent je veel meer als de werkelijke kosten zijn. En die kosten bespaar je dus als je paarden aan huis staan.

Maar die pensionhouder kan zijn vaste lasten verdelen over veel meer paarden en zowel kosten als BTW met de belasting verrekenen, dus zijn kosten per paard liggen lager dan wanneer jij als particulier 2 paarden aan huis houdt, maar ook een goede rijbak, wasplaats met warm water, goede paddock, nieuwe stal, en ruim voldoende weidegrond hebt. Daarnaast hebben zij meestal trekker met toebehoren en kunnen veel zelf doen, terwijl veel particulieren daar mensen voor moet regelen of inhuren.

Als ik hooi inkoop, en koolzaadstro, en mijn paarden elke nacht op stal heb met overdag weidegang en evt. deel paddock ivm te dik worden, en dus hele jaar bij moet voeren en op moet strooien, en daarnaast krachtvoer bij geef 2x per dag (gemiddelde kosten voor iemand met sportpaard) dan verbruik ik per paard inclusief BTW:
10 balen hooi a €3,50 = €35,-
5 pakken koolzaadstro a €6,50 = €32,50
minimaal 1 zak muesli (of brok) €12,-

Dan kom je zonder (land/sloot/omheining/bak) onderhoud, mestafvoer, investeringen,water, stroom, hypotheek al op zo'n €80,- per maand.

En tuurlijk, als je je paard dag en nacht buiten houdt heb je geen strooisel en minder bijvoeren, als je geen bak aanlegt, heb je die kosten ook niet, maar hier betaal je voor weidegang met zulke omstandigheden ook maar 40 tot 60 euro per maand, met goede voorzieningen misschien ietsje meer... Dus dan moet je wel de prijzen van vergelijkbare omstandigheden vergelijken met elkaar...

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:27

Wij hebben hier in Drenthe een huis met 7000 m2 grond en huren nog voor 150 euro per jaar 2,5 hectare erbij en houden op het geheel 6 paarden. Ook mogen wij van onze overburen een stuk land gebruiken van 4000 m2, voor ons is het gelukkig goed te doen met 6 paarden. Zou absoluut geen paarden in pension willen, dat is met 6 financieel ook niet te doen.
Het is wel veel werk en daarom werk ik 20 uur en mijn man 32 en is parttime hoefsmid.

Wij hebben ons huis trouwens te koop staan voor 315.000 euro en we zitten onderaan de Hondsrug bij Borger (vlakbij de bossen, heerlijk)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:53

Dit is ook de droom van mij en mijn vriend, het liefst nog hier in de omgeving. Moet te doen zijn dacht ik zo! :j

Echter zijn we allebei nog erg jong, m'n vriend word zeer binnenkort 23 en ik dit jaar 20. :)
We huren nu van m'n vader en oom, hebben hier mooi de ruimte en kunnen eigenlijk al goed sparen. Plus m'n vriend heeft uitzicht op een goede baan & een eigen bedrijf. Ik ben vooral druk met het huishouden, en heb een bijbaantje (al is dit zeker geen vetpot). Verder studeren we nu allebei nog, we willen graag een leuk boerderijtje (liefst een oud boerderijtje, ben daar zelf persoonlijk helemaal gek van kan hier in de omgeving al fantaseren over hoe ik sommige boerderijtjes zou opknappen en het erf in zou richten). Genoeg grond, dat we in elk geval genoeg mogelijkheden hebben. We hebben heel wat ambities hier! Het e.e.a. hebben we wellicht geluk mee (o.a. dat ik een bouwkunde opleiding volg, kan daardoor later natuurlijk qua renovatie, aanbouw, tekeningen, vergunning aanvraag etc. wel m'n voordeel uithalen). Voor nu maar even studeren, flink sparen en verder dromen. :)

Nu hebben we het zeker niet gigantisch breed, maar voel me wel gigantisch rijk we doen het nu zo helemaal niet verkeerd al ben ik soms ook wel jaloers op leeftijdsgenootjes die bv. nog thuis wonen en lekker onbezorgd de stad in kunnen shoppen zonder bv. na te denken over dat ze eind van de maand ook nog wel eten in huis moeten hebben. ;) Maar hun hebben dan vaak niet een mooi ruim huisje, paard, hond & een goede (sterke) auto.. (met een 2e auto op komst...)

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:58

ik moet eerlijk zeggen dat ik niet heel het topic heb gelezen.

maar een boerderij/veehouderij overnemen is onmogelijk tenzij je ruim een miljoen hebt. een woonboerderij waar je hobbyvee kunt houden is te doen mits je je eisen bijstelt aan hetgeen wat je binnen krijgt aan financieen. paps en mams zijn hier begonnen met een krotje in de stad. inmiddels zitten we net buiten de stad in een mooi groot huis met een grote tuin (35x 10) waar pap en ik zelf stallen hebben gebouwd met een uitloop van 10x10m. mijn vader werkt dichtbij en via dat bedrijf konden wij een stuk grasland in gebruik krijgen. dus stal aanhuis met wei.. tja hoelang weet je nooit maar voor nu is het ideaal!

vriendlief wordt bedrijfsopvolger in de melkvee en ik zit ook in dat wereldje (bedrijfsverzorger/melkster/medewerkster) dus dat komt ook helemaal goed.

en thuis heb ik even mijn eisen bijgesteld.. en ben helemaal gelukkig met mijn mannen aan huis ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:33

Joyce: Jij zit in Friesland, maar ik zit nog nét in Gelderland. Hier staat vlakbij een huis te koop met 4.500 meter grond voor 4 ton. Een stukje verderop één met 6.000 meter voor 7 ton, maar die vragen te veel. Dat huis staat al heel lang te koop en dan is er warempel nog een huis met 4.000 meter, nieuwbouw vraagprijs 635 v.o.n. Ik weet er ook nog één voor 325 met 3.000 meter grond. In de Bommelerwaard en omstreken vallen de prijzen ook nog mee. (Al beaam ik dat je dat met een beginnerssalaris zonder spaargeld niet altijd kan betalen) Ga je kijken in Bergeijk en omgeving, dan koop je ook een flinke landerij voor weinig geld. Ook bij Veghel en omgeving kun je goed slagen met weinig geld, maar ook dan moet je idd opletten dat je geen bouwval koopt of je moet nog reserves hebben. Zelf hebben we nu een boerderijtje waarvan de vraagprijs 435 was en dat gaan we er dus niet voor betalen. Er zit 12.000 meter grond bij. Wij hebben dat nu gekocht ovb bouwvergunning voor een nei huis want dit huisje is op. Maar het is droog en het heeft het onweer overleefd. :+
Wij hebben een gezin met 3 kids, maar een koppeltje met 2, kan hier prima wonen overigens en sparen voor een ander huis later. Met 2 zou ik het hier wel uithouden. Voor ons gezin is het te klein en wij zitten al in de situatie dat het mogelijk is om een nieuw huis te financieren.

Huizen staan vaak zo lang te koop. We hebben het al een paar keer gewaagd om gewoon flink onder de prijs te gaan zitten. Of we vertelden gewoon eerlijk wat we te besteden hadden en of de verkoper het wilde overwegen. Voor de verkoper is het dan een overweging: Zeg ik ja of nee. Dan heeft ie of minder voor zijn huis, of geen koper. 't Is maar wat ie liever heeft. Er zijn er inmiddels zat die echt wel ja zeggen als er een bod op de woning komt, ook al is het ver onder de vraagprijs. Nee heb je al. het kan alleen nog maar ja worden.

Pensionstalling zit hier rond de 250 per paard per maand. Dus voor ons is het heel rendabel om onze 2 paarden en 1 pony aan huis te houden. En daarbij komt, dat ik mijn leven lang al paarden aan huis heb. Ik zou niet weten wat ik met mijn tijd moet als ze elders staan. Dat is echt niet gezellig. Ik heb 3 weken zonder paarden gewoond en ik vond het vreselijk. Ik kan goed begrijpen dat het voor iemand een droom is om paarden bij huis te hebben.