Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

ElCamino schreef:Voor iedereen die denkt dat de hypotheek niet meetelt:
we hebben een huis van bijna een mijloen !!!!! Daar zit twee weilanden bij in, de nieuwbouw van de stallen, de rijbaan etc etc..... NATUURLIJK hoort dat er wel bij !!!
ik en anderen met mij praten over ONZE situatie en niet over het huren van een weiland tegenover ons huis of iets dergelijks....
En de loonwerker moet ik inhuren omdat ik zelf geen machines heb, dus NATUURLIJK horen die kosten er ook bij in MIJN kostenplaatje !!
Dus let alsjeblieft op met wat je roept, we praten uit ONZE ervaring en ONZE kosten....

Angela schreef:Je geeft dus zelf ook aan dat een paard in pension duurder is als een paard aan huis. Je moet immers de pensionhouder zijn uren betalen, en die van jezelf niet...
Het is heel erg goed te doen. Wij wonen op een half uur van Nijmegen, en van Arnhem, en bovendien hebben we de stadjes Kleve en Goch binnen 5 minuten bereikbaar. Dus middle of no-where wonen we niet. Wel over de grens, en daardoor kunnen wij dus wel de paarden aan huis houden, voor veeeeeeeeeeel minder geld als de kosten van 2 (straks 3) paarden in pension. Ik betaal in de herfst/winter zo'n 100 a 150 euro in de maand voor 2 paarden (nu zelfs veel minder aangezien ze gras eten ipv hooi, de kosten zijn nu ongeveer 40 euro per maand voor de 2 samen).
Ook moet ivm hypotheek niet vergeten worden dat een deel van de kosten (door waardevermeerdering) weer terug te krijgen is bij de verkoop van het huis... Ook verbeteringen als stal, paddocks, omheining e.d. zijn goed terug te verdienen, zelfs in deze tijd. Een huis met alles kant en klaar in orde voor paarden is nou eenmaal meer waard als wanneer er nog niets is.
Ik wil niet zeggen dat iedereen het ook maar moet doen. Een pensionstal heeft zeker veel voordelen, het wonen in de stad ook. Soms wil je ivm bijvoorbeeld hulp behoevende ouders, of alle vrienden op fietsafstand gewoonweg niet verhuizen, of vind je het uitzicht op 25 hoog onbetaalbaar. Maar voor mij is het gewoonweg een droom om ze aan huis te hebben, en door de grens over te gaan was het ook mogelijk. En in geniet er iedere minuut weer van
Jibbel schreef:Als je wil, kun je overal aan het werk, het is maar net wat voor werk je wil doen. Dat er in bepaalde regio's meer werk is, dat is zo, maar dat betekent niet dat er geen werk ís. Zoals al eerder gezegd, je maakt een keuze en dat betekent dat je concessies zult moeten doen.
En dan is de vraag of je dat wilt.
Mijn vriend werkt fulltime en ik parttime, en de hypotheek is alleen op zijn loon (voor de prijs van een kleine tussenwoning in nederland een boerderij met grote schuur en eigen land-foto's in profiel). Ik heb nu 2 paarden aan huis voor de prijs van 1 in pension. Het is wel veel werk en meer geregel dan een paard in pension. Maar zoals Cloris al zegt, het intensieve contact met de paarden, het heerlijke buitenleven, het uitzicht, de rust en de ruimte zijn onbetaalbaar
)
*houdt zichzelf maar voor dat het dan wel lastig wordt qua hooi/stro-opslag en tijd, en dat vriendlief ook graag nog een stukje van de schuur heeft om te sleutelen*
lilly_s18 schreef:Onbetaalbaar misschien niet maar wel moeilijk haalbaar onder omstandigheden.
Ik woon wel in België. Ik heb een eigen paardje en ben 16, mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader betaalt alles voor mijn paardje wat ik niet kan van mijn zakgeld. Ze staat nu op een manege maar ik zou ze doodgraag achter ons op onze weide willen. Het enige probleem is de gemeente, er mag niets op de weide staan wat er niet af kan dus de weide mag afgespannen worden maar er mag geen gewone gesloten stallen op. De kosten zijn natuurlijk ook groot maar ik denk (in belgië toch) dat ze haalbaar zijn.
Ik heb paarden verzorgt van 2 mensen, de man werkte bij de vuilnisbelt en de vrouw maakte riemen. Ze hebben 5 prachtige westernpaarden, 2 pony's en 3 of 4 veulens. Die allemaal op weides staan. Dus volgens mij is het zeker haalbaar. Maar niet altijd even makkelijk.
Attitude schreef:@idefix, van 2500 m2 hooi halen ( 2 snedes neem ik aan) om geen hooi meer in te kopen en ook je paard daar nog op kunnen laten grazen... ik denk dat jij nog meer droomt dan ik
We konden ons vorige huis aardig verkopen, dus we hebben reserves. En daarmee bouwen we hier wat nieuws. Hypotheek zal iets omhoog moeten dan, maar dat is voor ons ook haalbaar. Bouwen kost ook geld. Mee eens. Maar ik hoef geen kasteel. Een gewoon net huis van 'normale' afmetingen is heel goed haalbaar. Daar hebben we ons van te voren in verdiept. Je kan ook redeneren dat je slecht zaken hebt gedaan. Want het hóeft zoals velen hier al schrijven helemaal niet. Of je moet ergens willen wonen waar de prijzen hoger zijn. Ja, dan kíes je daarvoor.

vinurr schreef:Moet je eens kijken hoeveel grond je voor 3.5 ton hebt: http://www.funda.nl/koop/huis-ter-heide ... ievaart-8/ Zat voor een paar extra paarden van pensionklanten, wat ook weer geld oplevert.

Angela schreef:Waarom zijn er toch een aantal mensen die zo graag willen horen dat een paard aan huis veel duurder is als het in werkelijkheid is??? Denken jullie nou echt dat je pensionhouder aan liefdadigheid doet??? Nee hoor... die houdt een flinke duit over aan zijn bedrijf. Hij rekent je veel meer als de werkelijke kosten zijn. En die kosten bespaar je dus als je paarden aan huis staan.

Maar hun hebben dan vaak niet een mooi ruim huisje, paard, hond & een goede (sterke) auto.. (met een 2e auto op komst...)