Mestonderzoek, hoe betrouwbaar is dat.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:24

Gini schreef:
magda_90 schreef:
Bij negatieve uitslagen moet je alleen wel rekening houden dat er eventuele vals negatieve uitslagen tussen kunnen zitten.

Is dat niet de definitie van onbetrouwbaar zijn?

Vals negatief is totaal niet hetzelfde als onbetrouwbaar. Vals negatieve uitslagen zie je vaak wanneer de aangeboden mest maar van 1 dag is. Wanneer je mest veel vaker aanbiedt heb je een veel grotere kans dat je wormeieren tegenkomt en dus een grotere kans op positief (tenzij je paard schoon is, dan kun je uiteraard nog zoveel mest inleveren als je wilt). Plus het feit dat vooral in de winter de wormen niet altijd eieren uitscheiden dus dan zal je nog verspreider je mest voor onderzoek moeten aanbieden.

Achterom

Re: Mestonderzoek, hoe betrouwbaar is dat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:26

:') Een kans op een vals negatieve uitslag is een indicatie van de mate van betrouwbaarheid van de test magda....

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:43

Wendy schreef:
:') Een kans op een vals negatieve uitslag is een indicatie van de mate van betrouwbaarheid van de test magda....

Ja, maar de één is niet de ander.

Een test moet gevalideerd worden, alvorens deze in gebruik kan worden genomen. Als het goed is wordt dan ook de kans op vals positieve en vals negatieve dan berekend. Is deze kans 0% dan is het natuurlijk een hele betrouwbare test. Als deze ook 0% bij herhaaldelijk onderzoek, dan is het, mits de test goed gebruikt wordt, nog steeds geen slechte test.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:51

Sieltjuh schreef:
Wendy schreef:

Ja, maar de één is niet de ander.

Een test moet gevalideerd worden, alvorens deze in gebruik kan worden genomen. Als het goed is wordt dan ook de kans op vals positieve en vals negatieve dan berekend. Is deze kans 0% dan is het natuurlijk een hele betrouwbare test. Als deze ook 0% bij herhaaldelijk onderzoek, dan is het, mits de test goed gebruikt wordt, nog steeds geen slechte test.

Dat ligt er maar net aan waar je de grens legt.
Het probleem bij een dergelijke test lijkt me dat het lastig is om de betrouwbaarheid van de test goed te bepalen. Ik vraag me eigenlijk ook af of dat wel gebeurd is.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:54

Daar heb je gelijk in Wendy, maar ik neem aan dat daar in de veterinaire wereld net zo goed regels voor zijn??? Lijkt mij iig logisch!

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:58

met de over het algemeen warme winters, vertrouw ik er toch niet echt op dat een paard er geen last van kan hebben (of dat de worm wel echt in rust gaat). liever een onderzoek te veel dan te laat. en als er veel larven in 1 keer vrij komen geeft dat toch erg lelijke complicaties. je wil het aantal toch zo laag mogelijk houden.

(bij ons gaat het overigs om oude (15-30 jarige ponies/paarden)

ze zouden er toch een duidelijker advies bij moeten gegeven hoe je het beste dat monster moet verzamelen. als dat niet gebeurt kan de test nooit betrouwbaar worden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:01

Geen enkele test heeft een 100% betrouwbaarheid.
De betrouwbaarheid van het mestonderzoek hangt van enorm veel (menselijke) factoren af, daar kan je zo geen algemene uitspraak over doen.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:03

sanne83 schreef:
De betrouwbaarheid van het mestonderzoek hangt van enorm veel (menselijke) factoren af, daar kan je zo geen algemene uitspraak over doen.

En daarom bestaan er toch referentiewaardes? Ik neem aan dat die niet uit de lucht zijn komen vallen en dat er onderzoek vooraf is gedaan, voordat een test geïntroduceerd wordt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:04

sanne83 schreef:

En al helemaal niet als er zulke uiteenlopende adviezen over worden gegeven....

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:46

Ik weet verder niet hoe of wat ik heb de mail niet in mijn mailbox zitten dus kan niet alles nakijken, ik weet alleen dat ik ze moest ontwormen.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 23:21

Misschien een domme vraag, maar waar wordt de mest voor het onderzoek gepakt ?

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 23:34

Ik blijf het vreemd vinden dat onze DA adviseert om eerst een mestonderzoek te laten doen. Het leek mij een goed idee omdat wormen resistent worden voor de stoffen in de verschillende wormenkuren!

Een beetje off topic, maar wat betalen jullie voor mestonderzoek?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 23:57

ik vind het idee opzich ook goed, maar moet het wel goed uitgevoerd worden. en daar heb andere ideeen over dan waarbij het nu gedaan is. (ik heb er verder geen invloed op aangezien ik mijn pony incl alles heb gestald, omdat ik vorig jaar in het buitenland zat en nu nog geen zicht heb waar ik terecht ga komen, zolang moet ik het hier mee doen (naast een beetje het zelf in de gaten houden))

heb geen idee hoeveel het kosten. maar op het woud staan wel de prijzen.

de GD voor dieren bied ook een dienst aan.
heeft iemand daar ervaring mee?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 07:57

Mossel schreef:
[meerdere onderzoeken via dit bedrijf

Paar dagen? waar heb je die wijsheid vandaan, wij hebben na maximaal 2 dagen de uitslag in de mailbox[/quote]

Lezen is een vak: heb meerdere onderzoeken gedaan via dit bedrijf en ik weet niet hoe snel jullie TNT werkt maar bij mij is 2 dagen (minstens) in een postbus/zak toch echt een paar dagen. Snelheid en betrouwbaarheid zijn helaas nog steeds 2 verschillende zaken.

Nogmaals, mestonderzoek is alleen betrouwbaar als je verse mest laat onderzoeken op de dag dat je het gevangen hebt. Tsja en soms moet je daar even voor zitten als ze op het land staan idd :D

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 07:58

Mijn mestonderzoek bij de VA is 15 euro incl BTW :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:03

Wendy schreef:

Niet helemaal, want als het onbetrouwbaar zal zijn dan zouden alle positieve uitslagen ook onbetrouwbaar moeten zijn...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:05

Vippie schreef:
Nogmaals, mestonderzoek is alleen betrouwbaar als je verse mest laat onderzoeken op de dag dat je het gevangen hebt. Tsja en soms moet je daar even voor zitten als ze op het land staan idd :D

Dus dan stuur je mest van 1 dag op? Dat is helemaal niet zo betrouwbaar, wat als je paard nu wel wormen heeft maar die op dat moment niets uitscheiden? Voor betrouwbaarheid moet je toch echt van meerdere dagen opsturen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:08

Vippie, waarom is alleen mestonderzoek van verse mest betrouwbaar ? En waarom moet het gekoeld worden ?
De wormen(eieren ) die in een mestbal zitten blijven er toch gewoon inzitten, ook al is de mest ouder/niet gekoeld ?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:53

Parasieten kunnen doodgaan zodra ze buiten het lichaam treden na bepaalde tijd.

Ik zeg, allemaal fecespotjes met fixatievloeistof :Y) *ziet ons al bezig met lepeltjes*

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:19

Sieltjuh schreef:
Parasieten kunnen doodgaan zodra ze buiten het lichaam treden na bepaalde tijd.

Ik zeg, allemaal fecespotjes met fixatievloeistof :Y) *ziet ons al bezig met lepeltjes*

dat snap ik. Maar die parasieten zijn dan dus ook niet meer zichtbaar in de mestbal ?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:52

Dode para's zijn idd niet of slechter waarneembaar.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:54

Niet handig van die parasieten. Dus aan de ene kant moet je zo vers mogelijke mest laten testen. Aan de andere kant is mest laten testen van een paar dagen achter elkaar veel beter omdat je dan meer kans hebt dat de wormen dan ook echt zijn uitgescheiden.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:05

ik denk dat mestonderzoek een onderdeel van je worm beleid moet zijn, je krijgt een goed beeld van hoe jou paard er voor staat door de jaren heen, ik zie een patroon ontstaan, er is ook een paard bij wat vaak een lichte besmetting heeft terwijl de andere dan schoon is.
Het geeft je inzicht in de besmettings graad op je wei en van je paarden,
Als je dat nooit laat onderzoeken heb je geen idee en ontworm je lukraak, een combinatie van mest onderzoek en ontwormen op de goede momenten in het seizoen en dan kom je een heel eind

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:43

Inderdaad Elmo1.
In onze groep van twintig paarden (weinig hele jonge paarden) zijn er twee paarden die bijna altijd een positieve uitslag op de test hebben. Dat betekent dat er twee paarden regelmatig een wormkuur krijgen, de rest niet. Eventueel in het najaar een keer tegen horzels en lintwormen voor de zekerheid.
Wij hebben het eerste jaar elke maand onderzoek gedaan zodat er echt duidelijk was hoe het patroon in elkaar zit. Nu iedereen weet dat het hele jaar geen eitjes te vinden zijn bij sommige paarden is men een stuk geruster :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:23

Maris schreef:
Niet handig van die parasieten. Dus aan de ene kant moet je zo vers mogelijke mest laten testen. Aan de andere kant is mest laten testen van een paar dagen achter elkaar veel beter omdat je dan meer kans hebt dat de wormen dan ook echt zijn uitgescheiden.

En dat is wat ik al een tijd duidelijk probeer te maken. Mestonderzoek kan dus vals negatieve uitslagen geven doordat mest maar van 1 dag wordt onderzocht, dan is het logisch dat niet alle wormeieren dan zichtbaar zijn. Als je het van een paar dagen achterelkaar opstuurt, wordt de kans op een vals negatieve uitslag vele malen kleiner.