drollen uit weiland halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:52

Mindim schreef:
Klijntjuh schreef:
De paddock waar mijn paardje dag en nacht staat met 2 pony's word bar weinig uitgemest :( binnenkort maar eens naar vragen..

Of zelf doen, als je je er aan stoort?

En dan korting vragen op de maandelijkse kosten?

Ik ben niet vies van wat werk.. maar ik heb niet voor niets voor een volpensionstalling gekozen..
Ik betaal er ook voor, en ik sta er nu pas 2 weken.. als ik nu 'hun' werk al uit handen ga nemen vrees ik dat er straks niets volpensionnigs meer aan is ;) (zo heb ik zelf al wel de emmers water gevuld.. geen probleem natuurlijk.. maar je maakt niet voor niets (betaalde) afspraken ;) )

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:02

Bij ons op stal is het verplicht om elke dag het stukje waar je paard heeft
gestaan uit te mesten. Dus echt alle drollen weghalen :j
Ben daar erg blij mee, want zo zijn elke dag alle landjes netjes.

gipsyboyJarig

Re: drollen uit weiland halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:08

ik sta bij een boer en heb daar me eigen stekkie.
ik heb een paddock en weiland.
en dat mest ik zelf iedere keer uit.
het ligt er ook aan wat voor weer het is, hoe vaak ik het dan doe.

het weiland doe ik op het moment elke dag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:39

Klijntjuh schreef:
En dan korting vragen op de maandelijkse kosten?

Ik ben niet vies van wat werk.. maar ik heb niet voor niets voor een volpensionstalling gekozen..
Ik betaal er ook voor, en ik sta er nu pas 2 weken.. als ik nu 'hun' werk al uit handen ga nemen vrees ik dat er straks niets volpensionnigs meer aan is ;) (zo heb ik zelf al wel de emmers water gevuld.. geen probleem natuurlijk.. maar je maakt niet voor niets (betaalde) afspraken ;) )

Ik sta ook volpension. Als iets me niet bevalt, dan zeg ik dat tegen de pensionhouder. Maar ben niet te beroerd om zelf ook eens een schep ter hand te nemen, als ik vind dat er te veel mest ligt. Dan denk ik op dat moment even aan mijn paard die in de viezigheid staat, en niet aan mijn maandelijkse kosten. Daarna zou ik de staleigenaar er op aan spreken. Doe je dat niet, vind ik niet dat je kan klagen op bokt dat je paard er vies bij staat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-05-11 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:40

Wij doen de stallen en de wei elke dag...
Of sinds ik daar kom word de wei elke dag gedaan.
Alleen is dat jaren lang niet gedaan dus een hoop achterstallig "onderhoud".
Er zijn een aantal plaatsen waar veel gepoept is en daar dus niks gegeten word.
Moet alleen nog even gaan bedenken hoe ik dat gras kort ga krijgen zonder maaien ofzo.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:41

Mic schreef:
Ik probeer het elke dag eruit te halen soms wordt dat om de dag.
Wij hebben de paarden aan huis staan.

Hier hetzelfde. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:41

fantastique schreef:
Moet alleen nog even gaan bedenken hoe ik dat gras kort ga krijgen zonder maaien ofzo.

Je kan een bosmaaier gebruiken? Als je die hebt tenminste of een trimmer met een snoer.

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:44

Mindim schreef:
fantastique schreef:

Je kan een bosmaaier gebruiken? Als je die hebt tenminste of een trimmer met een snoer.

Dat is dus het probleem.
Wij hebben op stal geen maaien en trimmer ofzo...
En met een schaar zie ik niet zitten :+
Maar we verzinnen nog wel iets

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:44

Ook ik sta volpension, maar ook wij moeten zelf poep uit de paddock / weiland halen hor. Overdags worden de paarden bij ons buiten gezet en dan wordt de poep door de staleigenaresse zelf eruit gehaald. Als je 's avonds komt en je paard gaat nog in de paddock, dan vind ik dat als je er zelf bent en je je paard buiten zet, je best ook zelf dan poep kunt ruimen. Kleine moeite ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:45

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ik haal bij mijn merrie van haar kleine stukje ook elke dag de mest weg daar staat geen gras. ze heeft nog een klein stukje waar in prbeer wat gras op te krijgen daar heb ik gistere wel de mest van een paar dagen over versprijd als bemesting.

Volgens mij kun je daar beter oude mest voor gebruiken. Wanneer je nieuwe mest gebruikt, eten ze het gras gewoon niet op zo een klein stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:46

fantastique schreef:
Dat is dus het probleem.
Wij hebben op stal geen maaien en trimmer ofzo...
En met een schaar zie ik niet zitten :+
Maar we verzinnen nog wel iets

Misschien kun je bij boels er een dagje eentje huren, benzine er in en weg het gras. Misschien heeft iemand er eentje te leen?

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:48

Ik zal eens rond gaan vragen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:59

Bij ons is het weiland zo groot dat het echt niet nodig is.
Dan kun je de drollen gaan zoeken met maar 8 paarden :)

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:00

geerke schreef:
ik maak mijn landen 2x per dag schoon,dan is het minder dan 10 minuten werk.
Mest uitelkaar gooien voor bemesting is niet goed,als je wormen wilt hebben moet je dat doen.

Het is ook een misverstand om te denken dat als je je wei schoonhoudt je niet hoeft te ontwormen.
Ieder paard heeft wormen en ieder paard loopt weleens door een drol heen,waardoor er eitjes verspreid worden.
2x per week een weide schoonhouden is zeker niet genoeg,zeker niet in geval van bloedwormbesmetting.
Dan moeten de drollen binnen 24 uur weg zijn.

Ik heb nog nooit mest geruimd in de weide. Mijn paard is nu 8 jaar, en heeft nog nooit last van wormen gehad en is verder kerngezond. In jou bericht laat je voorkomen dat je moét mesten wil je paard niet besmet worden, maar ik denk niet dat het zo zwart-wit werkt, er spelen meer factoren mee ;)

Kleine stukjes land is wel handig om te mesten, maar als het om ha's gaat vind ik het onhandig en kost het veel tijd. Op stal staan 11 paarden, in 2 groepen. Zomers worden ze regelmatig omgeweid en wordt de wei gesleept. In de winter staan ze in zandweides en spoelt de mest zo weg als het een keer goed regent. Goed voor je grond is het niet, maar er staan mooie voerbakken en ze mesten op vaste plekken....Zolang mijn paard niet in de mest hoeft te staan om te eten vind ik het prima :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:14

Jibbel schreef:
Ook ik sta volpension, maar ook wij moeten zelf poep uit de paddock / weiland halen hor. Overdags worden de paarden bij ons buiten gezet en dan wordt de poep door de staleigenaresse zelf eruit gehaald. Als je 's avonds komt en je paard gaat nog in de paddock, dan vind ik dat als je er zelf bent en je je paard buiten zet, je best ook zelf dan poep kunt ruimen. Kleine moeite ook.

Dit is imo zelfs normaal. Na het rijden en na het zelf losgooien van je paard en in de stapmolen dien je de mest te verwijderen. Maar het onderhoud van wei en paddock tijdens reguliere buitenzettijd is voor stalbaas.
Echter help ik in de winter wel bijna altijd mee als ik er ben tijdens het omwisselen of binnenzetten.
Scheelt een hoop tijd voor hun.

MiszMarrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:20

we mesten het land niet uit, te groot voor en de paarden worden om de zoveel tijd verplaatst dus hebben ze weer een vers stuk land en bovendien is de mest goed voor het land :) paarden worden overigens wel goed ontwormt. :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:31

Needje schreef:
Jibbel schreef:

Dit is imo zelfs normaal. Na het rijden en na het zelf losgooien van je paard en in de stapmolen dien je de mest te verwijderen. Maar het onderhoud van wei en paddock tijdens reguliere buitenzettijd is voor stalbaas.
Echter help ik in de winter wel bijna altijd mee als ik er ben tijdens het omwisselen of binnenzetten.
Scheelt een hoop tijd voor hun.

Tuurlijk, ik ruim het ook (direct) op als er word gemest op de poetsplaats en/of rijbak.
(dus het losgooien of stapmolen is heel logisch)
Maar ze staan nu 24/7 in de paddock, als zijnde stal. (dus niet even losgooien)
En de afspraak is nou eenmaal dat hun mesten.

Ik ben heel zakelijk wat dat betreft.. ik betaal ervoor. dan verwacht ik dat het voor mij gedaan word, zodat ik elke minuut voor mijn paardje zelf heb als ik er ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:45

Vind je het dan niet vervelend voor je paard Klijntjuh, dat ze in de viezigheid moet staan? Dan kun je zakelijk wezen, maar daar hoeft het paard toch niet de dupe van te worden.
Mijn paard staat in de winter in een grote uitloopstal, als daar niet gemest wordt, wordt het maar een vieze bende en dat wil ik niet voor mijn paard.

Ik ruim het op en spreek dan de stalbaas aan, net zo zakelijk en mijn paard zou danniet in de viezigheid staan.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:54

Ik heb altijd bij particulier gestaan met mijn 2 paarden en haalde zelf iedere dag de drollen uit

: Land/Bak/Stal

niet alleen voor het 'BEELD' ook voor mijn paarden & daarbij kan ik zelf beter controleren of ze wormen hebben.

Nu heb ik ze bij mij thuis staan en mest ik alleen nog het voorste land maar het 1.2 h.a weiland laat ik slepen&injecteren.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:56

Mindim schreef:
Ik ruim het op en spreek dan de stalbaas aan, net zo zakelijk en mijn paard zou danniet in de viezigheid staan.

Maar staat in je contract dan dat de stalbaas het weiland schoonhoudt?
Dat zijn wel dingen waar je rekening mee moet houden vind ik.
Je kan nl niet verwachten van je stalbaas dat hij dingen doet die niet vastgelegd zijn.
Vragen staat vrij. Maar hij hoeft het niet te doen.
Dat wordt nog wel eens vergeten.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:57

Op mijn pensionstal deelt mijn paard met 4 andere paarden de wei. We hebben gewoon afgesproken met de andere eigenaren dat als je ziet dat er redelijk veel mest ligt, je even met een kruiwagentje en een schep een rondje door het weiland loopt.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:57

Ik lees hier dat mensen dagelijks de stront uit de wei halen.

Ik zou je zeggen ; Dat ga ik mooi niet doen!!

Eens in de zoveel tijd gaan ze van het ene stuk van het land naar het andere, of helemaal naar een ander land (wel rondom en aan huis) en dan wordt de wei gewoon gesleept.

Wormen? Eens in de zoveel tijd stop ik er een spuit in :)

En dan nog wat; paarden eten niet bij stront. Ze zoeken altijd schoon gras en houden de strontplekken altijd als strontplekken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:26

paarden lopen wel door poep heen en verspreiden zo de eitjes.
Als je paarden iedere 6 tot 8 weken een ander stuk land geeft en het land laat rusten stop je ook redelijk de wormcyclus.
Ach,dat jij geen poep wil ruimen moet je zelf weten...het houden van paarden wil ook zeggen de minder leuke klusjes.

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:29

Citaat:
Maar dan is de paarden je beroep? Anders kan het niet.

nee de stal is van mn moeder. en ik werk daarnaast als hondentrimster en we hebben een stucadoorsbedrijf
in ruil voor mijn stalling werk ik elke ochtend op stal , en smiddags als mijn zoontje slaapt...en savonds als trimster.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:07

geerke schreef:
paarden lopen wel door poep heen en verspreiden zo de eitjes.
Als je paarden iedere 6 tot 8 weken een ander stuk land geeft en het land laat rusten stop je ook redelijk de wormcyclus.
Ach,dat jij geen poep wil ruimen moet je zelf weten...het houden van paarden wil ook zeggen de minder leuke klusjes.

Oei, die voel ik #)

Ik spuit de paarden niet voor niets. We hebben niet voor niets aparte landerijen en we hebben al helemaal geen trekker voor niets.