geerke schreef:ik maak mijn landen 2x per dag schoon,dan is het minder dan 10 minuten werk.
Mest uitelkaar gooien voor bemesting is niet goed,als je wormen wilt hebben moet je dat doen.
Het is ook een misverstand om te denken dat als je je wei schoonhoudt je niet hoeft te ontwormen.
Ieder paard heeft wormen en ieder paard loopt weleens door een drol heen,waardoor er eitjes verspreid worden.
2x per week een weide schoonhouden is zeker niet genoeg,zeker niet in geval van bloedwormbesmetting.
Dan moeten de drollen binnen 24 uur weg zijn.
Ik heb nog nooit mest geruimd in de weide. Mijn paard is nu 8 jaar, en heeft nog nooit last van wormen gehad en is verder kerngezond. In jou bericht laat je voorkomen dat je moét mesten wil je paard niet besmet worden, maar ik denk niet dat het zo zwart-wit werkt, er spelen meer factoren mee 
Kleine stukjes land is wel handig om te mesten, maar als het om ha's gaat vind ik het onhandig en kost het veel tijd. Op stal staan 11 paarden, in 2 groepen. Zomers worden ze regelmatig omgeweid en wordt de wei gesleept. In de winter staan ze in zandweides en spoelt de mest zo weg als het een keer goed regent. Goed voor je grond is het niet, maar er staan mooie voerbakken en ze mesten op vaste plekken....Zolang mijn paard niet in de mest hoeft te staan om te eten vind ik het prima